Σεροτονίνη: ο νευροδιαβιβαστής της ευτυχίας

σεροτονίνη
πηγή εικόνας: unsplash.com

Η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου, ο οποίος εντοπίζεται στο έντερο και στα αιμοπετάλια. Συγκεκριμένα, πάνω από το 90% της συνολικής σεροτονίνης του σώματος βρίσκεται στο στομάχι, όπου ρυθμίζει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Επίσης, συμβάλει στη ρύθμιση πολλών σωματικών -και μη- λειτουργιών: του κύκλου ύπνου-αφύπνισης, της διάθεσης, της όρεξης, της σεξουαλικής επιθυμίας, της μνήμης, της θερμοκρασίας του σώματος και της πήξης του αίματος. Ακόμη, έχει βρεθεί ότι υπάρχει σύνδεση μεταξύ σεροτονίνης, εξωτερικής συμπεριφοράς και επικοινωνίας με τους άλλους ανθρώπους. Αξίζει να αναφερθεί ότι η σεροτονίνη φέρνει ευτυχία και επιτυχία, αλλά και επηρεάζει τον τρόπο ζωής μας.

Διαφορές ντοπαμίνης και σεροτονίνης:

Παρόλο που αυτοί οι δύο νευροδιαβιβαστές -εν μέρει- μοιάζουν μεταξύ τους, ουσιαστικά διαφέρουν στον τρόπο που λειτουργούν. Η ντοπαμίνη ρυθμίζει την κίνηση και το γενικότερο συντονισμό του σώματος. Εξαιτίας του ότι έχει σημαντική επίδραση στα κέντρα ευχαρίστησης και ανταμοιβής του εγκεφάλου, προκαλεί διάφορες ενέργειες. Μία ενέργεια είναι η ενασχόληση με τα τυχερά παιχνίδια, η οποία αυξάνει τα επίπεδα ντοπαμίνης σε αυτόν. Ως εκ τούτου, τέτοιες συμπεριφορές οδηγούν σε συναισθήματα ευφορίας, με αποτέλεσμα η ντοπαμίνη να λειτουργεί εθιστικά σε κάποιους ανθρώπους.

Παρομοίως και η σεροτονίνη έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τη διάθεση. Ωστόσο, συμβάλλει και στην εύρυθμη λειτουργία του πεπτικού συστήματος, όπως στην κινητικότητα του στομάχου, στην όρεξη και στο μεταβολισμό.

Συμπτώματα έλλειψης σεροτονίνης:

Όσον αφορά τα αίτια έλλειψης της σεροτονίνης, γίνεται λόγος για διάφορους παράγοντες που μπορεί να παίξουν κάποιο ρόλο. Τέτοια παραδείγματα είναι η κακή διατροφή, το χρόνιο στρες, η έλλειψη ηλιακού φωτός, η έναρξη εγκυμοσύνης, εμμηνόπαυσης ή της προχωρημένης ηλικίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα αυτά μπορούν να γίνουν οι πρόδρομοι για την εμφάνιση μερικών ακόλουθων συμπτωμάτων:

  • Κατάθλιψη: Οι περισσότερες μελέτες δείχνουν ακριβώς αυτό, χωρίς, όμως, να κατανοούμε τον τρόπο που μπορεί να γίνει.
  • Άγχος: Συγκεκριμένα, το χρόνιο στρες και άγχος ενδέχεται να καταστρέψει τα επίπεδα σεροτονίνης.
  • Θυμός: Σε περιπτώσεις που αυτή η χημική ουσία είναι χαμηλή, εντείνεται ο θυμός και η επιθυμία για αντίποινα σε καταστάσεις που αδικηθήκαμε.
  • Αλλαγές στον ύπνο: Καθώς η σεροτονίνη μάς βοηθά να αισθανόμαστε υπνηλία και να ξυπνάμε το πρωί, μερικά άτομα αντιμετωπίζουν χρόνια αϋπνία και δεν έχουν ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου.
  • Έντονη ανησυχία και φόβος: Σε τέτοιες περιπτώσεις, καταφεύγουμε στην κατανάλωση γλυκών, σοκολατών και λιπαρών φαγητών, για να αισθανθούμε καλύτερα.
σεροτονίνη
πηγή εικόνας: proionta-tis-fisis.com

Τρόποι αύξησης σεροτονίνης:

Παρά τα σημαντικά αυτά συμπτώματα, υπάρχουν κάποιοι τρόποι για να αυξήσουμε τη σεροτονίνη στο σώμα μας:

  • Γυμναστική: Είναι πολύ ωφέλιμη, καθώς η άσκηση έχει αντικαταθλιπτική δράση, ενισχύει την αυτοπεποίθηση και τονώνει τη γενικότερη εικόνα του σώματος.
  • Ψυχοθεραπεία: Μέσα από διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιούνται και αλλαγές στον τρόπο σκέψης, φαίνεται ξεκάθαρα η συμβολή της στη βελτίωση της διάθεσης και στη μείωση του άγχους.
  • Διατροφή: Είναι σημαντική η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών, όπως η γαλοπούλα, το τυρί, τα αυγά, οι μπανάνες, ο σολωμός και το γάλα.
  • Ηλιακό φως: Μία βόλτα 20 με 30 λεπτών, κατά τη διάρκεια μιας ηλιόλουστης μέρας, είναι αρκετή για να αυξήσει τα επίπεδα σεροτονίνης μας.
  • Θετικότητα: Μία ώρα ενασχόλησης με μία δραστηριότητα που απολαμβάνουμε, αλλά και η κοινωνικοποίηση με θετικούς και ευχάριστους ανθρώπους, αξίζει το χρόνο μας. Τέλος, πολύ βοηθητικό είναι να νιώθουμε ευγνωμοσύνη για όσα καλά έχουμε στη ζωή μας και -γιατί όχι- να τα καταγράφουμε σε ένα ημερολόγιο.

 

Πηγές:

  • Μηστριώτη, Κ. (2014). Η Σεροτονίνη φέρνει ευτυχία και επιτυχία, ενώ η έλλειψή της φόβο, κατάθλιψη και επιθετικότητα – τι πρέπει να τρώτε για να έχετε ευδαιμονία. Ανακτήθηκε από https://www.eirinika.gr/article/25596/i-serotonini-fernei-eytyhia-kai-epityhia-eno-i-elleipsi-tis-fovo-katathlipsi-kai (τελευταία πρόσβαση 7.08.2020)
  • Γρατσάκης, Α. (2019). Ο ρόλος και η επίδραση της ντοπαμίνης και της σεροτονίνης. Ανακτήθηκε από https://www.psychologynow.gr/arthra-psyxikis-ygeias/egkefalos/egkefaliki-leitourgia/7724-o-rolos-kai-i-epidrasi-tis-dopaminis-kai-tis-serotoninis.html (τελευταία πρόσβαση 7.08.2020)
  • Βουδουραγκάκη, Ρ. (2019). Τα 10 συμπτώματα της έλλειψης σεροτονίνης που ο καθένας μας πρέπει να προσέχει. Ανακτήθηκε από https://www.psychologynow.gr/arthra-psyxikis-ygeias/psyxiatriki/ormones/6882-ta-10-symptomata-tis-elleipsis-serotoninis.html (τελευταία πρόσβαση 7.08.2020)
  • Τι είναι η Σεροτονίνη; Ανακτήθηκε από https://www.therapia.gr/ti-einai-i-serotonini/ (τελευταία πρόσβαση 7.08.2020)
  • Φαρμάκη, Κ. 11 τρόποι για να αυξήσεις τη σεροτονίνη σου. Και είναι όλοι φυσικοί. Ανακτήθηκε από https://anewlife.gr/ (τελευταία πρόσβαση 7.08.2020)

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Δημήτριος Λάμπρος

Φοιτητής Ψυχολογίας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη συμπεριφορά, τον αθλητισμό και τον κινηματογράφο.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;