Θανάσης Δόβρης: “‘Ο Άσχημος’ δείχνει με χιούμορ την κατάντια της κοινωνίας”

Θανάσης Δόβρης
Πηγή εικόνας: athinorama.gr

Ο Θανάσης Δόβρης είναι “ο άσχημος”Λέττε. Ο Λέττε, ο ήρωάς μας είναι άσχημος. Ανείπωτα άσχημος. Αλλά δεν το ξέρει. Ποτέ δεν είχε παρατηρήσει την ασχήμια του, μέχρι τη στιγμή που οι άλλοι του την επισήμαναν. Κάποια στιγμή αποφασίζει ν’ αλλάξει το πρόσωπό του. Η συμπεριφορά των γύρω του διαφοροποιείται απρόσμενα μετά την εγχείρηση. Πλέον, όχι μόνο δεν είναι άσχημος, αλλά ακαταμάχητα όμορφος. Τώρα όλοι θέλουν να του μοιάσουν. Όλοι θέλουν να έχουν τη δική του ομορφιά.

(. . .) Στην περίπτωσή σας δεν διακρίνω κανένα δυναμικό. Δεν μπορώ να πω, καλά, τα μάγουλα, είναι εντάξει, θα διορθώσω την αποτυχημένη μύτη, για να ταιριάζει με τα μάγουλα και να επαναφέρω την ισορροπία στο εκτροχιασμένο πρόσωπο. Ή η μύτη είναι υποφερτή, και χαράζω πάλι τα χείλη σύμφωνα μ’ αυτήν και εξαφανίζω έτσι την ανωμαλία. Όλα αυτά δεν γίνονται στην περίπτωσή σας. Στην περίπτωσή σας θα ‘πρεπε να χτίσω ολόκληρο το πρόσωπο από το μηδέν.” Αυτά τα λόγια θα ακούσει από το στόμα του πλαστικού χειρουργού ο Λέττε.

Στη συνέντευξή του στο maxmag.gr, ο Θανάσης Δόβρης,  πιο ειλικρινής από ποτέ, μας μίλησε για το ρόλο του, το θέατρο, τις παραστάσεις αλλά και για το χιούμορ, τις αξίες της ζωής του, ακόμα κι αν προτιμά την ηθοποιία ή τη σκηνοθεσία.

Επιμέλεια συνέντευξης: Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου

 

«Ο Άσχημος» . Δώσε μας μια γενική εικόνα όσων προετοιμάσατε με τους συνεργάτες σας,για να δει το κοινό επί σκηνής.

Ο ”άσχημος” είναι ένα ύπουλο κείμενο με την καλή έννοια, που δείχνει με διαβρωτικό βιτριολικό χιούμορ,την σημερινή κατάντια των ανθρώπινων κοινωνιών. Πιστεύω ότι το κοινό θα ακούσει κατ αρχήν ένα υπέροχο κείμενο και κατά δεύτερον θα δεί μια απενοχοποιημένη σκηνοθεσία.

Advertisement

Μέσα σ’ αυτή την παρέα έχω αναλάβει τον ρόλο του ”άσχημου”,του Λέττε. Ένας κανονικός άνθρωπος που του συμβαίνουν τέρατα.Όλα αυτά βέβαια με έντονο το φαρσικό στοιχείο που επιτάσσει η γραφή του Μαγεμπουργκ.

Πιστεύεις στις καθαρτήριες ιδιότητες του χιούμορ;

Το χιούμορ είναι η πιο σοβαρή υπόθεση στην ιστορία της ανθρωπότητας και στην ιστορία του θεάτρου…δυστυχώς η ευτυχώς το χιούμορ έχει μια σύνδεση ενδεχομένως μ’ αυτό που λέμε ταλέντο ,ενυπάρχει και προέρχεται από τη ρίζα. Δεν ξυπνάς μια μέρα και λές θα αποκτήσω σήμερα χιούμορ.

Θανάσης Δόβρης
Πηγή εικόνας: in.gr

Με ποια κριτήρια κάνεις την επιλογή των παραστάσεων;

Η επιλογή των παραστάσεων είναι φαινομενικά τυχαία αλλά,πάντα γίνεται για κάποιο βαθύτερο λόγο.Φυσικά και το οικονομικό παίζει βασικότατο ρόλο,αλλά έχω ρισκάρει πολλές φορές και έχω πιστέψει σε δουλειές, ασχέτως αν ”πήγαν ” ή όχι για την πιάτσα .Τελικά δεν έχω μετανιώσει για αυτή την τάση για ρίσκο.. εκτός ίσως από μία δύο φορές..

Πώς βλέπεις την  ελληνική θεατρική σκηνή και ιδίως πώς βλέπεις ή οραματίζεσαι τον εαυτό σου εντός της;

Η ελληνική θεατρική σκηνή πάσχει απο χρήμα και πρόβες.Και γι αυτό οι περισσότερες δουλειές είναι ημιτελείς.Είναι προσχέδια ,ιδέες.Υπάρχει υλικό , αλλά είναι σαστισμένο από την παραδοξότητα,να πρέπει να υπηρετεί τον άνθρωπο,μέσα σ’ ένα πλαίσιο άκρατου αντιανθρωπικού συστήματος.Το Θέατρο ,για να επιβιώσει δηλαδή,πηγαίνει ενάντια στην ίδια του τη φύση.Και πραγματικά πηγαίνει!.Και βλεπουμε ως επι το πλείστον όμορφα στείρες παραστάσεις χωρίς τον οργανικό τους χρόνο και με περιορισμένο το άρωμά τους,λόγω έλλειψης χρόνου,που είναι πια πολύ λίγος για όλους και για όλα.Φυσικά μέσα σ’ αυτό που περιγράφω , υπάρχουν δουλειές με στίγμα αληθινό που όμως είναι λίγες,αναπάντεχες,και μόνες τους.
Μέσα σ αυτή τη δίνη λοιπόν,προσπαθώ και γώ να επιβιώσω σε όλα τα επίπεδα.

Έχεις σκηνοθετήσει επίσης .Τι σου αρέσει πιο πολύ, να είσαι μπροστά στο κοινό ή από πίσω αλλά να μεταφέρουν οι ηθοποιοί τη δική σου ματιά;

Advertisement

Μ αρέσει να δουλεύω με ανθρώπους που να μπορούμε να συννενοηθούμε σ’ ένα αισθηματικό και αισθητικό πεδίο. Με τα χρόνια γίνεται όλο και πιο δύσκολο να ανεβαίνεις στη σκηνή. Θέλει πολλά κότσια. Ενώ το να κάθεσαι απ’ έξω και να δίνεις οδηγίες είναι τουλάχιστο πιο ξεκούραστο για το σώμα…Και στις δύο περιπτώσεις πάντως ,είτε παίζεις είτε σκηνοθετείς,νομίζω ότι πρέπει να νιώθεις Ηθοποιός. Δηλαδή ένας ιδιότυπος υπηρέτης. Να πηγάζει το υλικό από μια σωματοποιημένη ανάγκη του ανθρώπου- ηθοποιού κατ αρχήν. Ακόμα και όταν κάποιος σκηνοθετεί. Αν δεν συμβεί αυτό τότε η διαδικασία γίνεται δύσκολη και γι’ αυτόν που σκηνοθετεί και γι’ αυτόν που σκηνοθετείται.

Θανάσης Δόβρης
Πηγή εικόνας: debop.gr

Πόσο δύσκολο είναι για έναν νεαρό ηθοποιό να βρει δουλειά και να βιοπορίζεται από αυτή;

Είναι πολύ δύσκολο για έναν νέο ηθοποιό να βιοποριζεται απο την τέχνη του.Εδώ είναι παρα πολύ δύσκολο για έναν παλιό ηθοποιό να βιοπορίζεται από την τέχνη του…Πόσο μάλλον για έναν νέο άνθρωπο που ξεκινά τώρα.Το τζάμπα έχει γίνει νόμος,και δείχνει τη βαθειά ελλειψη κουλτούρας του λαού μας και των εκάστοτε πολιτικών ηγεσιών μας.

Έχεις ρόλους που ονειρεύεσαι να παίξεις κι αν ναι ποιους;

Δεν ονειρεύομαι ρόλους.Θέλω να είμαι δίπλα στο παιδί μου,όσο γίνεται πιο υγιής,για να βοηθήσω στην ετοιμασία του.Να τον ετοιμάσω όσο γίνεται για τη ζωή.Ή έστω να είμαι εκεί στις λύπες του και τις χαρές του.Αυτόν τον ρόλο θέλω να παίξω.

Και τώρα το παιχνίδι των λέξεων, θα σου δίνω λέξεις και θέλω να τις βάλεις σε φράσεις που έχουν κάτι από σένα. Έτσι όσοι σε διαβάζουν θα καταλάβουν περισσότερο τον Θανάση Δόβρη. Είσαι έτοιμος;

Έρωτας
Αγάπη
Χρήμα
Παιδί
Μάνα
Υποκρισία
Μνήμη
Γυναίκα
Ομορφιά
Γέλιο
Χαμογελώ
Φιλί
Φίλος
Προδοσία

Advertisement

Όλες αυτές οι λέξεις που μου έδωσες τις σκέφτομαι σαν ρωγμές ή στίγματα μέσα σ ένα άχρονο σύμπαν.

Ο Άσχημος

21 Δεκ – 21 Απρ 2019
 Tempus Verum Εν Αθήναις

«Τι κάνει τον άνθρωπο, άνθρωπο;»

Ο Δημήτρης Λάλος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του θεάτρου Tempus Verum-Εν Αθήναις μεταφράζει και σκηνοθετεί τη μαύρη κωμωδία του Γερμανού Marius Von Mayenburg, «Ο Άσχημος». Ένα έργο που λειτουργεί παράλληλα σε δύο επίπεδα. Σε πρώτο πλάνο είναι μια ευφυής φάρσα με γρήγορους και αιχμηρούς διαλόγους, που εναλλάσσει το χιούμορ με την τραγικότητα. Μπορεί να ιδωθεί, όμως, και ως μια φιλοσοφική αλληγορία, όπου στο φόντο αναπτύσσεται η κοινωνική ένταση ανάμεσα στον καπιταλισμό και την ανθρώπινη μοναξιά.

Εξακολουθώ να είμαι εγώ, ακόμη και όταν μοιάζω με κάποιον άλλον; Πόση σημασία έχουν οι προσωπικές μου αξίες, όταν αυτές δεν επικυρώνονται από τους γύρω μου; Ο αγώνας για την ατομικότητα μπορεί ν’ αποδειχθεί τεράστιο εμπόδιο στο δρόμο προς την επιτυχία;

Και τελικά, τι κάνει τον άνθρωπο, άνθρωπο;

Λίγα λόγια…

…. για την υπόθεση

Ο Λέττε, ο ήρωάς μας είναι άσχημος. Ανείπωτα άσχημος. Αλλά δεν το ξέρει. Ποτέ δεν είχε παρατηρήσει την ασχήμια του, μέχρι τη στιγμή που οι άλλοι του την επισήμαναν. Κάποια στιγμή αποφασίζει ν’ αλλάξει το πρόσωπό του. Η συμπεριφορά των γύρω του διαφοροποιείται απρόσμενα μετά την εγχείρηση. Πλέον, όχι μόνο δεν είναι άσχημος, αλλά ακαταμάχητα όμορφος. Τώρα όλοι θέλουν να του μοιάσουν. Όλοι θέλουν να έχουν τη δική του ομορφιά.

Στο τέλος, ολόκληρη η ανθρωπότητα θα εγκιβωτιστεί στο ίδιο πρόσωπο…

Γρήγοροι και αιχμηροί διάλογοι. Οι μεταβάσεις σε χώρο και χρόνο είναι ρευστές, οι ηθοποιοί παίζουν πολλαπλούς ρόλους και οι θεατές μεταφέρονται σχεδόν χωρίς να το καταλάβουν σ’ ένα τοπίο όπου τα σύνορα μεταξύ πραγματικότητας και εφιάλτη συμπίπτουν.

… για τον Marius Von Mayenburg

Σκηνοθέτης, μεταφραστής και δραματουργός, μόνιμος συνεργάτης της βερολινέζικης Schaubühne, με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του. Γεννήθηκε το 1972 στο Μόναχο, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών στο Βερολίνο και σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς της γενιάς του. O «Άσχημος» (πρωτότυπος τίτλος Der Häßliche) ξεκίνησε το ταξίδι του στις 5 Ιανουαρίου του 2007 από το Βερολίνο και συγκεκριμένα τη Schaubühne. Ακολούθησαν πολλές και εξαιρετικά επιτυχημένες στάσεις, με σημαντικότερες το Royal Court του Λονδίνου, καθώς και το Soho Rep. της Νέας Υόρκης.

ΠΑΙΖΟΥΝ: Θανάσης Δόβρης, Βάσω Καβαλιεράτου, Συμεών Τσακίρης, Μιχάλης Βρεττός

Κείμενο: Marius Von Mayenburg

Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λάλος

Σκηνικά-Κοστούμια: Μιχάλης Σδούγκος

Πρωτότυπη μουσική: Μίνως Μάτσας

Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης

Μake up artist: Γιάννα Μαρματάκη

Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλης

Βοηθός σκηνοθέτη: Κρίστελ Καπερώνη

Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου, We will

 

Πού: Tempus Verum-Εν Αθήναις, Ιάκχου 19, Γκάζι, τηλ.: 210 3425170

Πότε: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, 21:00 και Κυριακή 19:00

Διάρκεια: 85’ χωρίς διάλειμμα

Εισιτήρια: 18 € (κανονικό), 12 € (μειωμένο), 10 € (ανέργων)

Κάθε Πέμπτη γενική είσοδος 10 ευρώ

Πληροφορίες-Κρατήσεις: 210 3425170

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου Γεννήθηκα ένα φθινόπωρο στην πιο καυτή πόλη της Κεντρικής Ελλάδας. Πρωτος μου έρωτας ήταν τα 24 γράμματα της αλφαβήτας. Απο τότε, δε σταμάτησα να σχηματίζω μ αυτά λέξεις, προτάσεις, δίνοντας δύναμη και ψυχή στο άδειο χαρτί. Τη γλώσσα μου δώσανε ελληνική κι αυτή θα κρατήσω. Φιλόλογος και αρθρογράφος σε ηλεκτρονικά περιοδικά στην πραγματική ζωή, αλλά στα όνειρα μου ζωγράφος στη Μονμάρτη Σε ένα καλό βιβλίο και στη θέα της θάλασσας βρίσκω την απόλυτη γαλήνη.

Αφήστε ένα σχόλιο

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG