Κώστας Βασιλείου: “Ρομποτική για όλους”

Ο Κώστας Βασιλείου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έγινε εκπαιδευτικός. Όμως αυτό δεν του ήταν αρκετό. Ήθελα να αλλάξει την εκπαίδευση και να την κάνει δυνατή για όλους. Όραμά του να εισάγει την καινοτομία στην εκπαίδευση και να υπάρχει η δυνατότητα της πρόσβασης όλων τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην ρομποτική.

Το 2013 ιδρύει την Eduact και γίνεται STEM προγραμμάτων & διαγωνισμών ρομποτικής της FIRST στην Ελλάδα. Εκπαίδευση, ρομποτική και νέος τρόπος σκέψεις έχουν προσφερθεί σε χιλιάδες παιδιά από τότε. Στόχος του, τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια να μην εμποδίζουν την ενασχόληση των παιδιών με την ρομποτική.

Πλέον, από το 2013 και μετά οι διαγωνισμοί ρομποτικής της FIRST γίνονται κάθε χρόνο στην χώρα μας, ενισχύοντας της δημιουργικότητα, την ομαδικότητα αλλά και την σκέψη των παιδιών. Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ξάνθη, αλλά και άλλες πόλεις φιλοξενούν κάθε χρόνο τον διαγωνισμό δίνοντας χαρά στα παιδιά και διαδίδοντας το όραμα της Eduact και του κ. Βασιλείου: «Ρομποτική για όλους».

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την συνέντευξη που μας παραχωρείτε. Πώς πήρατε την απόφαση να γίνετε εκπαιδευτικός;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι εγώ σας ευχαριστώ για την κάλυψη.

Θα έλεγα πως ουσιαστικά δεν υπήρξε κάποια συγκεκριμένη στιγμή που αποφάσισα να γίνω εκπαιδευτικός. Πρόκειται για μια συνθήκη η οποία προέκυψε σταδιακά και σίγουρα πολύ φυσικά για εμένα. Από μικρή ηλικία με ενδιέφεραν οι εφευρέσεις, οι πειραματισμοί, το κάθε τι το διαφορετικό, το ιδιαίτερο, το καινοτόμο γύρω μου. Με όχημα αυτή μου την κλίση ταξίδεψα
πολύ και βίωσα από πρώτο χέρι πληθώρα πρακτικών, συστημάτων και πολιτικών σχετικών με την εκπαίδευση ανά την υφήλιο. Εντωμεταξύ, είχε ήδη αρχίσει η καριέρα μου ως εκπαιδευτικός με το φιλόδοξο όραμα να επαναπροσδιορίσω τα δεδομένα αναδεικνύοντας την μοναδικότητα του κάθε μαθητή.

Η ευθύνη του λειτουργήματος, η φιλομάθεια και η ανήσυχη φύση μου με οδήγησαν στην εμπλοκή με διάφορους δημόσιους και ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς φορείς στην χώρα σε συνεργασία με τους οποίους ξεκίνησα να εισηγούμαι καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα, παρεμβάσεις και δράσεις. Εξίσου οργανικά, η πορεία μου αυτή οδήγησε το 2013 στην δημιουργία της Eduact, του Οργανισμού για την Εκπαίδευση του μέλλοντος. Και η τρελή αυτή περιπέτεια συνεχίζεται…

Πώς προέκυψε η Eduact; Ήταν κάτι που ονειρευόσασταν καιρό;

Η Eduact ξεκίνησε την δράση της το 2013 με την διοργάνωση του πρώτου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ρομποτικής, Έρευνας και Καινοτομίας FIRST® LEGO® League στην χώρα. Γύρω από αυτή την προσπάθεια συσπειρώθηκε μια ισχυρή ομάδα ατόμων τα οποία σήμερα αποτελούν τον διαχειριστικό πυρήνα του οργανισμού. Γύρω από αυτόν, έχει έκτοτε καλλιεργηθεί ένα μεγάλο δίκτυο εργαζομένων και εθελοντών με πάθος για το αντικείμενό τους, αλλά και πλήθος εκπαιδευτικών, επιχειρηματιών, πανεπιστημιακών από ολόκληρο τον κόσμο. Έτσι, σταδιακά δημιουργήθηκαν δράσεις μέσα από τις οποίες τα παιδιά
μεγαλουργούν, καλλιεργούν τις γνώσεις τους, διευρύνουν τους ορίζοντές τους, ανακαλύπτουν την επιστήμη και την τεχνολογία με τον πλέον διασκεδαστικό τρόπο και προπάντων αποκτούν πολύτιμες δεξιότητες για την κοινωνική τους ζωή.

Ποιο είναι το όραμα σας;

Το όραμα μας είναι να φέρουμε την εκπαίδευση του μέλλοντος, σήμερα! Εισάγοντας την έννοια της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, στοχεύουμε στο να αναδείξουμε ταλέντα των νέων παιδιών, προσφέροντας το ερέθισμα για δημιουργικότητα. Έρευνα και παιχνίδι, μάθηση και διασκέδαση συνδυάζονται για να δώσουν χρήσιμες επαγγελματικές
δεξιότητες για το μέλλον των αυριανών καινοτόμων.

Θέλετε να μας πείτε δύο λόγια για το FLL Greece; Πώς ξεκίνησε; Σε ποιες πόλεις γινόταν αρχικά;

Λόγω της δουλειάς μου κάνω πολλά ταξίδια και έρχομαι σε πραγματική επαφή με πολλά εκπαιδευτικά συστήματα και προγράμματα ανά τον κόσμο. Καλές πρακτικές και μεθόδους του εξωτερικού συχνά τις καταγράφω και προσπαθώ να τις προσαρμόζω και να τις εντάσσω σε εκπαιδευτικά προγράμματα στην χώρα μας. Η επαφή μου όμως με το FIRST® LEGO®
League το 2013 ήταν μοναδική. Το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα μου κέντρισε απευθείας το ενδιαφέρον ξεχωρίζοντας από πολλά άλλα για την μεστότητα, την ποιότητα και την επιρροή του στην κοινότητα. Απευθείας ενδιαφέρθηκα να εμπλακώ στην διοργάνωσή του στην χώρα μας, διαδικασία η οποία ήταν χρονοβόρα και δύσκολη εν μέσω κρίσης. Η προσπάθεια κέντρισε το ενδιαφέρον και άλλων οραματιστών με τους οποίους τελικά διοργανώσαμε τον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό στην Θεσσαλονίκη το 2013, πιλοτικά. Έπειτα από την μεγάλη του επιτυχία, προκριματικοί ξεκίνησαν να διοργανώνονται και σε Αθήνα, Ξάνθη και σταδιακά άλλες πόλεις, ώσπου ο FLL να καθιερωθεί στον θεσμό που είναι σήμερα στην επικράτεια.

Το FIRST® LEGO® League, είναι ένα εγκεκριμένο πρόγραμμα από το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων το οποίο ουσιαστικά εισάγει με οργανωμένο και συστηματικό τρόπο την επιστήμη, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά (STEM) σε παιδιά ηλικίας 4-16 μέσω διασκεδαστικής, συναρπαστικής και άκρως πρακτικής μάθησης. Το καθοδηγούμενο, παγκόσμιο αυτό πρόγραμμα ρομποτικής προσφέρει στους συμμετέχοντες ουσιαστική εμπειρία επίλυσης προβλημάτων, βοηθώντας τους να οικοδομήσουν ένα καλύτερο αύριο.

Ποια ήταν αρχικά η ανταπόκριση των παιδιών στον διαγωνισμό; Ήταν θετικά στο να δοκιμάσουν κάτι νέο για τα ελληνικά δεδομένα;

Θεωρώ πως τα παιδιά εστιάζουν στο νέο ή παλιό, μοντέρνο ή μη. Εμπειρικά, έχω διαπιστώσει πως αυτό που κυρίως τα ενδιαφέρει είναι η γνώση που λαμβάνουν να είναι πρακτικά εφαρμόσιμη στην καθημερινή ζωή και να τους δίνει την βάση για να προχωρήσουν, να ξεκλειδώσουν, να αναρριχηθούν, να ανακαλύψουν, να αναδείξουν και να αναδειχθούν. Καθώς η εκπαιδευτική ρομποτική όπως παρέχεται από την FIRST® και την LEGO® Education βρίσκεται σε πλήρη συνάρτηση με τα παραπάνω, τα παιδιά την αγκάλιασαν απευθείας. Την αναγνώρισαν εξ αρχής ως χρήσιμο εργαλείο στην προσπάθειά τους να
κατανοήσουν και να βελτιώσουν τον εαυτό τους, αλλά και τον κόσμο. Μέσω της κατάλληλης προσέγγισης κατορθώσαμε να αμβλύνουμε την επιφυλακτικότητα γονέων και εκπαιδευτικών, φέρνοντας τους σε σημείο να αγκαλιάσουν την ρομποτική. Αυτό επιτεύχθηκε έπειτα από πολλές προσεγγίσεις, επιμορφώσεις αλλά και συμβουλευτικές συζητήσεις με εμένα τον ίδιο, one on one.

Από όσο γνωρίζουμε έγινε μία προσπάθεια να συμμετέχουν σε τέτοιες δράσεις και ομάδες που βρίσκονταν στο περιθώριο, όπως παιδιά από τις φυλακές ανηλίκων στον Βόλο και παιδιά Ρομά. Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν όλο αυτό; Να δημιουργήσετε δηλαδή εργαστήρια, ώστε να μπορέσουν και αυτά τα παιδιά να έχουν ίσες ευκαιρίες.

Το πρόγραμμα ‘Ρομποτική για Όλους’ είναι ανοιχτό σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως και καλεί όλες τις κοινωνικές ομάδες κι όλες τις ηλικίες στην ανακάλυψη της γνώσης και στην κατάκτηση της ποιοτικής εκπαίδευσης μέσα από το παιχνίδι, τις επιστήμες και τη συνεργασία. Οι συμμετέχοντες/ουσες, αποκτούν θεμελιώδεις αξίες μέσα από την ομαδική δουλειά, ανακαλύπτουν τη γνώση, ενισχύουν τον ψηφιακό εγγραμματισμό τους και τελικά αποκτούν εφόδια αναφορικά με την βελτίωση της δικής τους ποιότητας ζωής τους αλλά και γενικότερα του κοινωνικού συνόλου μέσα από τη δική τους αυτοβελτίωση. Κοινός παρονομαστής πάντοτε η δυνατότητα να προσαρμόζονται και να υλοποιούνται σε διαφορετικές συνθήκες για να κάνουν τη γνώση προσβάσιμη σε όλους.

Μετράμε περισσότερα από 60.000 χαμόγελα γνώσης μέσα από διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής και δωρεάν προγράμματα για παιδιά, εκπαιδευτικούς, γονείς και ανέργους, που πραγματοποιούνται στα αστικά κέντρα και στην επαρχία καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, με την οικονομική υποστήριξη ιδιωτικών εταιρειών και ταυτόχρονα αγκαλιάζονται από
δημόσιους φορείς. Παιδιά από τα Πομακοχώρια της Ξάνθης, ρομά μαθητές και μαθήτριες από το Δενδροπόταμο και το Δροσερό, ειδικά σχολεία αλλά και ανήλικοι τρόφιμοι από τις  φυλακές ανηλίκων στην Κασσαβέτεια Βόλου, έχουν τις δικές τους ομάδες ρομποτικής και μάλιστα με διακρίσεις! Κορυφαία ιστορία επιτυχίας, όταν ελληνική ομάδα ρομποτικής παιδιών ρομά, έφτασε μέχρι και την Αμερική το 2016 αφού κατέκτησε τη 2η θέση, στον ελληνικό FLL. Ένα ισχυρό δίκτυο που στοχεύει να συσπειρώσει την τοπική κοινωνία και να εξασφαλίσει την κοινωνική συνοχή.

Η διαδικασία δημιουργίας εργαστηρίων για αυτά τα παιδιά και η προσπάθεια σταδιακής ενσωμάτωσης τους στα πάγια προγράμματα του οργανισμού απαίτησε πολλή προσπάθεια, σχεδιασμό και φροντίδα. Η ομάδα της Eduact έκανε μεγάλη προσπάθεια ώστε να προσεγγιστούν κατάλληλα τα άτομα αυτά, να καλυφθούν με λεπτότητα οι ανάγκες τους και
να έρθουν με ομαλότητα σε επαφή με την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα. Η προσπάθεια αυτή απέδωσε γρήγορα κυρίως λόγω του εκπαιδευτικού χαρακτήρα της ρομποτικής – πρόκειται για μια πρακτική δραστηριότητα ανακάλυψης, μάθησης και συνεργατικότητας που δεν απαιτεί προηγούμενη γνώση ή εμπειρία, επομένως εύκολα δημιουργεί γέφυρες μεταξύ ατόμων με διαφορετικό υπόβαθρο.

Σε όλη αυτή την προσπάθεια υπήρξε κάποια βοήθεια από το ελληνικό κράτος;

Επιστέγασμα της παραπάνω προσπάθειας αποτέλεσε η θεσμοθέτηση και επιπλέον διάχυση της σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα ‘Ρομποτική για όλους’ κατατέθηκε ως εκπαιδευτική πρόταση για τα εργαστήρια δεξιοτήτων του ΥΠΑΙΘ και μετά την έγκρισή του στοιχειοθετήθηκε με εγχειρίδια, οδηγούς και λεπτομερή πλάνα μαθήματος από την εκπαιδευτική ομάδα της Eduact. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά σε σχολεία της επικράτειας την σχολική χρονιά 2020-2021 και καθιερώθηκε για την χρονιά 2021-2022.

Μέσω αυτής της έγκρισης έχουν έως τώρα εκπαιδευτεί 140 εκπαιδευτικοί σε 14 σχολικές μονάδες της χώρας και στο πρόγραμμα έχουν εμπλακεί περισσότεροι από 2.000 μαθητές και μαθήτριες.

Χάρη στην συμβολή του κράτους, μπορούμε πλέον να μιλάμε πραγματικά για ρομποτική για όλους, συμπερίληψη και πρόοδο.

Φέτος ο διαγωνισμός είχε άλλη μορφή λόγω του Covid -19. Πόσο δύσκολη ήταν η διεξαγωγή ενός τέτοιου διαγωνισμού εξ’ ολοκλήρου από απόσταση;

Πράγματι, άλλαξαν ορισμένα δεδομένα την περασμένη σεζόν σχετικά με τον διαγωνισμό. Η ομάδα της Eduact και των εθελοντών βλέπει κάθε χρόνο την διοργάνωση του διαγωνισμού σαν ένα μεγάλο project, ένα μεγάλο παζλ… ας πούμε ότι το φετινό παζλ ήταν το πιο απαιτητικό μέχρι στιγμής – όπως αποδείχθηκε όμως, δεν ήταν άλυτο. Η ομάδα κλήθηκε να δώσει λύσεις σε θέματα απόστασης και αποκλεισμού ατόμων και εξοπλισμού, τεχνικές αναποδιές και αστοχίες. Ίσως η δυσκολότερη συνθήκη σε αυτό το παζλ ήταν η έλλειψη εμπειρίας. Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε κληθεί να αντιμετωπίσουμε κάτι αντίστοιχο.
Ωστόσο, διαθέταμε τις δεξιότητες, ικανότητες καθώς και το mindset που μας επέτρεψαν να οδηγηθούμε στην λύση.

Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να προσφέρουμε και στα παιδιά μας μέσω των προγραμμάτων FIRST® LEGO® League, την ετοιμότητα και την δεξιότητα να αντιμετωπίσουν προκλήσεις του μέλλοντος, προκλήσεις τις οποίες δεν μπορούμε να προβλέψουμε και για τις οποίες δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμη εργαλεία. Άλλωστε, ο καλύτερος τρόπος να προβλέψεις το 
μέλλον, είναι να το δημιουργήσεις – κι εμείς το δημιουργούμε μέσω της νεολαίας.

Για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό καταγράψαμε 3000 θεατές, 14 ώρες ζωντανής μετάδοσης 10 ώρες μαγνητοσκοπημένων video των robot game και 10 ώρες για session robot game. Η δυναμική της κοινότητας φάνηκε έμπρακτα!

Να σημειωθεί ότι φέτος η Ελλάδα είχε αναλάβει να διοργανώσει και τον παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής. Ποιες ήταν οι κυριότερες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε και ποια η διαφορά σε σχέση με τον ελληνικό διαγωνισμό;

Φέτος η Ελλάδα είχε την τιμή, το προνόμιο και την ευθύνη να διοργανώσει Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής, Έρευνας και Καινοτομίας FIRST® LEGO® League. Eπρόκειτο για μια ιδιαίτερη χρονιά, γεμάτη πολύπλευρες και πρωτόγνωρες προκλήσεις λόγω της πανδημίας. Το σύνολο των συνεργατών στο δίκτυο της FIRST® και της LEGO Eduaction αποφάσισε να ματαιώσει την διοργάνωση του οποιουδήποτε event λόγω αντιξοοτήτων. Η Eduact όμως, γνωρίζοντας το εκτόπισμα της χώρας και εμπιστευόμενη την ικανότητα της να θριαμβεύει εν μέσω αντιξοοτήτων αποφάσισε να αναλάβει την εκπόνηση του μοναδικού Παγκόσμιου Event για την σεζόν.

Συνδυάζοντας την διακοσαετία της ελληνικής ανεξαρτησίας με τις 200 ομάδες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό καθώς και την ολυμπιακή μας παράδοση με την θεματική της σεζόν, τον αθλητισμό, καταφέραμε να περατώσουμε ένα σημαντικό εγχείρημα όχι μόνο για την τοπική αλλά και για την παγκόσμια κοινότητα FIRST® και LEGO® EDUCATION. Εύκολα γίνεται αντιληπτό πως η μεγαλύτερη πρόκληση της εν λόγω διοργάνωσης ήταν οι περιορισμοί λόγω πανδημίας. Μαθητές δεν μπορούσαν να συγκεντρωθούν με τις ομάδες τους, εθελοντές δεν είχαν την δυνατότητα να μεταβούν στην καρδιά της διοργάνωσης και φυσικά το event δεν μπορούσε να διεξαχθεί δια ζώσης. Παρ ‘όλα αυτά, βλέποντας αυτή την ‘δυσκολία’ όπως την χαρακτηρίζετε ως πρόκληση, καταφέραμε μέσω λεπτομερούς σχεδιασμού, επιμελούς φροντίδας και φυσικά ομαδικής δουλειά να την ξεπεράσουμε και να βγούμε πιο δυνατοί σαν κοινότητα έχοντας αποκτήσει σημαντική εμπειρία, τεχνογνωσία και δεδομένα.

Ο διαγωνισμός διεξήχθη υπό υβριδικές συνθήκες και η μετάδοση πραγματοποιήθηκε από τις εγκαταστάσεις του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ. Το διαγωνισμό παρακολούθησαν περισσότεροι από 28.000 θεατές από όλο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια αυτού, πραγματοποιήθηκαν 36 ώρες ζωντανής αναμετάδοσης και 30 ώρες μαγνητοσκοπημένων video.Όσον αφορά τα Robot Games, χρειάστηκαν περισσότερες από 20 ώρες για sessions και 1.800 λεπτά μαγνητοσκοπήσεων, κατά τα οποία παρουσιάστηκαν 600 projects. Για την ανάδειξη των νικητριών ομάδων υπολογίζεται πως απαιτήθηκαν περίπου 12 ώρες judging session. Ακόμη, πραγματοποιήθηκαν 40 ζωντανές διαδικτυακές συνομιλίες μέσω της πλατφόρμας zoom.

Αυτή θα έλεγα πως ήταν και η κυριότερη διαφορά του Παγκοσμίου με τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό, το μέγεθος! 2000 συμμετέχοντες από 110 χώρες του κόσμου συγκεντρώθηκαν και διαγωνίστηκαν διαδικτυακά παρά τις διαφορές σε γλώσσα, ώρα ζώνης και τεχνολογικό εξοπλισμό. Τα δεδομένα αυτά δεν υπήρχαν στην Πανελλήνια διοργάνωση.

Ακόμη και σήμερα, υπάρχει νομίζω η πεποίθηση ότι για να μπορέσει ένα παιδί να ασχοληθεί με την ρομποτική θα πρέπει οι γονείς του να διαθέτουν χρήματα. Πόσο ισχύει όμως αυτό;

Ισχύει πως υπάρχει η πεποίθηση πως ρομποτική μπορούν να μάθουν μόνο τα παιδιά των οποίων οι γονείς διαθέτουν χρήματα αντίστοιχες γνώσεις, παιδιά τα οποία χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερα εύστροφα ή παρακολουθούν τα μαθήματα σε ένα εξειδικευμένο κέντρο.

Βασική μέριμνα του Οργανισμού αποτέλεσε το να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε η γνώση αυτή να καταστεί προσβάσιμη σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως. Επιθυμούσαμε εξαρχής να δώσουμε το έναυσμα σε όσα παιδιά το επιθυμούσαν να
πειραματιστούν και να οξύνουν την κριτική τους σκέψη, την κωδικοποίηση και τις δεξιότητες σχεδιασμού τους μέσω διαδραστικής και πρακτικής μάθησης STEM και ρομποτικής.

Για αυτό σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε παράλληλα με το διαγωνισμό, το πρόγραμμα ‘Ρομποτική για Όλους’ δίνοντας ακριβώς αυτή την δυνατότητα σε παιδιά που δεν την είχαν προσφέροντας την ευκαιρία σε προσφυγόπουλα, παιδιά μειονοτήτων, ανήλικους με παραβατική συμπεριφορά και παιδιά στο όριο του κοινωνικού αποκλεισμού να συμμετέχουν
σε καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα, να εμπλακούν με την εκπαιδευτική ρομποτική και να σχεδιάσουν το μέλλον τους. Αυτό ξαφνικά έφερε πολύ κόσμο κοντά μας, μαζί και εθελοντές και αρωγούς, με πάνω από 30 χιλιάδες παιδιά να έχουν ήδη επιμορφωθεί.

Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται ο διαγωνισμός ρομποτικής λοιπόν και πώς μπορεί κάποιο παιδί να συμμετέχει σε έναν τέτοιο διαγωνισμό;

Το FIRST® LEGO® League δίνει την ευκαιρία σε όλους τους μαθητές νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου (4 – 16 ετών) να εργαστούν ως ομάδα και για να λύσουν ένα κοινό πρόβλημα.

Οι κατηγορίες FIRST® LEGO®League είναι τρεις:

  • Discover ( 4-6 ετών )
  • Explore ( 6-10 ετών )
  • Challenge ( 9-16 ετών )

Στην κατηγορία Discover, η κάθε ομάδα έχει 2 έως 4 μέλη και τουλάχιστον 1 ενήλικα προπονητή. Δεν απαιτείται κάποια τεχνική εμπειρία για την προετοιμασία της ομάδας η οποία γίνεται με μεγάλα τουβλάκια τύπου Duplo και κορυφώνεται σε τοπικά φεστιβάλ που διοργανώνονται με την υποστήριξη της Eduact καθώς η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα δεν ενδείκνυται ακόμη για διαγωνιστικές διαδικασίες.

Στην κατηγορία Explore η κάθε ομάδα έχει 2 έως 6 μέλη (ηλικίας 6 – 10 ετών) και τουλάχιστον 2 ενήλικες προπονητές. Η σεζόν FIRST® LEGO® League Explore κορυφώνεται με Festivals, στα οποία οι ομάδες μοιράζονται τη δουλειά και τις γνώσεις τους με εθελοντές, φίλους και την οικογένειά τους δείχνοντας τις κατασκευές και τις αφίσες τους.

Στην κατηγορία Challenge, ίσως την πιο δημοφιλή κατηγορία, η κάθε ομάδα έχει έως 10 μέλη (ηλικίας 9 – 16 ετών) και τουλάχιστον 2 ενήλικες προπονητές. Η σεζόν του FIRST® LEGO® League Challenge κορυφώνεται με τουρνουά στα οποία οι ομάδες παρουσιάζουν τη δουλειά τους στην Καινοτόμο Λύση (Innovation Project) και τον Μηχανικό Σχεδιασμό (Robot Design), εφαρμόζοντάς πάντα τις Θεμελιώδεις Αξίες (Core Values). Η τελική δοκιμασία έρχεται στους αγωνιστικούς γύρους, όπου τα ρομπότ διαγωνίζονται για το καλύτερο σκορ!

Όλες οι ομάδες λαμβάνουν εποικοδομητική ανατροφοδότηση από τους κριτές, για το ρομπότ, τον προγραμματισμό και την καινοτομία τους. Κάθε ομάδα διαγωνίζεται πρώτα σε έναν προκριματικό, εφόσον συγκεντρώσει την απαραίτητη βαθμολογία προκρίνεται στον εθνικό τελικό.

Το πραγματικά ενδιαφέρον στο FIRST® LEGO® League είναι ότι όλες οι δεξιότητες, τεχνικές και μη, είναι ευπρόσδεκτες και χρήσιμες – ενώ πρότερη εμπειρία δεν είναι απαραίτητη. Οι ενήλικοι προπονητές καθοδηγούν τους μαθητές να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα, χτίζοντας αυτοπεποίθηση σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς.

Υπάρχουν όμως και άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας οι οποίοι δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να συμμετέχουν σε έναν διαγωνισμό ρομποτικής ως παιδιά και θα ήθελαν να το κάνουν τώρα. Ποιοι τρόποι υπάρχουν για να γίνει αυτό; Θα πρέπει να έχει ο ενδιαφερόμενος κάποιες εξειδικευμένες γνώσεις;

Για άτομα άνω των 18 ετών δεν προσφέρουμε την δυνατότητα εμπλοκής σε διαγωνισμό ρομποτικής εδώ στην Ελλάδα ως συμμετέχοντες. Υπάρχει βέβαια η Παγκόσμια Ολυμπιάδα στην οποία η Εθνική Ελλάδος έχει σταθερή παρουσία. Η Eduact, κάθε χρόνο απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα ανά την χώρα και μέσα από μια διαδικασία συνεντεύξεων συστήνεται η ομάδα, η οποία τελεί υπό την υποστήριξη του Οργανισμού σε όλες τις φάσεις της προετοιμασίας της για το FIRST® Global Challenge.

Ωστόσο, για ενήλικες λάτρεις της εκπαιδευτικής ρομποτικής και της κουλτούρας FIRST® LEGO® League προσφέρεται η δυνατότητα συμμετοχής στην οργανωτική επιτροπή των διαγωνισμών, την ομάδα διαιτητών ή κριτών. Ακόμη, μπορεί κανείς να πλαισιώσει μια ομάδα Discover, Explore ή Challenge ως προπονητής! Φροντίζουμε να υπάρχει πλήθος επιλογών καθώς από αρχή καλωσορίζουμε όποιον έχει καλή διάθεση στην ομάδα μας ανεξαρτήτως πρότερης εμπειρίας ή γνώσεων. Κατά διαστήματα, φοιτητές πληροφορικής, δημοσιογραφίας ακόμη και φωτογραφίας έχουν στελεχώσει την προσπάθεια διοργάνωσης διαγωνισμών.

Νομίζω έχετε πετύχει πολλά με ένα από τα σημαντικότερα την εισαγωγή της ρομποτικής εκπαίδευση. Πόσο βοηθάει η ρομποτική τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους;

Η εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα σχολείων της επικράτειας αποτελεί πράγματι μεγάλη επιτυχία για τον Οργανισμό μας. Την σχολική χρονιά 2019-2020 το πρόγραμμα εντάχθηκε πιλοτικά στις σχολικές αίθουσες σε συνεργασία με το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ. Σε μια αντικειμενικά απαιτητική χρονιά καταφέραμε να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προόδου. Φέτος, με την γενίκευση που εντάσσει το πρόγραμμα μας και σε νηπιαγωγεία, βλέπουμε την εκπαιδευτική ρομποτική να γίνεται household term, ένας όρος δηλαδή συνήθης σε κάθε τάξη, σε κάθε οικογένεια. Χαιρόμαστε να βλέπουμε την καινοτομία να γίνεται πραγματικά προσβάσιμη και να αφομοιώνεται από την κοινότητα παραγωγικά, καθώς έχει πολλά να προσφέρει.

Μέσω της εκπαιδευτικής ρομποτικής τα παιδιά αποκτούν και βελτιώνουν κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες ζωής, πάντα μέσα από το παιχνίδι και την διασκέδαση, πρακτική που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον τους και αποτελεί κύριο κομμάτι στη παιδαγωγική φιλοσοφία μας. Μερικές από αυτές τις δεξιότητες είναι: Η αλγοριθμική σκέψη, η ομαδικότητα, η συνεργατικότητα, η λύση καθημερινών και άλλων προβλημάτων, ο ψηφιακός εγγραμματισμός η κριτική σκέψη κ.ά. Η εκπαιδευτική ρομποτική δεν έρχεται φυσικά ως από μηχανής θεός να δημιουργήσει όλα τα παραπάνω, αλλά έρχεται ως καταλύτης, ως εργαλείο το οποίο βοηθά τα παιδιά να ανακαλύψουν μόνα τους όλα τα παραπάνω στοιχεία και δεξιότητες. Πρόκειται για μια καινοτόμο, μη παρεμβατική και άκρως δημιουργική παιδαγωγική διαδικασία που δεν δημιουργεί παιδιά καρμπόν αλλά προτρέπει το κάθε παιδί να γίνει η καλύτερη εκδοχή του εαυτού του.

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τον επόμενο διαγωνισμό; Σε ποιες πόλεις θα γίνει; Ποιο θα είναι το θέμα του;

Η έναρξη της σεζόν 2021-2022 έχει γίνει ήδη από τον Αύγουστο, οι ομάδες έχουν λάβει τον απαραίτητο εξοπλισμό και η προετοιμασία τους έχει ξεκινήσει πανηγυρικά! Ο επίσημος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ρομποτικής έρευνας και Καινοτομίας FIRST® LEGO® League να προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί δια ζώσης, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες, την ερχόμενη άνοιξη. Πριν τον τελικό, επίσημοι προκριματικοί διοργανώνονται υπό την καθοδήγηση της Eduact σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ξάνθη και Βόλο.

Το θέμα της φετινής σεζόν είναι το ‘CARGO CONNECT’, η διασύνδεση και η μεταφορά φορτίου δηλαδή. Η θεματική αυτή στοχεύει στο να παρακινήσει τους μαθητές ηλικίας 4 – 16 να ερευνήσουν και να εφεύρουν νέους τρόπους για την ασφαλή και αποτελεσματική μεταφορά αγαθών καθώς και να συμβάλλουν στο να βελτιωθεί το μέλλον της μεταφοράς φορτίου.

Φέτος, οι ομάδες θα αντιμετωπίσουν τις σημερινές παγκόσμιες προκλήσεις που σχετίζονται με τον Στόχο Αειφόρου Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών υπ’ αριθμόν 9, με επίκεντρο τη δημιουργία ανθεκτικών υποδομών, την προώθηση της χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμης εκβιομηχάνισης και την προώθηση της καινοτομίας. Ενθαρρύνοντας τους συμμετέχοντες να
σκεφτούν τη μελλοντική βιωσιμότητα των μεταφορών, τους ενδυναμώνουμε, αναγνωρίζοντας πως είναι η επόμενη γενιά ηγετών και καινοτόμων.

Κλείνοντας θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την συνέντευξη και να σας ρωτήσω εάν θα θέλατε να πείτε κάτι τόσο προς τα παιδιά όσο και προς τους μεγάλους που ασχολούνται με τον διαγωνισμό;

Το μήνυμα που θα ήθελα να μοιραστώ, μήνυμα που αποτελεί και μότο των διαγωνισμών είναι το ‘Teamwork makes the dream work´ – η ομαδική δηλαδή δουλειά κάνει το όνειρο να πραγματοποιηθεί.

Πρόκειται για μια φιλοσοφία που τόσο οι συμμετέχοντες όσο και οι ενήλικες εθελοντές και αρωγοί των διαγωνισμών γνωρίζουν πολύ καλά. Άλλωστε, η δύναμη της κοινότητας και της συνεργασίας είναι αυτή που καθιστά τους μεγαλεπήβολους αυτούς διαγωνισμούς εφικτούς και τελικά επιτυχημένους ανεξαρτήτως συνθηκών. Συνδημιουργήσουμε το μέλλον λοιπόν και όλοι μαζί προχωράμε μπροστά, κανείς δεν μένει πίσω και τίποτα δεν μας περιορίζει. Αυτός είναι ο FLL, αυτή είναι η Edu Instagram ο Κώστας Βασιλείου

Facebook ο Κώστας Βασιλείουhttps://www.facebook.com/profile.php?id=716824187

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χριστίνα Γκουτη

Με λένε Χριστίνα και είμαι μηχανικός αυτοματισμού. Κομματάκι δύσκολο ακούγεται αυτό. Πάμε σε κάτι πιο εύκολο.. Λατρεύω την ποίηση, την Formula 1 και τα τατουάζ.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;