Ομάδα Ρίχτερ:”Η σκηνή χρειάζεται οικονομία, ανάσα, σιωπή”

SHARE

Η Ομάδα Ρίχτερ, μία νέα θεατρική ομάδα, υπόσχεται να προσφέρει στο θεατή προσεγμένο θέαμα, προκαλώντας τον να χρησιμοποιήσει την κριτική του σκέψη και να δώσει τη δική του οπτική στα πράγματα. Απαλλαγμένος από την πιθανότητα ανάλωσής του σε αυτό που ονομάζουμε “μασημένη τροφή”, ο θεατής καλείται να έρθει σε επαφή με τους χαρακτήρες έργων που ξετυλίγουν  περίτεχνα μπροστά του το κουβάρι της ζωής τους.

Επιμέλεια συνέντευξης: Μαίρη Μάγρα

 

Τι είναι η Ομάδα Ρίχτερ και ποιος ο ρόλος και η συνεισφορά της στο χώρο του θεάτρου;

Η Ομάδα Ρίχτερ είναι νεοσύστατη και δημιουργήθηκε από τρεις νέους ηθοποιούς, δύο εκ των οποίων είμαστε και λογοτέχνες, με ανησυχίες πάνω στο πειραματικό θέατρο και την performance. Η ομάδα μας απαρτίζεται από την Νίκη Ανδρικοπούλου, τη Μαρένια Καραγιάννη και τον Κωνσταντίνο Μαρούγκα. Η πρώτη μας παρουσία στον χώρο του θεάτρου ως Ρίχτερ ήταν το έργο «ΗΡΩ ΙΔΑ» της Νίκης Ανδρικοπούλου, μία απόπειρα ποιητικού documentary theatre, το οποίο παίχτηκε την περασμένη σεζόν με αρκετά μεγάλη επιτυχία.

Από πού αντλούν τη θεματολογία τους οι θεατρικές σας παραστάσεις; Βασίζονται σε προσωπικές σας εμπειρίες και βιώματα;

Η «ΗΡΩ ΙΔΑ» είναι πρωτότυπο κείμενο της Νίκης Ανδρικοπούλου και στηρίζεται στη ζωή και το θάνατο της έφηβης ηρωίδας της Εθνικής Αντίστασης Ηρώς Κωνσταντοπούλου. Η συγγραφή του κειμένου στηρίχτηκε σε αληθινά ιστορικά στοιχεία ύστερα από έρευνα της Νίκης, που διυλισμένα μέσα στον ακραίο ποιητικό της λόγο τόλμησαν να αποτυπώσουν την αδιανόητη σκληρότητα αλλά και τον τρυφερό λυρισμό των γεγονότων που στιγμάτισαν την ζωή της Ηρώς. Η δραματουργία έγινε από τον Κωνσταντίνο Μαρούγκα και οι τρεις μας συνεργατικά σκηνοθετήσαμε τον χώρο των παραστάσεων. Αυτό ήταν που χαρήκαμε ιδιαίτερα στην διαδικασία μας ως ομάδα, κάτι που μας ωρίμασε και μας έδεσε από μέσα. Το να αγκαλιάζουμε ο ένας τις ιδέες, τις ανάγκες και τις παρορμήσεις του άλλου, είτε λειτούργησαν τελικά στην συνθήκη, είτε όχι. Οι προσωπικές εμπειρίες του καθενός  φαίνονται στον τρόπο που δουλέψαμε τους ρόλους μας και στα σημεία που θέλαμε να προβάλουμε ως μήνυμα προς αποκωδικοποίηση για τους θεατές.

Advertisement

Πόσο επηρεάζει η δραματουργική επεξεργασία το τελικό αποτέλεσμα και ποιες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζετε συνήθως;

Το αρχικό κείμενο, αποτελεί την συγγραφική απόπειρα του/της συγγραφέα πάνω σε ένα θέμα. Οποιασδήποτε μορφής κείμενο, από διήγημα μέχρι θεατρικό έργο, όταν έρθει η στιγμή για την αναπαράστασή του πάνω στη σκηνή απαιτεί τροποποιήσεις. Δεν ‘παίζονται’ όλα αυτά που γράφονται. Η σκηνή χρειάζεται οικονομία, ανάσα, σιωπή. Αυτό που προέκυψε από εμάς στηρίχτηκε κυρίως πάνω σε αναγνώσεις, όπου προσθέσαμε ή αφαιρέσαμε μέρη στο κείμενο και βεβαίως από τους μετέπειτα αυτοσχεδιασμούς μας. Θα λέγαμε πως η διαδικασία αυτή δεν είναι δύσκολη, αλλά αποτελεί μια δοκιμασία για την ομάδα, μέχρι να εντοπίσει ακριβώς αυτό που επιθυμεί να πει, να αρθρώσει συλλογικά. Μια δοκιμασία σαφέστατα έντονη, εποικοδομητική και πολύ συχνά υπέροχη.

Σε τι ηλικίες απευθύνονται οι παραστάσεις σας; Είστε ευχαριστημένοι με την ανταπόκριση του κόσμου;

Μια παράσταση η οποία συνδέεται με ιστορικό/πολιτικό θέμα φαίνεται εκ πρώτης όψης να έχει συγκεκριμένο κοινό στο οποίο απευθύνεται. Όμως δεν είναι έτσι. Δεν τίθενται περιορισμοί, ειδικά αν αναλογιστούμε την ποικιλομορφία και τις μαγικές αντιθέσεις όλων μας, σε όλες τις ηλικίες. Το ετερόκλιτο κοινό λοιπόν στην ΗΡΩ ΙΔΑ μας εκπλήσσει και μας συγκινεί κάθε φορά. Αυτός ήταν κατά κάποιον τρόπο και ένας από τους πρώτους στόχους μας, το κείμενο αλλά και εμείς ως ερμηνευτές να είμαστε ανοιχτοί, και όσο πιο ξεγυμνωμένοι από στερεότυπα.

Κάθε παράσταση της ΗΡΩ ΙΔΑΣ έχει να δώσει διαφορετικά μηνύματα στον κάθε θεατή, ανάλογα με τα προσωπικά βιώματα και τις ιδιαίτερες προσλαμβάνουσες του καθενός. Ένας έφηβος που φοιτά στο Λύκειο μέχρι έναν ηλικιωμένο μπορεί να παρακολουθήσει με ισάξιο αν και διαφορετικό ενδιαφέρον. Σε αρκετές παραστάσεις είχαμε εφήβους, στην τελευταία μάλιστα στο φεστιβάλ Οίτης μας παρακολούθησαν και παιδιά δημοτικού. Παράλληλα, η σκηνοθεσία της παράστασης είναι πολυδιάστατη και στηρίζεται σε ήχους, projections, κίνηση, σωματικότητα που εμπλέκονται με τον κυρίως κορμό. Συνεπώς, ο καθένας μπορεί να εντοπίσει στοιχεία που τον αφορούν, είτε αισθητικά είτε βάσει θεματολογίας.

Advertisement

Η ανταπόκριση του κόσμου έχει υπάρξει πολύ θερμή και δεχτήκαμε έντονο χειροκρότημα, θετικές κριτικές, συγκίνηση. Για να είμαστε ειλικρινείς ούτε εμείς το περιμέναμε τόσο έντονο το μοίρασμα που συμβαίνει μετά την παράσταση. Πολλοί θεατές έχουν ανάγκη να μας μιλήσουν για το πως νιώσανε όλη αυτή την ώρα. Κάτι μέσα σε όλο αυτό που βιώνουμε φανερά στην παράσταση, φαίνεται να τους αφορά πολύ προσωπικά.

Αυτόν τον καιρό η Ομάδα Ρίχτερ ανεβάζει την παράσταση με τίτλο “Ηρωίδα”. Πείτε μας λίγα λόγια για το νέο αυτό θεατρικό εγχείρημα.

Η «ΗΡΩ ΙΔΑ» είναι ένα πρωτότυπο έργο της Νίκης Ανδρικοπούλου βασισμένο στη ζωή της Ηρώς Κωνσταντοπούλου. Η σκηνοθετική μας προσέγγιση στηρίχτηκε πάνω στους άξονες πρόζα και performance σε συνδυασμό με την μπρεχτική απεύθυνση στο κοινό. Το κείμενο είναι αρκετά πυκνό και παράλληλα με τα υπόλοιπα μέσα, το κοινό μοιάζει να «βομβαρδίζεται» με πληροφορίες νοητικές, συναισθηματικές και αισθητηριακές που καλείται να επεξεργαστεί. Σε γενικές γραμμές στο σύνολο η παράσταση κρατάει το κοινό σε μια ιδιαίτερη εγρήγορση και αυτό ήταν ένας βασικός σκοπός μας.

Χρησιμοποιείτε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την προώθηση της δουλειάς σας; Διατηρείτε επαφή με το θεατρικό κοινό και υπήρξε κάποιο σχόλιο που σας έκανε εντύπωση;

Ασφαλώς και χρησιμοποιούμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερώνουμε το θεατρικό κοινό για τη δουλειά μας, να αναρτούμε φωτογραφίες και νεότερα που αφορούν την πορεία μας. Σε γενικές γραμμές τα σχόλια που ακούμε μετά την παράσταση είναι πολύ θετικά και όλο αυτό είναι ακατέργαστο και άρα αυθεντικό, μιας και επιθυμούμε να επικοινωνούμε με τους θεατές αμέσως μετά την παράσταση. Αυτό που μας λένε οι περισσότεροι είναι να συνεχίζουμε να ανεβάζουμε την παράσταση μέχρι να τη δει αρκετός κόσμος, διότι έχει αλήθεια και δύναμη. Το κείμενο συνεπαίρνει τους περισσότερους, το ίδιο και η αυτοειρωνεία μας, το τσαλάκωμα μας ως ερμηνευτές.

Advertisement

Με ποιους ηθοποιούς θα θέλατε να συνεργαστείτε στο μέλλον και γιατί;

Με ηθοποιούς που ενδιαφέρονται για παραστάσεις που έχουν πειραματικό χαρακτήρα. Αυτούς που επιθυμούν να προτείνουν κάτι νέο, προσωπικό και ταυτόχρονα ολιστικό. Δεν έχει σημασία αν υπάρχει κίνδυνος αποτυχίας στην αρχή.

Θα σας ενδιέφερε να ασχοληθείτε με τη δραματουργική επεξεργασία μιας τηλεοπτικής εκπομπής;

Εξαρτάται οπωσδήποτε από το ύφος της εκπομπής, αλλά γενικότερα είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις και συζητήσεις. Αν και ορισμένοι από την ομάδα Ρίχτερ δεν έχουμε τηλεόραση στο σπίτι μας την τελευταία δεκαετία, προκειμένου να ζούμε πιο ελεύθεροι.

Ας περάσουμε σε πιο προσωπικές ερωτήσεις….

  1. Αγαπημένη ενασχόληση: Κ.Μ.: Συγγραφή- Ν.Α.: Γιόγκα – Μ.Κ,: Επαφή με φίλους
  2. Θέατρο σημαίνει: Κ.Μ.: Πειραματισμός – Ν.Α.: Ξεγύμνωμα – Μ.Κ.: Βήμα έκφρασης
  3. Ηθοποιός-πρότυπο: Κ.Μ.: Γιάννης Στάνκογλου – Ν.Α.: Τζίνα Ρόουλαντς – Μ.Κ.: Μέριλ Στριπ
  4. Όνειρο ζωής: Κ.Μ.: Να ζω μόνο από την τέχνη – Ν.Α.: Να ζω κάνοντας μόνο όσα αγαπάω – Μ.Κ.: Να ζω με αυτούς που αγαπώ
  5. Ηθοποιός σημαίνει: Κ.Μ.: Πείσμα – Ν.Α.: Υπάρχω στο εδώ και στο τώρα – Μ.Κ.: Επαφή με τον εαυτό
  6. Έχω αδυναμία σε: Κ.Μ.: Αδέσποτα ζώα – Ν.Α.: Ευάλωτες Κοινωνικές Ομάδες – Μ.Κ.: Στην αλήθεια
  7. Κωμωδία ή Δράμα: Κ.Μ: Δράμα – Μ.Κ.: Κωμικό δράμα
  8. Συγκινητική στιγμή: Κ.Μ.: Η τελευταία υπόκλιση κάθε παράστασης – Ν.Α.: Ένα λάθος πάνω στη σκηνή που δημιουργεί αληθινές ευκαιρίες, όπως και στην ζωή – Μ.Κ.: Η παραδοχή
  9. Φοβάμαι: Κ.Μ.: Τη στασιμότητα – Ν.Α.: Την ανυπαρξία – Μ.Κ.: Τον φόβο
  10. Εύχομαι: Κ.Μ.: Να επικοινωνούν περισσότερο ουσιαστικά οι άνθρωποι – Ν.Α.: Να αποδεχόμαστε ο ένας τον άλλον περισσότερο – Μ.Κ.: Ησυχία και απλότητα

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Η «ΗΡΩ ΙΔΑ» θα ανέβει ξανά τον ερχόμενο χειμώνα στον πολυχώρο τέχνης BOOZE COOPERATIVA, όπου μας φιλοξένησε και πέρυσι, πολύπλευρη και ανανεωμένη για να μπορέσουν να την δουν ξανά ακόμη και αυτοί που έχουν ήδη παρακολουθήσει την παράσταση.

Ποια μηνύματα θα θέλατε να μεταδώσετε σε ανερχόμενους ηθοποιούς;

Να μην φοβούνται να προτείνουν, κάθε ηθοποιός είναι πολλά παραπάνω από ένα πολύ-εργαλείο του εκάστοτε σκηνοθέτη. Να φτιάχνουν ομάδες με αγάπη. Και φυσικά να έχουν επιμονή στο όραμα που θέλουν να πετύχουν, παρά τις δυσκολίες.

 

Ευχαριστούμε πολύ την ομάδα Ρίχτερ για την παραχώρηση του φωτογραφικού υλικού.

 

Βρείτε την ομάδα Ρίχτερ στο facebook και στο youtube:

Facebook:https://www.facebook.com/Πειραματική-Θεατρική-Ομάδα-Ρίχτερ-627850417656800/

Youtube:https://www.youtube.com/watch?v=OQwlhaC-oX8

 

ΗΡΩ-ΙΔΑ

από την Ομάδα Ρίχτερ

στο Booze

Πέμπτη & Κυριακή, στις 21:30

Διάρκεια: 60′

Γενική είσοδος: 8 ευρώ

Μειωμένο: 5 ευρώ

Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6981361456

*Απαραίτητη η κράτηση θέσης (περιορισμένος αριθμός)

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Με λενε Μαρια Μαγρα και ειμαι 20 χρονων. Σπουδαζω αγγλικη φιλολογια στο Απθ.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG