Athens
30°
overcast clouds
Υγρασία: 63%
Άνεμος: 3m/s Ν
Ανώτερη 30 • Κατώτερη 27
Weather from OpenWeatherMap

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, το αηδόνι της Ισπανίας

Ηταν 18 Αυγούστου του 1936 όταν την ησυχία της νύχτας διέκοψε ο έντονος χτύπος της πόρτας. Ο Φεντερίκο δεν είχε επιλογή. Άνοιξε με αποφασιστικότητα στους αστυνομικούς γνωρίζοντας πως θα συλληφθεί. Οδηγήθηκε στο τμήμα και καταδικάστηκε χωρίς δίκη σε θάνατο. Οι φίλοι του, καλλιτέχνες, έκαναν τη μέρα- νύχτα για μεταστρέψουν την άδικη ετυμηγορία. Η απάντηση γι’αυτούς ήρθε το ξημέρωμα.  Στις 19 Αυγούστου απόσπασμα αστυνομικών, εθελοντών και κρατούμενων μετέφεραν τον ποιητή μαζί με άλλους καταδικασμένους στον τόπο της καταδίκης τους. Ο αρχηγός των δολοφόνων απαίτησε να σκοτώσει ο ίδιος τον Λόρκα “επειδή ήταν διεφθαρμένος”. Αφού τον σκότωσε τον έσυρε σε ανώνυμο τάφο αγνοώντας την προσφορά του στα Ισπανικά γράμματα.

Ποιος, όμως, ήταν ο Λόρκα;

Φεδερίκο ντελ Σαγράδο Κοραθόν ντε Χεσούς Γκαρθία Λόρκα γεννήθηκε στις 5 Ιουνίου του 1989 στο Φουέντε Βακέρος της Γρανάδας. Ήταν γιος ενός πλούσιου γαιοκτήμονα και μίας δασκάλας που αποτέλεσε την πρώτη πηγή ενασχόλησης του με τον κόσμο της τέχνης και συγκεκριμένα της λογοτεχνίας και της μουσικής. Ήδη από τα 17 του χρόνια άρχισε να γράφει ποιήματα και να σκηνοθετεί θεατρικά με ηθοποιούς τις αδερφές του και κοινό τους γονείς του.

Σαλβαδόρ Νταλί

Γη                                                                        

Προχωρούμε

πάνω σ’έναν καθρέφτη

δίχως ασήμι

πάνω σ’ένα κρύσταλλο

δίχως σύννεφα.

Αν οι ίριδες γεννιόνταν

στην ανάστροφη όψη

αν τα ρόδα γεννιόνταν

στην ανάστροφη όψη

αν όλες οι ρίζες

κοιτούσαν τ’ αστέρια

κι ο νεκρός δεν έκλεινε τα μάτια του

θα γινόμασταν σαν κύκνοι.

Σπουδές (1915-1918)

Στα 18, του θέλοντας να ικανοποιήσει της φιλοδοξίες του πατέρα του, σπουδάζει Νομική στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας. Αργότερα, σπουδάζει Φιλολογία και αφοσιώνεται ολοκληρωτικά στη θεατρική συγγραφή και την ποίηση. Επιστρέφοντας από εκδρομή στην Ανδαλουσία συγγράφει με τους συμφοιτητές του το έργο “Εντυπώσεις και Τοπία” σημειώνοντας μία μικρή επιτυχία και αναγνωρισιμότητα από την τοπική κοινωνία. Το 1919 συνεχίζει τις μεταπτυχιακές σπουδές στη Μαδρίτη διαμένοντας κοντά στην Residencia Estudiantes, το σημαντικότερο πολιτιστικό κέντρο της Ισπανίας εκείνη την εποχή. Εκεί, έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με καλλιτέχνες όπως ο Σαλβαδόρ Νταλί, ο Λουίς Μπουνιουέλ, ο  Ραφαέλ Αλμπέρτι και ο Πέδρο Σαλίνας. Η επιρροή τους για τον ποιητή στάθηκε ικανή για να δημιουργήσει το πρώτο του θεατρικό, “Τα μάγια της πεταλούδας” που, όμως, έλαβε αρνητικά σχόλια από το αναγνωστικό κοινό.

 

Το φεγγάρι ξεπρόβαλλει

Όταν βγαίνει το φεγγάρι                                                          
χάνονται οι καμπάνες
κι εμφανίζονται τ’ απροσπέλαστα
μονοπάτια.
Όταν βγαίνει το φεγγάρι
σκεπάζει η θάλασσα τη γη
κι η καρδιά νιώθει σαν
νησί στο άπειρο.
Κανείς δεν τρώει πορτοκάλια
κάτω απ’ το ολόγιομο φεγγάρι.
Πράσινα και παγωμένα φρούτα
πρέπει να τρως.
Όταν βγαίνει το φεγγάρι
από εκατό πρόσωπα ίδια,
τ’ ασημένιο νόμισμα
κλαίει με λυγμούς στην τσέπη.

 

 

Η χρυσή εποχή

Βιώνοντας το συναίσθημα της κατάθλιψης λόγω της ομοφυλοφιλικής του φύσης εγκαταλείπει την Ισπανία για να συνεχίσει τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Columbia. Το πολιτιστικό σοκ που υπέστη ήταν τεράστιο. Με ολοκληρωτική άγνοια της γλώσσας μα και της δυτικής κουλτούρας αγωνίζεται για να επιβιώσει σε έναν παράλληλο κόσμο ολότελα διαφορετικό από την δική του πραγματικότητα. Επιστρέφοντας από την Αμερική έχει αποτυπώσει όλες του τις εμπειρίες στο έργο ” Ένας ποιητής στη Νέα Υόρκη” που συνάντησε θετική ανταπόκριση από τον ισπανόφωνο λαό. Έχοντας πάντοτε στο νου του τις πρωτοποριακές φόρμες που παρουσίαζε το αμερικανικό θέατρο και επιδιώκοντας την εξέλιξη στο χρόνια στάσιμο λογοτεχνικό τοπίο της χώρας του δημιουργεί έργα που πρεσβεύουν την αβάντ-γαρντ φόρμα και τελικά αποτελούν μέρος της γενιάς του 27, της γενιάς που έχτισε την αργυρή εποχή των ισπανικών γραμμάτων και συνέβαλε ολοκληρωτικά στην αντίστοιχη ελληνική γενιά του 30. Έτσι, την εποχή αυτή παρουσιάζονται ο “Ματωμένος Γάμος” (1933), “Γέρμα” (1934), και “Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα” τραγωδίες με θέμα τη κοινωνική καταπίεση κι έκδηλο το ανθρώπινο στοιχείο οδηγώντας τον Λόρκα ένα βήμα πριν το βάθρο της αθανασίας στην ισπανική ιστορία της λογοτεχνίας.

 

«Η αποκεφαλισμένη γυναίκα (στον πίνακά σου Το μέλι είναι γλυκύτερο από το αίμα) είναι το καλύτερο “ποίημα” με θέμα το αίμα που θα μπορούσε να φαντασθεί κανείς.  Όλα είναι μπερδεμένα και επιθετικά σαν την αισθητική της φλόγας, όλα αναποφάσιστα και διαλυμένα… Τώρα καταλαβαίνω πόσα χάνω αφήνοντάς σε».  (ερωτική επιστολή του Λόρκα  στον Νταλί)

 

 

 

 

Αγώνας κατά του φασισμού και ο εμφύλιος πόλεμος

Ο  Φεντερικό διορίζεται διευθυντής του Teatro Universitario La Barraca και έκτοτε πασχίζει με τον θίασο La Barraca να μεταδώσει τη μαγεία των κλασικών μα και δικών του δραμάτων σε απόκρημνες αγροτικές περιοχές που δεν είχαν ποτέ μέχρι τότε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν θέατρο. Ταυτόχρονα, με την επιστροφή του Αλμπέρτι από τη Μόσχα συντάσσει το μανιφέστο των συγγραφέων κατά του φασισμού και γράφει μία σειρά επιθεωρήσεων μέχρι και το ξέσπασμα του Ισπανικού εμφυλίου πολέμου (1936- 1939) όπου δολοφονείται με τον τάφου του να μένει ακόμη και σήμερα άγνωστος.

Θεατρικά έργα

Ματωμένος γάμος από το θέατρο αποθήκη

Ματωμένος Γάμος: Δύο άνδρες, μια γυναίκα, ένας έρωτας, ένα πάθος ισχυρότερο από την αγάπη και την άγρια ​​φύση του κόσμου γύρω τους. Ο Λεονάρντο, Η Νύφη και Ο Γαμπρός είναι αποτελούν μια αχώριστη παρέα από μικρά παιδιά, αλλά ένας ιδιαίτερος και άρρηκτος δεσμός δημιουργείται ανάμεσα στο Λεονάρντο και Τη Νύφη. Τα χρόνια περνούν, μεγαλώνουν κι εκείνη, ετοιμάζεται, παρά τη θέλησή της, για το γάμο της με Τον Γαμπρό, στη μέση της Λευκής Ερήμου, όπου ζει με τον πατέρα της. Μία μόλις  ημέρα πριν την τελετή, μια γρι Ζητιάνα της χτυπά την πόρτα, της προσφέρει ένα δώρο και μια συμβουλή: «Μην τον παντρευτείς, αν δεν τον αγαπάς», δίνοντας της δυο γυάλινα στιλέτα. Ένα ρίγος ανησυχίας διαπερνά τη Νύφη.

Γέρμα από το θέατρο Βικτωρία

 

Γέρμα: Το έργο αφηγείται την ιστορία μιας στείρας γυναίκας που ζει σε μια αγροτική περιοχή στην Ανδαλουσία στις αρχές της δεκαετίας του ’30. Στα ισπανικά, Yerma σημαίνει “στείρα”. Ο διακαής πόθος της για τη μητρότητα της γίνεται εμμονή και την οδηγεί τελικά σε ένα αποτρόπαιο έγκλημα, στο οποίο την ωθούν τα ήθη και τα πιστεύω της κοινωνίας της.

 

 

Το σπίτι της Μπερνάεντα Άλμπα στο Βρυσσάκι

Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα: Ανδαλουσία. Μετά την κηδεία του άνδρα της, η 60χρονη Μπερνάρντα Άλμπα, επιβάλλει στις πέντε κόρες της πολύχρονο κατ’οίκον εγκλεισμό λόγω πένθους. Σ’ ένα σπίτι, χωρίς αντρική παρουσία, εισβάλλει ο Έρωτας και τα ανατρέπει όλα… Μία βαλκανική τραγωδία εννέα γυναικών, με αέρα αλμοδοβαρικό.

 

 

 

 

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG