Όταν το Ελεύθερο Θέατρο ανέβασε την επιθεώρηση «… Και συ χτενίζεσαι» στο Άλσος Παγκρατίου το 1973

Και συ χτενίζεσαι

Κάποτε σε μια άλλη εποχή για να ανέβει μια παράσταση χρειαζόταν άδεια. Θα έπρεπε πρώτα να είχανε εγκριθεί τα κείμενα. Αφού τα κείμενα εγκρινόντουσαν, τότε θα μπορούσε να ανέβει η παράσταση με τα εγκεκριμένα κείμενα. Κάποτε συλλαμβάνονταν οι ηθοποιοί επί της σκηνής, γιατί απλά δε τηρούσαν τα κείμενα. Κάποτε στη σκηνή ανέβαιναν μπαλέτα. Κάποτε υπήρχε η επιθεώρηση, που καυτηρίαζε τα κακώς κείμενα της εποχής. Μια επιθεώρηση με ήθος που λείπει σήμερα. Δε γελοιοποιούσε καταστάσεις, αλλά μέσα από χιουμοριστικά νούμερα έκανε τον θεατή να προβληματιστεί. Κάποτε, λοιπόν,  στο Άλσος Παγκρατίου συναντήθηκε μια ομάδα νέων ηθοποιών, η οποία ήθελα να αναβιώσει την επιθεώρηση, που είχε αρχίσει να σβήνει. Η ομάδα του Ελεύθερου Θεάτρου το 1973 ανεβάζει την ιστορική πλέον παράσταση «… Και συ χτενίζεσαι».

Ας πάρουμε, όμως, την ιστορία από την αρχή!

«…στο Άλσος να δροσίζεσαι…»

... Και συ χτενίζεσαιΤο Άλσος Παγκρατίου αποτελεί σημείο σταθμού στο χώρο του θεάτρου. Βρίσκεται μόλις 10 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας. Αποτέλεσε θεατρικό, και όχι μόνο, σημείο συνάντησης για τους Αθηναίους. Το 1970 συνδέθηκε με τη ομάδα του «Ελεύθερου Θεάτρου», η οποία ανέβαζε θεατρικές παραστάσεις με μεγάλη επιτυχία. Την ώρα που τα άλλα συνοικιακά θέατρα συγκέντρωναν πολύ λιγότερο κόσμο. Το Άλσος Παγκρατίου συγκέντρωνε ειδικά την περίοδο του «Ελεύθερου Θεάτρου» θεατές από όλη την Αθήνα. Στο Άλσος λειτουργούσε πέρα από το κηποθέατρο και θερινός σινεμά. Το 1981 όλα αυτά κατεδαφίστηκαν ως αυθαίρετα. Τα χρόνια που λειτούργησε ως κηποθέατρο μας χάρισε αρκετές σημαντικές παραστάσεις. Μερικές από αυτές είναι «… Και συ χτενίζεσαι» (1973), «Το Τραμ το Τελευταίο» (1976), «Συνέβη στην Κατίνα» (1978), «Αναντάμ Παπαντάμ» (1980). Στο Άλσος Παγκρατίου έπαιξαν σημαντικοί ηθοποιοί όπως οι Άννα Παναγιωτοπούλου, Σταμάτης Φασουλής, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Μίνα Αδαμάκη κ.ά.

«…Όλα ωραία και καλά/Κι εμείς απόψε τραλαλά…»

Advertisement
... Και συ χτενίζεσαι
… Και συ χτενίζεσαι

Τον Ιούνιο του 1970 δημιουργείται από τους σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου η ομάδα «Ελεύθερο Θέατρο». Η ομάδα «Ελεύθερο Θέατρο» έφερε έναν αέρα ανανέωσης στο θέατρο. Χωρίς, ωστόσο, να ανατρέψει την μέχρι τότε δομή των παραστάσεων. Η πρώτη παράσταση που ανέβασε ήταν «Η Ιστορία του Αλή Ρέτζου» στο Θέατρο Καλουτά, η οποία είχε θετική ανταπόκριση. Η ομάδα «Ελεύθερο Θέατρο» αποφάσισε να πειραματιστεί με την επιθεώρηση. Η αρχική ιδέα ήταν να ψάξουν για παλιά επιθεωρησιακά νούμερα. Με σκοπό, να τα παρουσιάσουν με μια νέα ματιά. Κάτι τέτοιο δεν έγινε. Καθώς το βασικό χαρακτηριστικό της επιθεώρησης είναι η επικαιρότητα. Αφετηρία τους ήταν το θέατρο. Δεν είχαν σκοπό να προκατασκευάσουν κάποια πολιτική ή ιδεολογική γραμμή που να διέπει την παράστασή τους. Ό,τι ανέβαζε η ομάδα ήταν αποκλειστικά δικό της.

«Εδώ ο κόσμος καίγεται/ Και εσύ χτενίζεσαι…»

... Και συ χτενίζεσαι
… Και συ χτενίζεσαι

Η ομάδα «Ελεύθερο Θέατρο» αποφασίζει το καλοκαίρι του 1973 να ανεβάσει στο Άλσος Παγκρατίου την επιθεώρηση «… Και συ χτενίζεσαι». Τίτλος εμπνευσμένος από την γνωστή λαϊκή αθυρόστομη φράση. Τα κείμενα άνηκαν στην ίδια την ομάδα, στο Μποστ, στο Κ. Μουρσελά και στο Γ. Σκουρτή. Τα κείμενα  τους διέθεταν αμεσότητα και ευρηματικότητα. Η σκηνοθεσία άνηκε στην ίδια την ομάδα. Ενώ την μουσική έγραψε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης. Στην παράσταση  «… Και συ χτενίζεσαι» έπαιξαν Άννα Παναγιωτοπούλου, Σταμάτης Φασουλής, Δημήτρης Χρυσομάλλης, Κώστας Αρζόγλου, Νένα Μεντή, Υβόννη Μαλτέζου κ.ά. Η ομάδα ήθελε μέσα από αυτή την παράσταση να αναγεννήσει την επιθεώρηση. Η παράσταση «… Και συ χτενίζεσαι» ανέβηκε επί διδακτορικού καθεστώτος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μη ξεφύγει από την λογοκρισία της εποχής. Από την παράσταση κόπηκαν δυο νούμερα του Κ. Μουρσελά. Γεγονός που δεν εμπόδισε τους ηθοποιούς να μην ανεβάσουν τα νούμερα αυτά στην παράσταση τους. Παρόλα αυτά, η παράσταση για τους λογοκριτές δεν αποτελούσε ιδιαίτερο πρόβλημα. Ωστόσο, μόλις οι ηθοποιοί αντιλαμβανόντουσαν την παρουσία των λογοκριτών φρόντιζαν να αλλάζουν τα κείμενά τους.

Advertisement

«Ένα δυο τρία..»

Το «Ελεύθερο Θέατρο» δεν υπάρχει πλέον. Ούτε το κηποθέατρο του Άλσους Παγκρατίου. Όλα έχουν γίνει μια γλυκιά και νοσταλγική ανάμνηση. Μια ανάμνηση που άλλοι την έζησαν και άλλοι θα ήθελαν πολύ να την είχαν ζήσει. Αποσπάσματα για αυτούς που θα ήθελαν να είχαν δει την παράσταση υπάρχουν στο internet, αλλά και στο δίσκο που κυκλοφόρησε το 1984 ο Λουκιανός Κηλαηδόνης «Πάμε Μαέστρο». Το μόνο σίγουρο είναι το θέατρο θα υπάρχει ακόμα και κάτω από δύσκολες καταστάσεις.

«Δεν θέλω να σαι κολακέψω

Είσαι σπάνια ψυχή»

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Σπουδάζω στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι ωραίο να κάνεις αυτό που σ αρέσει! Χαμογελάστε σε κάθε στιγμή της ημέρας! Ένα χαμόγελο μπορεί να αλλάξει τα πάντα!

Αφήστε ένα σχόλιο

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG