Άννα Λυμπεροπούλου: “Το ταξίδι μου συνήθως αρχίζει όταν γεννιέται ένας ήρωας στη σκέψη μου”

 

Άννα Λυμπεροπούλου
                                   Άννα Λυμπεροπούλου – Πηγή: Προσωπικό αρχείο της συγγραφέως

Η Άννα Λυμπεροπούλου μάς παρασύρει, μέσω των απαντήσεων της στο περιοδικό MAXMAG, στον πλούσιο μυθοπλαστικό και μη κόσμο της.

Με το βιβλίο της «το κορίτσι πίσω από την αυλαία», ξεκινά ένα δημιουργικό ταξίδι  στον αέναο χώρο της λογοτεχνίας. Ευρηματική μυθιστοριογράφος, με εξαιρετική πλαστικότητα γραφής, συνοδοιπορεί με τους ήρωές της και καθηλώνει τον αναγνώστη από το πρώτο κεφάλαιο. Η επιτυχημένη περιστροφή της στον χρόνο σε συνδυασμό με τις απρόσμενες ανατροπές στην πλοκή, κεντρίζει το ενδιαφέρον του αναγνώστη τόσο, ώστε όσο προχωράει η ανάγνωση να είναι δύσκολο να την διακόψει κανείς  για οποιοδήποτε λόγο.

Η συνέντευξη μας επιδιώκει μια γνωριμία της  Άννας Λυμπεροπούλου  με το αναγνωστικό κοινό, το οποίο την έχει αγαπήσει ήδη, από το πρώτο της βιβλίο.

Επιμέλεια συνέντευξης: Άννα Ρω

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άννα Λυμπεροπούλου, θέλετε να μας ξεναγήσετε στα συγγραφικά σας ταξίδια; Ποιοι είναι οι συνταξιδιώτες σας; Πώς εμβαθύνετε στα ανεξερεύνητα μέρη της ιστορίας σας; Είστε απέναντι ή μέσα στους ήρωές σας; Συμπορεύεστε στην καθημερινή σας ζωή μαζί τους; Φωτίστε μας αυτόν τον κόσμο.

Το ταξίδι μου συνήθως αρχίζει όταν γεννιέται ένας ήρωας στη σκέψη μου. Εκείνος βάζει τις πρώτες λέξεις στο χαρτί. Κι όπως αφουγκράζομαι όσα θέλει να μου πει, λέξη τη λέξη το πλάνο μεγαλώνει, ώσπου εμφανίζεται,  ευκρινής και ζωηρόχρωμη, η σκηνή ολόγυρά του. Ύστερα, ένας – ένας, με πλησιάζουν οι συνοδοιπόροι του, οικείοι του αλλά και ξένοι. Με τις δικές τους ιστορίες, τις έγνοιες μα και τα κρυμμένα τους. Κι όλοι τους στέκονται κοντά μου, ζουν μαζί μου και ζω μαζί τους, μέχρι να μου φανερώσουν όλα τους τα μυστικά, και για όλα να τους δώσω λύση.

Κανείς δεν θα φανταζόταν, ότι ο τίτλος του πρώτου σας βιβλίου με τίτλο «Το κορίτσι πίσω από την αυλαία», είναι και η λύση του μυστηρίου ενός μυθιστορήματος σχεδόν πεντακοσίων σελίδων, που κατέκτησε την τρίτη έκδοση σε λιγότερο από έναν χρόνο της πρώτης κυκλοφορίας του. Τι αισθήματα γεννιούνται στην Άννα Λυμπεροπούλου απ` αυτή την επιτυχία;

Όσο έγραφα «Το κορίτσι πίσω από την αυλαία”, είχα στο μυαλό μου μια εικόνα: έναν άνθρωπο, άγνωστο σε μένα, που καθισμένος στον καναπέ του κρατάει στα χέρια το βιβλίο και βυθίζεται μαζί μου στον κόσμο αυτόν που δημιούργησα, ζει μαζί με τους ήρωες την ιστορία μου. Όταν εξαντλήθηκε η πρώτη και η δεύτερη έκδοση αισθάνθηκα πως η πραγματικότητα ξεπέρασε τη φαντασία. Αυτό δεν μπορεί παρά να φέρει μεγάλη χαρά και υπερηφάνεια.

Πρόκειται για ένα ολοκληρωτικά πετυχημένο αστυνομικό και κυρίως ανθρώπινο μυθιστόρημα. Αυτά είναι τα λόγια του Βασίλη Βασιλικού κατά την παρουσίαση του βιβλίου στον Ιανό. Συμφωνώ απόλυτα μαζί του  και θα σταθώ στον όρο «ανθρώπινο». Μπορεί στον άξονα του βιβλίου να  περιστρέφονται δυο φόνοι,  μια εξαφάνιση, ένα κύκλωμα  παράνομων υιοθεσιών, το πραγματικό  όμως, επίκεντρο του βιβλίου είναι η ακτινοσκόπηση των ετερόκλητων χαρακτήρων της μυθοπλασίας και η ανάδειξη των αθέατων πλευρών τους με τρόπο μοναδικό. Πετυχαίνετε απόλυτα αυτό που απαιτεί ο αναγνώστης, τη σύμπλευση της ιστορίας με το δικό του θυμικό. Πόσο δύσκολο ήταν να  κρατήσατε τα ηνία και  να παραδώσετε στο κοινό ένα έργο συμπυκνωμένο, κατά το μέτρο του δυνατού, βέβαια.

Καταρχήν θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Βασίλη Βασιλικό για τα λόγια του που μου έδωσαν, από την περίοδο της συγγραφής, ανεξάντλητο κουράγιο και κίνητρο. Όσο για τα ηνία της ιστορίας, χρειάστηκε να τα κρατήσω γερά, οι ήρωες είναι ατίθασοι και δεν τους αρέσει η χειραγώγηση. Κατάφερα απλώς να τους καλοπιάσω ώστε να προσγειωθούμε όλοι μας ομαλά.

Άννα Λυμπεροπούλου
                     Από την παρουσίαση του βιβλίου της Άννας Λυμπεροπούλου – Πηγή Προσωπικό αρχείο της συγγραφέως

Κατά την προσωπική μου γνώμη, το βιβλίο σας έχει όλα τα στοιχεία που το καθιστούν πρόσφορο για την μεταφορά του στον κινηματογράφο ή την τηλεόραση. Σας γοητεύει αυτή η ιδέα ή σας φοβίζει ο κίνδυνος της μη αξιόπιστης μεταφοράς του στην οθόνη;

Με γοητεύει απόλυτα, και δεν ανησυχώ. Υπάρχουν πολλοί εξαιρετικοί δημιουργοί στη χώρα μας. Το εύχομαι μια μέρα να βρεθεί στον δρόμο τους «Το κορίτσι πίσω από την αυλαία».

Πόσο δημιουργικά μπορεί να λειτουργήσει ο ναρκισσισμός στο έργο ενός συγγραφέα;

Με βάζετε σε σκέψεις. Χωρίς αυτόν ίσως να μην υπάρχει εξέλιξη, ίσως μια δόση ναρκισσισμού να είναι απαραίτητη για να σου δώσει δύναμη να κολυμπήσεις σε πιο βαθιά νερά. Ίσως βέβαια και να πνιγείς. Κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό.

Από τον Συλί Προυντόμ που κατέκτησε το 1901 το πρώτο νόμπελ λογοτεχνίας μέχρι το νόμπελ του 2019 στον Πέτερ Χάντκε, ποιος συγγραφέας σ` αυτή την ευρεία λίστα, κατέχει εξέχουσα θέση στις προτιμήσεις σας;

Δεν θα φύγει ποτέ από το μυαλό μου η τελευταία σκηνή από «Τα σταφύλια της οργής». Θα επιλέξω λοιπόν τον Τζον Στάινμπεκ.

Το κορίτσι πίσω από την αυλαία
                          Εξώφυλλο- Πηγή: Προσωπικό αρχείο συγγραφέως

Νομίζω ότι βρισκόμαστε στο χείλος ενός μεταβατικού σταδίου, που αφορά πολλούς τομείς της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Η λογοτεχνία ανήκει σ` αυτούς τους τομείς; Έχετε αβεβαιότητα για το μέλλον της;

Καμία. Η λογοτεχνία είναι μεγαλύτερη από εμάς και θα επιβιώσει. Εμείς είμαστε απλώς μια φάση της, όχι το αντίθετο.

Θα επιλέγατε ποτέ ένα θέμα με βάση τις προτιμήσεις του αναγνωστικού κοινού, έτσι όπως τις σφυγμομετρεί ένας εκδοτικός οίκος;

Ξέρω καλά πως ο «Κέδρος» δεν θα με έφερνε σε μια τέτοια θέση, που είναι εντελώς έξω από τη λογική των εκδόσεών του. Όμως, παρόλα αυτά, δεν θεωρώ πως γνωρίζω ποια θέματα είναι «μεγάλα» και «σημαντικά» και αξίζουν να γραφτούν. Ίσως και να έχουν ήδη γραφτεί. Νομίζω όμως πως το σημαντικό μπορεί να φωλιάσει σε οποιαδήποτε ιστορία.

Στην Ελλάδα, δεν υφίσταται το επάγγελμα του συγγραφέα, υπό την έννοια ότι, δεν υπάρχει σημαίνουσα κερδοφορία από τα βιβλία, με αποτέλεσμα οι συγγραφείς ν` αναγκάζονται να εργάζονται παράλληλα σε άλλους τομείς. Πόσο φρενάρει αυτό τα συγγραφικά σας όνειρα; Ποια απ` τις δύο δραστηριότητες αδικείται, η επαγγελματική ή η συγγραφική σας;

Θα ήθελα να ήταν διαφορετική η πραγματικότητα. Το έχω δεχτεί όμως, οπότε αντιμετωπίζω τις διαφορετικές πτυχές της καθημερινότητάς μου σαν ένα επιπλέον κέρδος. Ας πούμε πως προσπαθώ να ζήσω δυο ζωές.

Μια γυναίκα, πολλές φορές, έχει κι έναν επιπλέον ρόλο, αυτόν της μητέρας. Χωρίς να θέλω σε καμία περίπτωση να υποτιμήσω τον ρόλο του πατέρα, συνήθως αυτός ο ρόλος διεκδικεί την πρώτη θέση στη ζωή των γυναικών. Πώς ισορροπεί μια δημιουργική γυναίκα σαν εσάς ανάμεσα στα θέλω, τα μπορώ και τα πρέπει;

Ακροβατώντας και παραπαίοντας. Ωστόσο, ξέρω καλά πως η μητρότητα με έκανε καλύτερο άνθρωπο. Ίσως κατά συνέπεια να με έκανε και καλύτερη συγγραφέα. Σίγουρα οι δυο αυτές ιδιότητες πορεύονται πλέον μαζί, αφού η κάθε μου σκέψη περιέχει, εκούσια ή ακούσια, στον πυρήνα της την κόρη μου. Από εκείνη πυροδοτούνται οι ιδέες μου και σε εκείνη καταλήγουν. Μερικές φορές πιστεύω πως ότι κι αν έχω γράψει είναι, στο βάθος – βάθος για την Ιόλη.

Θα μας αποκαλύψετε κάτι απ` το επόμενο βιβλίο σας; Θα διαβάσουμε πάλι ένα πολύπλοκο, πολυπρόσωπο, πολυσήμαντο και προχωρημένο όσον αφορά τα όρια της φαντασίας αλλά και της γραφής μυθιστόρημα;  Είστε έτοιμη να εκθέσετε τους νέους σας ήρωες ή είναι ακόμη υπό την προστασία σας;

Εγώ είμαι, εκείνοι δεν είναι, οπότε θα είμαι συνετή. Το βιβλίο που ετοιμάζω είναι και πάλι πολυπρόσωπο, κι αν έχετε δίκιο πως το πρώτο είναι προχωρημένο όσον αφορά τα όρια της φαντασίας, φιλοδοξώ το δεύτερο να είναι ακόμα περισσότερο. Αλλά ίσως αυτό να είναι και ναρκισσισμός.

Άννα Λυμπεροπούλου, σας χαρακτηρίζω σαν μια προσωπικότητα με το πιο καθαρό και ειλικρινές βλέμμα, που ως συγγραφέας, αυτή την αλήθεια την εκβάλει στις σελίδες του βιβλίου της, αφού πρώτα διυλίσει με μαεστρία τους χαρακτήρες των ηρώων της. Τι λέτε ; Ισχύει;

Σας ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σας. Σίγουρα είναι αυτό για το οποίο κοπιάζω. Θέλω να βλέπω τους ανθρώπους όπως είναι, και τους αληθινούς και τους επινοημένους. Που για μένα είναι επίσης αληθινοί.

 

Άννα  Λυμπεροπούλου σας ευχαριστούμε για την παραχώρηση της συνέντευξης στο MAXMAG  και σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία στη συγγραφική σας προσπάθεια.

 

«Το κορίτσι πίσω από την αυλαία»  κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.

 

 

 

 

 

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Άννα Ρω

Η Άννα Ρω σπούδασε Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων. Η συγγραφή όμως είναι ο άξονας επικοινωνίας της. Γράφει διηγήματα, ποίηση, θεατρικά έργα, παραμύθια. Θεωρεί το θέατρο ως την "Άνασσα" των τεχνών και πιστεύει ακράδαντα, πως όλα θα ήταν αλλιώς, αν αισθανόμαστε από λίγο ως πολύ όλοι ποιητές.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;