Ennio Morricone: Ο μαέστρος της έβδομης τέχνης

SHARE

Μουσικές που μιλούν στη καρδιά σου. Μελωδίες που αγγίζουν τη ψυχή. Νότες που δημιουργούν χιλιάδες συναισθήματα. Όλες προορισμένες για τη μεγάλη οθόνη και ιδανικά ”παντρεμένες” με σκηνές από εκατοντάδες έργα. Από έναν άνθρωπο που ταυτίστηκε όσο κανείς άλλος με το είδος της κινηματογραφικής μουσικής, οι μουσικές δημιουργίες του οποίου συχνά ξεπέρασαν την ίδια την ταινία. Ο λόγος για τον Ennio Morricone. Ο Ennio Morricone κλείνει σήμερα τα 91, και το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αφιερώσουμε λίγες γραμμές για τη ζωή και την αξιομνημόνευτη προσφορά του στην έβδομη τέχνη.

Η γνωριμία με τη μουσική και οι πρώτες συνεργασίες

Η πρώτη επαφή του Ennio Morricone με τη μουσική ήρθε σε πολύ μικρή ηλικία, όταν ο πατέρας του, Mario, του δίδαξε πως να διαβάζει μουσική και πως να παίζει μερικά μουσικά όργανα. Σε ηλικία 12 ετών άρχισε να μαθαίνει τρομπέτα και σύνθεση υπό την καθοδήγηση του Goffredo Petrassi. O Petrassi τον επηρέασε μουσικά σε τέτοιο βαθμό, ώστε ο Morricone να αφιερώσει διάφορα κοντσέρτα και κλασσικά κομμάτια σε αυτόν. Στη συνέχεια θα ασχοληθεί με την ενορχήστρωση κομματιών για ραδιοφωνικά προγράμματα και λίγο αργότερα θα αναλάβει χρέη ενορχηστρωτή στην δισκογραφική εταιρεία RCA. Σε αυτό το διάστημα θα γνωρίσει πρωτόγνωρη επιτυχία και θα αρχίζει να ”χτίζει” το όνομα του στον χώρο της μουσικής. Έτσι, λοιπόν, στις αρχές-μέσα της δεκαετίας του 1960 θα καταφέρει να συνεργαστεί με κορυφαία ονόματα του χώρου, όπως οι Gianni Morandi, Rita Pavone, Milva, Mireille Mathieu, Mina και Paul Anka.

Πηγή εικόνας: style.corriere.it

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μουσική για τον κινηματογράφο και εκτόξευση

Τη δεκαετία του 1960 παράλληλα, ο Morricone στρέφεται στον χώρο του σινεμά και συνθέτει τη μουσική αρκετών έργων ιταλικής παραγωγής. Από τις πρώτες του δουλείες ήταν η μουσική επένδυση του Il Federale και του La Voglia Matta, και οι δύο σε συνεργασία με τον Ιταλό σκηνοθέτη Luciano Salce. Ήταν, ωστόσο, η καινοτόμα ενορχήστρωση ενός αμερικανικού φολκ τραγουδιού που τράβηξε το βλέμμα ενός νέου, τότε, Ιταλού σκηνοθέτη. Του Sergio Leone. Ο οποίος και του πρότεινε να συνθέσει τη μουσική για το western που ετοίμαζε, το A Fistful of Dollars (1964). Η ταινία αυτή σηματοδότησε την αρχή μιας θρυλικής συνεργασίας συνθέτη-σκηνοθέτη. Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Ennio ”έντυσε” μουσικά και τα 3 επόμενα western του Sergio Leone, με ενδεικτικότερο το ιστορικό soundtrack της ταινίας O Καλός, ο Κακός και ο Άσχημος (1966), εκτοξεύοντας το όνομα του.

Advertisement
Πηγή εικόνας: rsi.ch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Όταν η μουσική ξεπέρασε την ταινία

Οι μουσικές συνθέσεις του Ιταλού στα western του Sergio Leone είναι από τις πλέον χαρακτηριστικότερες της καριέρας του. Η οποία, όμως, είναι τόσο μεγάλη που στα επόμενα 40 χρόνια συνέθεσε μερικά από τα πιο εμβληματικά soundtracks στην ιστορία του σινεμά. Για αυτό, το να τον ταυτίσουμε μόνο με το είδος του spaghetti western θα είναι ένα βιαστικό λάθος.

Οι περισσότεροι θυμόμαστε περισσότερο τα soundtracks του παρά τις ταινίες. Όπως για παράδειγμα, στη ταινία Investigation of a Citizen Above Suspicion (1970) η μελωδία που έγραψε ο Ιταλός είναι πιο δημοφιλής από την ταινία. Το ίδιο συμβαίνει και με το Malena (2000), αλλά και με το The Mission (1986), ενώ υπάρχουν και ιστορικές ταινίες που χωρίς το soundtrack του Ennio Morricone δεν θα είχαν το ίδιο αποτέλεσμα. Ο λόγος για το Once Upon A Time in America (1984), The Untouchables (1987) και Cinema Paradiso (1988). Μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας αυτών των ταινιών οφείλεται στην άκρως συγκινητική, νοσταλγική και περιγραφική μουσική του. Η απόδοση της ατμόσφαιρας της εποχής αλλά και των συναισθημάτων είναι το κύριο χαρακτηριστικό των κομματιών του. Το οποίο και τον καθιστά τον καλύτερο συνθέτη μουσικής για τον κινηματογράφο.

Πηγή εικόνας: panorama.it

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisement

 

 

 

Οι άφθονες βραβεύσεις και η μια που άργησε

O Ennio Morricone έχει κερδίσει κάθε πιθανό βραβείο για τις δουλειές του στον χώρο του σινεμά. Από τα Satellite μέχρι τις Χρυσές σφαίρες και τα Όσκαρ. Άλλωστε, κάτι λιγότερο θα ήταν άδικο και στα όρια του προσβλητικού για την πελώρια προσφορά του στην έβδομη τέχνη. Αυτό σκέφτηκε η επιτροπή των Όσκαρ το 2007, απονέμοντας του ένα τιμητικό χρυσό αγαλματίδιο για την διαχρονική προσφορά του στο χώρο, καθώς μέχρι τότε δεν είχε κερδίσει για τις μουσικές επενδύσεις του κάποιο Όσκαρ. Τελικά το κατάφερε κι αυτό το 2016, κερδίζοντας το πολυπόθητο βραβείο για το soundtrack της ταινίας του Quentin Tarantino, Hateful Eight (2015). Η ιδανικότερη βράβευση για τον άνθρωπο που άλλαξε τα δεδομένα στα soundtrack ταινιών, και τα μετέτρεψε από κομπάρσο σε πρωταγωνιστή.

Ο μαέστρος της έβδομης τέχνης κλείνει τα 91. Χρόνια Πολλά !!!

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ονομάζομαι Νίκος Κουνάδης και σπουδάζω Φαρμακευτική στο ΕΚΠΑ. Πάθος με το σινεμά και το γράψιμο από μικρός. Εθισμένος με την ατάκα ''Take the cannoli'', προσπαθώ, ήδη, να κάνω το χόμπι μου επάγγελμα.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG