Σαββάτο 30 Σεπτεμβρίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Βιβλίο

Einstein-Bergson: Η μεγάλη διαφωνία του Φυσικού και του Φιλοσόφου

Από Νίκη Δούκα 4 Μαρτίου 2017
 Einstein-Bergson: Η μεγάλη διαφωνία του Φυσικού και του Φιλοσόφου

Einstein-Bergson: Μπορεί ένας διάλογος, μια απλή συζήτηση να αλλάξει την οπτική μας για τον κόσμο; Μπορεί! Στις 6 Απριλίου του 1922 ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είχε έναν δημόσιο διάλογο με τον Ανρί Μπερξόν, ένας από τους πιο διάσημους φυσικούς ο ένας, ένα από τους πιο γνωστούς φιλόσοφους ο άλλος. Θέμα της συζήτησης; Η φύση του χρόνου. Η θεωρία του Μπερξόν μιλούσε για τις αναμνήσεις, τα προαισθήματα, τις προσδοκίες και τις προσμονές και κατέκρινε την θεωρία του Αϊνστάιν ως μια μεταφορά της μεταφυσικής στην επιστήμη, με πλήρη αδιαφορία για τα πιο άδηλα στοιχεία του χρόνου.

Ξεκίνησε ως μια απλή, φιλική συζήτηση μεταξύ τους, όμως κατέληξε σε έντονη σύγκρουση ιδεών. Ο καθένας υποστήριζε τελείως διαφορετικές ιδέες και πεποιθήσεις πάνω στο ζήτημα. Με θεατές μια εκλεκτή ομάδα διανοούμενων, ήρθαν σε ρήξη σε ένα από τα πιο επιφανή ιδρύματα της Γαλλίας, τη Γαλλική Φιλοσοφική Εταιρεία. Ο «διάλογος ανάμεσα στον σπουδαιότερο φιλόσοφο και τον σημαντικότερο φυσικό του εικοστού αιώνα» καταγράφηκε προσεκτικά. Έμοιαζε με σενάριο για θεατρικό έργο.

Einstein-BergsonΤο βιβλίο “Ο φυσικός και ο φιλόσοφος” είναι μια άψογη και αποκαλυπτική αφήγηση που δείχνει πώς η επιστημονική αλήθεια έφτασε να δικάζεται σε έναν διχασμένο αιώνα, σημαδεμένο από μια νέα αντίληψη του χρόνου. Σήμερα, ο Αϊνστάιν είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά πρόσωπα που έμεινε την ιστορία για το έργο και τις γνώσεις του, ενώ η φήμη του Μπερξόν είναι λίγο πιο περιορισμένη. Τότε όμως, ίσχυε το ακριβώς αντίθετο. Ο Μπερξόν είχε καθιερωθεί ως διανοητής και φιλόσοφος. Τα πρωινά συναναστρεφόταν με αρχηγούς κρατών, τα απογεύματα οι διαλέξεις του γέμιζαν αμφιθέατρα, ενώ πολλοί ξενυχτούσαν διαβάζοντας κάποιο βιβλίο του. Ο Αϊνστάιν μόλις που είχε κάνει την εμφάνιση του και προσπαθούσε ακόμα να βρει τη φωνή του και έξω από τους επιστημονικούς κύκλους.

Ακόμα και οι ζωές τους, πέρα από τις ιδέες τους, ήταν διαφορετικές. Ο μποέμ τρόπος ζωής του φυσικού βρισκόταν σε αντιδιαστολή με τον μοναστικό ασκητισμό του φιλοσόφου. Η καταγωγή του Αϊνστάιν από τη Σουαβία στον γερμανικό Νότο και η κοινωνική του θέση έρχονταν σε αντίθεση με τη θέση του Μπερξόν, του οποίου ο παππούς από την πλευρά του πατέρα του ήταν σημαίνων πολωνός τραπεζίτης και ο παππούς από την πλευρά της μητέρας του γιατρός από το Γιορκσάιρ. Η άστατη προσωπική ζωή του επιστήμονα ήταν σε απόλυτη δυσαρμονία με την προνομιούχα σταθερότητα του Μπερξόν.

Η Jimena Canales παρουσιάζει τις επαναστατικές ιδέες του Αϊνστάιν και του Μπερξόν, περιγράφει την έντονη σύγκρουσή τους στο Παρίσι και ρίχνει φως στον τρόπο που αυτή η σύγκρουση θεωριών συνέχισε να αντηχεί σε όλη την διάρκεια του εικοστού αιώνα. Μας δείχνει πώς αυτός ο διάλογος προκάλεσε αντιδράσεις από προσωπικότητες όπως ο Μπέρτραντ Ράσελ και ο Μάρτιν Χάιντεγκερ και τις επιπτώσεις που είχε στον αμερικανικό πραγματισμό, τον λογικό θετικισμό, την φαινομενολογία και την κβαντική μηχανική. Επιπλέον, η Canales εξηγεί πως ο νέες τεχνολογίες της εποχής, όπως τα ρολόγια χειρός, το ραδιόφωνο και ο κινηματογράφος, συνεισέφεραν στον τρόπο που το ευρύ κοινό αντιλαμβάνεται τον χρόνο και οδήγησαν αυτόν τον ανοιχτό διάλογο σε ακόμα μεγαλύτερη πόλωση. Αφηγείται επίσης πώς προς το τέλος της ζωής τους, τόσο ο Μπερξόν όσο και ο Αϊνστάιν αναφέρθηκαν στον αντίπαλό τους για μια τελευταία φορά – ο Μπερξόν κατά την ναζιστική κατοχή του Παρισιού και ο Αϊνστάιν με την έκρηξη της πρώτης βόμβας υδρογόνου. (Από το οπισθόφυλλο)

Advertising
Loading...

Το έργο του Αϊνστάιν θεωρήθηκε πως είχε σημαντική επίπτωση στη μοντέρνα τέχνη. Οι πολυδιάστατες απόψεις της πραγματικότητας που περιγράφονται στη θεωρία της σχετικότητας θεωρούνται ότι έθεσαν τα θεμέλια για σημαντικές μεταμορφώσεις στις οπτικές τέχνες, επηρεάζοντας σημαντικούς καλλιτέχνες ακόμη, από τον Ματίς μέχρι τον Πικάσο, και ολόκληρα καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως ο κυβισμός. Σήμερα, όμως, φαίνεται πως η φιλοσοφία του Μπερξόν άσκησε ισχυρότερη επιρροή. Η επιρροή του Μπερξόν είναι πιο εμφανής στη λογοτεχνία σε σχέση με τις οπτικές τέχνες.

Η φιλοσοφία του Μπερξόν απευθυνόταν κυρίως στο συναίσθημα, πέρα από το μυαλό. Ως τέτοια φιλοδοξούσε να γίνει πιο διεξοδική από την επιστημονική γνώση. Γι’ αυτό το λόγο αποτέλεσε και μεγάλη έμπνευση για διάφορους καλλιτέχνες. Το εύρος της φιλοσοφίας του ήταν μεγάλο και καταπιανόταν με την ηθική και την αισθητική. Ήταν ένα αντίδοτο στη μαθηματική και στατική κατανόηση του σύμπαντος, την ακαμψία του οποίου απεχθάνονταν πολλοί, καθώς συνδεόταν με έναν ορθολογισμό που στερούνταν νοήματος.

Ακολουθώντας τη διαμάχη και την εξέλιξή της, αντιλαμβανόμαστε γιατί ο Αϊνστάιν βγήκε στο προσκήνιο ως ένας άνθρωπος ο οποίος διαχώρισε την επιστήμη από τη μεταφυσική. Όμως, όντας βαθιά θρησκευόμενος, ο φυσικός πρόσθετε αναφορές στη θρησκεία, όπως η περίφημη φράση του κατά της κβαντικής μηχανικής: «Ο Θεός δεν παίζει ζάρια με το σύμπαν».

Ίσως η μεγαλύτερη παρεξήγηση που διατηρούμε μέχρι σήμερα σε σχέση με τον Αϊνστάιν είναι η συχνή σύνδεσή του με την κατασκευή της ατομικής βόμβας. Ο Αϊνστάιν ποτέ δεν εργάστηκε στην έρευνα για την ατομική βόμβα. Για να καταλάβουμε ακριβώς τη θέση του σχετικά με τις έρευνες για τα όπλα και την εγκατάλειψη του ειρηνισμού, πρέπει να κατανοήσουμε τη διαμάχη και την εχθρότητά του προς τον Μπερξόν, μέσα από αυτό το βιβλίο.

Τι χαρακτήρα είχαν οι διαφορές ανάμεσα στον Αϊνστάιν και τον Μπερξόν; Πολιτισμικό, προσωπικό, πολιτικό και ιδεολογικό; Όλα μαζί και τίποτα ταυτόχρονα; Όλως παραδόξως, η μορφή αυτής της διευρυνόμενης σύγκρουσης παρέμενε σταθερή γύρω από έναν και μοναδικό άξονα: ο Αϊνστάιν και ο Μπερξόν είχαν διαφορετική αντίληψη για τη φύση του χρόνου και για τη δύναμη της επιστήμης να την αποκαλύψει. Οι συζητήσεις και οι αναφορές στον χρόνο γίνονταν σε μια μεγάλη γκάμα πεδίων: από το πιο επιστημονικό έως το πιο πολιτικό και φιλοσοφικό, από το πιο ουσιώδες έως το πιο ανεπίσημο. Και κάθε φορά ο Αϊνστάιν και ο Μπερξόν διαφωνούσαν. Ένα βιβλίο, λοιπόν, που θα μας κάνει να καταλάβουμε καλύτερα τις πραγματικές ιδέες του φυσικού και του φιλοσόφου…

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΡΟΠΗ.

Advertising
Loading...

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Report post

Νίκη Δούκα

Αρθρογράφος

Δημοσιογράφος στα σκαριά. Χωρισμένη στα 3: Ελευσίνα // Θεσσαλονίκη // Λυών. Είμαι απλός άνθρωπος, δώστε μου ένα βιβλίο, μια ταινία, εισιτήρια για πολλά ταξίδια και σοκολάτα και θα είμαι ευτυχισμένη.

Μόλις ανέβηκαν
Μόδα & Ομορφιά

Messy bun: Το πιο εύκολο hairstyle

30 Σεπτεμβρίου 2023
Design

Uşaklıgil House: ένα αόρατο σπίτι

30 Σεπτεμβρίου 2023
Specials

Πέθανε ο Μάικλ Γκάμπον, ο Dumbledore του Harry Potter!

29 Σεπτεμβρίου 2023
Αφιερώματα

Ρόαλντ Νταλ: όταν η φαντασία έχει πρόσωπο

29 Σεπτεμβρίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βιβλίο

Αποκρυπτογράφησα τη Σωτηρία μου: η Mrs Phantom μας διηγείται

Βιβλίο

Πατρίκ Μοντιανό: η επιστροφή στη Chevreuse

Βιβλίο

«H οικογένεια» της Sara Mesa: Ένα σπονδυλωτό μυθιστόρημα που αποδομεί το αρχέτυπο της " la sagrada familia"

Βιβλίο

Επιστροφή στις Μνήμες

Βιβλίο

Ένα εμβατήριο αντίστασης: η ποίηση του Σωτήρη Νούσια

Βιβλίο

Η πλεξούδα: είναι εντάξει να ασχολούμαστε με τρίχες

Βιβλίο

2+1 Βιβλία της Κολίν Χούβερ που αγαπήθηκαν όσο λίγα

Βιβλίο

Γιατί οι νεκροφόρες δεν έχουν κοτσαδόρο;

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Κοινωνική Ψυχολογία

Ωριμότητα: Σε αγαπώ ή σε χρειάζομαι;

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED