Yayoi Kusama: Η δύναμη του πουά

Ιnfinity Mirrored Room – Filled with the Brilliance of Life. Πηγή Εικόνας: Tate.org.

Με αφορμή την επερχόμενη έκθεση στη Tate, του Λονδίνου, η τέχνη της Yayoi Kusama, έρχεται για ακόμη μία φορά στο καλλιτεχνικό προσκήνιο. Διανύοντας, την ένατη δεκαετία της ζωής της, η Kusama δεν έπαψε ποτέ να δημιουργεί και να αποτελεί μία από τις γνωστότερες avant-garde καλλιτέχνιδες του 20ου αιώνα. Ωστόσο, και σε αντίθεση με άλλους καλλιτέχνες, η Kusama δεν περιορίστηκε σε ένα είδος εικαστικής έκφρασης αλλά πειραματίστηκε με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το σχέδια, μέχρι και τη μόδα (το 2012 επιμελήθηκε το design του οίκου Louis Vuitton, στο Selfridges, του Λονδίνου, ενώ το εμβληματικό πουά μοτίβο της, χρησιμοποιήθηκε και στη collection του γαλλικού οίκου). Εντούτις, σημείο αναφοράς, στην καριέρα της, αποτελούν τα ψυχεδελικά installations της (εικαστικές εγκαταστάσεις στο χώρο), γνωστά και ως Infinity Mirrored Rooms, όπου η Kusama, είναι σα να παίζει με τις αισθήσεις του επισκέπτη.

Louis Vuitton, Selfridge. Πηγή Εικόνας: Dezeen.com.

Η επιμονή στο πουά

Κατά τη διάρκεια της πολύχρονης καριέρας της, η Kusama εξέφρασε την αγάπη της στο πουά, το οποίο και χρησιμοποίησε σε όλα τα έργα της. Αυτή η, σχεδόν, εμμονική χρήση του συγκεκριμένου μοτίβου, δεν είναι τυχαία, καθώς, η τέχνη της στοχεύει στη δημιουργία της αίσθησης του αδιάκοπου καθώς και στο να εμβυθίσει τον θεατή στον δικό της, άκρως περίπλοκο, ψυχισμό. Έτσι, περπατώντας ο επισκέπτης στους ονειρικούς χώρους της δημιουργού, ουσιαστικά ακολουθεί τη σκέψη της, ως προς την οπτική αντίληψη και, ακολούθως, το σχεδιασμό του χώρου. Πολλοί μελετητές της Kusama, πιστεύουν ότι η χρήση αυτού του επαναλαμβανόμενου μοτίβου, ενδεχομένως να κρύβει τη βαθύτερη επιθυμίας της καλλιτέχνιδος να ελέγξει τα συναισθήματά της ή να εξωτερικεύσει τις εμπειρίες της. Όπως έχει παραδεχτεί κα η ίδια σε συνεντεύξεις της, οι παραισθήσεις από τις οποίες υποφέρει, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία, στάθηκαν αφορμή της καλλιτεχνικής της δημιουργίας. Βάσει αυτού, θα μπορούσαμε να υποθέσουμε πως η τέχνη της Kusama, και η χρήση του πουά θα μπορούσε να θεωρηθεί μέρος της θεραπείας της, ανάγωντας την τέχνη της σε μία μορφή art therapy (καλλιτεχνικής θεραπείας).

The Spirit of the Pumpkins Descended into the Heavens (2017), Υayoi Kusama. Πηγή Εικόνας: TheJakartaPost.

Kusama και εσωτερική διακόσμηση

Εκτός, από το stand του γαλλικού οίκου στο Selfridge, όπου ο χώρος παίρνει τη μορφή του εσωτερικού μίας κολοκύθας (θυμίζοντας το έργο της Yellow Pumpkin, το οποίο ήταν τοποθετημένο στην περιοχή Naoshima, της Ιαπωνίας), η Kusama, επιμελήθηκε και τη διακόσμηση ενός ολόκληρου διαμερίσματος. Φυσικά, η διακόσμηση ήταν μέρος του installation Flower Obsession (2018). Το διαφορετικό με αυτό το έργο, ήταν πως, αυτή τη φορά, το κοινό θα έπρεπε να συμβάλλει στην υλοποίηση του έργου, τοποθετώντας ψεύτικες κόκκινες μαργαρίτες σε όλες τις επιφάνειες του διαμερίσματος, συμμετέχοντας, αυτή τη φορά έμπρακτα, στην καλλιτεχνική δημιουργία. Η ίδια τακτική ακολουθήθηκε, λίγα χρόνια νωρίτερα, και στο Obliteration Room (2011), ωστόσο αυτή τη φορά με πολύχρωμα κυκλικά stickers, τα οποία οι επισκέπτες κολλούσαν στις λευκές επιφάνειας του χώρου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να προκύψει ένας χώρος παρόμοιος με τα ”γνήσια” πουά installetions της Kusama, όπως το The Spirit of the Pumpkins Descended into the Heavens (2017).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

design, Kusama
Οbliteration Room (2011), Yayoi Kusama. Πηγή Εικόνας: Yayoi Kusama: Look Now, See Forever.

Infinity Mirrored Rooms

Ίσως το εντυπωσιακότερο από τα έργα της είναι η σειρά των Infinity Mirrored Rooms , καθώς σε αυτά η τεχνολογία συνυπάρχει με τη ψυχεδελική και σχεδόν απόκοσμη ματία της τέχνης της. Το πρώτο έργο της σειρά, εκτέθηκε το 1965, με τίτλο Infinity Mirrored Rooms- Phalli’s Field, ενώ σε όλα τα χρόνια της πορείας της, φαίνεται να εξέληξε το μοτίβο του καθρέφτη και τη συμβολή του στην τέχνη. Όπως και με το πουα, ο καθρέφτης βοηθάει στη δημιουργία της ψευδεύσθησης και της συνεχιζόμενης εικόνας που ήθελε να επιτύχει η Kusama, ενώ η περιπλάνηση του θεατή σε αυτό τον οπτικά, ”άπειρο” χώρο, οδηγεί στην εμβύθησή του στο έργο τέχνης. Στα τελευταία έργα που ακολουθούν τον τύπο του mirrored room, η αίσθηση καλειδοσκοπίου, επιτυγχάνεται με τη χρήση μικρών LED λαμπρήρων και την τοποθέτηση, σε όλη την επιφάνεια του δωματίου, πλακιδίων από καθρέφτη. Επιπλέον, στο πάτωμα υπάρχει νερό, το οποίο επιτείνει την αίσθηση της συνέχειας ενώ, ταυτόχρονα, δίνει μία κινηση στο φως που αντανακλάται στους καθρέφτες. Εκτός, από τους λαμπτήρες, στα mirrored rooms, έχουν απεικονιστεί και διαφορετικά μοτίβα, όπως το υπέροχο μοτίβο των πολεελαίων στην έκθεση του 2016, με τίτλο Chandelier of Grief.

Chandelier of Grief, 2016, Υayoi Kusama. Πηγή Εικόνας: ARTnews.com.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στην Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Tate (Bankside, London SE1 9TG, Ηνωμένο Βασίλειο), από τις 11 Μαΐου του 2020 έως τις 9 Μαΐου του 2021. 

Οπτική περιήγηση στα Ιnstallations της Yayoi Kusama:

“Chandelier of Grief” – Yayoi Kusama’s unique Chamber of Wonder. Aνακτήθηκε από https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=WScKsquQdI8&feature=emb_title.

Yayoi Kusama: Infinity Mirrors | Arts | NPR. Ανακτήθηκε από https://www.youtube.com/watch?v=8VwJMw_fLvI.

Πηγές Άρθρου:

“Yayoi Kusama – Obsessed with Polka Dots | Tate”. Aνακτήθηκε από https://www.youtube.com/watch?v=rRZR3nsiIeA. (τελευταία πρόσβαση 14/02/2020).

Orton T. (2018). YAYOI KUSAMA COATS AN ENTIRE APARTMENT WITH VIRAL FLOWER BLOSSOMS. Ανακτήθηκε από https://plainmagazine.com/flower-blossoms-yayoi-kusama/ (τελευταία πρόσβαση 13/02/2020).

Kalyvides E. (2012). Louis Vuitton & Kusama concept store at Selfridges. Ανακτήθηκε από https://www.dezeen.com/2012/08/30/louis-vuitton-kusama-concept-store-at-selfridges/. (τελευταία πρόσβαση 13/02/2020).

Infinity Mirrored Room – Filled with the Brilliance of Life:2011/2017. Ανακτήθηκε από https://www.tate.org.uk/art/artworks/kusama-infinity-mirrored-room-filled-with-the-brilliance-of-life-t15206. (τελευταία πρόσβαση 14/02/2020).

Yayoi Kusama. Aνακτήθηκε από https://en.wikipedia.org/wiki/Yayoi_Kusama. (τελευταία πρόσβαση 13/02/2020).


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χριστίνα Ιωακειμίδου

Γεννήθηκε στη Βόρεια Ελλάδα και ζει στο ακόμη βορειότερο Εδιμβούργο. Αν και απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ συνεχίζει τις σπουδές της στην Ιστορία της Αρχιτεκτονικής.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;