National Noh Theatre: Η Ιαπωνική όψη του δράματος

Το Θέατρο Νο

Το Θέατρο Νο ή Νογκάκου έχει τις ιστορικές του ρίζες στην Ιαπωνία και άνθισε σταδιακά τον 14ο αιώνα μ.Χ. απ’ τον Κανάμι Κιγιοτσούγκου και το γιο του Σεάμι Μοτοκίγιο. Το Νο αποτελεί ένα στυλιζαρισμένο και φορμαλιστικό είδος θεατρικού δράματος, το οποίο γεννήθηκε μέσα απ’ το ναό. Το εν λόγω ιαπωνικό είδος θεάτρου είναι βαθύτατα επηρεασμένο από  θρησκευτικά τελετουργικά και δρώμενα, όπου μεταγενέστερα ενσωμάτωσε στοιχεία παραδοσιακής λαϊκής τέχνης, αλλά και αριστοκρατικής. Εάν λάβουμε υπόψιν μας, πως η Θρησκεία υπήρξε η μήτρα του Θεάτρου (κι άλλων μορφών τέχνης), γίνεται αντιληπτό το πως οι ιαπωνικοί θρησκευτικοί χοροί συνδέθηκαν με την διαμόρφωση και εξέλιξη  του λυρικό-δραματικού Θεάτρου Νο.

Το Θέατρο Νο
Σκηνή εξωτερικού χώρου Θεάτρου Νο, στο Ναό Chūson-ji της Ιαπωνίας, στην πόλη Hiraizumi.

 

Αρχικά, οι παραστάσεις διαρκούσαν μία ολόκληρη μέρα, γι’ αυτό έπρεπε να συμπεριλάβουν πέντε δράματα του θεάτρου Νο, με ενδιάμεσα Κυογκέν. Τα Κυογκέν αποτελούν συντομότερης χρονικής διάρκειας έργα, τα οποία περιέχουν εύστοχους διαλόγους με σατυρικό χαρακτήρα.  Σκοπός τους είναι να διασκεδάσει το κοινό, με τη ρυθμική γλώσσα και το έξυπνο χιούμορ, προκαλώντας το γέλιο. Εν αντιθέσει,  τα έργα του θέατρου Νο έχουν περισσότερο ως βάση τη μουσικοχορευτική παράδοση και αποπνέονται από δραματική διάθεση. Σύνηθες ήταν να παίζουν από δύο μέχρι τρεις ηθοποιοί, οι οποίοι κατά κανόνα ήταν άντρες. Στην σύγχρονή εποχή, μία παράσταση αποτελείται από δύο έργα του Θεάτρου Νο και ένα ενδιάμεσο κωμικό Κυογκέν. Τα δύο αυτά είδη συνθέτουν το παραδοσιακό Ιαπωνικό Θέατρο με τον όρο Νογκάκου.

Ετυμολογικά, ο όρος Νο (Nō) στα Ιαπωνικά σημαίνει «δράμα», ενώ δηλώνει το χάρισμα ή το ταλέντο, καθώς πιο αναλυτικά, έχει και την έννοια της «επίδειξης ταλέντου», της «παράστασης». Επίσης, η λέξη από εννοιολογική άποψη, παραπέμπει  στο λυρικό, συμβολικό, ιδεαλιστικό δράμα, που συνδυάζει μουσική, χορό, τραγούδι, λόγο, και παίζεται με προσωπεία.

Advertisement

Τα έργα είναι δομημένα γύρω απ’ το χορό και το τραγούδι. Η κινησιολογία των ερμηνευτών είναι αργή, η γλώσσα είναι ποιητική, ενώ η εκφορά του λόγου φαίνεται  να είναι κάπως αυστηρή. Η θεματολογία των έργων στρέφεται γύρω από την λογοτεχνική και ιστορική παράδοση της χώρας, καθώς και γύρω από στοιχεία της φύσης, θρύλους και παραδόσεις για πνεύματα.

Ο σκηνικός χώρος που χρησιμοποιήθηκε για τα δράματα Νο είναι τετράγωνος, ανοιχτός από τις τρεις πλευρές και κλειστός μόνο στο βάθος με έναν τοίχο, όπου και μοιάζει με ένα μεγάλο ξύλινο κιόσκι. Αν και παραδοσιακά οι παραστάσεις δίνονται σε ανοιχτούς χώρους, πλέον τα τελευταία χρόνια άρχισαν να χρησιμοποιούνται και σύγχρονα, κλειστά θέατρα. Επίσης, τα καμαρίνια  αποτελούνε ξεχωριστό κτίριο τοποθετημένο αριστερά, καθώς το συνδέει με την καθαυτό σκηνή ένας διάδρομος, ο λεγόμενος χασιγκακάρι, δηλαδή γέφυρα. Απ’ αυτόν περνάνε οι ηθοποιοί για να παρουσιαστούν επί σκηνής. Τον χασιγκακάρι κοσμούν πάντα κάτι δεντράκια, ίσως επειδή αρχικά οι παραστάσεις γίνονταν μέσα σε πάρκα.

Το Θέατρο Νο
Παράσταση Ιαπωνικού δράματος Νο.

 

Τη σκηνογραφία την αποτελεί μόνο ένα ξύλινο πανό, τοποθετημένο στο πίσω μέρος της σκηνής. Στη μια μεριά του είναι ζωγραφισμένο ένα πεύκο και στην άλλη, τέσσερις ψηλοί κορμοί από μπαμπού με μια ψάθινη σκεπή. Γενικότερα, κυριαρχεί το στοιχείο του συμβολισμού, της λιτότητας και της αρμονίας. Ακόμη, τα κοστούμια και τα προσωπεία των ηθοποιών είναι πραγματικά άξια θαυμασμού. Είναι πλούσια και πολύχρωμα, περίτεχνα σχεδιασμένα. Τα κοστούμια είναι βαριά και φαντασμαγορικά, που συχνά είναι φτιαγμένα από μετάξι, ενώ χρησιμοποιούνται και διάφορα αντικείμενα, όπως μεγάλες βεντάλιες. Οι μάσκες, που απεικονίζουν άλλοτε δαιμονικές και άλλοτε ευνοϊκές δυνάμεις, άλλοτε άντρες και άλλοτε γυναίκες διαφόρων ηλικιών, είναι κατασκευασμένες τρισδιάστατες, από υλικά όπως το ξύλο, το χαρτί, ο πηλός, το ύφασμα κτλ. Ο πρωταγωνιστής είναι πάντα επιβλητικά ντυμένος, ακόμα κι όταν παίζει ρόλο γέρου ζητιάνου. Τέλος, τις μάσκες φορούν μόνον οι πρωταγωνιστές.

Advertisement
Μάσκες, Κοστούμια & Σκηνικά αντικείμενα:
Το Θέατρο Νο
Ιαπωνική μάσκα Θεάτρου Νο, από πορσελάνη.
Το Θέατρο Νο
Περίτεχνο κοστούμι Θεάτρου Νο, με έντονα χρώματα.

 

 

Το Θέατρο Νο
Ιαπωνική παραδοσιακή βεντάλια Θεάτρου Νο, με φιγούρες.

National Noh Theater

Το Θέατρο Νο Το Θέατρο Νο Το Θέατρο Νο

Το Θέατρο Νο

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Καλλιτεχνική φύση και γενικότερα, ανήσυχο πνεύμα. Λατρεύω τα ταξίδια, το καλό φαγητό, τις συναυλίες και το θέατρο. Φοιτήτρια Θεατρικών Σπουδών στην Αθήνα και χαοτική όσο δεν πάει!

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG