Back to the 20s και Αβαν Γκαρντ

20s
πηγή εικόνας: miesbcn.com

Η πρόταση της βδομάδαςΔιανύουμε αισίως τον δεύτερο μήνα των “Sober” 20s. Μιας δεκαετίας η οποία από ότι φαίνεται δε θα έχει καμία σχέση με τους Golden και Roaring προκατόχους της τουλάχιστον όσον αφορά την κοινωνία και τη ραγδαία ανάπτυξη σε όλους τους τομείς. Με αφορμή αυτή την αλλαγή της δεκαετίας η βδομάδα περιλαμβάνει δύο late 20s προτάσεις τις οποίες χαρακτηρίζει απόλυτα η πρωτοπορία της εποχής. Αναφέρομαι στις δύο εμβληματικές «Συμφωνίες πόλεων», Βερολίνο, η ιστορία μιας μητρόπολης (1927) και Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή (1929) των Walter Ruttmann και Dziga Vertov αντίστοιχα. Οι δυο τους αποτέλεσαν τους μαέστρους του είδους των Συμφωνιών πόλεων. Μιλώντας για συμφωνίες πόλεων αναφερόμαστε στο υποείδος εκείνο του ντοκιμαντέρ το οποίο εμφανίστηκε και άνθισε κατά τη δεκαετία του ’20 και είχε ως κύρια θεματική τη ζωή σε μία μεγαλούπολη. «Συμφωνίες» γιατί οι ταινίες που ανήκαν στο είδος συνοδεύονταν κατά την προβολή τους με ζωντανή μουσική η οποία συσχετιζόταν με την εικόνα που ήθελα να δώσει ο κάθε δημιουργός για την πόλη την οποία παρουσίαζε.

Ο Ruttmann στο Βερολίνο επέλεξε να παρουσιάσει την καθημερινή ζωή στο μεσοπολεμικό Βερολίνο λίγο αφότου έχει πάρει «τα πάνω του» και ταυτόχρονα λίγο πριν να σκάσει το «αυγό του φιδιού», δηλαδή λίγο πριν την άνοδο του ναζιστικού κόμματος. Με την ταινία ο θεατής μπορεί να πάρει μία γερή γεύση από τη ζωή στη μεγαλούπολη της Βαυμάρης κατά τη δεκαετία του ’20 βλέποντας μάλιστα ανθρώπους όλων των κοινωνικών στρωμάτων. Η μουσική η οποία συνόδευσε την ταινία ανήκει στον Edmund Meisel, ο οποίος έγραψε τη μουσική και στο Θωρηκτό Ποτέμκιν. «Χαιλαιτς» της ταινίας αποτελούν η επιμονή του σκηνοθέτη στην προβολή της αυστηρής Βαυαρικής αρχιτεκτονικής καθώς και η προβολή και εμμονή σε κάθε είδους τάξη.

Ο Vertov παρότι παρουσιάζει κοινά στη θεματική με τον Ruttmann, επιλέγει να προσεγγίσει το θέμα της Συμφωνίας πόλης με έναν αρκετά διαφορετικό τρόπο. Πιστός στις άπειρες δυνατότητες της κινηματογραφικής μηχανής την παρουσιάζει ως ένα δεύτερο πρωταγωνιστή στην ταινία του, φροντίζοντας μάλιστα να την προβάλλει συχνά. Όσον αφορά την ταινία η οποία γυρίστηκε στη νεοσύστατη Σοβιετική Ένωση παίρνει ξεκάθαρα θέση, τάσσεται υπέρ αυτής και την παρουσιάζει με ανάλογο τρόπο. Το μοντάζ στην ταινία του Vertov (το οποίο έχει αναλάβει η γυναίκα του, Elisaveta Svilova) είναι πιο παιχνιδιάρικο και ενδιαφέρεται περισσότερο να κινήσει την περιέργεια παρά να παραμείνει σε ρεαλιστικούς τόνους. Η μουσική και εδώ υπάρχει ως συνοδοιπόρος της εικόνας ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι η ταινία κυκλοφορεί με πολλά διαφορετικά soundtrack πέραν του πρώτου.

20s
πηγή εικόνας: researchgate.net

Και οι δύο ταινίες αποτελούν την πρόταση της βδομάδας με σκοπό να παρουσιάσουν η κάθε μία με το δικό της τρόπο τα περασμένα «χρυσά» 20s. Ακόμα αξίζει να ιδωθούν καθώς θα μπορέσετε να «πάρετε μάτι» στην τότε φιλμική πρωτοπορία, τη γέννηση της Αβαν Γκαρντ και να τη συγκρίνετε με πρωτοπόρες ταινίες του σήμερα. Τέλος θα μπορέσετε να δείτε τα δύο 20s με τη διαφορά των εκατό χρόνων και να παρατηρήσετε πόσα άλλαξαν και πόσα έμειναν ίδια.

Αγαπημένες σκηνές: Η εναλλαγή ζωής και θανάτου στην ταινία του Vertov με βάση τη σκηνή της γέννησης ενός μωρού αλλά και το ζευγάρι που παντρεύεται/ χωρίζει στο δημαρχείο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι σκηνές από εικόνες εργασίας γραφείου στην ταινία του Ruttmann που θυμίζουν τρομαχτικά τις σημερινές συνθήκες εργασίας αλλά και οι σκηνές που εστιάζουν σε βιτρίνες και στη γέννηση του σύγχρονου καταναλωτισμού


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ιφιγένεια Σωτηρίου

Βιβλιόφιλη και κινηματογραφόφιλη με μεγάλη αδυναμία στις γάτες (αλλά και τους σκύλους), το τσάι και τη σοκολάτα. Οπαδός των επιτραπέζιων και του Netflix (η οποιασδήποτε άλλης πλατφόρμας) n' chill

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;