Virtual Reality Γυαλιά : Back to the Future

Virtual Reality

Γυαλιά εικονικής πραγματικότητας:  ένας παροδικός τεχνολογικός παροξυσμός της εποχής μας ή ένα gadget το οποίο θα εδραιωθεί στη ζωή μας και θα αποτελέσει κομμάτι της καθημερινής μας πραγματικότητας; Πως μπορεί όλο αυτό να μας επηρεάσει; Μερικές από τις ερωτήσεις που ψάχνουν απαντήσεις σε οτιδήποτε νέο δημιουργείται γύρω από το μυστήριο που λέγεται Virtual Reality.

Ας πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή .

Το 1935 δημοσιεύτηκε το διήγημα επιστημονικής φαντασίας του Stanley G. Weinbaum με τίτλο Pygmalions Spectacles, το οποίο έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα πρώτα έργα επιστημονικής φαντασίας που ερευνά την εικονική πραγματικότητα. Το διήγημα παρουσιάζει ένα σύστημα με φακούς και ολογραφική καταγραφή των φανταστικών εμπειριών συμπεριλαμβανομένων της όρασης, της όσφρησης και της αφής. Αργότερα, τη δεκαετία του 1950, ο Morton Heilig, Αμερικανός κινηματογραφιστής, έγραψε για το “Experience Theatre” που θα μπορούσε να επηρεάσει όλες τις αισθήσεις του ανθρώπου με τέτοιο τρόπο ώστε να τον “τραβήξει” μέσα στον εικονικό του κόσμο.

Συνεχίζοντας το ιστορικό μας ταξίδι φτάνουμε στο 1968 όπου και έχουμε τα πρώτα δείγματα εικονικής πραγματικότητας με την έννοια που τη γνωρίζουμε σήμερα, ένα πολύ πρωτοπόρο μηχάνημα απεικόνισης, το οποίο προσαρμόζεται στο κεφάλι και υποστηρίζει ακόμα και τις κινήσεις του κεφαλιού. Φτάνουμε στο 1991 όπου η Sega μας συστήνει το Sega VR σε εκδόσεις που θα χρησιμοποιούνταν από Arcades και την κονσόλα Mega Drive, όπου εν τέλει η πρώτη κυκλοφόρησε το 1994, ενώ η δεύτερη ακυρώθηκε στην πορεία λόγω αρνητικών παρενεργειών μετά από πολύωρη χρήση. Το 1995 ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Sega,  η Nintendo κυκλοφόρησε ένα δικό της VR Headset το επονομαζόμενο Virtual Boy αν και η τύχη του δεν ήταν η αναμενόμενη καθώς αποδείχτηκε μια εμπορική αποτυχία. Μάλιστα αρκετοί την θεώρησαν  υπεύθυνη για την εξαφάνιση αυτού του είδους της τεχνολογίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το παρόν φαντάζει φωτεινό

Από τότε δεν υπήρχαν πολλές αναφορές για την τεχνολογία του VR μέχρι το 2012 όπου η Oculus VR ανακοινώνει το Oculus Rift το οποίο ξεχώρισε για το πεδίο όρασης 90 μοιρών κάτι πρωτόγνωρο για τα δεδομένα της αγοράς και όπως λένε “the rest is history”.

Oculus Rift CV1 (Consumer Version)

Πλέον από τον Μάρτιο του 2016  κυκλοφορεί το  ανανεωμένο Oculus Rift CV1 (Consumer Version) το οποίο διαθέτει δυο οθόνες με μία συνολική ανάλυση των 2160 x 1200,με οπτικό πεδίο 110 μοίρες και ρυθμό ανανέωσης τα 90 Hz. Η συσκευή περιλαμβάνει ενσωματωμένα ακουστικά, αισθητήρες κίνησης, καθώς κι έναν ανιχνευτή κίνησης που μοιάζει με μικρόφωνο. Για την αλληλεπίδραση χρησιμοποιείται το Oculus Touch, ένα σετ από χειριστήρια σχεδιασμένα για να εξομοιώνουν τα χέρια του χρήστη.

Google Cardboard

Γυαλιά εικονικής πραγματικότητας στην… χάρτινη μορφή τους. Αναδιπλώνεται και σχηματίζει  ένα υποτυπώδες VR Headset, στο οποίο μπορεί να προσαρμοστεί το κινητό του χρήστη. Ανάλογα με την συσκευή που χρησιμοποιείται η ανάλυση κυμαίνεται από 1280×768p έως και 2560×1440p.Το οπτικό πεδίο είναι κάτι λιγότερο από 90 μοίρες. Αποτελεί την τέλεια επιλογή για την πρώτη γνωριμία με την εικονική πραγματικότητα καθώς είναι πολύ οικονομικό. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι έχει χρησιμοποιηθεί από μαθητές μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Samsung Gear VR

Το συγκεκριμένο headset μας δίνει την δυνατότητα να παρακολουθήσουμε ταινίες και τρέιλερ σαν να βρισκόμαστε μπροστά από μια τεράστια οθόνη. Είναι εργονομικά σχεδιασμένο έτσι ώστε ο χρήστης να μπορεί να το χρησιμοποιεί με άνεση για αρκετή ώρα. Είναι συμβατό με το Galaxy S6, S6 edge, S6 edge+, S7, S7 edge.

HTC Vive                                                                                             

Είναι ένα high-end VR Headset το οποίο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αξιοποιεί ολόκληρο τον χώρο του δωματίου, μετατρέποντάς τον σε 3D μέσω αισθητήρων. Έτσι ο χρήστης μπορεί να κινηθεί πιο φυσικά κι έχει την δυνατότητα να περπατήσει και να αλληλεπιδράσει με περισσότερη ακρίβεια στο εικονικό περιβάλλον. Η συσκευή χρησιμοποιεί δύο οθόνες, και έχουν ανάλυση 1080×1200p  η μία για κάθε μάτι και ρυθμό ανανέωσης 90 Hz. Η μπροστινή κάμερα επιτρέπει στο λογισμικό να εντοπίσει τυχόν κινούμενα ή στατικά αντικείμενα. Το σύστημα εντοπισμού διαθέτει πάνω από 70 αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένων ενός γυροσκοπίου, ενός επιταχυνσιομέτρου και των αισθητήρων λέιζερ.

Project Morpheus (Playstation VR)

Από το κυνήγι της εικονικής πραγματικότητας δεν θα μπορούσε φυσικά  να ξεφύγει και η Sony. Το Project Morpheus έχει κυκλοφορήσει από τον Οκτώβρη του 2016, το οποίο έχει σχεδιαστεί να είναι πλήρως λειτουργικό με την κονσόλα της Sony. Το σύστημα του PlayStation VR μπορεί να προβάλει εικόνα ταυτόχρονα στο VR Headset και στην τηλεόραση, στην οποία θα εμφανίζεται αυτό που βλέπει ο χρήστης όταν φοράει το HMD ή ξεχωριστή εικόνα για παιχνίδι σε συνεργασία με άλλους παίκτες. Τέλος, όλα τα παιχνίδια του PlayStation 4 θα μπορούν να παιχτούν σε μία λειτουργία κινηματογραφικής προβολής, που προσομοιώνει μια οθόνη πέντε μέτρων μέσα σε έναν εικονικό χώρο.

Εν τέλει, ποιο θα είναι το μέλλον τους;

Μπορεί πολλές φορές στο παρελθόν να απέτυχε να καθιερωθεί ως μια προσιτή συσκευή ψυχαγωγίας σε κάθε σπίτι, όμως αυτή τη φορά όλα δείχνουν πως η τεχνολογία του Virtual Reality έρχεται για να μείνει . Ήδη η χρήση τους έχει εδραιωθεί σε στρατιωτικό επίπεδο για την προσομοίωση αποστολών, σε σχολικά εκπαιδευτικά προγράμματα , αλλά και για προσωπική διασκέδαση και ψυχαγωγία. Το μέλλον όμως μοιάζει αβέβαιο αν και είναι στην κρίση μας το πώς και πόσο θα την χρησιμοποιήσουμε έτσι ώστε να είναι προς όφελος μας και όχι εις βάρος της υγείας μας και των διαπροσωπικών μας σχέσεων.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Δέσποινα Στρατάκη

Αθηναία με κρητικές ρίζες. Σπουδάζω στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Κρήτης. Δημιουργική, αυθόρμητη και υπεραναλυτική (μην λέμε μόνο τα καλά). Λατρεύω το σινεμά, τα ταξίδια και τον αθλητισμό σε όλες τις εκδοχές του. Μότο στη ζωή μου: "όλα γίνονται για κάποιο λόγο".

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;