Φίλιππος Ζαρφειάδης: «Επιλέγω να βγω από το μικρόκοσμό μου και να κοιτάξω προς τον Άλλον, άσχετα αν αυτός ο Άλλος μιλάει μια διαφορετική γλώσσα από μένα, αν πιστεύει σε μια διαφορετική θρησκεία»

Φίλιππος Ζαρφειάδης

Ο Φίλιππος Ζαρφειάδης είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου της σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της δραματικής σχολής Κεντρική Σκηνή, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έχει συμμετάσχει σε πολλές αξιόλογες παραστάσεις όμως φέτος επιχειρεί ένα ιδιαίτερο θεατρικό εγχείρημα στην Αθήνα. Το <<Αγκάθι της Ακακίας>> αποτελεί ένα έργο που πραγματεύεται, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το θέμα της κλειτοριδεκτομής, αυτής της απάνθρωπης πρακτικής που στοιχειώνει πλέον εκατομμύρια γυναίκες σε όλον τον κόσμο. Βρήκαμε τον Φίλιππο και δέχτηκε να μοιραστεί μαζί μας κάποιες σκέψεις πάνω στην παράσταση που ανεβαίνει στο Θέατρο Άβατον από τις 11 Μαρτίου.

Επιμέλεια Συνέντευξης: Γαρυφαλλιά Χατζησαββίδου

 

  • Καταρχήν Φίλιππε, σ’ ευχαριστούμε για την ευκαιρία που μας δίνεις να γνωρίσουμε εσένα και την παράσταση που ανεβάζετε στο θέατρο Άβατον. Μπορείς να μας πεις δύο λόγια γι’ αυτό το ενδιαφέρον εγχείρημα;

Σας ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου, είναι μεγάλη μου χαρά. Το Αγκάθι της Ακακίας είναι μια παράσταση που θίγει την πρακτική, το έθιμο της κλειτοριδεκτομής και είναι εμπνευσμένη από πραγματικές ιστορίες ανθρώπων που σχετίζονται με αυτή.

 

  • Πώς εμπνεύστηκες αυτή την ιδέα; Η πρακτική της κλειτοριδεκτομής είναι διαδεδομένη κυρίως σε Αφρική και Ασία, όμως στην Ελλάδα είναι η πρώτη φορά που μία παράσταση καταπιάνεται με ένα τόσο ευαίσθητο θέμα.

Είχα δει πολλά χρόνια πριν ντοκιμαντέρ, ελληνικά και ξένα γύρω από αυτή την πρακτική αυτή κι είχα συγκινηθεί πραγματικά. Έκανα μάλιστα και αρκετά διευρυμένη έρευνα γύρω από τα ανθρώπινα δικαιώματα της γυναίκας και του παιδιού, οπότε απέκτησα μια πιο σφαιρική άποψη. Η στιγμή που αποφάσισα όμως ότι πρέπει να μεταφέρω τις ιστορίες αυτές στο θεατρικό σανίδι ήταν ένα δημοσίευμα σε εφημερίδα το περασμένο καλοκαίρι για καταγγελίες από Μ.Κ.Ο. ότι η κλειτοριδεκτομή πραγματοποιείται σε προσφυγικό καταυλισμό της Αθήνας. Θυμάμαι μάλιστα πως ο συντάκτης του άρθρου έγραψε χαρακτηριστικά ότι «το λουλούδι της ερήμου μπορεί να φύτρωσε και στην Ελλάδα», μια φράση που έχω εντάξει και στην παράσταση.

Advertisement

 

  • Παρ’ όλα αυτά, συναντάται συχνά και σε χώρες της Ευρώπης. Τελικά ίσως δεν είναι και τόσο μακριά μας.

Δυστυχώς, ναι. Υπάρχει στην παράσταση η δραματοποημένη ιστορία μιας κοπέλας, παιδί αφρικανών μεταναστών, η οποία μεγάλωσε στη Γαλλία. Στα 15 της οι γονείς της τής έκαναν «δώρο» ένα ταξίδι πίσω στο χωριό τους στην Αφρική. Το ταξίδι αυτό θα είναι χωρίς επιστροφή, καθώς οι γονείς της φοβήθηκαν τις νομικές συνέπειες από τις γαλλικές αρχές και έτσι την εγκατέλειψαν πίσω στην Αφρική, αφού την ακρωτηρίασαν, παντρεύοντάς την μάλιστα δίχως τη συγκατάθεσή της…

Φίλιππος Ζαρφειάδης

  • Στην παράσταση εξετάζεται αρκετά και η σχέση άνδρα- γυναίκας ως σχέση εξουσίας στα πρότυπα της δυτικής κουλτούρας; Πόσο δύσκολο ήταν για εσάς να μεταβείτε στο άλλο άκρο, σε έναν άγνωστο για εμάς κόσμο;

Πιστέψτε με, πάρα πολύ δύσκολο και νομίζω αυτό είναι το «μεγάλο στοίχημα» όλου του εγχειρήματος. Δεν ήθελα να κάνω μια ανέξοδη διαμαρτυρία για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν ήθελα να κάνω μια παράσταση για το «εμείς» και το «εσείς». Για εμάς τους πολιτισμένους και για τους άλλους τους απολίτιστους. Έτσι, έγραψα το κείμενο σε δύο μέρη. Στο πρώτο, δύο νέοι ηθοποιοί πειραματίζονται σε θεατρικά κείμενα του δυτικού θεάτρου, καθώς θέλουν να φτιάξουν μια παράσταση. Παρόλα αυτά, η επιλογή τους δε θα είναι κανένα από αυτά τα έργα αλλά ένα έργο με θέμα την κλειτοριδεκτομή. Κάτι ανάλογο δηλαδή με αυτό που συνέβη σε μένα και στη Μαρίνα στην πραγματική μας ζωή. Η επιλογή αυτή έχει τεράστια σημασία. Το ότι επιλέγω δηλαδή να βγω από το μικρόκοσμό μου και να κοιτάξω προς τον Άλλον, άσχετα αν αυτός ο Άλλος μιλάει μια διαφορετική γλώσσα από μένα, αν πιστεύει σε μια διαφορετική θρησκεία.  Η μετάβαση προς τον «άγνωστο» αυτό κόσμο γίνεται μέσω της θεατρικής πράξης, μια πολιτική πράξη. Όμως, θέλω να σημειώσω πως ο κόσμος αυτός δεν είναι και τόσο άγνωστος. Οι αναλογίες είναι τρομακτικές. Και εμείς οι δυτικοί έχουμε «ακρωτηριαστεί» ή ενδεχομένως να έχουμε«ακρωτηριάσει». Έχουμε κι εμείς υπάρξει στην αντίστοιχη θέση του θύματος ή του θύτη.

Advertisement

 

  • Πως κινηθήκατε με τη Μαρίνα προς τις αληθινές μαρτυρίες; Φαντάζομαι πως αυτό κάνει το θέμα πιο άμεσο και διαπεραστικό.

Σίγουρα. Όλο αυτό το διάστημα που ετοιμάζουμε την παράσταση με απασχολεί πολύ η έννοια «του πραγματικού». Θέλω ο θεατής να καταλάβει το θέμα με την καρδιά του, να καταλάβει πως είναι ένα ευαίσθητο θέμα που συμβαίνει σήμερα. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως κάθε έντεκα δευτερόλεπτα ένα κορίτσι προστίθεται στο μακρύ κατάλογο των θυμάτων παγκοσμίως. Ένας κατάλογος που απαριθμεί σήμερα γύρω στις 200 εκατομμύρια γυναίκες!


Φίλιππος Ζαρφειάδης

  • Σε πολλούς πολιτισμούς η κλειτορίδα θεωρείται αιτία πολλών κακών. Ενοχοποιείται αυτόματα η γυναικεία φύση, καταπατούνται θεμελιώδη δικαιώματα, καθώς μιλάμε για ένα μέρος του σώματος που αφαιρείται, ώστε η κοπέλα να θεωρηθεί «αγνή» και «καθαρή». Όμως με τον τρόπο αυτόν η γυναίκα στερείται και τη σεξουαλική ικανοποίηση…

Και όμως, το ανθρώπινο σώμα είναι τόσο ωραίο και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ακρωτηριάζεται. Το σεξ, ο έρωτας, η αγάπη δίνουν νόημα στη ζωή μας. Μικρές καθημερινές χαρές και απολαύσεις μας οδηγούν στην ευτυχία και μας κάνουν πιο ολοκληρωμένους ανθρώπους…

 

  • Προχωρώντας σε ένα πιο ευαίσθητο θέμα, δηλαδή στο ότι η πρακτική της κλειτοριδεκτομής εφαρμόζεται κυρίως σε κορίτσια παιδικής ηλικίας και μάλιστα χωρίς αναισθησία. Πόνος, αιμορραγία που καμιά φορά οδηγούν μέχρι και στο θάνατο και αμέτρητα τραύματα. Πώς δουλέψατε, ώστε να μεταφερθεί αυτό πάνω στην σκηνή;

Αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο στοίχημα της παράστασης. Δεν σταμάτησα να σκέφτομαι το πώς θα μπορούσε να παρουσιαστεί με θεατρικό τρόπο η κακοποίηση ενός ανήλικου κοριτσιού, το πώς θα μπορούσε να «αισθητικοποιηθεί» η στιγμή που ένα κορίτσι ακρωτηριάζεται και μάλιστα σε ένα τέτοιο σημείο του σώματός του χωρίς αναισθητικό. Δουλέψαμε πολύ και κάναμε διάφορες προσεγγίσεις. Ήμουν σίγουρος όμως εξαρχής πως δεν ήθελα να κάνω κάτι το περιγραφικό ή το πολύ βίαιο. Το υπαινικτικό στην τέχνη έχει τις περισσότερες φορές μεγαλύτερη βία ή ένταση.

Advertisement


Φίλιππος Ζαρφειάδης

  • Έχετε σκοπό να μεταφέρετε και εκτός Αθηνών την παράσταση; Πιστεύω πως είναι μία δυνατή παράσταση που αξίζει να μαθευτεί και να γίνει το μέσο, ώστε ο κόσμος να γνωρίσει πράγματα και να ευαισθητοποιηθεί για το θέμα.

Ήδη έχουμε κάποιες προτάσεις για κάποια Φεστιβάλ και βρισκόμαστε σε συζητήσεις, για να παρουσιαστεί η παράσταση και στη Θεσσαλονίκη. Εμείς από την πλευρά μας θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό.

 

  • Θα επιθυμούσες να καταπιαστείς με ένα εξίσου έντονο θέμα στο μέλλον;

Έχω δώσει πολύ ενέργεια το τελευταίο διάστημα για αυτή την παράσταση που προς το παρόν δεν έχω τίποτα άλλο στο μυαλό μου πέρα από το Αγκάθι της Ακακίας…

 

  • Πραγματικά,όσες ερωτήσεις και να κάνω δεν θα είναι ποτέ αρκετές. Ανυπομονώ λοιπόν να παρακολουθήσω την παράσταση από κοντά. Σ’ ευχαριστώ!

Κι εγώ σας ευχαριστώ θερμά για την επικοινωνία και το χρόνο σας. Ότι καλύτερο στο Maxmag! Κάνετε εξαιρετική δουλειά!

Φίλιππος Ζαρφειάδης 

Φίλιππος Ζαρφειάδης

 

”Μπορεί κανείς να ξεχάσει και να καταπνίξει πολλές από τις αναμνήσεις του. Δεν μπορεί όμως να σβήσει ποτέ από τη μνήμη του τις εμπειρίες της παιδικής του ηλικίας.”

 

”Τρεις φορές πονάει η αγάπη: μία όταν σε κόβουν, μία όταν παντρεύεσαι και μία όταν γεννάς”

 

”Κάθε 11 δευτερόλεπτα κάπου στον κόσμο ένα κορίτσι ηλικίας 3-12 χρόνων κινδυνεύει να ακρωτηριαστεί. Κάθε 11 δευτερόλεπτα κάπου στον κόσμο θα ακουστεί η κραυγή ενός παιδιού. ”

 

 

TRAILER ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Λίγα λόγια για το έργο:

Το έργο Το αγκάθι της ακακίας αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, η εξουσιαστική σχέση του άνδρα με τη γυναίκα, του ισχυρού με τον ανίσχυρο, συζητιέται από την πλευρά της δυτικής κουλτούρας.Δύο νέοι ηθοποιοί, ο Φίλιππος και η Μαρίνα, αναζητούν την πρώτη τους κοινή εμφάνιση στο θέατρο. Εξερευνούν τα κλασικά κείμενα του δυτικού θεάτρου, μέχρι τη στιγμή που η Μαρίνα προτείνει μια παράξενη ιδέα… Στο δεύτερο μέρος του έργου, ιστορίες κοριτσιών, βασισμένες σε πραγματικές μαρτυρίες, δραματοποιούνται στη σκηνή, με στόχο το φωτισμό κάποιων πτυχών, που μας είναι άγνωστες ακόμα και σήμερα. Τα δύο αυτά μέρη του έργου, που αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικούς κόσμους μεταξύ τους, γεφυρώνονται μέσα από τη θεατρική πράξη, που είναι μια κατεξοχήν πολιτική πράξη.

Φίλιππος Ζαρφειάδης Φίλιππος Ζαρφειάδης Φίλιππος Ζαρφειάδης 

Ταυτότητα παράστασης:

Ιδέα- Υλοποίηση: Φίλιππος Ζαρφειάδης

Ερμηνεία: Φίλιππος Ζαρφειάδης, Μαρίνα Παντελάκη

Κρουστά: Θωμάς Αντωνόπουλος

Φώτα: Γιώργος Ψυχράμης

Φωτογραφίες και Βίντεο: Βαγγέλης Γουβέλης

Αφίσα: Κυριακή Γεωργοπούλου

Χορηγοί επικοινωνίας: ΕΡΤ, Δεύτερο Πρόγραμμα

Με την υποστήριξη του Μικρού Χώρου Τέχνης και του Οργανισμού Ενωμένων Αφρικανών Γυναικών Ελλάδας

Φίλιππος Ζαρφειάδης Φίλιππος Ζαρφειάδης Φίλιππος Ζαρφειάδης Φίλιππος Ζαρφειάδης

Info:

Θέατρο Άβατον, Ευπατριδών 3, Κεραμεικός

Προπώληση: Viva.gr

Τηλ. Κρατήσεων: 210-3412689

Παραστάσεις: 11 Μαρτίου-1 Απριλίου

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Κυριακή 11, 18, 25 Μαρτίου και Κυριακή 1 Απριλίου, στις 21:15

Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (προπώληση), 8 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλεια), Δωρεάν (άνεργοι και Α.Μ.Ε.Α.- απαραίτητη η προκράτηση)Φίλιππος Ζαρφειάδης 

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Θεατροπαίδι, μουσικοπαίδι και αλλα τέτοια καλλιτεχνικά. Φοιτήρια του Τμήματος Θεάτρου. Σαββατογεννημένη. Αγαπώ τα γλυκά, τον καφέ, τον χειμώνα. Δωσε μου ταξίδι και πάρε μου την ψυχή.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG