Τί είναι η χολίνη και πόσο σημαντική είναι;

χολίνη
Πηγή εικόνας: galinos.gr

Η χολίνη λανθασμένα χαρακτηρίζεται από μερικούς ως βιταμίνη. Έχει κάποια χαρακτηριστικά βιταμινών, αλλά δεν πληροί τα κριτήρια. Η χολίνη λοιπόν είναι  ένωση η οποία  μπορεί να βιοσυντεθεί και ίσως είναι χρήσιμη στον ανθρώπινο οργανισμό ως συμπλήρωμα. Όπως και η καρνιτίνη.

Η χολίνη ή αλλιώς 2- υδροξυ- Ν, Ν, Ν- τριμεθυλενοθανολαμίνη, είναι απαραίτητο συστατικό των ζωικών ιστών και αποτελεί δομικό συστατικό της λεκιθίνης.  Βιοσυντίθεται μέσω διαδοχικών ενώσεων, μεθυλιώσεων συγκεκριμένα. Οι περισσότεροι άνθρωποι την προσλαμβάνουν μέσω της δίαιτας και συγκεκριμένα μέσω των φωσφατιδίων. Γι’ αυτό και ως συμπλήρωμα πρέπει να χορηγείται σε ορισμένα στάδια της ζωής.

Πού τη βρίσκουμε;

Η χολίνη απαντάται κυρίως στο λίπος, με τη μορφή λεκιθίνης, με αυτή τη μορφή τη βρίσκουμε  στα αυγά, στο μοσχάρι, στο συκώτι και στο γάλα. Σε φυτικές πηγές τη βρίσκουμε στη σόγια, στα φυστίκια. Τη συναντάμε και σε ελεύθερη μορφή επίσης στο συκώτι και στα φασόλια σόγιας, καθώς επίσης στο λάχανο, στο κουνουπίδι, στο μαρούλι iceberg, στη βρώμη.

Πόσο σημαντική είναι;

Η χολίνη έχει πολλαπλές λειτουργίες στο μεταβολισμό. Λειτουργεί ως γαλακτωματοποιητής της χολής, βοηθώντας έτσι την απορρόφηση των λιπιδίων. Αποτελεί συστατικό της επιφανειοδραστικής ουσίας των πνευμόνων. Με τη μορφή της ακετυλοχολίνης λειτουργεί ως συστατικό διέγερσης των αιμοπεταλίων.

Έχει φανεί πως ανεπάρκεια χολίνης στη διάρκεια της περιγεννητικής περιόδου προκαλεί μία μόνιμη τροποποίηση στην εγκεφαλική λειτουργία, γνωστή ως «μεταβολική εντύπωση». Ανεπάρκεια χολίνης μπορεί να προκληθεί από ορισμένες μορφές καρκίνου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στους ενήλικες η συμπληρωματική χορήγηση χολίνης έχει ως στόχο την ελάττωση βραχυπρόθεσμης απώλειας μνήμης, σχετιζόμενη με τη νόσο Alzheimer. Επίσης σε υψηλές δόσεις έως 20 γρ./ ημέρα, έχει φανεί πως ανακουφίζει από τα συμπτώματα της όψιμης δυσκινησίας και της νόσου Huntington.

Το ανώτερο ανεκτό επίπεδο πρόσληψης χολίνης έχει οριστεί στα 3,5 γρ. / ημέρα.

Εξερχόμενοι σύνδεσμοιhttps://neyrologos.gr/xoreia-tou-huntington/

Εσωτερικοί σύνδεσμοιhttps://www.maxmag.gr/soma-igia/ola-osa-prepei-na-gnorizoyme-gia-ta-ayga/

πηγές άρθρου:

Kathleen Mahan L., Escott- Stump S., Krause’s Κλινική Διατροφή, μτφρσ: Χανιώτης Δ., Κωνσταντινίδου Μ., κεφ.: 3ο, τα θρεπτικά συστατικά και ο μεταβολισμός τους, άλλοι παράγοντες που μοιάζουν με τις βιταμίνες, χολίνη, σελ.:  (100-101), ιατρικές εκδόσεις Λίτσας, Αθήνα (2014).


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Λιάββα

Πτυχιούχος Διατροφολόγος- Διαιτολόγος, χορτοφάγος εκ θέσεως από τα 12 μου χρόνια. Αγαπώ τον αθλητισμό και τη φύση, παθιάζομαι με τη metal σκηνή.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;