Δανάη Ρούσσου:”Η εποχή μας έχει τις δικές της ηθικές αξίες”

SHARE

Δανάη Ρούσσου
Δανάη Ρούσσου

 

Την Δανάη Ρούσσου όταν την γνωρίσεις καταλαβαίνεις αμέσως με τι ασχολείται , έχει το πρόσωπο ηθοποιού. Πολυτάλαντη , με καλλιτεχνικές ανησυχίες , δραστήρια , δοκιμάστηκε και στην σκηνοθεσία δίνοντας την δική της οπτική χροιά . Η Δανάη Ρούσσου μιλάει αποκλειστικά στο MAXMAG και στους αναγνώστες του , για την νέα παράσταση που πρωταγωνιστεί, τις “Ικέτιδες” του Ευρυπίδη σε σκηνοθεσία Δ. Αβδελιώδη, καθώς και για την γοητεία του αρχαίου δράματος.

Επιμέλεια Συνέντευξης : Άννυ Σκεντέρη

 

Μιλήστε μας για τον ρόλο σας στις “Ικέτιδες” του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη;

Έχω αναλάβει τους ρόλους του Θησέα και της Ευάδνης. Πρόκειται για δύο αντικρουόμενες φωνές μέσα στο έργο καθώς ο Θησέας αντιπροσωπεύει την λογική και η Ευάδνη την παρόρμηση. Η παράσταση κρατά τρεις γυναίκες – ηθοποιούς ως το σώμα του χορού και μέσα από αυτό το σχήμα ξεπηδούν ένας ένας οι ρόλοι.

Ποιες είναι οι σκηνοθετικές οδηγίες για τον ρόλο σας ;

Οι σκηνοθετικές οδηγίες αφορούν αποκλειστικά στην εκφορά του λόγου. Η εκφορά διδάσκεται από τον σκηνοθέτη και εν συνεχεία μέσω της επανάληψης προσπαθείς να ‘’κλειδώσεις’’ τους τονισμούς και τις τονικότητες. Το κείμενο αντιμετωπίζεται ως μία παρτιτούρα.

Η παράσταση ” Ικέτιδες” στηρίζεται αποκλειστικά στη διαχείριση της εκφοράς του λόγου. Πόσο σας δυσκόλεψε στην ερμηνεία;

Δεν με δυσκολεύει καθόλου αυτός ο τρόπος εκφοράς καθώς τον γνωρίζω πλέον καλά αφού συνεργάζομαι με τον Δ. Αβδελιώδη κοντά στα δέκα χρόνια. Αφού κατακτήσεις την παρτιτούρα και έρθεις όσο το δυνατό πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα μουσικά, εκεί και ξεκινάει η ερμηνεία. Εκεί σου δίνεται ο χώρος για να βάλεις την προσωπική σου νότα. Σε αυτή τη μέθοδο η ερμηνεία ξεκινά μετά την κατάκτηση της διδασκαλίας. Όπου και οικειοποιήσαι τον λόγο και είσαι σε θέση να προσδώσεις τις δικές σου δυναμικές.

Advertisement

Στην παράσταση πρωταγωνιστείτε τρεις γυναίκες ηθοποιοί. Πώς είναι η συνεργασία σας ;

Ομαλή και ευχάριστη. Καταφέραμε να φτιάξουμε, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, μια δική μας ενότητα μέσα στο σύνολο των συντελεστών. Με την Άρτεμη Ματαφιά χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί βρισκόμαστε ξανά στην σκηνή μετά από περίπου εννιά χρόνια. Με την Τζωρτζίνα Λιώση βρισκόμαστε για πρώτη φορά και είναι μια ευτυχής συνάντηση. Λειτουργούμε αρκετά συμπληρωματικά οι τρεις μας κι έτσι κρατούνται οι ισορροπίες.

Τι προσφέρουν στην παράσταση οι δύο μουσικοί που είναι πάνω στη σκηνή;

Είναι πολύ ωραίο στοιχείο σε μία παράσταση ο ζωντανός ήχος των οργάνων. Επιπλέον δημιουργείται  ένας διάλογος μεταξύ ηθοποιών και μουσικών. Θα έλεγα πως παρέχουν μια ασφάλεια και λειτουργούν βοηθητικά απέναντί μας. Ορίζουν το μέτρο της παράστασης.

Δανάη Ρούσσου
Δανάη Ρούσσου – Πηγή εικόνας: theathinai.com

Οι ηθικές αξίες που πρεσβεύει  ο Ευριπίδης θεωρείτε ότι είναι έμφυτες τελικά στον άνθρωπο ή επίκτητες;

Υπακούμε σε επίκτητες δομές. Οι ηθικές αξίες και οι ηθικοί κανόνες είναι κατασκευάσματα και συμβάσεις που κυριαρχούν σε δεδομένες κοινωνίες και υπόκεινται σε μεταβολές  ανάλογα με την κοινωνία στην οποία εφαρμόζονται.

Οι πολίτες και οι πολιτικοί στην σύγχρονη εποχή θεωρείτε ότι διαθέτουν κάποιες από τις ηθικές αξίες του Ευριπίδη;

Ο Ευριπίδης έζησε την ακμή της Δημοκρατίας και την παρακμή της. Κατέγραψε ένα σύστημα αξιών το οποίο ορίζεται ως δημοκρατικό, δεν βρίσκει ωστόσο την καθολική εφαρμογή του σήμερα. Η εποχή μας έχει τις δικές της ηθικές αξίες. Θα ήταν ανόητο από μέρους μας να κάνουμε σύγκριση στις δύο εποχές. Μιλάμε για εντελώς διαφορετικές κοινωνίες που εξυπηρετούν εντελώς διαφορετικές ανάγκες. Θα έλεγα  ότι βρισκόμαστε πιο κοντά στο μοντέλο που αναφέρει ο κήρυκας μέσα στο έργο. Είμαστε υπό το κράτος της οχλοκρατίας και της δημαγωγίας.

Advertisement

Εκτός από την υποκριτική , έχετε ασχοληθεί και με την σκηνοθεσία . Ποιες διαφορές και ποιες ομοιότητες έχουν ;

Η σκηνοθεσία και η υποκριτική είναι δύο διαφορετικά πράγματα σε ένα κοινό πεδίο. Η σκηνοθεσία αφορά σε ένα σύνολο πραγμάτων και στη συνολική ματιά πάνω σ’ ένα συγκεκριμένο κάθε φορά όραμα. Ο ηθοποιός καλείται να εξυπηρετήσει το όραμα του εκάστοτε σκηνοθέτη, είσαι πιο πολύ εκτελιστικό όργανο το οποίο βέβαια έχει, ανάλογα το πλαίσιο, τις δικές του ελευθερίες προκειμένου να συμβάλλει δημιουργικά.

Πώς προτιμάτε να περνάτε τον ελεύθερο χρόνο σας ;

Κυρίως διαβάζω και πηγαίνω κινηματογράφο. Κατά καιρούς καταπιάνομαι με διάφορα, χειρονακτικής φύσεως ή με άλλα καλλιτεχνικά πεδία.

Ποια είναι τα σχέδια σας για τον χειμώνα ;

Τον Οκτώβρη θα φύγουμε με την Ρένα Κυπριώτη και την Ειρήνη Βουρλάκου για τον δεύτερο κύκλο παραστάσεων στις ΗΠΑ, με την παράσταση ‘’My mother’s sin’’ την οποία σκηνοθέτησα και πρωτοπαρουσιάστηκε πέρυσι σε πανεπιστήμια (Harvard, Yale, Columbia, UIC κ.α)

– Θα σκηνοθετήσω το ‘’Έρως Ήρως’’ του Α. Παπαδιαμάντη, για  περιοδεία  στα νησιά της άγονης γραμμής, μια πρωτοβουλία του Βασίλη Βελούδου.

– Από τον Γενάρη θα δουλέψουμε με την Όλια Λαζαρίδου πάνω στην παράστασή της ‘’Αντιγόνη’’.

– Συνεχίζονται και φέτος οι παραστάσεις μας με την Αναστασία Παράβα και το ‘’Paramana Puppet Theatre’’.

– Και τέλος περιμένουμε την ολοκλήρωση της ταινίας του Δ. Αβδελιώδη ‘’Το σατυρικό δράμα των Αθηνών.

 

Δανάη Ρούσσου

«Ικέτιδες» του Ευριπίδη

σκηνοθεσία Δήμος Αβδελιώδης

«όπου μετράει η γνώμη του καθενός μας

αρκεί να εξυπηρετεί την ευημερία όλων…»

Advertisement

Ικέτιδες του Ευριπίδη (μτφρ Δήμος Αβδελιώδης)

 

Ο Δήμος Αβδελιώδης μεταφράζει και σκηνοθετεί τις «Ικέτιδες» του Ευριπίδη. Στη σκηνή ανεβαίνουν τρεις ηθοποιοί (Δανάη Ρούσσου, Άρτεμις Ματαφιά, Τζωρτζίνα Λιώση) και δύο μουσικοί (Γιάννης Βιλιώτη, Βασίλης Κολοβός), οι οποίοι αναλαμβάνουν την αφήγηση της δράσης. Η παράσταση στηρίζεται αποκλειστικά στη διαχείριση της εκφοράς του λόγου, ως πρωτογενούς φορέα του νοήματος, που αναδεικνύει τη γήινη απλότητα του Αρχαίου Δράματος. Ο γλύπτης και χαράκτης Αριστείδης Πατσόγλου δημιουργεί τον γεμάτο συμβολισμούς περιβάλλοντα σκηνικό χώρο, τα γλυπτά και τα κοστούμια και ο Βαγγέλης Γιαννάκης την πρωτότυπη μουσική.

Πέμπτη 12, Παρασκευή 13, Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού και ερευνητικού προγράμματος για το Αρχαίο Δράμα και τις Πολιτικές Επιστήμες «Μεγάλες Αφηγήσεις/ Η Επιστροφή Αθήνα_2019».

 

Σκηνοθετικό σημείωμα

Ο Ευριπίδης μ’ αυτό του το έργο θεμελιώνει την προτεραιότητα και την ανωτερότητα των άγραφων νόμων, δηλαδή τις ηθικές εκείνες αξίες που είναι σύμφυτες με την ανθρώπινη ύπαρξη, ως ζωντανή συνείδηση. Αυτές τις αξίες δεν χρειάζεται να τις μάθει κανείς από κανέναν, αφού τις νοιώθει και αντιδρά φυσικά όπως και με τις άλλες του αισθήσεις.

Με την αφορμή ενός τραγικού γεγονότος που συνέβη στους Αργείους, ο Ποιητής καταθέτει όλο το κεκτημένο γνωστικό του οπλοστάσιο από τους μύθους, την ιστορία αλλά και την εμπειρική φιλοσοφία του Πλάτωνα και όλης της πνευματικής ελίτ της εποχής του. Με αυτό τον τρόπο υποδεικνύει το μοντέλο της Δημοκρατίας των Αθηνών ως το μόνο πολίτευμα, που θα μπορούσε να ανταποκριθεί στη δίψα των ανθρώπων για την ευημερία και την ορθή διαχείριση των θεμάτων που ανακύπτουν ανά πάσα στιγμή στις ανθρώπινες κοινωνίες.

Οι Ικέτιδες,  μητέρες απ’ το Άργος, που εκλιπαρούν να τους δοθούν τα σκοτωμένα παιδιά τους για να τα θάψουν, δεν μπορούν να εισακουσθούν ούτε απ’ τους νικητές αντιπάλους τους, τους Θηβαίους που το απαγορεύουν, ούτε από κανένα άλλο θεσμό ή Πόλη της Ελλάδας. Μπορούν να εισακουσθούν μόνο από την Αθήνα της Δημοκρατίας.

Ο Ευριπίδης καταθέτει παράλληλα πως ο σκοπός κι η λειτουργία του Δημοκρατικού πολιτεύματος δεν είναι κάτι δεδομένο και αυτονόητο, αλλά είναι μια διαρκής, ακατάπαυστη και ενδελεχής υποστήριξη των πανανθρώπινων αξιών.  Οι πολιτικοί ηγέτες κα οι ίδιοι οι πολίτες, πρέπει να κρίνουν και να διακρίνουν με ταχύτητα την ορθή και συνεπή επιχειρηματολογία, από την λογική ανακρίβεια, την κολακεία και την δημαγωγία.

Ταυτότητα παράστασης

Ικέτιδες του Ευριπίδη

Μετάφραση, δραματουργία, σκηνοθεσία:  Δήμος Αβδελιώδης

Πρωτότυπη μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης

Σκηνικά – Κοστούμια: Αριστείδης Πατσόγλου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Βοσκοπούλου

Ηθοποιοί: Δανάη Ρούσσου, Άρτεμις Ματαφιά, Τζωρτζίνα Λιώση

Μουσικοί: Γιάννης Βιλιώτης, Βασίλης Κολοβός

Πού: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Αίθουσα Θέατρο, Πειραιώς 206 (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος,  τηλ.: 210 3418550 και 210 3418579, www.mcf.gr
Πότε: Πέμπτη 12, Παρασκευή 13 και Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στις 21:00
Είσοδος: Ελεύθερη με απαραίτητη την κράτηση θέσεων στα τηλέφωνα 210 3418550 και 210 3418579
Ιστότοπος Προγράμματος: www.ancientdrama.gr

H Πράξη έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

'Όπου πας ,να πηγαίνεις με όλη σου την καρδιά' Κομφούκιος..Την πρώτη φορά που είπα ότι θέλω να γίνω Δημοσιογράφος ,είναι όταν συνειδητοποίησα ότι μου αρέσει η περιπέτεια.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG