Βασίλης Γισδάκης:”Ένας άλλος Καβάφης…σε μια πόλη ονείρων”

O Βασίλης Γισδάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα. Ξεκίνησε την καριέρα του δίπλα στον Μάνο Χατζιδάκι σε νεαρή ηλικία, που τον πρωτοπαρουσιάζει τον Δεκέμβριο του 1989 στην συναυλία του «Σείριου» στο “Παλάς”. Από το 1989 έως το 1993 συμμετέχει σε όλες τις συναυλίες του συνθέτη, τραγουδώντας υπό τη διεύθυνσή του. Συμμετέχει, επίσης, σε όλες τις συναυλίες του «Σείριου». Έχει συνεργαστεί με την Ορχήστρα των Χρωμάτων σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, στο Μέγαρο Μουσικής και το Ηρώδειο, σε προγράμματα όπως: «Αφιέρωμα στους Beatles», «Μπαλάντες», «Τραγούδια του Αιγαίου», με το «Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις», με τη «Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου» και με σημαντικούς ερμηνευτές, όπως: Μαρία Φαραντούρη, Νένα Βενετσάνου, Ηλία Λιούγκο, Γ. Ανδρεάτο, Ε. Πασπαλά, σε ρεσιτάλ με τη Ντόρα Μπακοπούλου, με τον Μίλτο Λογιάδη και την Σαβίνα Γιαννάτου. Έχει επίσης συνεργαστεί με το Σπύρο Σακκά και τη Νατάσσα Ζούκα στη χοροθεατρική παράσταση: “Τα παραμύθια του κόσμου”, με το συγκρότημα: “Ομαδική Απόδραση” ως τραγουδιστής και συνδημιουργός, με τον Νότη Μαυρουδή, με τον Λουδοβίκο των Ανωγείων, με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης σε αφιέρωμα στον Οδ. Ελύτη, με τη Δήμητρα Γαλάνη. Με την Τατιάνα Λύγαρη και το «Τρένο στο Ρουφ» έχει συνεργαστεί στη μουσικοποιητική παράσταση “Θέλετε δέντρ’ ανθίσετε, θέλετε μαραθείτε” που παίχτηκε στο μουσικό βαγόνι Orient Express της Αμαξοστοιχίας-Θεάτρου.

Στη συνέντευξή του στο maxmag.gr μας μίλησε για τη νέα του συνεργασία με την Τζένη Τσίλη στον “Έναν άλλο Καβάφη“κι ήταν αληθινός, ήρεμος και μελωδικός.

Επιμέλεια συνέντευξης: Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου

Πότε ξεκίνησε η ενασχόληση με την μουσική και πότε κατάλαβες ότι είναι κάτι περισσότερο από χόμπι για σένα;

Από τα παιδικά μου χρόνια σε ηλικία 12-13 χρόνων στις παρέες με τους φίλους που ακούγαμε και παίζαμε από τους μοναδικούς DOORS τους PINK FLOYD μέχρι επτανησιακές καντάδες.
Η συνάντηση μου με τον Μάνο Χατζιδάκι το 1989 και το ότι με επέλεξε να είμαι ένας εκ των βασικών ερμηνευτών των τραγουδιών του στις συναυλίες του δίπλα στην Μαρία Φαραντούρη την Αλίκη Καγιαλόγλου την Νένα Βενετσάνου και τον Ηλία Λιούγκο άλλαξε την στάση μου και την τοποθέτηση μου απέναντι στο τραγούδι.

Advertisement

Η μουσική για σένα είναι ανάγκη;

Η μουσική και κυρίως το τραγούδι είναι ένα με την ζωή μου πια, έχω μάθει να την ‘’διαβάζω’’, να την αφουγκράζομαι παντού, είναι το μέσο που μου δίνει την δυνατότητα να επικοινωνώ βαθιά με τον κόσμο και τη φύση.

Χωράνε στη μουσική ανταγωνισμοί και πάθη;

Κανονικά όχι. Η μουσική όταν γεννηθεί – παραχθεί υπερβαίνει ακόμα και τους ίδιους τους δημιουργούς της. Τα πάθη, οι ανταγωνισμοί, οι ανασφάλειες, οι μικρότητες είναι αδυναμίες διαχείρισης ισορροπιών των ανθρώπων σε σχέση βέβαια και με την κοινωνία που ζούμε, αυτά προκύπτουν απ’ την ανάγκη της επιβίωσης και της καλλιτεχνικής ύπαρξης και εξ αιτίας ενός κοινωνικού συστήματος το οποίο στερείται αξιοκρατίας.
Βέβαια και ως επάγγελμα είναι το πιο ελεύθερο όλων, ο καθένας είναι και η ίδια η επιχείρηση οπότε το διαχειρίζεται όπως θέλει.

Πότε συντελούνται στο κεφάλι σου «μικρές εκρήξεις»; Με ποιες μουσικές;
Όχι μόνο στο κεφάλι αλλά σε ολόκληρο το σώμα. Αυτό συμβαίνει όταν ακούω κάτι που η εμπειρία μου με βοηθά να το αντιλαμβάνομαι, να το αποκωδικοποιώ και να το νιώθω, όμως τις περισσότερες φορές δεν μπορώ να το εξηγήσω, εκεί πραγματικά εκρήγνυμαι γιατί εκεί έχεις να κάνεις με ένα θαύμα με κάτι εντελώς ανεξήγητο που όμως το νιώθεις βαθιά. Πόσες φορές έχω προβληματιστεί π.χ. με τις μουσικές και τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι και πολλών άλλων φυσικά από την παγκόσμια μουσική και από όλα τα είδη, προσπαθώ να αναλύσω πως το έφτιαξε;;;!!! δεν υπάρχει απάντηση και εξήγηση διότι εάν υπήρχε θα κατασκευάζαμε έναν Χατζιδάκι πχ.

«Ένας άλλος Καβάφης». Ποίηση του Καβάφη. Δύσκολο το εγχείρημα. Μίλησε μας για τη νέα σου δουλειά.

Με μια απλή προσέγγιση θα έλεγα είναι μια πιο φρέσκια και σύγχρονη ματιά συνθετικά, ενορχηστρωτικά και ερμηνευτικά του μεγάλου μας ποιητή. Τη μουσική έχει γράψει μια πρωτοεμφανιζόμενη συνθέτης η Τζένη Τσίλη. Τα τραγούδια έχουν αρμονικό πυρήνα κλασικό μεν αλλά και με αντανακλάσεις στοιχείων jazz και rock μουσικής οι οποίες κάνουν πιο σημερινό το άκουσμα τους, κατορθώνουν να εικονοποιούν το λόγο του Καβάφη με γλαφυρότητα, με σεβασμό στην λεπτότητα και λιτότητα του ύφους του, αφήνοντας ταυτόχρονα να διαφανεί το βάθος του στοχασμού του.
Απαιτητικό το εγχείρημα, πρέπει να βυθιστείς βαθιά μέσα στα νοήματα του στην συναισθηματική του κατάσταση αλλά και μέσα στον εαυτό σου ώστε να φτάσεις σε συναισθηματική φόρτιση και να το αποδώσεις στο μέγιστο χωρίς να παραλείψεις κάτι. Αυτή την ένταση βιώσαμε κατά την διαδικασία της δημιουργίας αυτού του δίσκου. Ήταν μια εμπειρία ζωής θα έλεγα το να παλεύεις μανιωδώς να μπεις στον κόσμο του Καβάφη και λύτρωση όταν τον φθάνεις.

Advertisement

Εκεί που η μουσική συναντά τη ποίηση χωρίς τείχη… ποια είναι τα τείχη;
Είναι ποιητική η τοποθέτηση και η φράση αυτή και στις περιπτώσεις αυτές ο καθένας την εξηγεί με τον δικό του τρόπο και όπως εκείνη τη στιγμή το νιώθει. Ο Καβάφης όμως μπορεί να έγραψε για τα τείχη που του στέρησαν τον κόσμο έξω από αυτά όμως ξεπέρασε τα τείχη, τουλάχιστον στη δική μας ζωή και αντίληψη.

Εμείς εδώ βέβαια επειδή μιλάμε για μουσικό έργο αναφερόμαστε στα πρέπει των μουσικών φορμών που συνήθως συνοδεύουν τις μελοποιήσεις των ποιημάτων του Καβάφη, ξεπεράσαμε τα τείχη με θάρρος και ρίσκο αλλά με πολλή αγάπη θαυμασμό και σεβασμό. Θα λέγαμε ότι είναι συναφές και με τον τίτλο της δισκογραφικής δουλειάς «ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ» «έξω απ τα τείχη», όπου έχει τα χαρακτηριστικά που ανέφερα στην ερώτηση 5.

Είσαι ο τελευταίος που τραγούδησε Χατζιδάκι. Ποια ήταν η επιρροή του στη καλλιτεχνική σου φυσιογνωμία;

Στις επιλογές μου τις καλλιτεχνικές αλλά και στην καθημερινότητα μου, στον τρόπο που θέλω να αντιμετωπίζω τους συνανθρώπους μου και στην κρίση μου σε ότι παρατηρώ και βιώνω. Αισθάνομαι τυχερός που βρέθηκε στον δρόμο μου – στη ζωή μου ο Μανος Χατζιδάκις όπως και όλοι μας βέβαια που υπήρξε σ αυτή τη χώρα και μπορούμε μέσα από το έργο του να βρισκόμαστε που και που σε μια άλλη πραγματικότητα… σαν την «οδό ονείρων..»

Ποιος είναι ο παράγοντας που καθιστά έναν καλλιτέχνη εμπορικό;

Στην εποχή μας; Νομίζω πως αν δεν είναι ο μόνος, είναι πολύ σημαντικός, ο οικονομικός και οι δημόσιες σχέσεις, το δηλώνει και ο ίδιος ο όρος «εμπορικό», να πουλάει με τους όρους της εύκολης αντικατάστασης του ώστε να συνεχιστεί το εμπόριο,
μετά είναι και το ποιο είδος τραγουδιού ερμηνεύεις και τι μηνύματα θες να μεταδώσεις στους ανθρώπους και να εκφράσεις ανθρώπινα συναισθήματα με εύκολο τρόπο ώστε να τους είναι ανώδυνα και να μην τους επηρεάσουν την αποδοτικότητα της καθημερινότητας τους.
Το εμπορικό νομίζω πια προκαθορίζεται. Υπάρχουν βέβαια και ελάχιστες εξαιρέσεις που μπορεί να προκύψουν και να είναι το κάτι διαφορετικό. Όμως υπάρχει κι ένας ‘‘αστάθμητος παράγοντας’’ το πείσμα και η πίστη!!

Advertisement

Ερμηνεύεις και γράφεις μουσική, έχεις ασχοληθεί και με την δημιουργία στίχων;
Έχω προσπαθήσει, αλλά για κάποιο λόγο δεν μου αρέσουν. Μου αρέσει πολύ να έχω τη δυνατότητα να ταξιδεύω στους κόσμους που διαμορφώνουν μέσα στους στίχους τους οι στιχουργοί και οι ποιητές.
Μουσικές όμως γράφω.

Έχεις σκεφτεί ποτέ να ακολουθήσεις έναν άλλο δρόμο πιο κερδοφόρο αφήνοντας στην άκρη τη μουσική;

Όχι, κάποιες στιγμές απογοήτευσης υπάρχουν μεν αλλά εκεί επαναπροσδιορίζω από πού ξεκίνησα που πορεύομαι και που θέλω να φτάσω και με δεδομένο βέβαια το άγνωστο της επόμενης στιγμής, εμμένω στον αγώνα μου.

Η ηρεμία της μουσικής σε ακολουθεί στην καθημερινή σου ζωή;

Αντίθετα τα τοποθετώ αυτά τα δυο, προσπαθώ να έχω την ηρεμία στην ζωή και την καθημερινότητά μου για να έχω τη δυνατότητα να συμπεριφέρομαι και να χαίρομαι με αγάπη και πάθος την μουσική.

Ποια είναι τα μελλούμενα σου σχέδια;

Κάποιες συμμετοχές σε δισκογραφικές δουλειές αγαπημένων δημιουργών και κάποιες συναυλίες σε κάποιες μουσικές σκηνές της Αθήνας και στην Κύπρο αλλά με την νέα χρονιά.

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου Γεννήθηκα ένα φθινόπωρο στην πιο καυτή πόλη της Κεντρικής Ελλάδας. Πρωτος μου έρωτας ήταν τα 24 γράμματα της αλφαβήτας. Απο τότε, δε σταμάτησα να σχηματίζω μ αυτά λέξεις, προτάσεις, δίνοντας δύναμη και ψυχή στο άδειο χαρτί. Τη γλώσσα μου δώσανε ελληνική κι αυτή θα κρατήσω. Φιλόλογος και αρθρογράφος σε ηλεκτρονικά περιοδικά στην πραγματική ζωή, αλλά στα όνειρα μου ζωγράφος στη Μονμάρτη Σε ένα καλό βιβλίο και στη θέα της θάλασσας βρίσκω την απόλυτη γαλήνη.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG