Apollo 7: Η πρώτη επανδρωμένη αποστολή στο διάστημα

Apollo 7
Πηγή εικόνας: www.nasa.gov

Στις 11 Οκτωβρίου 1968 το διαστημόπλοιο «Apollo εκτοξεύεται από τη εξέδρα LC-34  του ακρωτηρίου Kennedy, με τη βοήθεια ενός πυραύλου προώθησης  Saturn 1B – AS-2/5, καλύτερου από το Saturn V . Είναι το πρώτο επανδρωμένο  διαστημικό όχημα που κατάφερε να ταξιδέψει και να προσγειωθεί στην Σελήνη στο πλαίσιο του προγράμματος «Apollo 7» της NASA.  Το πλήρωμα απαρτιζόταν από τους:  Κυβερνήτη Walter M. Schirra,  τον πιλότο – πλοηγό Donn F. Eisele  και τον μηχανικό πιλότου – συστημάτων R. Walter Cunningham. Στόχος της αποστολής ήταν να ταξιδέψει για 11 ημέρες (δοκιμαστικά) και να ελέγξει το επανασχεδιασμένο θάλαμο πλοήγησης «Block II CSM». Μάλιστα κατάφερε και έκανε 164 περιφορές γύρω από τη γη και η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση. Η προσθαλάσσωση του θαλαμίσκου έγινε στον Ατλαντικό Ωκεανό, κοντά στις Βερμούδες νήσους στις 22 Οκτωβρίου 1968.

(Το «Apollo 7») «Ήταν μια αποστολή του μυαλού, όχι της καρδιάς». – Earl Warenn


Η πρώτη αποτυχημένη αποστολή του Apollo 

Είχε προηγηθεί η πρώτη αποτυχημένη αποστολή του «Apollo 1», στις 27 Ιανουαρίου 1967 σε δοκιμή ρουτίνας και προσομοίωσης της πραγματικής. Είχε επανδρωθεί από τον κυβερνήτη πιλότο Virgil I.Gus Grissom, τον πρώτο πιλότο Ed White και τον πιλότο Roger B. Chaffee. Ενώ τα συστήματα είχαν ελεγχθεί επί 5 ώρες, ξαφνικά στις 18:31:03 ήρθε η απόλυτη καταστροφή. Στις 18:31:12, ο Roger Chaffee φώναζε: «Καιγόμαστε βγάλτε μας από εδώ μέσα!».

Η συνέχεια ήταν ο θαλαμίσκος να τυλιχτεί εξ ολοκλήρου σε φλόγες και οι προσπάθειες του προσωπικού εδάφους να πλησιάσει και να βγάλει τους αστροναύτες να πέσουν στο κενό με σοβαρά εγκαύματα και αναπνευστικά προβλήματα.  Μετά από 7 ώρες, οι τρεις αστροναύτες ανασύρθηκαν απανθρακωμένοι από τον θαλαμίσκο. Σύμφωνα με την κατάθεση που έδωσε ο  υπεύθυνος  ασφαλείας  και εργολάβος κατασκευής του προγράμματος «Απόλλων», Thomas Ronald «Tom» Baron στον Κ. TEAGUE, είχαν τοποθετηθεί μη πιστοποιημένα αντικείμενα. Καταγράφηκαν μεν αλλά ουδέποτε απομακρύνθηκαν από την πτήση…


Ο σκοπός του προγράμματος Apollo

Το πρόγραμμα «Apollo της NASA ξεκίνησε το 1960 και ο σκοπός του ήταν η δημιουργία ενός διαστημόπλοιου με τριμελές πλήρωμα το οποίο θα κάλυπτε τροχιακές αποστολές και προσεληνώσεις. Το σύστημα που θα παρείχε ηλεκτρική ενέργεια και το σύστημα προώθησης θα ήταν το Command/Service Module (CSM).  Έπρεπε να σχεδιαστεί πολύ προσεκτικά και με κάθε λεπτομέρεια. Η κωνική καμπίνα πληρώματος που μετέφερε τους αστροναύτες στην σεληνιακή τροχιά και μετά στον Ατλαντικό Ωκεανό θα ήταν το Service Module (SM). Να σημειωθεί πως ήταν και το μοναδικό στοιχείο του διαστημικού σκάφους «Apollo» το οποίο σχεδόν παρέμεινε όπως είχε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πηγή εικόνας: https://theconversation.com/

Τα δομικά στοιχεία του Apollo 

Το Service Module (SM) που επί της ουσίας ήταν ένα δομοστοιχείο, διέθετε όλα τα συστήματα υποστήριξης του πληρώματος, το ονομαζόμενο Crew Module, δηλαδή το σύστημα προώθησης, τα καύσιμα και μια κυψέλη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Η κυψέλη χρησιμοποιούσε υγροποιημένο υδρογόνο και υγροποιημένο οξυγόνο καθώς και κεραία μεγάλων αποστάσεων. Η αποσύνδεση του Service Module από το Crew Module γινόταν πριν την επάνοδο του δεύτερου στη γήινη ατμόσφαιρα καθώς το Service Module καιγόταν στην ατμόσφαιρα. Με ομφαλική σύνδεση μεταβίβαζε ενέργεια μεταξύ των δύο δομοστοιχείων.


Η ανάπτυξη του προγράμματος Apollo

Το Command/Service Module (CSM) αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε στη NASA από την Αμερικάνικη Αεροπορία τον Νοέμβριο 1961. Αρχικά δεν είχε σχεδιαστεί με τον τρόπο που αναφέρθηκε παραπάνω αλλά για να προσγειωθεί στη Σελήνη πάνω σε μια σκηνή προσγείωσης και να επιστρέψει και τους 3 αστροναύτες όχι σε ξεχωριστό δομοστοιχείο δηλαδή του Service Module. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν δεκαεννέα CSM για να πετάξουν στο διάστημα. Εννέα πέταξαν με ανθρώπους στη Σελήνη και δύο σε δοκιμαστικές πτήσεις πληρώματος σε χαμηλή τροχιά εντός της γήινης ατμόσφαιρας, μεταξύ των ετών 1968 και 1972.

Apollo 7
Πηγή εικόνας: https://www.history.navy.mil

Ο σημαντικός ρόλος του Saturn V στην εκτόξευση του Apollo

Ο Saturn V ήταν ο πύραυλος που θα εκτόξευε το «Apollo» στην Σελήνη. Σχεδιασμένος με ένα πλήρως ανεφοδιασμένο σύμπλεγμα CSM – LM  τριών ορόφων, μεγάλης μεταφορικής ικανότητας. Είχε την ικανότητα να μεταφέρει 45 τόνους σε τροχιά γύρω από την Σελήνη ή 120 τόνους σε τροχιά εντός της γης. Ο τελευταίος όροφος είχε την δυνατότητα επαναπυροδότησης καθώς βρισκόταν στο διάστημα. Εκτοξεύτηκε συνολικά 13 φορές. Δώδεκα για το πρόγραμμα «Apollo» και μια για να θέσει σε τροχιά τον διαστημικό σταθμό Skylab.


Donald Kent Slayton: Ο επικεφαλής των αστροναυτών του Apollo

Ο επικεφαλής και υπεύθυνος για την επιλογή των αστροναυτών που θα ταξίδευαν στο διάστημα ήταν ο Donald Kent «Deke» Slayton. Ήταν πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, αεροναυτικός μηχανικός και πιλότος δοκιμών. Είχε επιλεχθεί ως ένας από τους πρώτους αστροναύτες της NASA που επάνδρωσαν τα διαστημόπλοια στο Project Mercury. Συνέχισε ως διευθυντής πτήσεων του πληρώματος πτήσης και ως υπεύθυνος για όλες τις αποστολές του πληρώματος της NASA.


Οι στόχοι της αποστολής

Πραγματοποιήθηκε επίδειξη των δομοστοιχείων Command/Service Module (CSM) – Crew Module καθώς και στις ικανότητες υποστήριξης του «Apollo 7» στο διάστημα. Και όλα αυτά για πρώτη φορά σε ζωντανή αναμετάδοση μέσω της τηλεόρασης.  Έτσι στις 11 Οκτωβρίου 1968 ο «Apollo 7» εκτοξεύτηκε από το ακρωτήριο Kennedy ή Canaveral όπως ονομάστηκε αργότερα, όταν άλλαξε ονομασία μετά το 1973. Η απογείωση ήταν φανταστική: μια πανδαισία πορτοκαλί χρωμάτων δεν μπόρεσε να μείνει απαρατήρητη. Ο «Apollo 7» είχε διαχωριστεί από τον πύραυλο Saturn IB μέσα στο διάστημα των μόλις 2 λεπτών! Σε 10 λεπτά και κάτι το διαστημόπλοιο έμπαινε σε ελλειπτική τροχιά 140 – 183 μιλίων πάνω από τη γη.

«Πετάει σαν όνειρο».  – Κυβερνήτης  αστροναύτης  Wally Schirra.

Πηγή εικόνας: www.nasa.gov | Στο κέντρο ο κυβερνήτης Wally Shirra, αριστερά Eissele και δεξιά ο Cunningham.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν στο Apollo με ένα άσχημο  κρύωμα του πληρώματος

Ο κυβερνήτης του «Apollo 7» Wally Schirra, πυροδότησε τους μικρούς πυραύλους του Command/Service Module (CSM) και στη συνέχεια γύρισε το όχημα έτσι όπως θα έπρεπε να είναι για την εξαγωγή ενός διαστημικού σκάφους – συσκευής που θα πετούσε από τη σεληνιακή τροχιά στην επιφάνεια της Σελήνης. Ήταν το ονομαζόμενο Lunar Module. Ο αστροναύτης R. Walter Cunningham ανέφερε ότι οι πίνακες του Lunar Module Adapter  δεν  είχαν αναπτυχθεί πλήρως. Τα υπόλοιπα συστήματα λειτουργούσαν άρτια αλλά το πλήρωμα βίωσε μερική σωματική δυσφορία.

Μετά από 15 ώρες πτήσης στο διάστημα, ο κυβερνήτης Wally Schirra έπαθε ένα άσχημο κρύωμα και στη συνέχεια και οι R. Walter Cunningham και  Donn F. Eisele . Το πρόβλημα ήταν πως σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας η βλέννα συσσωρεύτηκε στις ρινικές οδούς και μπλοκαρίστηκε εκεί. Η μόνη λύση ήταν να φυσήξουν δυνατά τη μύτη οι  αστροναύτες αλλά λόγω ειδικών συνθηκών κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ οδυνηρό για τα τύμπανα του αυτιού. Το πλήρωμα υπόμεινε το κρύωμα και δεν είχε άλλη επιλογή παρά μόνο τη βοήθεια της ασπιρίνης και αποσυμφορητικών.

Apollo 7
Πηγή εικόνας: www.nasa.gov

Η πτήση του Apollo 7 σε ζωντανή τηλεοπτική αναμετάδοση

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, η πτήση του «Apollo 7» ήταν η πρώτη αποστολή που καλύφθηκε σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση και μετέφερε μαζί της κάμερα. Η κάμερα που χρησιμοποιήθηκε ήταν μια CSM αργής λήψης ασπρόμαυρη. Είχε δημιουργηθεί για την NASA από την RCA. Η 85 τετραγωνικών ιντσών τηλεοπτική κάμερα ζύγιζε 4,5 κιλά και απαιτούσε 6,74 watts για να λειτουργήσει. Η απόφαση για την μεταφορά είχε ληφθεί  λίγο πριν από την αποστολή και το πλήρωμα πραγματοποίησε 7 σε σύνολο τηλεοπτικές αναμεταδόσεις. Οι φωτογραφίες που βγήκαν ήταν ακατέργαστες αλλά χρησιμοποιήθηκαν για εκπαιδευτική χρήση.

Η αποστολή του «Apollo 7» ήταν επιτυχής και η έκρηξη από τον κινητήρα SM ενθουσίασε το πλήρωμα σε τέτοιο σημείο που ο κυβερνήτης Walter M. Schirra φώναξε: «Yabadabadoo!», μια έκφραση του χαρακτήρα των κινουμένων σχεδίων Fred Flintstone που δήλωνε χαρά και ενθουσιασμό. Ο αστροναύτης πιλότος – πλοηγός Donn F. Eisele δήλωνε: «Δεν ξέραμε τι να περιμένουμε, αλλά έχουμε περισσότερα από ότι περιμέναμε. Ένιωθα σαν να προσκολλούμε στην θέση μου».


Ο κυβερνήτης σε μόνιμη ένταση 

Έντεκα ημέρες πτήσης στο διάστημα ήταν αρκετές  για να δημιουργήσουν εκνευρισμό στους τρεις αστροναύτες. Και μπορεί η καμπίνα που ζούσε το πλήρωμα να ήταν ευρύχωρη αλλά ο κυβερνήτης Walter M. Schirra βρισκόταν σε καθεστώς απόλυτης έντασης. Το κακό ξεκίνησε όταν οι ιπτάμενοι  διαχειριστές άλλαξαν το μεσημεριανό με μια άλλη λιγότερη αρεστή επιλογή. Οι αστροναύτες ήταν δυσαρεστημένοι με τις επιλογές του φαγητού τους καθώς και με τα  γλυκά υψηλής ενέργειας. Επίσης το σύστημα συλλογής απορρημάτων ήταν δύσχρηστο και βρομούσε. Η κατάσταση εκτραχύνθηκε όταν ο κυβερνήτης έπαθε το κρύωμα. Πρότεινε να φορέσουν κράνη για να εξισορροπηθεί η πίεση που δέχονταν τα τύμπανα του αυτιού.  Οι διάλογοι που καταγράφηκαν από την τηλεοπτική κάμερα μετά από αίτημα του κέντρου έλεγχου της αποστολής στη γη δήλωναν ξεκάθαρα προβλήματα.

Πηγή εικόνας: www.pinterest.com | Κυβερνήτης Walter M. Schirra.

Διάλογοι ανάμεσα στο κέντρο ελέγχου και στο Apollo 7 και προβλήματα

Κέντρο ελέγχου της αποστολής στη γη (CAPCOM): Apollo 7 αυτός είναι ο αριθμός
Schirra: Όβερ.
Κέντρο ελέγχου της αποστολής στη γη: Το μόνο που έχουμε συμφωνήσει να κάνουμε είναι να το αναστρέψουμε.
Schirra: … με δύο διοικητές, Apollo 7.
Κέντρο ελέγχου της αποστολής στη γη: Το μόνο που έχουμε συμφωνήσει σε αυτό το συγκεκριμένο πάσο είναι να ενεργοποιήσουμε τον διακόπτη. Καμία άλλη δραστηριότητα δεν σχετίζεται με την τηλεόραση. Νομίζω πως είμαστε υποχρεωμένοι να το κάνουμε αυτό.
Shirra: Δεν διαθέτουμε εξοπλισμό, δεν είχαμε την ευκαιρία να ακολουθήσουμε την ρύθμιση δεν έχουμε φάει ακόμη σε αυτό το σημείο. Σε αυτό το σημείο έχω πάθει κρύωμα. Αρνούμαι να κάνω τα χρονοδιαγράμματα μας έτσι!


Η προσθαλάσσωση γίνεται με επιτυχία κοντά στις Βερμούδες νήσους

Η προσθαλάσσωση έγινε με επιτυχία 200 ναυτικά μίλια ΝΔ των νήσων Βερμούδων και 7 ΝΜΙ (13 χιλιόμετρα) βόρεια του πλοίου USS Essex, στο σημείο 27ο 32΄Ν 64Ο 04΄W. Μετά το πέρας η NASA απένειμε στους  Schirra, Cunningham και Eisele το «μετάλλιο εξαιρετικής υπηρεσίας» για την προσφορά τους, αλλά όχι το «μετάλλιο της διεκεκριμένης υπηρεσίας» που δόθηκε περιέργως στον πρόσφατα συνταξιούχο της NASA James Webb από τον πρόεδρο Lyndon Johnson. Όπως φάνηκε από την ιστορία, οι ενστάνσεις που είχαν οι τρεις ικανοί αστροναύτες κατά την πτήση πληρώθηκαν πικρά. Επιπλέον οι Eisele και Cunninghan δεν επιλέχθηκαν σε μελλοντικές αποστολές ενώ ο Schirra ανακοίνωσε την αποχώρηση του από τη NASA.

Apollo 7
Πηγή εικόνας: https://www.history.navy.mil

Ακολουθεί βίντεο σχετικό με την αποστολή του Apollo 7


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για να γραφτεί αυτό το άρθρο.

Wood B. (2005). Apollo Televesion. Ανακτήθηκε από www.hq.nasa.gov. Τελευταία προσπέλαση  στις 7/10/2020.

What Was the Apollo Program? Ανακτήθηκε από www.nasa.gov.Τελευταία προσπέλαση  στις 7/10/2020.

Apollo 7. Ανακτήθηκε από https://en.wikipedia.org. Τελευταία προσπέλαση  στις 7/10/2020.

Apollo program. Ανακτήθηκε από https://en.wikipedia.org. Τελευταία προσπέλαση  στις 7/10/2020.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Φωτεινή Μακρή

Φωτεινή Μακρή: ᴘᴄ ɪɴᴛᴇʀɴᴇᴛ ᴛᴇᴄʜɴɪᴄɪᴀɴ ᴀɴᴅ ᴛᴇᴄʜ sᴜᴘᴘᴏʀᴛ. Μεταξύ άλλων, από τον Σεπτέμβριο του 2017 συμμετέχει ενεργά στον τομέα της αρθρογραφίας στα εξής site: •www.grafomichani.com, •www.creteonair.eu,•www.enfo.gr, •www.maxmag.gr. Επιπλέον, έχει δική της σατιρική στήλη, με το όνομα «Οι γλωσσοκοπάνες», στο •www.mikrofwno.gr Από τον Αύγουστο του 2018 δημιουργεί τα «Daily Madness Stories», εικονογραφημένες, μικρές ιστορίες καθημερινής τρέλας, ενώ από το φθινόπωρο του 2020 ένα όνειρο της πήρε σάρκα και οστά, καθώς άρχισε να γράφει παιδικά παραμύθια για λογαριασμό του www.beastypress.com.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;