Η παιδεία της ανισότητας

Η παιδεία της ανισότητας
Πηγή εικόνας: www.dailycal.org

Κεκλεισμένων των θυρών, κατατέθει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου παιδείας για την αναδιαμόρφωση της λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος. Το νομοσχέδιο έρχεται να προτρέψει προς ένα σχολείο, ανταγωνισμού, ανισότητας, εξαντλητικών ωρών διδασκαλίας, με περισσότερο άγχος για γονείς και μαθητές, υπερφορτωμένες τάξεις και λιγότερους εκπαιδευτικούς.

Τα νέα μέτρα προβλέπουν μεταξύ άλλων την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων για το λύκειο ενώ ανεβαίνει και ο μέσος όρος προαγωγής από την μια τάξη στην άλλη. Πρόκειται για μια παιδεία που βασίζεται στις εξαντλητικές εξετάσεις και στις ατέλειωτες ώρες μαθήματος την ώρα που τα πιο προοδευτικά εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου όπως της Δανίας και του Χονγκ-Κονγκ απορρίπτουν εντελώς τις εξετάσεις και τα διαγωνίσματα υιοθετώντας εναλλακτικές μεθόδους αξιολόγησης και προσανατολίζονται προς πιο δημιουργικές ώρες διδασκαλίας. Φυσικά τα συστήματα αυτά δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν εν μια νυκτί στην ελληνική εκπαίδευση, ωστόσο τα νέα μέτρα του υπουργείου δεν δείχνουν καθόλου να τείνουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Πρόκειται για ένα σχολείο που θα ενθαρρύνει την βαθμοθηρία, τον ανταγωνισμό και την ανισότητα μεταξύ των μαθητών, την παραπάνω πίεση από τους γονείς, το ψυχολογικό βάρος προς τον έφηβο. Με παραπάνω εξετάσεις και ψηλότερο όριο στο βαθμό για να περάσουν την τάξη το σχολείο θα δείχνει την έξοδο σε μαθητές που δεν επιδιώκουν ακαδημαϊκή κατάρτιση, οι απλοί άνθρωποι της δουλειάς που στηρίζουν την οικονομία και τον λαϊκό πολιτισμό θα λάβουν μια παιδεία γεμάτη ελλείψεις, χωρίς κατάρτιση σε ευρύτερους τομείς και μια αξιοπρεπή πολιτιστική παιδεία. Από την άλλη ενθαρρύνει πολλούς γονείς και μαθητές να διαλέξουν την εγκατάλειψη του ελληνικού σχολείου και του ελληνικού συστήματος παιδείας και να στραφούν προς ξενόγλωσσα τμήματα (IB) με στόχο ξένα πανεπιστήμια. Συγγενείς και φίλοι μας φεύγουν στο εξωτερικό και από την Ελληνική παιδεία έχουν παραλάβει ελάχιστα, ενώ ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι για εκείνους παρά μια ιδέα ασαφής, αφού το σχολείο αντί να τους ενσταλάξει κάποιες πολιτιστικές αξίες, τους πίεσε σε μεθόδους  άκαρπης και μη δημιουργικής απομνημόνευσης. Η εναλλακτική για τους υπόλοιπους, είναι το καρκίνωμα των φροντιστηρίων και των ιδιωτικών ανώτερων εκπαιδευτηρίων (Ι.Ε.Κ.).  Τελικά  αντί να είναι το  φυτώριο  ενός διαφορετικού μέλλοντος και μια άλλης κοινωνίας, θα είναι ένα σχολείο καθρέπτης της κοινωνίας που το έχτισε: ένα σχολείο που θα βγάζει ανέργους, διεφθαρμένους δικηγόρους, γιατρούς που δέχονται “φακελάκι” και μετανάστες στο εξωτερικό. 

Διαβάστε επίσης  Αισθητική αγωγή: ο ρόλος του σχολείου

Ασκήθηκε σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση τόσο για το νομοσχέδιο καθαυτό, όσο και για την διαδικασία εξαγγελίας του που σύμφωνα με πολλούς φορείς παραβλέπει τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Συγκεκριμένα οι ομοσπονδίες εκπαιδευτικών (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ) απορρίπτουν το νομοσχέδιο και προέβησαν σε κινητοποιήσεις την περασμένη Παρασκευή 23/4 δηλώνοντας μεταξύ άλλων ότι:«είναι οξύμωρο η κυβέρνηση να ζητά τη συναίνεση όλων των Ελλήνων, προκειμένου η Χώρα να ξεφύγει από την πανδημία με τα λιγότερα δυνατά τραύματα και απώλειες, το Υ.ΠΑΙ.Θ. να χαιρετίζει την προσπάθεια των εκπαιδευτικών που στήριξαν και στηρίζουν αποτελεσματικά τους μαθητές στην «αχαρτογράφητη» εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την ίδια στιγμή να τους εμπαίζουν επιβάλλοντας μονομερείς αποφάσεις με απαράδεκτο τρόπο καθώς γνωρίζουν ότι οι «έκτακτες συνθήκες» έχουν «παγώσει» δημοκρατικά δικαιώματα και τους στερούν το δικαίωμα της συλλογικής αντίδρασης». Ο πρώην υπουργός παιδείας και μέλος του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης αποκάλεσε το νομοσχέδιο έκτρωμα και δήλωσε πως:«Η υπουργός Παιδείας, φέρνει νομοσχέδιο που δυναμιτίζει την εκπαίδευση, την ίδια ώρα που απαιτείται η μέγιστη συσπείρωση για την αντιμετώπιση της κρίσης. Αντί για συναίνεση, αυταρχισμός· αντί για διάλογο, γελοιοποίηση της διαβούλευσης και καταστρατήγηση των κοινοβουλευτικών κανόνων. Γιατί όλα αυτά; Για την άνευ αντιδράσεων, άρον-άρον, υφαρπαγή μιας κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Για εξόφληση νέων γραμματίων προς τους κολεγιάρχες και την εξασφάλιση πελατείας στην ιδιωτική εκπαίδευση. Για την ύψωση αλλεπάλληλων φραγμών στη μόρφωση των νέων μας. Για τον δραστικό περιορισμό των εισακτέων στα Πανεπιστήμια». Το ΚΚΕ επίσης καταδίκασε το νομοσχέδιο: «Προστίθενται νέα εμπόδια και φίλτρα στην προσπάθεια που κάνουν οι μαθητές να μορφωθούν, να περάσουν στα πανεπιστήμια» ενώ ο γραμματέας του ΜΕΡΑ25 Γ. Βαρουφάκης απηύθυνε  βαρύτατο κατηγορώ προς την κυβέρνηση με έναν εκτενή λόγο στη Βουλή, κατακρίνοντας την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης  και τον ευτελισμό  της ποιότητας της παιδείας που θα προκαλέσουν οι αξιολογήσεις, υπογραμμίζοντας επίσης  την μη αποτελεσματικότητα των μέτρων αυτών για την ανάπτυξη της παιδείας.

Διαβάστε επίσης  Ένα ιδανικό σχολείο - όπως στη Αρχαία Ελλάδα

Αν κάτι πετυχαίνει το νομοσχέδιο είναι η εφαρμογή ενός κρατισμού και μιας λογιστικής αντιμετώπισης της αξίας της παιδείας. Οι μηχανισμοί του σχολείου θα είναι αυστηρότεροι, με την ατομική αξιολόγηση θα καθιερωθεί η τάξη και θα εφαρμόζονται οι κανόνες και η καλή συμπεριφορά, με πολυήμερες αποβολές και τιμωρίες για διαγωγή φυσικά, ενώ παράλληλα το σχολείο το ίδιο, θα αξιολογείται με βάση τους βαθμούς των μαθητών στις εξετάσεις. Σίγουρες μαθηματικές μέθοδοι, που ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να επηρεάσει.

Advertisements
Ad 14

Οι μέρες της επιδημίας είναι κρίσιμες για όλους τους τομείς και έχουμε πολλές άμεσες προκλήσεις να αντιμετωπίσουμε, ωστόσο,  όπως ακούμε συχνά να λέγεται παντού, από τις τηλεοράσεις και τα πανεπιστήμια μέχρι τις πλατείες και τα καφενεία “όλα είναι ζήτημα παιδείας”. Δεν είναι λοιπόν ούτε ασήμαντο, ούτε δευτερεύον θέμα σε μια δύσκολή εποχή, η παιδεία μας αφορά όλους και ίσως περισσότερο από ποτέ. Η παιδεία είναι ο καθρέπτης των προσδοκιών που έχει μια κοινωνία, όχι για εκείνο που είναι, αλλά για εκείνο που θέλει να γίνει. Παιδεία δεν είναι μονάχα ένα σύνολο γνώσεων, ούτε ακαδημαϊκοί τίτλοι, είναι  αυτό που θα πάρει κανείς μαζί του επιστρέφοντας από την δουλειά, είναι εκείνο που μοιράζεται με την οικογένεια, τους φίλους και τους αγνώστους όταν συζητά και όταν ακόμη περπατά στο δρόμο, και πάνω από όλα εκείνο που ονειρεύεται για το μέλλον.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:

Συνέντευξη της Υπουργού, Νίκης Κεραμέως στο ΑΠΕ: “Το νέο νομοσχέδιο επιβάλλεται από τις σύγχρονες απαιτήσεις στην Εκπαίδευση”, ανάκτήθηκε από minedu.gov.gr

Διαβάστε επίσης  Η παιδεία μας κρίνεται από το παρκάρισμα στις διαβάσεις αναπήρων

Φίλης: Να αποσύρει η Κεραμέως το νομοσχέδιο – «έκτρωμα», ανακτήθηκε απο cnn.gr

Νέες κινητοποιήσεις: Σφοδρές αντιδράσεις για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας εν μέσω πανδημίας, ανακτήθηκε από alfavita.gr

ΑΔΕΔΥ: Αντιδημοκρατική μεθόδευση η κατάθεση νομοσχεδίου για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας ανακτήθηκε από iefimerida.gr

Γιάνης Βαρουφάκης – Ομιλία στη Βουλή για την παιδεία 21/01/2020, ανακτήθηκε από www.youtube.com/watch?v=jDkx5RDCgzQ

Πολιτική παιδεία και η έλλειψη της στην Ελλάδα της κρίσης, ανακτήθηκε από www.maxmag.gr/politismos/koinonia/politiki-paideia-kai-elleipsi-tis-stin-ellada-tis-krisis/

Εκπαίδευση: Τι δεν μας έμαθαν στα ελληνικά σχολεία, ανακτήθηκε από www.maxmag.gr/politismos/ekpaideusi/ekpaideysi-ti-den-mas-emathan-sta-ellinika-scholeia/

 

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

ταξίδια με τρένο στην Ασία

4 ταξίδια με τρένο στην Ασία για το 2024

Τα ταξίδια με τρένο στην Ασία είναι για ρομαντικούς. Για

Μπραντ Πιτ: Χόλυγουντ, Φώτα, Δράση

Ο Μπραντ Πιτ, γεννημένος το 1963 στο Shawnee της Οκλαχόμα,