Βάσια Πέρρου, Γιώργος Ζαφειριάδης, Κάλλυ Ντούρτα: Τρεις νέοι καλλιτέχνες εκτίθενται…

Η Βάσια Πέρρου, ο Γιώργος Ζαφειριάδης και η Κάλλυ Ντούρτα είναι τρεις νέοι ζωγράφοι που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη. Με αφορμή την πρώτη τους έκθεση αποφάσισαν να μας παραχωρήσουν αυτή εδώ τη συνέντευξη. Προτού, λοιπόν, θαυμάσουμε τα έργα τους ας ακούσουμε τι έχουν να μας πουν…

 

  • Πότε ξεκίνησε η ενασχόληση σας με την τέχνη; Tι συμβολίζει για εσάς; Είναι το ταξίδι ή ο προορισμός;

Βάσια: Ξεκίνησε πολύ νωρίς. Από τα παιδικά μου χρόνια ζωγράφιζα. Έχοντας πατέρα και παππού ζωγράφο οι εικόνες που έβλεπα αποτυπώθηκαν στο υποσυνείδητο μου. Για’ μένα η τέχνη είναι το γιατρικό για κάθε ασθένεια. Δεν είναι απλά ένας προορισμός, αλλά ένα μεγάλο ταξίδι.

Γιώργος: Είναι ένα προσωπικό ταξίδι αυτογνωσίας. Λόγω του ότι ο άνθρωπος είναι μέρος του σύμπαντος, η μελέτη του εσωτερικού κόσμου έχει τελικό προορισμό την ανακάλυψη της εξωτερικής πραγματικότητας που δεν έχει φιλτραριστεί από τις πέντε μας αισθήσεις, δηλαδή την αλήθεια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάλλυ: Συνήθως ξεκινά από τη παιδική ηλικία, τότε που σχεδόν όλοι ήμασταν μικροί καλλιτέχνες. Μεγαλώνοντας η προσπάθεια αποτύπωσης μιας εικόνας ή μιας έντονα φορτισμένης, συναισθηματικά, κατάστασης συνεχίζεται σε κάποιους και στην ενήλικη ζωή. Ο πειραματισμός οδηγεί σε νέες περιπέτειες. Τώρα για τον αν η τέχνη είναι ταξίδι ή προορισμός, θα έλεγα πως είναι ταξίδι σε μέρη που δεν ήξερες πως υπάρχουν.

 

ζωγράφοι
                                     Έργο της Κάλλυ Ντούρτα
  • Στην έκθεση είδαμε να κυριαρχούν ανθρώπινες μορφές, άρα να υποθέσω ότι οι άνθρωποι αποτελούν πηγή της έμπνευσής σας, είναι οι «μούσες» σας ας πούμε;

Βάσια: Πιστεύω πως ναι. Ο καθένας μας είναι ξεχωριστός, ωστόσο όλοι είμαστε φτιαγμένοι από το ίδιο υλικό, άρα είμαστε όλοι όμοιοι επηρεάζοντας ο ένας τον άλλο.

Γιώργος: Νομίζω πως αυτό συμβαίνει επειδή με εδιαφέρει το πως εμείς οι άνθρωποι αντιμετωπίζουμε τη γνώση του θανάτου μας η οποία πιθανότατα μας ξεχωρίζει και από τα υπόλοιπα πλάσματα. Η γνώση αυτή είναι μάλλον και η αιτία που αναζητούμε την απάντηση σε ερωτήματα όπως το ποιοι είμαστε και τι υπάρχει έξω από εμάς.

Κάλλυ: Η συγκεκριμένη έκθεση τιτλοφορείται «Μάγισσες», οπότε και η θεματολογία είναι σχετική με πρόσωπα. Δεν θα μπορούσα να κατονομάσω την ανθρώπινη μορφή ως «μούσα» μου, αντίθετα η πηγή έμπνευσης είναι κάτι απρόσμενο.

 

 

ζωγράφοι
                      Έργο της Βάσιας Πέρρου
  • Το μαύρο επίσης έχει κυρίαρχη θέση στα έργα σας! Σας εκφράζει η απουσία χρώματος;

Βάσια: Μου αρέσουν πολύ τα χρώματα, όμως στο συγκεκριμένο θέμα ήθελα να προσδώσω έναν πιο σκοτεινό τόνο. Αγαπώ το σκοτάδι, γιατί εκεί μπορώ να βρω το φως. Πάντα με τραβούσε η σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου.

Γιώργος: Αν κάτσει κάποιος για ώρα με κλειστά φώτα θα δει χρώματα και σχήματα να εμφανίζονται. Το ίδιο συμβαίνει και αν καθίσει κάποιος για ώρα μπροστά από έναν ολόμαυρο πίνακα. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει απουσία χρώματος.

Κάλλυ: Το μαύρο είχε, πράγματι, στη ζωγραφική μου κυρίαρχη θέση για πολύ καιρό. Η απουσία χρώματος μου προσέφερε την αμεσότητα να εκφράσω κάτι έντονο και εσωτερικό.

 

 

  • Πώς είναι να εκτίθεσαι για πρώτη φορά, να κρίνεστε για το έργο σας σε μία τόσο πρώιμη, από συναισθήματα, ηλικία;
Βάσια: Δεν είχα ποτέ πρόβλημα στην έκθεση του έργου μου, αδιαφορώ για την κριτική. Ίσως αρέσει, ίσως όχι. Ο καθένας θα πάρει ό,τι θέλει από αυτό που βλέπει με τα μάτια της φαντασίας.
 
Γιώργος: Δεν με φοβίζει, δεν νομίζω ότι θα βρεθεί ποτέ κάποιος που να είναι αυστηρότερος μαζί μου από ότι είμαι εγώ με τον εαυτό μου.
 
Κάλλυ: Όσες φορές κι αν εκτεθεί η καλλιτεχνική σου δημιουργία πάντα υπάρχει αυτή η μικρή αγωνία που σε ταλανίζει τη στιγμή που το έργο βγαίνει από το εργαστήριο, τον ιδιωτικό σου χώρο και έρχεται σε επαφή με το βλέμμα του θεατή. Η κριτική λαμβάνεται υπόψιν αλλά και με την ίδια ευκολία απορρίπτεται. Δεν την βρίσκω τραυματική, αλλά γόνιμη ορισμένες φορές.
 
  • Ποια τα πρότυπά σας στη ζωγραφική; Ταυτίζεστε μόνο με το έργο των καλλιτεχνών που θαυμάζετε ή και γενικότερα με τη ζωή και την προσωπικότητά τους;

Βάσια: Δεν έχω πρότυπα στη ζωγραφική. Παίρνω κάποιες πληροφορίες από διάφορους ζωγράφους, αλλά δεν μπορώ να ταυτιστώ μαζί τους. Είναι καλό να γκρεμίζουμε τα πρότυπα για να προχωράμε ελεύθεροι.

Γιώργος: Εκτιμώ πολλούς καλλιτέχνες και το έργο τους χωρίς να ταυτίζομαι με κάποιον από αυτούς.

Κάλλυ: Θαυμάζω τεχνικές διάσημων και άσημων ζωγράφων, αλλά όχι πρόσωπα. Η προσωπική ζωή των καλλιτεχνών δεν με ενδιαφέρει, αυτά ας τα αφήσουμε για τους κριτικούς.

 

ζωγράφοι
                                  Έργο του Γιώργου Ζαφειριάδη
  • Κατά τον Edgar Degas «Η τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπεις, αλλά αυτό που κάνεις τους άλλους να δουν». Τελικά ο καλλιτέχνης κρύβει ή αποκαλύπτει πράγματα;

Βάσια: Ο καλλιτέχνης μπορεί και να αποκαλύψει και να κρύψει πράγματα. Η διττή όψη ενός έργου είναι ένα παιχνίδι που καλεί και τον θεατή να συμμετέχει.

Γιώργος: Ο καλλιτέχνης αποκαλύπτει στοιχεία του εαυτού του μέσω του έργου του το οποίο αλληλεπιδρά με τις σκέψεις των θεατών. Ίσως μερικοί καλλιτέχνες να μπορούν να κατευθύνουν σε ένα βαθμό την σκέψη του θεατή όμως ποτε απόλυτα.

Κάλλυ: Έχει να κάνει με το άτομο και τη στιγμή που το βλέπει. Μπορείς να δεις έναν πίνακα μετά από καιρό και να αντιληφθείς εντελώς διαφορετικά πράγματα.

  • Δημιουργείτε σε μία εποχή που καλλιεργεί την αδράνεια, την παθητικότητα και γενικά αρνείται τη δράση… Πώς το καταφέρνετε;

Βάσια: Τώρα είναι η καλύτερη εποχή να δημιουργήσουμε και να αγκαλιάσουμε την τέχνη. Πολλές φορές η παθητικότητα και η αδράνεια σε κάνουν να αναθεωρήσεις. Άλλωστε χωρίς απραξία δεν κατανοούμε τη δράση και το αντίστροφο.

Γιώργος: Οι περισσότεροι άνθρωποι ενδόμυχα δημιουργούμε για να κερδίσουμε την ενδοκοσμική αθανασία. Είναι ένας τρόπος να αντιμετωπίσουμε την τραγικότητα του θανάτου μας.

Κάλλυ: Είναι ένας άφατος τρόπος έκφρασης, μία εσωτερική ανάγκη που μεταφέρει στοιχεία προσωπικά αλλά και στοιχεία της εποχής που διανύουμε.

 

 

  • Ποιες οι φιλοδοξίες σας στην Ελλάδα του σήμερα; Για εσάς η φυγή στο εξωτερικό είναι λύση;
Βάσια: Τα πράγματα είναι εξευτελιστικά, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στους μισθούς. Δεν ξέρω αν το εξωτερικό είναι η λύση, πάντως εκεί αντιλαμβάνονται περισσότερα από τέχνη.
 
Γιώργος: Θέλω σίγουρα να συνεχίσω την έρευνά μου, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.
 
Κάλλυ: Η Ελλάδα του σήμερα πνίγεται στην ανασφάλεια και την απόγνωση. Καλλιτεχνικά υπάρχουν «εκλάμψεις», η κατάσταση όμως δεν είναι πολλά υποσχόμενη. Σε σύγκριση με το εξωτερικό οι ευκαιρίες ίσως είναι λιγότερες και για κάποιους η φυγή να είναι η λύση. Η τέχνη έχει πολλές ιδιαιτερότητες, ασχέτως με το πού παράγεται και αναπτύσσεται, έχει δευτερευόντως σχέση με το marketing και το κοινό που απευθύνεται ο δημιουργός μέσω της καλλιτεχνικής του δράσης.
  • Αν θα εγκαταλείπατε την Ελλάδα τι θα κρατούσατε από αυτή ως ανάμνηση και ως πηγή δημιουργίας;
Βάσια: Θα κρατούσα από την Ελλάδα τα παιδικά χρόνια που έζησα  στο νησί που μεγάλωσα, τη Λέσβο.

Γιώργος: Ως ανάμνηση θα κρατήσω μάλλον οτιδήποτε μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση, είτε θετική είτε αρνητική.

Κάλλυ: Ως ανάμνηση, τον ήλιο και την θάλασσα. Ως πηγή δημιουργίας το χάος.
[punica-divider]

Τα έργα των καλλιτεχνών φιλοξενούνται στο καφέ-βιβλιοπωλείο «ΠΟΕΤΑ» (Αριστοτέλους 34) στη Θεσσαλονίκη. Στην έκθεση συμμετέχουν 13 συνολικά καλλιτέχνες παρουσιάζοντας ζωγραφική, χαρακτική και εγκατάσταση.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Αντώνιος Κίτσιος

Μετά από μερικά χρόνια απουσίας είπα να κάνω το come back στο περιοδικό που μου έδωσε τα φτερά για να πετάξω. Αν θα με χαρακτήριζα θα έβαζα πάντοτε το στερητικό -α από μπροστά. Πάμε να μιλήσουμε για πολιτισμό!

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;