Chanel No5: Τα μυστικά του πιο διαχρονικού αρώματος όλων των εποχών

annstreetstudio.com

Το Chanel No5 δημιουργήθηκε ώστε να εκφράζει τη σύγχρονη γυναίκα του 1920 και έμελλε να εκφράζει τη σύγχρονη γυναίκα των επόμενων 10 δεκαετιών. Φέτος κλείνει έναν αιώνα από τη δημιουργία του και είναι αναμφίβολα, το πιο δημοφιλές άρωμα στην ιστορία της μόδας. Επομένως, το Chanel No5 απροσδόκητα, μα όχι τυχαία, εκφράζει τη διαχρονική γυναίκα και τον αιώνιο γυναικείο αισθησιασμό. Ας δούμε όμως καλύτερα, τι μυστικά μπορεί να κρύβει ένα μικρό μπουκαλάκι στην ιστορία του.

Η δημιουργία

Το 1920, η Coco Chanel έρχεται σε επαφή με τον Ernest Beaux, έναν αρωματοποιό με καταβολές από τη Γαλλία και τη Ρωσία. H οδηγία που έδωσε στον κορυφαίο αρωματοποιό του Παρισιού, είναι ότι ήθελε “ένα γυναικείο άρωμα, με μυρωδιά γυναίκας”. Μετά από ένα σύντομο δειγματισμό των δημιουργιών του Ernest Beaux, η Coco Chanel κατέληξε στο άρωμα-ορόσημο για τον οίκο της. Το ότι ένας οίκος μόδας απέκτησε το δικό του άρωμα, θεωρούνταν πρωτοπορία της εποχής για το χώρο. Έκτοτε και μέχρι σήμερα, οι μεγαλύτεροι οίκοι μόδας δραστηριοποιούνται ενεργά στο χώρο της ομορφιάς και έχουν τα δικά τους ομώνυμα αρώματα. Αυτή ήταν μία από τις επαναστατικές κινήσεις της Coco Chanel που την καθιέρωσαν στην ιστορία της μόδας ως μία από τις πιο εμβληματικές φιγούρες.

Κι όμως, ιστορικά ντοκουμέντα αποδίδουν την πρωτοπορία αυτή σε έναν από τους ισχυρότερους αντιπάλους της Chanel, τον Paul Poiret. Ο Γάλλος σχεδιαστής υψηλής ραπτικής είχε λανσάρει το δικό του άρωμα για τον οίκο του, ακριβώς μια δεκαετία πριν το Chanel No5. Του έδωσε όμως το όνομα της κόρης του, “Parfums de Rosine”, κι έτσι η σύνδεση με τον οίκο δεν ήταν τόσο δυνατή. Ένας από τους λόγους που το αντίστοιχο παράδειγμα της Chanel, αν και μεταγενέστερο, γνώρισε παγκόσμια διαχρονική αναγνώριση, είναι ότι του έδωσε το όνομά της και το κατέστησε άρρηκτα συνδεδεμένο με τον οίκο της κάτω από το ίδιο brand name.

Η φόρμουλα

Ένας άλλος λόγος είναι το ίδιο το άρωμα, του οποίου η φόρμουλα ήταν επίσης, μια πρωτοπορία για την εποχή. Η Coco ήθελε ένα άρωμα που “θα μύριζε όπως μια γυναίκα, και όχι όπως ένα τριαντάφυλλο”. Τα αρώματα της εποχής προσέδιδαν στις γυναίκες που τα φορούσαν, μια ισχυρή νότα λουλουδιών. Κάτι που προφανώς, η Coco Chanel βρήκε αδιάφορο και βαρετό. Έτσι, θέλησε να δημιουργήσει ένα άρωμα που θα αναδείξει όχι απλώς ευχάριστες μυρωδιές, αλλά την πολύπλοκη γυναικεία φύση και την ιδιαίτερη προσωπικότητα κάθε γυναίκας που το φοράει.

Η φόρμουλα του Chanel No5 περιέχει ylang ylang, τριαντάφυλλο, γιασεμί, σανδαλόξυλο και πολλά άλλα που συνθέτουν ένα μοναδικό, αισθησιακό άρωμα. Αξίζει να σημειωθεί πως για την παραγωγή 1,5 κιλού αρώματος χρειάζεται 1 τόνος λουλουδιών. Λίγα μόνο χρόνια από το λανσάρισμα του αρώματος, ο Ernest Baux προέβη σε μια βελτίωση της φόρμουλας. Μετά από μελέτη πολλών χημικών ενώσεων ανακάλυψε πως κάποια συστατικά, όπως το λεμόνι, εντείνουν τη μυρωδιά άλλων συστατικών, όπως των λουλουδιών. Επομένως, το άρωμα της Coco έχει ένταση και διάρκεια. Ακριβώς ό,τι χρειάζεσαι από το άρωμά σου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Chanel No5
pinterest.com

Ο αριθμός 5

Πολλά έχουν ειπωθεί για το πώς ένας αριθμός έδωσε όνομα στο πιο εμβληματικό άρωμα όλων των εποχών. Η πιο διαδεδομένη εντύπωση είναι ότι από τα αρώματα που της δειγμάτισε ο Ernest Baux, το 5ο ήταν αυτό που κέρδισε την έγκριση της Coco Chanel. Μια άλλη εκδοχή, που δεν αναιρεί απαραίτητα την πρώτη, θέλει την Coco να δηλώνει το εξής: “Κάνω τις επιδείξεις μου στις 5 Μαΐου, που είναι ο 5ος μήνας του χρόνου. Το 5 ας είναι και η τύχη του αρώματος”.

Τέλος, φημολογείται πως το άρωμα πήρε το όνομά του από την αγαπημένη σουίτα της σχεδιάστριας στο ξενοδοχείο Ritz. Στη σουίτα 302 πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής της, από το άθροισμα της οποίας προκύπτει το 5. Σίγουρο είναι πως ο αριθμός αυτός παρουσιαζόταν με ιδιαίτερη σημασία στη ζωή της. Ανεξαρτήτως λοιπόν, του λόγου που επιλέχθηκε ως το όνομα του πρώτου της αρώματος, έφερε την απαραίτητη τύχη για την επιτυχία του.

Το μπουκάλι

Ξέρεις ή θα έχεις παρατηρήσει πως το μπουκάλι του εν λόγω αρώματος θυμίζει διαμάντι. Καθότι, από την πρώτη στιγμή το Chanel No5 προωθήθηκε ως προϊόν πολυτελείας. Ήξερες όμως, πως το σχήμα του μπουκαλιού θυμίζει την κάτοψη της πλατείας Vendome στο Παρίσι; Η πλατεία αυτή είναι μία από τις μεγάλες πηγές έμπνευσης της Coco Chanel και είχε θέα σ’αυτήν από τη σουίτα της στο Ritz. Αυτό υποστηρίζεται σε βίντεο στο επίσημο site της Chanel, το οποίο μπορείς να δεις εδώ.

Αυτό που λέγεται ακόμη, είναι πως το διάσημο αυτό άρωμα ήταν μια τιμητική κίνηση προς ένα αγαπημένο της πρόσωπο, τον Arthur Capel. Ο γνωστός παίκτης polo έχασε τη ζωή του δύο χρόνια πριν το λανσάρισμα του Chanel No5 σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Όσο ζούσε δεν αποχωριζόταν ποτέ το φλασκί του με ουίσκι. Καθότι το χρώμα του αρώματος θυμίζει το γνωστό ποτό, θα λέγαμε πως η κ. Chanel επιχείρησε να φτιάξει το “φλασκί” που δε θα αποχωριζόταν ποτέ καμία γυναίκα. Και τα κατάφερε.

Chanel No5
viauphotography.com

Η καμπάνια

Την εποχή που το άρωμα άρχισε να χάνει την πρότερη αίγλη του, μία ευφυής και εντυπωσιακή καμπάνια έφερε την ανάκαμψη. O νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, Jacques Helleu, βρήκε την έμπνευση σε μια περιγραφή της ίδιας της Coco Chanel για το μπουκάλι. Ήθελε “καθαρή διαφάνεια…ένα αόρατο μπουκάλι”. Με γνώμονα αυτή τη φράση, ο Helleu με φωτογράφο τον Richard Avedon και μοντέλο την όχι και τόσο γνωστή τότε, ηθοποιό Catherine Deneuve δημιούργησαν το διάσημο πορτρέτο της Deneuve μέσα από το μπουκάλι του Chanel No5. Αυτή η ιδέα χαρακτηρίζει και όλες τις μετέπειτα καμπάνιες του αρώματος μέχρι σήμερα. Γεγονός είναι πως άλλαξε τα δεδομένα στη διαφήμιση προϊόντων πολυτελείας. Από αισθητικής απόψεως, καθιέρωσε μια μινιμαλιστική φόρμα με πολύ σικάτη προσέγγιση. Περισσότερα εμβληματικά πορτρέτα στην ιστορία της μόδας θα βρεις εδώ.

Η φήμη

Η φήμη του απόλυτου αρώματος ξεκίνησε από την ίδια την Coco Chanel στις ελιτιστικές της παρέες στο Παρίσι. Συνήθιζε να ψεκάζει χαριτωμένα τις φίλες της, αλλά και να δωρίζει μερικά μπουκαλάκια, ώστε έκανε την απόκτηση ενός μόνο μπουκαλιού “να μοιάζει σαν να κέρδισες το λαχείο”. Όμως η φήμη του ξεπέρασε γρήγορα τα σύνορα της Γαλλίας με μότο “every woman alive wants Chanel No5”. Είναι αξιοθαύμαστο πως μετά τη λήξη του Β’ παγκοσμίου πολέμου, Αμερικανοί στρατιώτες έκαναν ουρά έξω από το κατάστημά της, για να πάρουν το πολυπόθητο μπουκαλάκι για τις αγαπημένες τους επιστρέφοντας στην πατρίδα. Όλα αυτά ίσως σου ήταν λιγότερο γνωστά. Όμως δεν είναι μυστικό πως τη φήμη αυτού του αρώματος την απογείωσε η Merilyn Monroe με μία της συνέντευξη. Λέγοντας πως “στο κρεβάτι δε φορά, παρά μερικές σταγόνες Chanel No5” έκανε το άρωμα παγκοσμίως γνωστό.

telegraph.com

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Τριαντάφυλλη Μουζάκη

Με φωνάζουν Τριαντάφυλλη ή το λουλούδι της παρέας. Έχω μόνιμα visual cravings, αφού συνεχώς αναζητώ το Ωραίο και δεν πάω πουθενά χωρίς ένα σημειωματάριο και τουλάχιστον ένα βιβλίο.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;