«Το κοινωνικό δίλημμα»: Κοινωνικά μέσα δικτύωσης ή αποξένωσης;

SHARE

«Το κοινωνικό δίλημμα»: Κοινωνικά μέσα δικτύωσης ή αποξένωσης;
Πηγή εικόνας: Mental Health Camden

Αυτή την περίοδο όπου στο χώρο του θεάματος τα φώτα πέφτουν στα βραβεία της Ακαδημίας (Oscar), κυκλοφόρησε ένα ντοκιμαντέρ το οποίο έχει ως βασικό στόχο την αφύπνιση του πληθυσμού, ο οποίος ασχολείται με τα social media. Ο σκηνοθέτης Jeff Orlowski μας παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Το κοινωνικό δίλημμα». Ο βασικός άξονας σκέψης του έχει να κάνει με μια άλλη διάσταση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτός οφείλεται στην χρήση την οποία εμείς δίνουμε σε αυτά.

Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι ζούμε στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτή την μοιραία διαπίστωση κάνει και ο σκηνοθέτης. Μέσα από την ταινία, μας παρουσιάζονται καθημερινοί- απλοί άνθρωποι, οι οποίοι βρίσκονται παντού γύρω μας. Και έχουν όλοι ένα μεγάλο κοινό στοιχείο. Απορροφούνται όλο και περισσότερο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αποξενώνονται, παράλληλα, από τον περίγυρο τους.

Ειδική αναφορά γίνεται σε άτομα τα οποία εργάζονταν για την ανάπτυξη των social media. Άτομα που στη συνέχεια αποσύρθηκαν από αυτή την ενασχόληση. Και αυτό διότι σταμάτησαν μόνο όταν άρχισαν να κατανοούν την μη αναστρέψιμη κατάσταση που θα γεννούσαν τα έργα που είχαν κάνει για την ολότητά του κόσμου.

Μέσα από το ντοκιμαντέρ «Το κοινωνικό δίλημμα» ακούγονται σημαντικοί άνθρωποι, όπως ο Tristan Harris (πρώην υπεύθυνος σχεδιασμού στην Google). Ο συγγραφέας Jaron Lanier και ο άνθρωπος πίσω από την εφεύρεση του κουμπιού Like στο Facebook Justin Rosenstein. Μέσω των οποίον ενισχύεται η άποψη ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ως πραγματικό σκοπό το να χειριστούν και να επηρεάσουν το κοινό. Με βάση της προτιμήσεις και τα συμφέροντα επιχειρηματικών κολοσσών.

κοινωνικό δίλημμα
Πηγή εικόνας: DesignLab

Άλλωστε η συλλογή δεδομένων, πλέον, αποτελεί το βασικό τρόπο χρηματοδότησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Και η μοιραία διαπίστωση που γίνεται από τον Orlowski είναι το ότι η δωρεάν χρήση των social media καθιστά ως προϊόν το κοινό που τα χρησιμοποιεί. Οπότε όπως είναι εύκολα κατανοητό οι χρήστες των social media αποτελούν τους πόρους των εταιριών. Ενώ οι πληροφορίες που ελεύθερα παρέχουν αποτελούν τα πιόνια στη σκακιέρα της σχεδίασης των επομένων κινήσεων τους.

Advertisement

Κινήσεις οι οποίες φυσικά είναι δυνατές και έχουν ως σκοπό να επηρεάσουν τη εξέλιξη και την σκέψη των ατόμων που είναι χρήστες των social media. Άλλωστε, ο εθισμός δεν αποτελεί παρενέργεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά ένα επιχειρηματικό μοντέλο της βιομηχανίας που έχει στηθεί γύρω από αυτά. Κάτι που σίγουρα και εσείς έχετε παρατηρήσει πολλές φορές , έχει να κάνει με τυχαίες προσωπικές αναζητήσεις στο διαδίκτυο. Οι οποίες ξαφνικά μετά από λίγο ξεπροβάλλουν μπροστά σας στα social media συνήθως με τη μορφή διαφήμισης.

Ο Orlowski μέσω της διττής παρουσίασης στο «Το κοινωνικό δίλημμα», από τη μια καθημερινών προσώπων, και από την άλλη ατόμων με γνώση και εμπειρία στο χώρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δημιουργεί έντονους προβληματισμούς. Τα ερωτήματα που θέτει για πώς τα social media έχουν διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε για τα πολιτικά, για τον φυλετισμό και την ψυχαγωγία αναπτύσσονται κατά μήκος της ταινίας. Καταλήγοντας μοιραία στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι όλο και περισσότερο χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και όλο και περισσότερο αποξενώνονται από το κοινωνικό τους περίγυρο. Με αποτέλεσμα την ρήξη στις ανθρώπινες σχέσεις και την ελεγχόμενη ροή ιδεών.

Εσύ σήμερα πόση ώρα αφιέρωσες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο: 

‘The Social Dilemma’: Film Review | Sundance 2020 ανακτήθηκε από https://www.hollywoodreporter.com/

‘The Social Dilemma’ Review: A Horrifyingly Good Doc About How Social Media Will Kill Us All ανακτήθηκε από https://www.indiewire.com/

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Φοιτητής του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ , με κλίση στην ιστορία και στον πολιτισμό. Μαζί θα βλέπουμε μικρές ιστορίες από το χρονοντούλαπο της ιστορίας !

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG