Βιταμίνη Β6: Γιατί είναι τόσο σημαντική η πυριδοξίνη;

πυριδοξίνη
Πηγή: 123rf.com

Η Βιταμίνη Β6 ή πυριδοξίνη, ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β και μαζί με τη βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ) αποτελούν τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες του οργανισμού. Το σώμα αδυνατεί να παράξει από μόνο του τη βιταμίνη, επομένως η πρόσληψή της γίνεται μόνο μέσω της διατροφής. Συγκεκριμένα, η πυριδοξίνη εντοπίζεται στο σιτάρι, τα ψάρια, τα πουλερικά, στα δημητριακά και στα φρούτα. Για τους υγιείς ενήλικες η πρόσληψη συστήνεται στα 1,3 mg.

  • Έλλειψη

Νεφροπαθείς ή άτομα με σύνδρομα δυσαπορρόφησης είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν έλλειψη στη βιταμίνη. Ακόμη, οι αλκοολικοί αλλά και αυτοί που πάσχουν από αυτοάνοσα νοσήματα κινδυνεύουν από έλλειψη πυριδοξίνης. Συνεπώς από την έλλειψη, μπορεί να προκληθεί αναιμία, σύγχυση, κατάθλιψη ή μια εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος.

  • Τοξικότητα

Κατανάλωση της βιταμίνης, σε ποσότητα άνω των 500 mg ημερησίως, ενδέχεται να προκαλέσει περιφερική νευροπάθεια και όχι μόνο. Ενδέχεται, επίσης να προκαλέσει και συναισθηματική αταξία, ενώ οι αισθήσεις που σχετίζονται με την αφή, τη θερμοκρασία και τον πόνο επηρεάζονται ελάχιστα. Το κυκλοφορικό και το κεντρικό νευρικό σύστημα, παραμένει ανέπαφο από την τοξικότητα της βιταμίνης.

πυριδοξίνη
Πηγή: ugro.com
  • Σημασία Βιταμίνης Β6
  • Η Β6 σχετίζεται με την διάθεσή μας και συγκεκριμένα με την εμφάνιση κατάθλιψης. Πολλές μελέτες, έχουν συνδέσει τα χαμηλά επίπεδα της Β6 στο αίμα και την χαμηλή πρόσληψή της, με την εμφάνιση συμπτωμάτων κατάθλιψης. Παρόλα αυτά, η συγκεκριμένη βιταμίνη δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως θεραπεία για την καταπολέμησή της.
  • Η πυριδοξίνη, μπορεί να αποτρέψει ενδεχόμενη μείωση της εγκεφαλικής λειτουργίας, μέσω της πρόληψης της νόσου Αλτσχάιμερ. Συγκεκριμένα, μειώνει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης, που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη νόσο και με διαταραχές της μνήμης. Με αυτόν τον τρόπο, η βιταμίνη θωρακίζει αλλά δεν βελτιώνει τη νοητική λειτουργία.
  • Η Β6, συμβάλλει, ακόμη σε μια πιο ήρεμη εγκυμοσύνη περιορίζοντας τις ναυτίες και τους εμετούς. Μελέτες, σε εγκυμονούσες, που τους χορηγήθηκε η συγκεκριμένη βιταμίνη έδειξαν πως τα συμπτώματα για ναυτία και εμετό, μειώθηκαν μέχρι και 31% ύστερα από 4 μέρες καθημερινής πρόσληψης. Συμπερασματικά, συμπληρώματα (σε επικοινωνία με τον αρμόδιο ιατρό) Βιταμίνης Β6 σε ποσότητα 30-70 mg θα συμβάλλουν στην μείωση των παραπάνω συμπτωμάτων.
  • Τα συμπληρώματα της πυριδοξίνης, ενδέχεται, να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας (AMD). Επιπροσθέτως, επαρκής πρόσληψη της βιταμίνης, θα περιορίσει ενδεχόμενες βλάβες του αμφιβληστροειδούς χιτώνα. Επομένως, η πυριδοξίνη επηρεάζει και την όραση.
  • Μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων

Η Β6 μπορεί να αποτρέψει το φράξιμο των αρτηριών και να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων. Η δράση της αυτή οφείλεται, στον περιορισμό των υψηλών επιπέδων ομοκυστεΐνης που σχετίζονται με ανάπτυξη διάφορων ασθενειών συμπεριλαμβανομένων και του καρδιαγγειακού. Εξαιτίας αυτού, τα άτομα με χαμηλά επίπεδα πυριδοξίνης στο αίμα, παρουσιάζουν διπλάσιο κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακού νοσήματος, σε σχέση με αυτά που διαθέτουν τη βιταμίνη σε υψηλά επίπεδα.

  • Συμβάλλει στην πρόληψη και θεραπεία της αναιμίας

Η πυριδοξίνη, συμμετέχει στην παραγωγή της αιμοσφαιρίνης, μιας πρωτεΐνης που μεταφέρει το οξυγόνο στα κύτταρα. Σε περίπτωση, που υπάρχει μείωση των επιπέδων της αιμοσφαιρίνης στο αίμα, το οξυγόνο δεν μπορεί να φτάσει στα κύτταρα και προκαλείται αναιμία. Συνεπώς, πρέπει να αποφεύγεται η έλλειψη της Β6, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε μειωμένη παραγωγή αιμοσφαιρίων και αναιμία. Αυξημένο κίνδυνο, μάλιστα, για πρόκληση αναιμίας λόγω ανεπάρκειας πυριδοξίνης εμφανίζουν οι έγκυες γυναίκες και οι γυναίκες γόνιμης ηλικίας.

  • Μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του καρκίνου

Ορισμένες μελέτες έχουν αναδείξει μια σύνδεση μεταξύ του καρκίνου και την πρόσληψη της πυριδοξίνης. Συγκεκριμένα, έχει βρεθεί πως η επαρκής πρόσληψη της βιταμίνης, μειώνει τον κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου, με τα αίτια μέχρι στιγμής να είναι ασαφή. Οι επιστήμονες, υποθέτουν, όμως, πως οφείλεται στην ικανότητά της να καταπολεμά τη φλεγμονή που προκαλεί τον καρκίνο.

Πηγές άρθρου:

9 Health Benefits of Vitamin B6 (Pyridoxine) – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: healthline.com (τελευταία πρόσβαση: 5-2-21)

Vitamin B6 Toxicity – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: msdmanuals.com (τελευταία πρόσβαση: 5-2-21)

ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β6 – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: vita4you.gr (τελευταία πρόσβαση: 5-2-21)


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Νικόλας Παρασκευής

Είμαι φοιτητής του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας, με ιδιαίτερη έφεση στην συγγραφή επιστημονικών και όχι μόνο άρθρων.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;