Δευτέρα 27 Ιουνίου 2022
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Widget+
    • Newsletter
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
    • Next Chapter
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
    • Συνεντεύξεις
    • Πολιτισμός
    • Κοινωνία
    • Βιβλίο
    • Εκπαίδευση
    • Ειδική Αγωγή
    • Φιλοσοφία
    • Ιστορία
    • Μουσεία
    • Πρόσωπα
    • Festival
    • Γλώσσα
    • Περιβάλλον
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
    • Μουσική
    • Θέατρο
    • Τηλεόραση
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
    • Gaming
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
    • Design
    • Ψυχολογία
    • Αψυχολόγητα
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
    • Άγνωστη Ελλάδα
    • City Guide
  • PLUS
    • Next Chapter
    • #Egrapsa
    • Διαγωνισμοί
    • Podcasts
    • QUIZ
Θεατρικές Μορφές Θεατρική εκπαίδευση Θέατρο

Το Θέατρο της Σκληρότητας του Αντονέν Αρτώ

by Άννα Βατίκαλου 8 Απριλίου 2020
 Το Θέατρο της Σκληρότητας του Αντονέν Αρτώ
https://www.mytheatro.gr
Αντονέν Αρτώ
https://www.mytheatro.gr

Η αντισυμβατικότητα επί τω έργω ή μάλλον επί σκηνής. Ερμηνεύεται ως μια “επώδυνη” διαδικασία θέασης, που εκ των πραγμάτων ενέχει στοιχεία τραγικότητας, μιας και κινείται στα κατώτερα στρώματα του υποσυνείδητου, που συνειδητά ο θεατής, εν προκειμένω, διατηρεί καταχωμένα.

Εμπνευστής αυτής της θεατρικής πρακτικής υπήρξε ο Αντονέν Αρτώ. Η ζωή του ήταν σύντομη, αλλά, παιδιόθεν, διάτρητη από τραύματα σωματικά και ψυχικά, που παρέμεναν ανοιχτά και αθεράπευτα, εθίζοντάς τον όλο και περισσότερο στα οπιούχα φάρμακα και στα κατασταλτικά. Έζησε μαρτυρικά και επί μακρόν στα σανατόρια, ως ‘παράφρων’ που χρήζει ‘θεραπείας’ με απανωτά ηλεκτροσόκ, ενώ μελετούσε Πόε και Μπωλντερ και γνώριζε το σουρεαλιστικό κίνημα, με το οποίο, εν τέλει, δεν ταυτίστηκε πλήρως και εγκατέλειψε. Έζησε στη δίνη της κατάθλιψης, υποφέροντας από νευρικούς κλονισμούς, ιδιοφυής και παραγκωνισμένος από τους συγχρόνους του, ακολούθησε σταθερά το δικό του θεατρικό μονοπάτι, σπέρνοντας την ιδέα ‘περί μαγικού θεάτρου’. Επεδίωκε δηλαδή τη στροφή ή καλύτερα την επιστροφή του θεάτρου στις αρχέγονες ρίζες του, στα τελετουργικά δρώμενα, στο χορό, στη μουσική, στην κίνηση, στην τελετουργία, με στόχο να ανασύρει τις ορμέμφυτες τάσεις του θεατή. Αυτό, λοιπόν, καθορίζει και το πλαίσιο της θεωρίας του Θεάτρου της Σκληρότητας του Αντονέν Αρτώ.

Θεωρούσε αναγκαία τη διάσπαση της συνέχειας του παραδοσιακού θεάτρου, τη ρήξη με την παραδοσιακή σύσταση του από κοινωνικές συμβατικότητες και ψυχολογικές αγκιστρώσεις των ηρώων. Επικεντρώνεται πια στο θεατή. Δεν τον αντιμετώπιζε ως παθητικό δέκτη ενός ψυχαγωγικού-διασκεδαστικού θεάματος, αλλά ‘τού επιτίθετο με σκληρότητα’, με σκοπό να τον αφυπνίσει. ‘Τού επιτίθετο’ για να ενεργοποιήσει το υποσυνείδητό του, ώστε να αναδυθούν οι φόβοι και τα αρχέγονα ένστικτα του, να αναγκαστεί να σταθεί κατά πρόσωπο απέναντί τους, ως μια πνευματική θεραπευτική διαδικασία προς την αυτοβελτίωση και αναμέτρηση με τις κοινωνικές συνθήκες και τα στεγανά που δημιουργούνται εκ γενετής. Το Θέατρο της Σκληρότητας είναι κατ’ ουσία ένα ‘θέατρο συγκρουσιακό’, όπως και η ίδια η ζωή. Χρειάζεται δράση και αντίδραση ενάντια στην παθητικότητα, ενάντια στα ‘φορεμένα’ συστήματα, ενάντια στους φόβους που γεννά το εσωτερικό σκοτάδι. Η διαδικασία είναι επώδυνη και απαιτεί ρίσκο.

Έτσι, στο Θέατρο τού Αρτώ οι λέξεις απογυμνώνονται από το νόημά τους και αποκτούν φωνητική δύναμη, γίνονται κραυγές, κλάματα, συναίσθημα, εμπειρία. Το σώμα πρωταγωνιστεί με χειρονομίες, με χορευτικές κινήσεις και στάσεις, το πρόσωπο συσπάται και εκφράζεται. Ο λόγος αφαιρείται, εγκαταλείπεται ως ένα μέσο που αδυνατεί να εκφράσει στο έπακρο την αλήθεια της ψυχής. Γι αυτό το λόγο, οι παραστάσεις δίνονταν σε ανοιχτούς χώρους, χωρίς σκηνικές συμβάσεις. Ηχητικά και φωτιστικά εφέ πλαισίωναν την παράσταση, καθώς ο Αρτώ επεδίωκε να ταράξει το συναίσθημα, να κεντρίσει τη ψυχή. Η θεωρία του Αρτώ και η εφαρμογή της δεν άφησε ανεπηρέαστους εκείνους που τον μελέτησαν και ασπάστηκαν τη θεατρική του αντίληψη και πρόταση, όπως ο Ζαν Ζενέ, ο Χάινερ Μίλερ και ακόμα περισσότερο ο Γκροτόφσκι που συνέβαλε την εξέλιξή του.

ΠΗΓΕΣ:

Ο Αντονέν Αρτώ και το Θέατρο της Σκληρότητας στο https://www.postmodern.gr

Το Θέατρο της Σκληρότητας στο https://www.mytheatro.gr


ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Άννα Βατίκαλου

Αρθρογράφος

Μόλις ανέβηκαν
Βιβλίο

Με την πένα της ψυχής των νέων: τα παιδιά σε ρόλο ποιητή

26 Ιουνίου 2022
City Guide

Τόκιο: 2+1 εστιατόρια με τοπική κουζίνα

25 Ιουνίου 2022
Θέατρο

«Στου Μποχώρη» σε σκηνοθεσία Βανας Πεφάνη: Πρεμιέρα 1 Ιουλίου στο Άλσος Νέας Σμύρνης

25 Ιουνίου 2022
Specials

Η γυναίκα που έβλεπε τα όνειρα: Μια ελληνική ταινία μαγικού ρεαλισμού

25 Ιουνίου 2022

Μην χάσεις
Θεατρικές Μορφές

Ο θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Μπέντζαμιν Τζόνσον

Θεατρικές Μορφές

Η ζωή και το έργο του Κρίστοφερ Μάρλοου

Θεατρικές Μορφές

Νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού ο Γιάννης Μόσχος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Θεατρικές Μορφές

Ο θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Μπέντζαμιν Τζόνσον

Θεατρικές Μορφές

Η ζωή και το έργο του Κρίστοφερ Μάρλοου

Θεατρικές Μορφές

Νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού ο Γιάννης Μόσχος

Θεατρικές Μορφές

Η ζωή και το έργο της σπουδαίας Μάγιας Λυμπεροπούλου

Θεατρικές Μορφές

Καραϊσκάκης: Ὁ παρεξηγημένος ἥρωας - Ένα ιστορικό δράμα στο Θέατρο Πέτρας 25/7

Θεατρικές Μορφές

(Ανα)γνωρίζοντας τον William Shakespeare

Θεατρικές Μορφές

Ορέστης Μακρής: ο αγαπημένος «μεθύστακας» του ελληνικού θεάματος

Θεατρικές Μορφές

Ταρτούφος: Ο Μολιέρος εναντίον της θρησκευτικής υποκρισίας

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

Βιβλίο

Ώρες των Άστρων, ένα καλλιτέχνημα σπάνιας ποιητικής σκέψης

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2022 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED