5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για το Αρχαίο Θέατρο

SHARE

θέατρο

Το θέατρο, σήμερα, αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι των πολιτισμένων κοινωνιών. Η ιστορία του μέσα στους αιώνες έχει αποδείξει την πολιτική του αξία, την σατυρική του δύναμη, την αισθητική του ορθότητα αλλά και την δραματική του αρτιότητα. Καμία, όμως, σύγχρονη μορφή του δεν θα υπήρχε χωρίς τις καταβολές του αρχαίου θεάτρου. Τελικά, τι πραγματικά γνωρίζουμε για τον πρόδρομο της σύγχρονης υποκριτικής.

1.Πως ξεκίνησαν όλα:

Το θρησκευτικό στοιχείο της κλασικής εποχής, φαίνεται πως γέννησε το θέατρο. Οι γιορτές προς τιμή του Διόνυσου  δημιουργούσαν, συχνά,  ένα εκστατικό κλίμα ευφορίας που οδηγούσε του πολίτες να παριστάνουν του ακολούθους του Θεού είτε ως σάτυροι είτε ως μαινάδες. Έτσι, δεν άργησαν να εμφανιστούν, η τραγωδία, η κωμωδία και το σατυρικό δράμα.

2.Ορισμός της τραγωδίας:

O ορισμός της τραγωδίας επιχειρείται για πρώτη φορά από τον μέγα Έλληνα Φιλόσοφο, Αριστοτέλη:

«Ἔστιν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρὶς ἑκάστῳ τῶν εἰδὼν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι’ ἀπαγγελίας, δι’ ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν»
Μετάφραση:

“είναι λοιπόν η τραγωδία μίμηση πράξης σημαντικής και ολοκληρωμένης, η οποία έχει κάποια διάρκεια, με λόγο ποιητικό , τα μέρη της οποίας διαφέρουν στη φόρμα τους, που παριστάνεται ενεργά και δεν απαγγέλλεται, η οποία προκαλώντας τη συμπάθεια και το φόβο του θεατή τον λυτρώνει από παρόμοια ψυχικά συναισθήματα”

3. Ρεκόρ γκίνες

Η μεγαλύτερη λέξη που μπήκε στο βιβλίο Γκίνες στο 1990, είναι ελληνική και προέρχεται από τον αρχαίο Έλληνα δραματουργό, Αριστοφάνη. Αποτελείται από 172 γράμματα και εμφανίστηκε στους στίχους 1169-1174 στο αριστοφανικό έργο, «Εκκλησιάζουσες». Στο έργο αυτό οι γυναίκες ντύνονται άντρες και ψηφίζουν νόμο, ο οποίος μετατρέπει την αθηναϊκή δημοκρατία σε γυναικοκρατούμενη. Η λέξη είναι η παρακάτω:
 λοπαδοτεμαχοσελαχογαλεοκρανιολειψανοδριμυποτριμματοσιλφιοκαραβομελιτοκατακεχυμενκιχλεπικοσσυφοφαττοπεριστεραλεκτρυονοπτοκεφαλλιοκιγκλοπελειολαγῳοσιραιοβαφητραγαοπ.

θέατρο

Advertisement

 

 

4. Τα μυστικά μέρη της θεατρικής σκηνής

Τα θέατρα χτίστηκαν σε πλαγιές λόφων στην ύπαιθρο και συχνά χωρούσαν πολλές χιλιάδες θεατές. Αξίζει να σημειωθεί πως θέατρο, αρχικά, σήμαινε  το ακροατήριο. Η αρχιτεκτονική μορφή που απέκτησε ο χώρος που γνωρίζουμε ως αρχαίο θέατρο με την αξεπέραστη ακουστική του εξυπηρετούσε τις ανάγκες των ειδικών “εφέ” που βρίσκονταν πίσω από τη σκηνή. Ειδικότερα:

  •  Το θεολογείον ήταν ένα είδος εξώστη που βρισκόταν πάνω από τη σκηνή των αρχαίων θεάτρων για την παρουσίαση των υποκριτών που υποδύονταν τους θεούς.
  •  Το φρυκτώριων ήταν  πύργος που έδινε αγγελίες  με  φωτιά.
  • Το εκκύκλημα είναι τροχήλατη σκηνική εξέδρα της αρχαίας τραγωδίας χρησιμοποιούμενη για την αναπαράσταση γεγονότος που κανονικά λάμβανε χώρα στο εσωτερικό του χώρου όπου εξελισσόταν η τραγωδία.
  • Για την άμεση εμφάνιση και απομάκρυνση προσώπων ή αντικειμένων στο αρχαίο θέατρο χρησιμοποιούνταν αναπιέσµατα, ένα είδος καταπακτών.
  •   Οι περίακτοι ήταν θεατρικός µηχανισµός με σκοπό  την άμεση αλλαγή σκηνικών εικονογραφικών στοιχείων.
  • Κεραυνοσκοπείο ήταν ενός τύπου περιάκτου που διέθετε είτε πλευρές µε σχέδια κεραυνών, είτε µια γυαλιστερή επιφάνεια πάνω στην οποία αντανακλούσε το φως του ήλιου.
  • Για την παραγωγή του χαρακτηριστικού ήχου της βροντής χρησιµοποιούσαν το βροντείον, µεταλλικό δοχείο µε χαλίκια για την παραγωγή θορύβου .
  •  Οι χαρώνιες κλίμακες ήταν μια υπόγεια διάβαση, στο χώρο μεταξύ σκηνής και ορχήστρας  που χρησίμευε για την εµφάνιση του Χάροντα.

  5. Η μούσα της τραγωδίαςθέατρο

 Η Μελπομένη ήταν η μούσα της τραγωδίας. Γέννημα θρέμμα του Δία και της Μνημοσύνης απεικονίζεται πλάι στο Διόνυσο, φορώντας τραγική μάσκα ή κρατώντας την τραγική μάσκα στο ένα χέρι και ένα μαχαίρι στο άλλο συνοδευόμενη από Ώρες και Νύμφες. Κόρες τις ήταν οι Σειρήνες, τα μυθικά θαλάσσια πλάσματα που με σώμα αρπακτικού και κεφάλι γυναίκας κυνηγούσαν όπως οι τύψεις τα θύματα τους. Η Μελπομένη θεωρούνταν αρχικά μούσα του μέλους ενώ αργότερα της τραγικής ποίησης. Θεωρείται υπεύθυνη της εφεύρεσης της βαρβίτου (αρχαίο έγχορδο μουσικό όργανο).

Advertisement

 

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG