Athens
10°
mist
Υγρασία: 100%
Άνεμος: 3m/s Β-ΒΔ
Ανώτερη 9 • Κατώτερη 9
Weather from OpenWeatherMap
MAXMAG | Επικαιρότητα, Κόσμος, Πολιτισμός, Διασκέδαση, Ομορφιά

Υπέρ Αδυνάτου: Μια συνάντηση του Λυσία με το Ντεγκά

H Εταιρεία θεάτρου 1+1=1 παρουσιάζει μια σκηνική σύνθεση βασισμένη στο λόγο Υπέρ του αδυνάτου του Λυσία (403 π.Χ.) και στο γλυπτό Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών του Ντεγκά (1881).

Υπέρ Αδυνάτου: Μια συνάντηση του Λυσία με το Ντεγκά

Λίγα λόγια για το έργο…

Μια συνάντηση του Λυσία με τον Ντεγκά. Ο λόγος “Υπέρ του αδυνάτου” στο στόμα της “Μικρής χορεύτριας δεκατεσσάρων ετών”. Ένας ανάπηρος, μπροστά στη Βουλή, κατηγορούμενος, αγωνίζεται για την αξιοπρέπεια που δικαιούται. Μια μαθητευόμενη χορεύτρια εκτίθεται σαν «τέρας» μέσα στο κλουβί, ερήμην της. Είναι μικροί, ταπεινοί, ουσιαστικά ανώνυμοι. Θα κατηγορηθούν για αυθάδεια, αλαζονεία. Αλλά στέκουν στα πόδια τους και «εκτίθενται», από θέση ασθενή, αξιώνοντας προσοχή, σεβασμό, χώρο. Αναγκασμένοι να υπερασπιστούν μόνοι τον εαυτό τους (αυτή βουβά, αυτός με δάνεια ευφράδεια), διεκδικούν μια θέση κάτω από τον ήλιο.

 

Υπέρ Αδυνάτου: Μια συνάντηση του Λυσία με το Ντεγκά

 

Ο λόγος Υπέρ αδυνάτου του Λυσία γράφτηκε μετά την πτώση των Τριάκοντα Τυράννων (403 π.Χ.) και εκφωνήθηκε στη Βουλή των Αθηναίων, από έναν ανάπηρο και άπορο (αδύνατο) πολίτη, για να υπερασπιστεί το δικαίωμά του στο επίδομα που του παρείχε η πόλη. Το γλυπτό “Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών” του Ντεγκά εκτέθηκε πρώτη φορά το 1881 στο Salon des Indépendants μέσα σε μια γυάλινη προθήκη, όπως τα «αξιοπερίεργα» των Μουσείων Φυσικής Ιστορίας. Η «ασχήμια» του προκάλεσε σκάνδαλο στο φιλότεχνο κοινό. Το έργο σηματοδότησε βαθιά ρήξη στην ιστορία της γλυπτικής.

Η παράσταση αρθρώνεται σε τρία επίπεδα που τέμνονται, τον ηθοποιό / περφόρμερ, τον «υπόδικο» και το έκθεμα. Κοινό στοιχείο, η εκούσια, η αναγκαστική και η διαμεσολαβημένη έκθεση. Και η διεκδίκηση του ατομικού χώρου. Μια συνάντηση ανάμεσα στον ερμηνευτή, τον ανάπηρο και το κέρινο ομοίωμα που ερευνά τα όρια της τέχνης, της δημοκρατίας και της ανθρώπινης κατάστασης.

Ο “Υπέρ αδυνάτου” λόγος του Λυσία αποτελεί λαμπρό δείγμα χρήσης του ορθού λόγου που θα κυριαρχούσε για τους επόμενους πολλούς αιώνες κατά τη δόμηση και την άνθηση του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού. Το γλυπτό “Μικρή χορεύτρια” του Ντεγκά συνιστά ένα από τα πρώτα δείγματα τέχνης που μιλά για την κατάρρευση των αξιών και της εικόνας του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού και των προβλημάτων που δημιούργησε αυτός ο πολιτισμός.

 

 

 

Συντελεστές

Κείμενο: Λυσίας κ.ά.

Μετάφραση: Δήμος Σπαθάρας (Λυσίας, Υπέρ του αδυνάτου)

Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Θοδωρής Τσαπακίδης

Σκηνικά – Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος

Μουσική: Λάμπρος Πηγούνης

Χορογραφία: Δημήτρης Ράπτης

Φωτισμοί – Video teaser: Τάσος Παλαιορούτας

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Ρήγα

Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Φωτογραφίες: Δημήτρης Γερακίτης – Νικόλας Μαναίος

Αφίσα – Κάρτα: Dennis Spearman

Ερμηνεία: Δημήτρης Ράπτης – Δέσποινα Σαραφείδου

Παραγωγή: Εταιρεία θεάτρου 1+1=1

 

Πληροφορίες 

1 Μαρτίου – 1 Απριλίου | Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο (εκτός Παρασκευής 30/3) και Κυριακή 1/4 στις 21:15

ΕΝΑΡΞΗ: ΠΕΜΠΤΗ 1 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018

Οικία Κατακουζηνού, Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4, 5ος όροφος, Πλατεία Συντάγματος

Κρατήσεις: 6942 220045

info@katakouzenos.gr

1 Μαρτίου – 1 Απριλίου Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο (εκτός Παρασκευής 30/3) και Κυριακή 1/4

Ώρα έναρξης: 21:15

Διάρκεια: 65′

Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ κανονικό, 5 ευρώ μειωμένο

Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠΠΟΑ για την περίοδο 2017-18. Στην παράσταση ακούγονται αποσπάσματα των έργων: Η πόλη από την έκδοση Λούλα Αναγνωστάκη, Η τριλογία της πόλης [Η διανυκτέρευση – Η πόλη – Η παρέλαση], Κάπα Εκδοτική | Η λοκαντιέρα από την έκδοση Κάρλο Γκολντόνι, Η λοκαντιέρα, μτφρ. Αντώνη Σακελλαρίου, Δωδώνη | Ο γλάρος από την έκδοση Άντον Τσέχωφ, τ. Α΄: Ο γλάρος – Θείος Βάνιας – Πρόταση γάμου – Η αρκούδα, μτφρ. Λυκούργου Καλλέργη, Δωδώνη Ευχαριστίες  στις εκδόσεις ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ και τις εκδόσεις ΔΩΔΩΝΗ, τον κ. Λάζο και την κ. Καλλέργη, για την ευγενική παραχώρησητης άδειας χρήσης τους.

Πηγή: http://katakouzenos.gr/yper-tou-adynatou/
Copyright © Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Έχω μια γάτα, διάχυτο φως, στoίβες με βιβλία (διαβασμένα και αδιάβαστα) και στα λευκώματα του Δημοτικού στην ερώτηση "Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις" έγραφα συγγραφέας και ποιήτρια. Σπουδάζω Αρχαιολογία, χορεύω, περπατάω στα στενά και εξερευνώ μουσεία ενώ τους τελευταίους μήνες μοιράζομαι ανάμεσα σε δύο νησιά, τα οποία ανακαλύπτω όλο και περισσότερο.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG