Αυτισμός και διατροφικές διαταραχές

αυτισμό
Πηγή εικόνας: changeeat.com

Μία από τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου είναι η ανάγκη του για τροφή. Τα φαγητά που επιλέγει να καταναλώνει ο καθένας μας διαφέρουν τόσο από άνθρωπο σε άνθρωπο, όσο και στον ίδιο τον άνθρωπο κατά τη διάρκεια της ζωής του. Πολλά άτομα αντιμετωπίζουν διατροφικές διαταραχές αφού τρώνε συγκεκριμένα φαγητά και όχι πάντα στις κατάλληλες ποσότητες. Έτσι δημιουργούνται διάφορα προβλήματα που συχνά είναι αρκετά σοβαρά, όπως η παχυσαρκία και η νευρική ανορεξία. Ειδικά όταν αναφερόμαστε σε παιδιά το πρόβλημα μεγαλώνει αφού είναι πολύ επιλεκτικά και κάποια από αυτά τρέφονται μετά από μεγάλη πίεση των γονιών. Δυσκολίες στο φαγητό έχει και μια πιο συγκεκριμένη ομάδα ατόμων, τα παιδιά με αυτισμό.

Τα παιδιά με αυτισμό εκφράζουν τις διατροφικές διαταραχές με μια σοβαρή επιλεκτικότητα στη τροφή. Είναι σύνηθες για τα παιδιά με αυτισμό να έχουν ισχυρή προτίμηση σε συγκεκριμένη υφή του φαγητού όπως τραγανό ή μαλακό, γεύση -ξυνό ή γλυκό, θερμοκρασία – κρύο ή ζεστό. Είναι συχνό φαινόμενο το παιδί να διαλέξει να φάει φαγητά που περιλαμβάνονται σε μία μόνο από τις παραπάνω κατηγορίες, παραδείγματος χάριν να τρώει κυρίως ή μόνο αλμυρά φαγητά και όχι γλυκά ή ξινά. Επιπλέον η μυρωδιά των φαγητών επηρεάζει την επιλογή του παιδιού. Μια μη γνωστή και ιδιαίτερη μυρωδιά μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά τους να φάνε. Και τέλος μπορεί η επιλεκτικότητα να επικεντρώνεται στο χρώμα του φαγητού, να επιλέξουν να τρώνε για παράδειγμα άσπρα και πράσινα φαγητά μόνο.

Η εκλεκτική διατροφή συχνά καταλήγει σε κακή διατροφή. Η κακή διατροφή επηρεάζει τη γενικότερη κατάσταση της υγείας και την ευεξία. Όταν κάποιος δεν τρέφεται σωστά, αισθάνεται άσχημα. Ένα παιδί με αυτισμό όταν δεν αισθάνεται καλά, έχει την τάση να αντιδρά άσχημα και έντονα. Όταν βελτιώνεται η διατροφή του παιδιού με αυτισμό, βελτιώνεται και η υγεία του. Το παιδί αισθάνεται καλά και δεν εκδηλώνει προκλητικές συμπεριφορές.

Τρόποι αντιμετώπισης των διατροφικών διαταραχών

Αυτή η επιλεκτική διατροφή των παιδιών με αυτισμό πανικοβάλει πολλές φορές τους γονείς τους. Ωστόσο υπάρχουν κάποιοι τρόποι ώστε να βάλουμε νέες τροφές στην καθημερινότητα του παιδιού. Είναι σημαντικό, όμως, να θυμόμαστε ότι παρόλο που η ζωή ενός αυτιστικού παιδιού βασίζεται στη ρουτίνα και την προβλεψιμότητα, είναι καλό να δημιουργούμε και αλλαγές.

Ένα παράδειγμα ρουτίνας είναι ότι το μεσημεριανό σερβίρεται κάθε μέρα την ίδια ώρα. Η αλλαγή  μπορεί να είναι να σερβίρουμε διαφορετικούς τύπους ζυμαρικών με διαφορετικούς τύπους τυριών την ίδια ώρα. Ακόμη, η ρουτίνα μπορεί να είναι ότι θα αγοράσουμε για το παιδί τα αγαπημένα του μπισκότα αλλά η αλλαγή θα είναι όταν επιστρέψουμε στο σπίτι να τα τοποθετήσουμε σε διαφορετικά μπολάκια. Επίσης, καλό θα ήταν να αγοράσουμε και διαφορετικούς τύπους μπισκότων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυρωδιά μπορεί να είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας για να μην φάει κάποιο φαγητό το παιδί.

Για παράδειγμα, τα φαγητά που έχουν σκόρδο πιθανόν να φαίνονται αηδιαστικά στο παιδί. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να αποβάλλουμε το σκόρδο από το φαγητό μας. Μια πιθανή λύση θα ήταν να προετοιμάσουμε το παιδί, πριν έρθει η ώρα που θα φτιάξουμε ένα φαγητό το οποίο θα εμπεριέχει κάποιο συστατικό που δεν του αρέσει. Ενημερώνουμε νωρίτερα ότι πρόκειται να μαγειρέψουμε ένα φαγητό με σκόρδο. Επιτρέπουμε στο παιδί να φάει το αγαπημένο του μπισκότο την ώρα που μαγειρεύεται κάτι που για εκείνο δεν είναι επιθυμητό. Βάζουμε το φαγητό στο τραπέζι την ώρα του μεσημεριανού, ακόμη και αν δε το περιμένει. Κάποια μέρα μπορεί να δοκιμάσει.

Η υφή ορισμένων τροφίμων μπορεί να προκαλέσει αναστάτωση στο παιδί με αυτισμό.

Αν αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, προσπαθώντας να πείσουμε το παιδί να φάει ένα μήλο επειδή τρώει μόνο μαλακές τροφές, μπορούμε να ξεκινήσουμε με το να του δίνουμε αλεσμένο μήλο. Ύστερα από αρκετές εβδομάδες έκθεσης του παιδιού στο αλεσμένο μήλο, μπορούμε να δοκιμάσουμε να του παρουσιάσουμε μαλακές φέτες μήλου. Στη συνέχεια, μπορούμε να βάλουμε στο γεύμα του μικρά κομμάτια μήλου που με την πάροδο των ημερών θα αυξάνουμε το μέγεθος και την ποσότητα.

Ανεξάρτητα από τη δυσκολία του παιδιού καλό είναι να προσπαθούμε ξανά και ξανά. Χρησιμοποιώντας την ίδια στρατηγική βοηθάμε το παιδί να ανακαλύψει καινούριες τροφές πιο εύκολα. Χρειάζεται υπομονή και συνέπεια στις προσπάθειες μας. Κάποια στιγμή, όμως, το παιδί θα καταφέρει να τρέφεται πιο υγιεινά. Βέβαια δεν θα καταφέρει να τρώει όλα τα φαγητά, αλλά σίγουρα θα τρώει πολύ περισσότερα. Άρα η προσπάθειά μας θα αποφέρει καρπούς τόσο στην υγεία του, όσο και στον τρόπο συμπεριφοράς του.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:

eidikospaidagogos.gr

hcfed.gr

logosepikinonia.gr


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Iωάννα Σταμάτη

Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ιωαννίνων με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Αγαπώ τα παιδιά, τα ταξίδια και ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;