Μαρία Λάφη: ” Τις ταινίες μου τις κάνω, διότι θεωρώ πως έχω κάτι να πω και ίσως ακουστεί”

Γεννημένη στην Αθήνα, η σκηνοθέτης-σεναριογράφος, Μαρία Λάφη είναι αδιαμφισβήτητα ένας ακόμα άνθρωπος που θα ήθελες να γνωρίσεις. Η ακαδημαϊκή της πορεία ξεκίνησε στο τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του ΤΕΙ Αθήνας. Ακολούθησαν οι σπουδές της πάνω στον κινηματογράφο στην σχολή Σταυράκου, ενώ – όπως μας ενημέρωσε – πρόσφατα η Μαρία Λάφη ολοκλήρωσε  τις μεταπτυχιακές σπουδές της  στην Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Όσον αφορά την δουλειά της ως σκηνοθέτης, αυτή συμπεριλαμβάνει ένα πλήθος κινηματογραφικών ταινιών, όπως τις ταινίες  μικρού μήκους «Κάνε όρεξη» και «ΛΟΥ &ΛΕΝΑ», γνωστές  τηλεοπτικές παραγωγές, όπως την σειρά «Λίτσα.com”, «40 κύμματα», και, φυσικά, θεατρικές παραστάσεις, video clip και πολλά ακόμα. Στην συνέντευξη που παραχώρησε στο maxmag.gr, η κυρία Μαρία Λάφη μίλησε για την  νέα της ταινία με τίτλο  “Holy Boom”, τα κοινωνικά μηνύματα που περνάει, καθώς και για τις διακρίσεις και τα βραβεία που έχουν αποσπάσει οι ταινίες της.

Επιμέλεια συνέντευξης: Νικολέττα Καστρινάκη

 

Ας ξεκινήσουμε την συνέντευξη μας με την πιο πρόσφατη δουλειά σας, την ταινία με τίτλο “Holy Boom”. Θα θέλατε να μας πείτε μερικά πράγματα σχετικά με την πλοκή του έργου;

Η ταινία πραγματεύεται την αναγκαστική διαβίωση ανθρώπων διαφορετικής κουλτούρας στο κέντρο μιας μεγαλούπολης. Ακριβώς επειδή αυτοί οι άνθρωποι προέρχονται από διαφορετικές χώρες και έχουν διαφορετικές θρησκείες  ,αυτή η συμβίωση τους φέρνει αντιμέτωπους με μια πραγματικότητα που δεν τους βοηθάει και στο τέλος αναγκάζονται να «συνεργαστούν» κατά κάποιον τρόπο.

Advertisements
Ad 14

Η ταινία θίγει σημαντικά κοινωνικά ζητήματα της σύγχρονης εποχής , όπως τον ρατσισμό και την μη-ανοχή στην διαφορετικότητα. Δεδομένου ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων έχει γνώση αυτών των ζητημάτων ,αλλά εθελοτυφλεί και καμιά φορά «κλείνει τα μάτια» σε αυτά, θεωρείτε ότι η ταινία αυτή θα μπορούσε να ευαισθητοποιήσει κατά κάποιον τρόπο τον Έλληνα θεατή ,όπως ο  χαρακτήρας της «Θάλειας « στην ταινία ;Είναι η τέχνη ένα μέσον καθοδήγησης της κοινής γνώμης;

Αυτός ήταν ο στόχος της ταινίας εξ αρχής. Να « επικοινωνήσουμε» τα προβλήματα του κάθε ανθρώπου. Γιατί δεν έχει σημασία  η καταγωγή του καθενός. Τα προβλήματα είναι παρόμοια. Είναι θέμα επιβίωσης. Είτε κάποιος έχει καταγωγή από την Ελλάδα, είτε από αλλού, τα προβλήματα είναι κοινά. Οι άνθρωποι είναι μονάδες, όχι απλά νούμερα σε εκθέσεις μέτρησης πληθυσμών. Ο καθένας έχει μια προσωπική ιστορία, τόσο όμοια με τον διπλανό του και τελικά ,αν αυτήν την γνώση την είχαμε, τότε ο μέσος Έλληνας θα είχε μεγαλύτερη ενσυναίσθηση προς αυτούς τους ανθρώπους.

Δεν θα έλεγα πως  η τέχνη είναι ένα μέσο καθοδήγησης, αλλά ένας τρόπος να δείξεις ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος. Δεν μπορείς να φτιάξεις την γνώμη των ανθρώπων μέσω της τέχνης ,αλλά να τους δείξεις πως υπάρχει κάτι παραπάνω από αυτό που πιστεύουν.

Διαβάστε επίσης  Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος μέσα απο 11 ταινίες

Αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία έχει μεγάλη απήχηση στο εξωτερικό  και στηρίζω αυτήν την άποψη στο γεγονός ότι πριν από λίγο καιρό απέσπασε 2 βραβεία στοAswan International Women Film Festival (Όσκαρ Καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και όσκαρ καλύτερης ηθοποιού) . Δεν αποτελεί ,όμως, την πρώτη σας διάκριση, αφού κι άλλες παραγωγές ,στις οποίες συμμετείχατε, έχουν αποσπάσει διακρίσεις και βραβεία ,όπως ,για παράδειγμα, η ταινία «ΛΟΥ ΚΑΙ ΛΕΝΑ», η οποία βραβεύτηκε στο  6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο (Θεσσαλονίκη 2004). Ποια συναισθήματα σας κατακλύζουν κάθε φορά που παίρνετε στα χέρια σας ένα βραβείο; Περιμένετε ότι η εκάστοτε ταινία θα έχει τέτοια επιτυχία;

Τις ταινίες που κάνω δεν τις κάνω με στόχο την βράβευση. Τις κάνω, διότι θεωρώ πως έχω κάτι να πω και ίσως ακουστεί.

Μαρία Λάφη
Πηγή: ZografouNews.gr

Έχετε συνεργαστεί με γνωστούς ηθοποιούς, με πιο πρόσφατους την Νένα Μεντή και τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση. Έχετε ξεχωρίσει κάποια συνεργασία; Έχετε συνάψει φιλικές σχέσεις με άτομα του χώρου;

Ναι ,βέβαια. Είμαστε συνεργάτες, η δουλειά είναι σκληρή ,γιατί πρέπει  να καταφέρεις να  «σπρώξεις»  τους ηθοποιούς  σε μία υποκριτική κατάσταση. Οπότε, είναι φυσιολογικό να συνάπτεις σχέσεις. Συγκεκριμένα ,με την Νένα έχουμε γίνει φίλες, εφόσον μάλιστα κάναμε πάρα πολλές πρόβες μαζί. Της άρεσε και πάρα πολύ η ιστορία της ταινίας “ΗolyBoom”, όπου και πρωταγωνιστεί. Η αλήθεια είναι πως ,όταν έγραφα το σενάριο, σκεφτόμουν την Νένα για τον ρόλο .Επειδή δεν είχαμε δουλέψει παλιότερα μαζί ,όταν την πλησίασα, είχα πολλή αγωνία για το αν θα δεχτεί ή όχι. Τελικά καταφέραμε και γίναμε και φίλες και μιλάμε και στο τηλέφωνο και βρισκόμαστε. Της άρεσε και η ταινία πάρα πολύ και αυτό είναι σημαντικό. Οπότε θεωρώ πως κάνουμε φίλους μέσα από τις δουλειές μας.

Έχετε ασχοληθεί ιδιαίτερα με τις  ταινίες μικρού μήκους (πχ CIRCO DE LA VIDA, ΛΟΥ & ΛΕΝΑ). Τι το ιδιαίτερο έχουν οι ταινίες μικρού μήκους και σας κινούν τόσο έντονα το ενδιαφέρον;

Καταρχάς, είναι πιο εύκολο, πιο βατό να κάνεις ταινίες μικρού μήκους, τα απαιτούμενα χρήματα είναι λιγότερα και είναι και αυτές μια ιδιαίτερη μορφή τέχνης ήχου και εικόνας , με την οποία μπορείς να εκφραστείς. Επίσης, θεωρώ πως οι ταινίες μικρού μήκους είναι ένα ανεξάρτητο είδος ταινιών  ,έχει ιδιαιτερότητες , δεν είναι ούτε πιο εύκολες, ούτε πιο δύσκολες από τις ταινίες μεγάλου μήκους. Οι ταινίες μεγάλου μήκους είναι πιο δύσκολες παραγωγικά .Στο τελικό αποτέλεσμα, η καλλιτεχνική σου δημιουργία δεν έχει κάποια ιδιαίτερη διαφορά .Αυτό που θέλεις να πεις μέσω της εκάστοτε ταινίας, θα το πεις.

Διαβάστε επίσης  Κάρολος Κουν: Ο Μεγάλος Θεατρικός Σκηνοθέτης
Μαρία Λάφη
Πηγή: ArtCore Magazine

Έχετε εστιάσει την καριέρα σας στον ρόλο του σκηνοθέτη και του σεναριογράφου. Θα μπορούσατε να φανταστείτε τον εαυτό  σας ως ηθοποιό ή ακόμα και σε έναν εντελώς διαφορετικό κλάδο;

Δεν θα μπορούσα να με φανταστώ ως ηθοποιό. Δεν διαθέτω ούτε το ταλέντο ,ούτε τα προσόντα. Αλλά ούτε σε έναν διαφορετικό κλάδο θα μπορούσα να με φανταστώ. Ήξερα από πάρα πολύ νεαρή ηλικία πως ήθελα να κάνω ταινίες . Νομίζω πως αν μπορούσα να κάνω τις επιλογές μου ξανά από την αρχή, αυτές θα με οδηγούσαν στο ίδιο μονοπάτι.

Αναφορικά με τον χώρο του θεάτρου και γενικότερα της δραματουργίας, ποιες διαφορές διακρίνετε ανάμεσα στην σημερινή γενιά και στην  προηγούμενη;

Καταρχάς , σίγουρα η εξέλιξη  της τεχνολογίας έχει φέρει την ζωή σε μία καινούρια νόρμα ,σε καινούρια μονοπάτια. Η κλασική δραματουργία θα υπάρχει πάντα. Η αφήγηση δεν έχει αλλάξει. Έχουν αλλάξει ,όμως, οι άνθρωποι, οι χαρακτήρες και ο τρόπος που ζούμε σε σχέση με το παρελθόν. Η αφήγηση μένει η ίδια. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και σήμερα οι ταινίες πατάνε στην δραματουργία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου και της δραματουργίας της αριστοτελικής σχολής. 

Ποιο είδος θεάτρου σας ελκύει περισσότερο; Για παράδειγμα, ποιο είδος θα μπορούσαμε να πούμε πως χαρακτηρίζει την καριέρα σας;

Όχι ιδιαίτερα. Πάντα μου άρεσε να καταπιάνομαι με διάφορα πράγματα. Με το αρχαίο θέατρο δεν θα τόλμαγα να καταπιαστώ ,διότι δεν το έχω σπουδάσει και δεν έχω την γνώση. Παρόλα αυτά, με γοητεύει πάρα πολύ και παρακολουθώ όλες τις παραστάσεις. Όσον αφορά το μοντέρνο θέατρο, έχω κάνω παραστάσεις και προσπαθώ να έχουν ένα δικό τους στιλ .

Υπήρχε στήριξη από την οικογένεια σας, ώστε να ακολουθήσετε αυτόν τον τομέα;

Στον πατέρα μου άρεσε πολύ η ιδέα να ασχοληθώ με αυτόν τον κλάδο και με βοήθησε ιδιαίτερα. Η μαμά μου στην αρχή ήταν λίγο διστακτική ,αλλά αργότερα το πήρε απόφαση ότι αυτόν τον κλάδο θα ακολουθήσω. Δυστυχώς , ο πατέρας μου δεν πρόλαβε να δει τις ταινίες μου ,διότι έφυγε νωρίς. Η μητέρα μου είδε ότι αυτό ήταν που ήθελα και που μπορούσα να κάνω και το αποδέχτηκε πια. Και νομίζω πως είναι πια υπερήφανη , όπως όλες οι μανάδες του κόσμου.

Μαρία Λάφη
Πηγή: Zougla Online

Ομολογουμένως, κατέχετε ένα πλήρες βιογραφικό ,με την έννοια ότι έχετε κάνει δουλειές σε όλα τα καλλιτεχνικά δρώμενα που χρειάζονται σκηνοθετική καθοδήγηση (από ταινίες μέχρι videoclips, τηλεόραση κ.α.). Τι έχουμε να περιμένουμε από εσάς επαγγελματικά από δω και στο εξής ;

Αυτό που έχω πάντα στο μυαλό μου είναι μια επόμενη ταινία. Είμαι στο στάδιο γραφής σεναρίου . Ελπίζω να μην μου πάρει πολλά χρόνια ,όπως το HolyBoom , διότι η χρηματοδότηση είναι ένα δύσκολο κομμάτι. Αυτό που κάνω το τελευταίο καιρό είναι ότι έχω αρχίσει να ασχολούμαι αρκετά με το videoArt, γιατί έκανα και ένα μεταπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Οπότε μέχρι να ξανακάνω ταινία μεγάλου μήκους ,θα εστιάσει στο videoArt  ,το οποίο είναι κάτι καινούριο στην ζωή μου και μου αρέσει πολύ. Άλλωστε είναι πιο εύκολο, δεν κοστίζει και μπορώ να το κάνω μόνη μου.

Διαβάστε επίσης  «Disobedience»: Δύο γυναίκες παγιδευμένες σε ένα ερωτικό τρίγωνο

 

Holy Boom

της Μαρίας Λάφη

Μαρία Λάφη

Το Holy Boom της Μαρίας Λάφη, που έκανε την πανελλήνια πρεμιέρα του στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, προβάλλεται στον Κινηματογράφο Γαλαξία (Μεσογείων 6, Μετρό Αμπελόκηποι) από τις 11 Απριλίου 2019. Μια συμπαραγωγή Ελλάδας, Αλβανίας και Κύπρου, με πρωταγωνιστές τη Νένα Μεντή, την Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, τον Samuel Akinola, τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση, τη Luli Bitri, τη Βάσω Καβαλιεράτου, τον Μελέτη Γεωργιάδη, τον Λάερτη Μαλκότση, τον Σπύρο Μπαλεστέρο, την Ιφιγένεια Τζόλα, τον Kasem Hoxha, τον Armando Dauti κ.ά.

Ηταινία εκτυλίσσεται σε μια υποβαθμισμένη αστική περιοχή της Αθήνας, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης εβδομάδας του χριστιανικού Πάσχα. Το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων ένα κουτί εισερχομένων γραμμάτων των Ελληνικών ταχυδρομείων ανατινάζεται από τον Ige ένα δεκαεπτάχρονο Φιλιππινέζο δεύτερης γενιάς. Αυτή η έκρηξη πυροδοτεί την εξέλιξη τριών παράλληλων ιστοριών επιβίωσης. Ανάμεσα στα καμένα γράμματα υπάρχει ένας φάκελος από τα Τίρανα με παραλήπτη την Adia, ο φάκελος περιέχει πιστοποιητικά απαραίτητα για να νομιμοποιήσει τα χαρτιά της. Επίσης στην έκρηξη ένας φάκελος με Acid LSD καταστρέφεται ολοκληρωτικά. Η Λένα έχει πείσει το Μανού να διακινήσουν μια μεγάλη ποσότητα ναρκωτικών μέσω ταχυδρομείου. Γυρίζοντας από την Εκκλησία, η Θάλεια, βλέπει τα απομεινάρια της έκρηξης. Αυτό που δεν γνωρίζει ότι ανάμεσα στα καμένα γράμματα υπάρχει μια επιστολή προς την ίδια από το παιδί που αναγκάστηκε να δώσει για υιοθεσία όταν ήταν έφηβη.

Μαρία Λάφη
Πηγή εικόνας: facebook.com

Η παγκόσμια πρεμιέρα της πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Τιράνων, όπου έλαβε το Βραβείο Καλύτερης Βαλκανικής Ταινίας. Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής: Πρόκειται για μια θαρραλέα προσπάθεια να αποτυπώσει τις προκλήσεις της μετανάστευσης σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα.

Συμμετοχές και Διακρίσεις:

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαραγόσα, Ισπανία
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Φεζ, Μαρόκο
Βραβείο Σεναρίου και Α’ Γυναικείου Ρόλου στο Διεθνές Γυναικείο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ασουάν, Αίγυπτος
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Κυπριακού και Ελληνικού Κινηματογράφου Βαρκελώνης, Ισπανία
Επίσημη Συμμετοχή στο 37° Bergamo Film Meeting, Ιταλία Επίσημη Συμμετοχή στο 19°Independent Days – International Filmfest (IDIF), Γερμανία Επίσημη συμμετοχή στο 17° Διεθνές Φεστιβάλ Cyprus Film Days, Κύπρος Επίσημη Συμμετοχή στο 6° Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τρίπολης, Λίβανος Πρόκειται να πραγματοποιηθεί Δημοσιογραφική Προβολή την Τρίτη 2 Απριλίου στον Κινηματογράφο IDEAL (Πανεπιστημίου 46) στις 10 το πρωί.

facebook page: https://www.facebook.com/HOLY-BOOM

Τrailer:

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Στην εικόνα απεικονίζεται ένα ζευγάρι εφήβων στην δεκαετία του '80. Είναι ντυμένοι με ρόζ γυναικείες μπιτζάμες και ξαπλώνουν σε ένα κρεβάτι.

Lisa Frankenstein: Mary Shelley του ’80

 Η Lisa Frankenstein είναι μια αμερικανική κωμική ταινία τρόμου του
Για να πας μπροστά, πρέπει να αφήσεις πίσω

Για να πας μπροστά, πρέπει να αφήσεις πίσω

Για να πας μπροστά, πρέπει να αφήσεις πίσω. Το παρελθόν.