Τα επτά αμαρτήματα του Greenwashing

greenwashing
Πηγή εικόνας: www.flymalaysia.org

Με τον όρο greenwashing εννοούμε τις διάφορες δραστηριότητες και πρακτικές μιας εταιρείας ή ενός οργανισμού οι οποίες έχουν σκοπό να κάνουν τους ανθρώπους να πιστέψουν ότι ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και ότι κάνει περισσότερα για την προστασία του απ’ ό,τι κάνει πραγματικά με απώτερο στόχο την αύξηση των κερδών.

Το περιβαλλοντικό κίνημα προειδοποίησε τους καταναλωτές για το greenwashing λέγοντας ότι όροι όπως «φιλικοί προς το περιβάλλον» που χρησιμοποιούν επιχειρήσεις συχνά δεν έχουν νόημα και προέρχονται από επιχειρήσεις που δεν είναι πραγματικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες (ορισμός σύμφωνα με το Oxford English Dictionary και με το Cambridge Dictionary).

Ποιες είναι όμως οι παγίδες που πέφτουν πολλά brands; Παρακάτω θα βρείτε τις επτά αμαρτίες του greenwashing, τα γνωστά ως «7 sins of Greenwashing». Enjoy!

Η Terrachoice, μια αμερικανική εταιρεία, διαπίστωσε, μετά από έρευνα το 2010 σε 4.744 προϊόντα στην Αμερική και στον Καναδά, ότι το 95% των φερόμενων ως eco-friendly προϊόντων του εμπορίου είχαν διαπράξει τουλάχιστον ένα από τα επτά αμαρτήματα του greenwashing. Πάμε να δούμε συνοπτικά ποια είναι αυτά.

1. Αμαρτία του κρυμμένου ανταλλάγματος

Όταν ένα προϊόν είναι πράσινο όσον αφορά συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα το χαρτί, μπορεί να προέρχεται από δάσος με βιώσιμη ανάπτυξη όμως η διαδικασία παραγωγής του περιλαμβάνει εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ή τη χρήση χλωρίου στη λεύκανση που μόνο sustainable δεν είναι. Η λέξη «βιολογικό» καλύπτει το γεγονός ότι καταναλώνονται χιλιάδες γαλόνια νερού προκειμένου να παραχθεί το προϊόν ενώ οι συνθήκες εργασίας είναι απάνθρωπες. Είναι ουσιαστικά μια κρυφή ανταλλαγή σε βάρος της πράσινης ετικέτας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

2. Αμαρτία της απουσίας απόδειξης

Πρόκειται για ισχυρισμούς που δεν τεκμηριώνονται από υποστηρικτικές πληροφορίες και είναι αναξιόπιστες. Εάν δεν υποστηρίζουν ή δεν μπορούν να αποδείξουν τις αξιώσεις, τότε το προϊόν πιθανότατα δεν είναι φιλικό προς το περιβάλλον.

3. Αμαρτία της ασάφειας

Ισχυρισμοί που μπορούν να παρερμηνευτούν από τον καταναλωτή γιατί είναι πολύ γενικοί. Για παράδειγμα το αρσενικό, το ουράνιο και ο υδράργυρος είναι φυσικά συστατικά, αλλά και δηλητηριώδη. Ό,τι είναι natural δεν είναι και πράσινο. Λέξεις και όροι χωρίς σαφή σημασία όπως για παράδειγμα «φιλικό προς το περιβάλλον», «βιώσιμο» ή «περιβαλλοντικό» είναι πολύ ευρείς ή κακώς καθορισμένοι και παράλληλα ένας εύκολος τρόπος για να εξαπατήσουν τους καταναλωτές.

7 sins
Πηγή εικόνας: www.unsplash.com

4. Αμαρτία των ψευδών ετικετών

Ετικέτες με ψεύτικες εγκρίσεις και πιστοποιήσεις.

5. Αμαρτία του άσχετου

Ισχυρισμοί που μπορεί να είναι αληθινοί αλλά είναι ασήμαντοι ή εννοούνται. Είναι σύνηθες για εταιρείες να λένε ότι το προϊόν είναι «χωρίς πλαστικό» όταν, στην πραγματικότητα, είναι παράνομο να υπάρχουν ίχνη πλαστικών ή άλλων επιβλαβών χημικών στα προϊόντα τους. Είναι μια απόσπαση της προσοχής. Για παράδειγμα, πολλές φορές βλέπουμε την ένδειξη χωρίς CFC (χλωροφθοράνθρακες), κάτι που απαγορεύεται έτσι κι αλλιώς βάση του Montreal Protocol.

6. Αμαρτία των λιγότερων από δύο κακά

Ο ισχυρισμός ότι είναι πιο περιβαλλοντικά συνειδητοί από τους ανταγωνιστές, όταν σχεδόν ολόκληρος ο κλάδος είναι επιβλαβής για το περιβάλλον, δεν είναι πραγματικά πολύτιμη σύγκριση.

7. Αμαρτία της ίνας

Ψευδείς ισχυρισμοί, που δεν γίνονται πάντα αντιληπτοί από κυβερνητικές υπηρεσίες.

Σε αντίθεση με το πράσινο πλύσιμο, το πράσινο μάρκετινγκ είναι όταν οι εταιρείες πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες βάσει θεμιτών περιβαλλοντικών τακτικών. Το πράσινο μάρκετινγκ είναι γενικά πρακτικό, ειλικρινές και διαφανές και σημαίνει ότι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία πληροί αυτά τα κριτήρια:

  • Κατασκευάζεται με βιώσιμο τρόπο.
  • Δεν περιέχει τοξικά υλικά ή ουσίες που καταστρέφουν το όζον.
  • Υπάρχει η δυνατότητα ανακύκλωσης και/ ή παράγεται από ανακυκλωμένα υλικά.
  • Είναι κατασκευασμένο από ανανεώσιμα υλικά.
  • Δεν χρησιμοποιείται περιττή συσκευασία.
  • Είναι σχεδιασμένο για επισκευή και όχι για μία χρήση.

Οπότε, είναι πολύ σημαντικό να μπορούμε να ξεχωρίζουμε το πράσινο marketing από το greenwashing, να επιλέγουμε προϊόντα και υπηρεσίες και να στηρίζουμε brands που εφαρμόζουν green marketing.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο

  1. Sins of Greenwashing, ανακτήθηκε από www.ul.com, τελευταία επίσκεψη 9/7/2020
  2. Greenwashing and Green Marketing Virtues, ανακτήθηκε από link.springer.com, τελευταία επίσκεψη 9/7/2020
  3. Communicating business greening and greenwashing in global media: A multimodal discourse analysis of CNN’s greenwashing video, ανακτήθηκε από www.researchgate.net, τελευταία επίσκεψη 9/7/2020

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Εύα Βαλαμβάνου

Απόφοιτος της Παντείου, ασχολούμαι με Marketing και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Αξιοποιώ τον ελεύθερο χρόνο μου, γράφοντας άρθρα και κάνοντας συνεντεύξεις κυρίως για θέματα περιβάλλοντος, τηλεόρασης, ομορφιάς και well-being. Το motto μου: "If you can dream it, you can do it." Γι'αυτό ονειρευτείτε χωρίς όρια!

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;