Δευτέρα 8 Αυγούστου 2022
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Widget+
    • Newsletter
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
    • Next Chapter
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
    • Συνεντεύξεις
    • Πολιτισμός
    • Κοινωνία
    • Βιβλίο
    • Εκπαίδευση
    • Ειδική Αγωγή
    • Φιλοσοφία
    • Ιστορία
    • Μουσεία
    • Πρόσωπα
    • Festival
    • Γλώσσα
    • Περιβάλλον
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
    • Μουσική
    • Θέατρο
    • Τηλεόραση
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
    • Gaming
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
    • Design
    • Ψυχολογία
    • Αψυχολόγητα
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
    • Άγνωστη Ελλάδα
    • City Guide
  • PLUS
    • Next Chapter
    • #Egrapsa
    • Διαγωνισμοί
    • Podcasts
    • QUIZ
Ειδική Αγωγή Μαθησιακές Δυσκολίες

Στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας

by Μιχαέλα Καλλιανιώτη 20 Μαΐου 2020
 Στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας
Πηγή:ikid.gr

Οι στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας που υπάρχουν είναι πολλές και ο ρόλος τους είναι αμιγώς βοηθητικός στο πλαίσιο της μάθησης και της διδασκαλίας. Το να γράφει ένας μαθητής ορθογραφημένα, θεωρείται συχνά ένδειξη υψηλής ακαδημαϊκής επίδοσης και μάλιστα παράγοντας που επηρεάζει την επαγγελματική εξέλιξη του ατόμου. Τα παιδιά με προβλήματα στην ορθογραφία έχουν συνήθως προβλήματα στην οπτική μνήμη, στην ακουστική μνήμη, στην οπτική και ακουστική διάκριση και στις κινητικές δεξιότητες. Έτσι, παρουσιάζουν τις παρακάτω δυσκολίες:

  • Συχνή πρόσθεση, αντιστροφή, παράλειψη, αντικατάσταση γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων
  • Λάθη στον τονισμό ή παντελής έλλειψη τόνων
  • Συχνά λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας
  • Συχνά λάθη στο ετυμολογικό μέρος της λέξης
  • Μη γενίκευση κανόνων ορθογραφίας σε όλες τις λέξεις, ομοιοκατάληκτες ή παράγωγες
  • Καμία αυτοδιόρθωση

Όταν ο εκπαιδευτικός εντοπίζει επαναλαμβανόμενα ορθογραφικά λάθη και μια γενικότερη δυσχέρεια στην εκμάθηση της ορθογραφίας, προβαίνει σε διάφορες στρατηγικές, ώστε να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η κατάσταση. Δεν αποτελεί πανάκεια η υιοθέτηση μιας μόνο από τις ποικίλες στρατηγικές εκμάθησης διδασκαλίας, αλλά πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν τα ιδιαίτερα εκπαιδευτικά γνωρίσματα των μαθητών. Προκειμένου να μάθουν οι μαθητές να γράφουν χωρίς ορθογραφικά λάθη, απαιτείται προσεκτική προφορά, τόνωση ακουστικής μάθησης, με στόχο να ανακληθεί η απρόσκοπτα η ορθογραφία.

Αφού ανιχνευτούν τα ορθογραφικά λάθη, είναι καλό να δομηθούν κατάλογοι λέξεων, ανάλογα με το είδος των λαθών. Τότε, εφαρμόζονται από τον εκπαιδευτικό οι κατάλληλες στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας. Τα λάθη συχνά οφείλονται και σε κάποιες συνήθειες των μαθητών, όπως είναι η βεβιασμένη ή παρορμητική γραφή. Είναι σημαντικό να διδάσκονται τόσες λέξεις, όσες μπορεί να κατακτήσει πραγματικά ο μαθητής, καθώς η “αποτυχία” οδηγεί σε παραίτηση. Βασική προτεραιότητα, είναι επίσης, το ότι πρέπει να γνωρίζουν πρώτα τη σημασία της υπό εκμάθηση λέξης, ώστε να μπορέσουν να την εντάξουν στο λεξιλόγιό τους. Η κατ’ επανάληψη αντιγραφή των λανθασμένων λέξεων δεν είναι ιδανική λύση. Υπάρχουν πιο ωφέλιμες στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας, οι οποίες συμπυκνώνονται ως εξής:

  • Ομαδοποίηση λέξεων με βάση κοινά χαρακτηριστικά, π.χ. κατάληξη σε -ώνω
  • Περιοδική επανάληψη λέξεων που διδάχθηκαν
  • Σύνθετες και παράγωγες λέξεις χωρίζονται στα δομικά τους μέρη, πχ. “πολύχρωμα” : πολύ- χρώμα
  • Ανάγνωση με ευκρίνεια και προσοχή σε ήχους που δεν προφέρονται

Οι στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας μπορούν να αναχθούν και στις ακόλουθες επιστημονικές τεχνικές:

  • Μέθοδος Gillingham: Προφορική ορθογραφία που βασίζεται στην άσκηση, επανάληψη και γραφή προτάσεων ή ιστοριών με τις λέξεις που διδάχθηκαν.
  • Πολυαισθητηριακή προσέγγιση Fernald: Εμπλέκει οπτική, ακουστική, κιναισθητική και απτική αίσθηση. Η προσέγγιση ακολουθεί τα βήματα: Η δασκάλα γράφει και λέει τη λέξη, ο μαθητής ιχνηλατεί την λέξη στον αέρα, ενώ την λέει, γράφει τη λέξη σε χαρτί, ξαναγράφει από μνήμης τη λέξη. Αν είναι σωστή μπαίνει στο κουτί των λέξεων. Αλλιώς επαναλαμβάνεται η διαδικασία από την αρχή.
  • Εικονογραφικές μέθοδοι: Επιλογή από τον εκπαιδευτικό των λέξεων που θα διδαχθούν και των εικόνων που τις αντιπροσωπεύουν, με σκοπό τον μνημονικό σύνδεσμο εικόνας- λέξης.
  • Φωνοοπτική μέθοδος: Παρουσίαση απομονωμένων φωνημάτων με τη χρήση εικόνων.
  • Μέθοδοι μίμησης: Ο εκπαιδευτικός προφέρει και γράφει τη λέξη δειγματικά. Το παιδί κάνει το ίδιο αντιγράφοντας το μοντέλο του εκπαιδευτικού, μέχρι να μάθει τη λέξη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάποιο tablet/ipad ή ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής.
  • Χρονική καθυστέρηση: Στηρίζεται στην τεχνική της χρονικής καθυστέρησης, που χρησιμοποιούν οι συμπεριφοριστές ιδιαίτερα στην τροποποίηση συμπεριφοράς. Αρχικά ο εκπαιδευτικός διορθώνει τον μαθητή αμέσως μόλις κάνει λάθος, χωρίς χρονική καθυστέρηση. Έπειτα από λίγο, αρχίζει να καθυστερεί χρονικά να διορθώσει το λάθος του μαθητή, έτσι ώστε να δώσει στον μαθητή την ευκαιρία να σκεφτεί περισσότερο και να αυτοδιορθωθεί.

 Όλες οι παραπάνω στρατηγικές εκμάθησης ορθογραφίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν και να ενσωματωθούν στη διδασκαλία συνδυαστικά. Είναι γεγονός, πως όσο πιο γρήγορα εντοπιστούν οι ορθογραφικές δυσχέρειες, τόσο πιο άμεσα κι εύκολα θα μπορέσουν και να αντιμετωπιστούν.

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

alfavita.gr


ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Μιχαέλα Καλλιανιώτη

Αρθρογράφος

Ονομάζομαι Μιχαέλα Καλλιανιώτη και είμαι τελειόφοιτη του τμήματος Φιλοσοφίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στα 22 μου χρόνια, αγαπώ ιδιαίτερα το διάβασμα, τα ταξίδια και τους μαθητές μου!

Μόλις ανέβηκαν
Κινηματογράφος

Το Tέλειο Aφεντικό: Υπάρχει και τον ενσαρκώνει ο Javier Bardem

8 Αυγούστου 2022
Αψυχολόγητα

Λίγο πριν την καληνύχτα!

8 Αυγούστου 2022
Συνεντεύξεις

Παρή Τρίκα: “Τα όρια μας, τα βάζουμε εμείς”

8 Αυγούστου 2022
Λογοτεχνία

Γιάννης & Μαρίνα Αλεξάνδρου: “Αμφιβολίες και όνειρα”

8 Αυγούστου 2022

Μην χάσεις
Ειδική Αγωγή

Η Βρετανική Υπηρεσία Πληροφοριών αναδεικνύει τα προτερήματά της δυσλεξίας

Ειδική Αγωγή

Ένα διαφορετικό καφέ-μπαρ στην καρδιά της Θεσσαλονίκης

Ειδική Αγωγή

Η απίστευτη ιστορία του Morris Goodman

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ειδική Αγωγή

Η Βρετανική Υπηρεσία Πληροφοριών αναδεικνύει τα προτερήματά της δυσλεξίας

Ειδική Αγωγή

Ένα διαφορετικό καφέ-μπαρ στην καρδιά της Θεσσαλονίκης

Ειδική Αγωγή

Η απίστευτη ιστορία του Morris Goodman

Ειδική Αγωγή

Η Αγωγή των παιδιών με νοητική ανεπάρκεια

Ειδική Αγωγή

Euro Low-Vision: Μία αλλιώτικη Eurovision

Ειδική Αγωγή

Γνωρίστε τον τυφλό κριτικό ταινιών, Τόμμυ Έντισον!

Ειδική Αγωγή

Σύνδρομο Down: Ασκήσεις ανάπτυξης γνωστικών λειτουργιών

Ειδική Αγωγή

Η μητέρα του μικρού Δημήτρη ξεσπά: «Δικαίωμα στην παιδική χαρά έχουν όλα τα παιδιά»

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

Βιβλίο

Ώρες των Άστρων, ένα καλλιτέχνημα σπάνιας ποιητικής σκέψης

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2022 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED