Ρεμπετιέν: “Πιστεύουμε νομίζω στην εξέλιξη των πάντων και μέσα στα πάντα είναι και η μουσική”

 

Όσοι έχουν ακούσει τους Ρεμπετιέν στο youtube σίγουρα δε χόρτασαν με ένα τραγούδι. Όσοι τους έχουν δει live δε χόρτασαν ποτέ και τους παρακολουθούν όπου κι αν παίζουν. Τώρα που το πρώτο τους cd είναι διαθέσιμο στο κοινό θα τους μάθουν ακόμα περισσότεροι. Εν κατακλείδι, αν είχατε καιρό να αγαπήσετε ένα συγκρότημα έχετε την ευκαιρία σας. Ταξιδέψτε νοσταλγικά στο παρελθόν, ακούστε με τέρψη ψυχής στο παρόν και αρχίστε να ανυπομονείτε για να τους δείτε live στο μέλλον.

Το μουσικό σχήμα “Ρεμπετιέν” αποτελείται από τους μουσικούς:
Αυγερινή Γάτση (ακορντεόν, τραγούδι),
Φώτης Βεργόπουλος (μπουζούκι, τραγούδι),
Κωστής Κωστάκης (κιθάρα, τραγούδι),
Γιάννης Ζαρίας (βιολί, μπαγλαμάς),
Γιάννης Κάτος (κοντραμπάσο).

Επιμέλεια συνέντευξης: Ντέμη Ρούσσα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

1.Αρχικά τα συγχαρητήριά μας για τον εξαιρετικό τρόπο που υπηρετείτε τη ρεμπέτικη μουσική. Το όνομα της ορχήστρας είναι από εκείνα που δύσκολα τα ξεχνάς. Ποιος ήταν ο νονός που έδωσε όνομα στην ταυτότητα σας;

Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ! Η αλήθεια είναι ότι είναι αρκετά πετυχημένο σαν όνομα μπάντας, διότι περιγράφει το στυλ περισσότερο ίσως από το ρεπερτόριο. Σε βάζει μεν σε μια ατμόσφαιρα, ότι η βάση βρίσκεται στα ρεμπέτικα τραγούδια, αλλά παράλληλα σου δίνει μια κατεύθυνση ως προς την προσέγγιση ακουσμάτων που δεν ανήκουν καθαρά στο ρεμπέτικο στυλ και ρεπερτόριο.

Ο νονός του σχήματος μας υπήρξε ο Μιχάλης Κουλουμής, σπουδαίος βιολιστής και μουσικός γενικότερα. Ο Μιχάλης έπαιξε βιολί στους Ρεμπετιέν στα πρώτα πρώτα παιξίματα. Έτσι σε μια πρόβα τότε του ήρθε αναλαμπή για το όνομα του σχήματος, το πρότεινε, άρεσε σε όλους μας τότε και αυτό ήταν!

Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν
Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν

2.Ο Μάνος Χατζιδάκις συνέβαλε καθοριστικά στην απαλλαγή του ρεμπέτικου από το στερεότυπο του απαγορευμένου. Στα δικά σας μάτια το “απαγορευμένο” είναι πιο δελεαστικό; Ποιο ήταν το δικό σας έναυσμα στο να υπηρετήσετε τόσο άξια αυτό το είδος μουσικής;

Όλοι λίγο έως πολύ πήραμε τα συγκεκριμένα ακούσματα από το οικογενειακό μας περιβάλλον.

Αυτό σε συνδυασμό με την εξέλιξη του διαδικτύου, όπου πλέον η πρόσβαση στο συγκεκριμένο υλικό και όχι μόνο έγινε πολύ πιο εύκολη σε σχέση με παλαιότερες εποχές, είχε ως αποτέλεσμα να βρούμε σαν ομάδα έναν κοινό παρονομαστή γύρω από την ελληνική μουσική της εποχής του γραμμοφώνου. Σαν γενιά δεν μπορώ να πω ότι αντιμετωπίσαμε κάποιο ιδιαίτερο θέμα “απαγόρευσης”, τουλάχιστον στην τέχνη,  άσχετα αν τελευταία επανέρχεται το ζήτημα της λογοκρισίας στην πολιτική ατζέντα.

Οπότε δε μπορώ να πω ότι αυτό αποτέλεσε έναυσμα για εμάς στο να ασχοληθούμε με αυτή τη μουσική. Έναυσμα μάλλον αποτέλεσε η αλήθεια και η διαχρονικότητα που πηγάζει από τους στίχους και τις μελωδίες που χάνονται στο βάθος των αιώνων.

3.Θεωρείτε πως τα ρεμπέτικα στέκια λείπουν από τη νυχτερινή Αθήνα; Τι αποδοχή έχει το ρεμπέτικο από τη σύγχρονη νεολαία;

Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια υπήρξε άνθιση στα μικρά στέκια με ζωντανή μουσική.

Στην ουσία μιλάμε για τη μετά “ρεμπετάδικου” εποχή όπου σε συνεργασία με την βαθιά οικονομική κρίση, έστρεψαν τους επιχειρηματίες αλλά παράλληλα και το κοινό που αγαπάει αυτή τη μουσική, σε μικρότερους χώρους που ήδη αρκετοί υπήρχαν από παλιά.

Απλώς την τελευταία 10ετία μπορούμε να πούμε πως ο αριθμός μικρών χώρων με ζωντανή μουσική αυξήθηκε. Βέβαια αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην πιο παράξενη εποχή για τη μουσική και τους χώρους που τη φιλοξενούν καθώς και να ανοίξει η εστίαση είναι σχεδόν σίγουρο πως πολλοί χώροι δε θα έχουν αντέξει την απραξία ενός έτους.

Το κοινό έχει απ’  όλες τις ηλικίες. Μέσα σ αυτές και μεγάλος αριθμός ατόμων 18 με 35 που θα λέγαμε πως είναι πολύ ενεργοί και παθιασμένοι με το άθλημα. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως δε το προσεγγίζουν και με μια πιο σύγχρονη ματιά, πράγμα που με κάποιο τρόπο επιβάλλεται απ’ την εποχή και την υπερπληροφόρηση μουσικής, με πολλές φορές ένα πολύ όμορφο και πετυχημένο αποτέλεσμα.

Το ίδιο ισχύει και για τους μουσικούς και νέους δημιουργούς που άλλοι λιγότερο άλλοι περισσότερο κοιτάνε να δημιουργήσουν κάτι νέο με σημείο αναφοράς, την όποια επιρροή έχει ο καθένας στη μέχρι τώρα πορεία του, μέσα σ αυτές και η επιρροή του ρεμπέτικου στυλ τραγουδιού.

Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν
Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν

4.Πιστεύετε πώς υπάρχουν ικανά παντρέματα του ρεμπέτικου με το σύγχρονο τραγούδι; Εσείς θα το τολμούσατε;

Αν αναλογιστεί κανείς ότι και το ρεμπέτικο αποτελεί ένα πάντρεμα μουσικών του μεσοπολέμου για ποιο λόγο να μην ισχύει το ίδιο και για τη σημερινή εποχή? Ασφαλώς και είναι θεμιτό να υπάρχουν παντρέματα με άλλες μουσικές, πόσο μάλλον στην εποχή μας που η πληροφορία ταξιδεύει με απίστευτες ταχύτητες και διαφορετικές κουλτούρες μπορούν να αγκαλιάζουν η μια την άλλη. Δεν είναι υποχρεωτικό ότι όλοι οι πειραματισμοί θα είναι πετυχημένοι αλλά αυτό είναι μάλλον υποκειμενικό θέμα. Εμείς σαν σχήμα έχουμε τολμήσει πολλούς τέτοιους πειραματισμούς με τραγούδια αλλά και όργανα εκτός ρεμπέτικου ρεπερτορίου.

5.Η επόμενη ερώτηση αφορά την Αυγερινή ως μόνη γυναίκα της ορχήστρας. Οι ρεμπέτισσες του παρελθόντος έδιναν “κλωτσιά” στη χειραφέτηση και αγκάλιαζαν το “αμαρτωλό”. Οι σύγχρονες ρεμπέτισσες, πέραν της σπουδαίας μουσικής τους προσφοράς, τι κοινωνικά μηνύματα περνούν;

Παλαιότερα για τις γυναίκες δεν υπήρχε χώρος σε επαγγέλματα της νύχτας, στα καφέ αμάν και στα μαγαζιά  εκτός εάν δεν φοβόντουσαν να  στιγματιστούν. Γι’ αυτό και οι  λίγες μα ιδιαίτερα ταλαντούχες  που επιβίωσαν μέσα σε ένα σκληρό και ανταγωνιστικό  μουσικό κόσμο αντρών  ήταν  γυναίκες με θάρρος, επιμονή και  ανεξαρτησία και έκαναν πολλές θυσίες ώστε τα καταφέρουν.

Οι κοπέλες που καταπιάνονται στην εποχή μας με το ρεμπέτικο   ανακαλύπτουν και προτείνουν άλλους τρόπους παιξίματος, κάποιες πιο ευαίσθητες ποιότητες  σε ηχοχρώματα και τεχνικές, τολμούν να πάρουν διαφορετικούς ρόλους στις λαϊκές ορχήστρες, συνθέτουν μουσική, ηγούνται μουσικών προγραμμάτων και έχουν απεγκλωβιστεί από την νοοτροπία ότι η γυναίκα μουσικός μπορεί να  προσφέρει μόνο την φωνή και το ‘τσαγανό’ της  σε ένα σχήμα.

Η στάση τους απέναντι στην μουσική και τα κοινά  ενθαρρύνει την ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα όπως επίσης  δείχνει ότι μία γυναίκα μπορεί να νιώσει υπαρκτή και ελεύθερη όχι μόνο  φτιάχνοντας μια οικογένεια ή ζώντας μόνο μες στο σπίτι αλλά  ως δραστήρια και δημιουργική στην εργασία της .

Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν

6.Όλη η ορχήστρα αποτελείται από “σπουδαγμένους” μουσικούς. Οι μουσικές σπουδές βοηθούν την έκφραση του ρεμπέτικου ή αφαιρούν κάτι από το πηγαίο του αυτοδίδακτου;

Δεν θα έλεγα ότι όλοι μας έχουμε μουσικές σπουδές και γενικά το στοιχείο του αυτοδίδακτου υπάρχει στο σχήμα. Η λαϊκή μουσική βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην εμπειρική γνώση χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποκλείει τις “κλασικές” σπουδές. Ίσα ίσα με αυτό τον τρόπο εμπλουτίζεται και γίνεται πιο δημιουργική.  Το ζητούμενο είναι μια χρυσή τομή μεταξύ εμπειρισμού και ακαδημαϊσμού, ή αλλιώς μεταξύ διονυσιακού και απολλώνιου.

7.Ο Μανώλης Χιώτης εξέλιξε το μπουζούκι ως όργανο και ως παίξιμο. Αποτέλεσμα αυτού ήταν κάποιοι ρεμπέτες να μην αγκαλιάσουν αυτή τη διαφορετικότητα στη φιλοσοφία του οργάνου. Εσείς πιστεύετε στην εξέλιξη του ρεμπέτικου και τι συμβολή έχετε ως ορχήστρα σε αυτή;

Θα μπορούσαμε να πούμε πως έδωσε μια πρόταση. Διότι ναι μεν το μπουζούκι απέκτησε άλλες δύο χορδές και ελαφρώς άλλο κούρδισμα αλλά παράλληλα αυτό δε σημαίνει πως και το τρίχορδο μπουζούκι σταμάτησε να εξελίσσεται τουλάχιστον παικτικά.

Οτιδήποτε καινοτόμο σίγουρα φέρνει και τέτοιες αντιδράσεις. Με τον καιρό αποδείχθηκε πως τελικά το μπουζούκι δεν έχασε τίποτα από αυτή την αλλαγή, πιθανότατα να κέρδισε κιόλας. Άλλωστε δε καταργήθηκε το τρίχορδο μπουζούκι απλά πλέον μιλάμε για θέμα επιλογής και αγαπημένου ύφους οργάνου.

Εμείς νομίζω πιστεύουμε νομίζω στην εξέλιξη των πάντων και μέσα στα πάντα είναι και η μουσική που πάντα εξελισσόταν αναφορικά με τις κοινωνικές συνθήκες και την τεχνολογία κάθε εποχής. Η αλήθεια είναι ότι κάποιες μουσικές μένουν πιο αναλλοίωτες στο χρόνο και δε χωράνε πολλά πειράματα. Εμείς σα μπάντα προσπαθούμε να αποδώσουμε αρκετά παλιές μελωδίες στο σήμερα και επίσης να ενορχηστρώσουμε καινούργιες ιδέες επηρεασμένες σίγουρα και απ’ το χώρο του ελληνικού παραδοσιακού και ρεμπέτικου τραγουδιού.

8.Έχετε σκοπό να εμπλουτίσετε το ρεμπέτικο με δικές σας συνθέσεις και τραγούδια;

Ο καθένας από μας έχει κάνει συνθετικές απόπειρες όπως προαναφέρθηκε με βάση ένα σύνολο μουσικών επιρροών που είχε ο καθένας. Σίγουρα κάποια ακούσματα θυμίζουν ρεμπέτικα τραγούδια και σμυρναίικους σκοπούς.

9.Εν μέσω πανδημίας πώς καταφέρνετε να παραμένετε δημιουργικοί και σε επαφή με τη μουσική;

Είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση για όλους που έχει πλήξει ιδιαίτερα τις τέχνες. Παρόλα τα αρνητικά, υπάρχουν και κάποια λίγα θετικά που  λόγω έλλειψης χρόνου παραμελούσαμε την προηγούμενη περίοδο όπως είναι η δημιουργία, η μελέτη ή ακόμα και η οικογένεια. Σε αυτά προσπαθούμε να εστιάζουμε.

Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν

10.Υπάρχει κάποιος σύγχρονος καλλιτέχνης ο οποίος δεν εντάσσεται στο ρεμπέτικο αλλά αποτελεί επιρροή στα μουσικά σας ακούσματα;

Μπορεί το ρεμπέτικο να είναι αυτό που μας ενώνει αλλά οι επιρροές του καθενός μας είναι τελείως διαφορετικές. Το φάσμα των επιρροών μας είναι από την κλασική μουσική και τη τζαζ μέχρι το heavy metal και την ηλεκτρονική μουσική. Και υπάρχει η ελευθερία στο σχήμα να εκφράζονται με έναν τρόπο όλες αυτές οι επιρροές. Δεν έχει νόημα να αναφέρουμε ονόματα μιας και αυτά είναι άπειρα.

11.Ποια η άποψή σας για τις live streaming συναυλίες. Προσφέρουν στην ανάγκη του κοινού για μουσική ή δρουν σαν χάπι λόγω πανδημίας;

Είναι μια λύση ανάγκης. Βιώνουμε ίσως την πιο παράξενη εποχή στη σύγχρονη ιστορία μεταξύ μουσικών και κοινού και επίσης πρώτη φορά λείπει τόσο πολύ κάτι το οποίο έχει κρίσιμη σημασία και για τα δύο σκέλη. Την τριβή και την κοινωνικοποίηση μεταξύ τους, το γλέντι, τη μαγεία της συναυλίας κτλ. Το να παρακολουθείς ένα μουσικό μπροστά σου και πόσο τρελά όμορφη ενέργεια μπορεί αυτό να δώσει στο χώρο, μετά από εναρμόνιση των ενεργειών μουσικών και κοινού.

Όλα αυτά και πολλά άλλα γίνονται προσπάθειες να διατηρηθούν μέσω των ιντερνετικών συναυλιών όσο γίνεται μέχρι να καταφέρουμε ξανά να έχουμε τη μεγάλη τύχη να παίξουμε και να ακούσουμε ζωντανή μουσική μπροστά μας και όχι σε μία οθόνη απλά επειδή δεν έχουμε άλλη επιλογή.

Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν
Προσωπικό αρχείο Ρεμπετιέν

12.Η πρώτη σας δουλειά με τίτλο Rebetien είναι στη διάθεση του κοινού. Θα μπορούσαμε να έχουμε κάποιες πληροφορίες για το που και το πως μπορούμε να τη βρούμε; Ποιες ήταν οι σκέψεις σας για τη σύνθεση αυτού του εξαιρετικού cd;

Μπορείτε να προμηθευτείτε το νέο μας Cd, σε ηλεκτρονική και φυσική μορφή, στα παρακάτω καταστήματα και συνδέσμους:

Στον IANOS, στο ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ~ POLITEIA BOOKSTORE, στο Music Corner και στο Public.

Shop online:

Amazon: https://music.amazon.com/albums/B07NPS8GVH?tab=CATALOG

Google Play: https://play.google.com/store/music/album/Rebetien_Rebetien

iTunes: https://itunes.apple.com/nl/album/rebetien/1453010806?l=en

Spotify: https://open.spotify.com/album/3OxgjWC6s87FlS992hZLKv


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ντέμη Ρούσσα

Αν δε μπορείς να το πεις γράψτο. Αν δε μπορείς να το γράψεις διάβασέ το. Αν δε μπορείς να το διαβάσεις σίγουρα κάποιος το έχει πει με ένα τραγούδι...

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;