Αεροσκάφος χωρίς κινούμενα μέρη από επιστήμονες του ΜΙΤ

Όπως είναι γνωστό, οι αδελφοί Ράιτ εφηύραν και πέταξαν το πρώτο αεροπλάνο το 1903 το οποίο κατασκεύασαν βάσει των σχεδίων του Τζορτζ Κέιλι που χρονολογούνταν από το 1799, όταν αυτός όρισε την έννοια του σύγχρονου αεροπλάνου. Από τότε, κάθε αεροπλάνο της ιστορίας πετάει χάρη σε κάποιου είδους κινητά τμήματα, όπως έλικες και τουρμπίνες , που κινούνται χάρη στη χρήση ορυκτών καυσίμων ή μπαταριών.

πρώτη πτήση
Πρώτη Πτήση (John T. Daniels – This image is available from the United States Library of Congress’s Prints and Photographs division under the digital ID ppprs.00626)

Επιστήμονες του ΜΙΤ, ωστόσο, επίτευξαν κάτι που στο πρώτο άκουσμα φαντάζει παράλογο! Κατάφεραν μια πρωτιά σε παγκόσμιο επίπεδο, κατασκευάζοντας και στέλνοντας στον ουρανό το πρώτο αεροσκάφος χωρίς κινούμενα μέρη. Το αεροσκάφος αυτό αντί για τουρμπίνες ή έλικες, πετά χάρη σε έναν «ιοντικό άνεμο», μια αθόρυβη μεν, ισχυρή δε ροή ιόντων που παράγονται στο αεροσκάφος και παράγει αρκετή ώθηση για να το κάνει να πετά.

Η λειτουργία του αεροσκάφους

Το μεγάλο αεροσκάφος με άνοιγμα πτερυγίων 5 μέτρων, ζυγίζει περίπου 5 κιλά και φέρει μια σειρά από λεπτά σύρματα, τα οποία είναι τοποθετημένα σαν οριζόντια περίφραξη κατά μήκος και κάτω από το μπροστινό άκρο του πτερυγίου του αεροσκάφους. Η άτρακτος του αεροσκάφους περιέχει μια συστοιχία μπαταριών λιθίου-πολυμερών. Ειδικά μηχανήματα μετατρέπουν το ρεύμα των μπαταριών σε 40.000 βολτ φορτίζοντας θετικά τα καλώδια.

Μόλις φορτιστούν θετικά τα καλώδια, προσελκύουν και ελευθερώνουν αρνητικά φορτισμένα ηλεκτρόνια από τα περιβάλλοντα μόρια του αέρα. Τα μόρια του αέρα που παραμένουν πίσω ιονίζονται και με τη σειρά τους προσελκύονται από τα αρνητικά φορτισμένα ηλεκτρόδια στο πίσω μέρος των φτερών του αεροπλάνου. Καθώς το νεοσυσταθέν σύννεφο ιόντων ρέει προς τα αρνητικά φορτισμένα σύρματα, κάθε ιόν συγκρούεται εκατομμύρια φορές με άλλα μόρια αέρα, δημιουργώντας μια ώθηση που ωθεί το αεροσκάφος προς τα εμπρός.

Advertisement
πρώτο αεροπλάνο χωρίς έλικες και τουρμπίνες
ΜΙΤ: Το πρώτο αεροπλάνο χωρίς έλικες και τουρμπίνες (Image: MIT Electric Aircraft Initiative)

Όπως υπογραμμίζει το MIT News, αντίθετα με τα συμβατικά αεροσκάφη, το αεροπλάνο αυτό δε χρειάζεται ορυκτά καύσιμα για να πετάξει, ενώ είναι εντελώς αθόρυβο. «Πρόκειται για την πρώτη στην ιστορία συνεχή πτήση ενός αεροπλάνου χωρίς κινητά μέρη» λέει ο Στίβεν Μπάρετ, επίκουρος καθηγητής Αεροναυτικής και Αστροναυτικής στο ΜΙΤ. «Αυτό μπορεί να ανοίξει νέες και ανεξερεύνητες δυνατότητες για αεροπλάνα τα οποία είναι πιο αθόρυβα, μηχανικά απλούστερα και δεν εκπέμπουν ρύπους».

Ο ίδιος εκτιμά πως βραχυπρόθεσμα τέτοια συστήματα προώθησης με ιοντικό άνεμο θα αρχίσουν να χρησιμοποιούνται για αθόρυβα drones, ενώ μακροπρόθεσμα «βλέπει» την ιοντική προώθηση να συνδυάζεται με πιο συμβατικά συστήματα για υβριδικά, αποδοτικά και πιο οικονομικά από άποψης κατανάλωσης καυσίμου μεγάλα επιβατηγά αεροπλάνα.

αεροπλάνο χωρίς κινούμενα μέρη
Το πρώτο αεροπλάνο χωρίς κινούμενα μέρη (Image: Christine Y. He)

Η πηγή έμπνευσης για το αεροσκάφος χωρίς κινούμενα μέρη

Ο Μπάρετ και η ομάδα του στο ΜΙΤ δημοσιοποίησαν τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στο Nature. O ίδιος αποκαλύπτει πως η έμπνευση προήλθε εν μέρει από το Star Trek, και ειδικά από τις φουτουριστικές ακάτους που εμφανίζονταν να πετούν με ευκολία στον αέρα, χωρίς να φαίνεται κάτι να κινείται πάνω τους, ούτε ήχους και ρύπους.

«Αυτό με έκανε να σκεφτώ πως στο μέλλον τα αεροπλάνα δε θα έπρεπε να έχουν έλικες και τουρμπίνες. Θα έπρεπε να είναι περισσότερο σαν τις ακάτους του Star Trek, που έχουν απλά μια μπλε λάμψη και πετούν αθόρυβα» αναφέρει.

 Star Trek πηγή έμπνευσης
Πως το Star Trek υπήρξε η πηγή έμπνευσης (Photo Credit: Stephen Windon)

Οι πτήσεις

Το αεροσκάφος πραγματοποίησε σειρά δοκιμαστικών πτήσεων εντός του duPont Athletic Center του ΜΙΤ, του μεγαλύτερου κλειστού χώρου που μπορούσε να βρεθεί για τα πειράματα. Πέταξε σε απόσταση 60 μέτρων (τη μέγιστη απόσταση εντός του γυμναστηρίου) και διαπιστώθηκε πως είχε αρκετή ιοντική ώθηση για να διατηρείται εν πτήσει. Η πτήση αυτή επαναλήφθηκε 10 φορές, με παρόμοια αποτελέσματα.

Advertisement

«Ήταν το απλούστερο δυνατό αεροπλάνο που μπορούσαμε να σχεδιάσουμε, το οποίο θα αποδείκνυε ότι ένα ιοντικό αεροπλάνο μπορεί να πετάξει» είπε ο Μπάρετ. «Υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να πραγματοποιήσει μια χρήσιμη αποστολή. Πρέπει να είναι πιο αποδοτικό, να πετά μακρύτερα και να πετά σε εξωτερικό χώρο» ανέφερε.

Υπάρχει ακόμα καιρός μέχρι να δούμε αυτήν την τεχνολογία στον ουρανό. Ωστόσο, η δυναμική αυτής της εφεύρεσης είναι εμφανής.

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Απόφοιτη της σχολής Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης, με μπόλικο ενδιαφέρον για ό,τι νέο συμβαίνει γύρω από την τεχνολογία και τις επιστήμες. Εθισμένη στη προβολή ταινιών, σε μικρά ταξίδια απόδρασης, στη μουσική, στο ωραίο φαγητό, στην υπέροχη παρέα μου...

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG