Τι είναι ο συμπυκνωμένος χυμός;

SHARE

Πηγή εικόνας: ebloko.gr

Ο συμπυκνωμένος χυμός, είναι ο χυμός φρούτων από τον οποίο έχει εξαχθεί το μεγαλύτερο μέρος του νερού. Ανάλογα με τον τύπο, μπορεί να προσφέρει κάποια απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, συμπεριλαμβανομένων βιταμινών και μετάλλων. Ωστόσο, το συμπύκνωμα επεξεργάζεται περισσότερο από το χυμό πρώτων φρούτων, αφήνοντας πολλούς ανθρώπους να αναρωτιούνται εάν είναι καλό ή κακό για την υγεία τους.

Για να γίνουμε πιο σαφείς:

Συμπύκνωμα χυμού

Το νερό μπορεί να περιλαμβάνει μέχρι και το 90% του χυμού. Όταν απομακρύνεται το μεγαλύτερο μέρος αυτού του υγρού, το αποτέλεσμα είναι ένα παχύ σιρόπι, προϊόν γνωστό ως συμπύκνωμα χυμού. Η εκχύλιση του νερού μειώνει την ανάπτυξη των βακτηρίων, πράγμα που σημαίνει ότι το συμπύκνωμα δεν καταστρέφεται τόσο εύκολα όσο ο χυμός . Αυτή η διαδικασία μειώνει επίσης τα έξοδα συσκευασίας, αποθήκευσης και μεταφοράς.

Ακόμα, οι μέθοδοι επεξεργασίας διαφέρουν. Τα περισσότερα συμπυκνώματα φιλτράρονται, εξατμίζονται και παστεριώνονται, αλλά μερικά μπορεί επίσης να περιέχουν πρόσθετα.

Τα συμπυκνώματα χυμού πωλούνται σε θερμοκρασία δωματίου ή καταψύχονται και προορίζονται να αραιωθούν σε φιλτραρισμένο νερό πριν από την κατανάλωση.

Πως φτιάχνεται

Για να γίνει συμπύκνωμα χυμού, ολόκληρα τα φρούτα πλένονται καλά, τρίβονται και θρυμματίζονται ή αναμειγνύονται για να παράγουν πολτό. Το μεγαλύτερο μέρος της περιεκτικότητας σε νερό στη συνέχεια εκχυλίζεται και εξατμίζεται. Επειδή η φυσική γεύση του καρπού μπορεί να αραιωθεί, ως αποτέλεσμα πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν πρόσθετα. Όπως συσκευασίες γεύσης, οι οποίες είναι τεχνητές ενώσεις που παράγονται από υποπροϊόντα φρούτων.

Επιπλέον, τα γλυκαντικά όπως το σιρόπι αραβοσίτου υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη (HFCS) προστίθενται συχνά σε συμπυκνώματα χυμών φρούτων. Ενώ το νάτριο μπορεί να προστεθεί σε μείγματα χυμών λαχανικών. Μπορούν επίσης να προστεθούν τεχνητά χρώματα και αρώματα.

Advertisement

Ορισμένα συμπυκνώματα επίσης υποβάλλονται σε αγωγή για την απομάκρυνση των επιβλαβών μικροβίων, βελτιώνοντας έτσι τη διάρκεια ζωής.

Τύποι συμπυκνωμένου χυμού

  • 100% συμπυκνωμένο φρούτο: Συμπυκνώματα από 100% φρούτα είναι η πιο υγιεινή επιλογή. Καθώς συσκευάζουν τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά και είναι μόνο γλυκαντικά με φυσικά σάκχαρα φρούτων – χωρίς προσθήκη ζάχαρης . Εντούτοις, ενδέχεται να περιέχουν πρόσθετα.
  • Συμπυκνωμένο κοκτέιλ φρούτων ή ποτό: Τα προϊόντα που πωλούνται ως συμπυκνωμένο κοκτέιλ φρούτων ή ποτό παρασκευάζονται από ένα μείγμα χυμών. Αυτά συχνά περιλαμβάνουν πρόσθετες γεύσεις ή γλυκαντικά για να αντισταθμίσουν την έλλειψη ολόκληρων καρπών. Η ανάγνωση των ετικετών διατροφής είναι το κλειδί. Εάν το πρώτο συστατικό είναι μια προστιθέμενη ζάχαρη, όπως το HFCS, η ζάχαρη ζαχαροκάλαμου ή το σιρόπι φρουκτόζης, ίσως θελήσετε να αποφύγετε αυτό το προϊόν.
  • Κονσέρβες χυμού σε σκόνη: Τα συμπυκνώματα χυμού σε σκόνη αφυδατώνονται με μεθόδους όπως ξήρανση και ψύξη. Αυτό αφαιρεί όλο το περιεχόμενο νερού και επιτρέπει σε αυτά τα προϊόντα να καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο. Πολλές μελέτες δείχνουν ότι οι συμπυκνωμένες σκόνες μικτών φρούτων και λαχανικών συνδέονται με μειωμένους δείκτες φλεγμονής και αυξημένα επίπεδα αντιοξειδωτικών. Ενώ η φλεγμονή είναι φυσική απόκριση του σώματος, η χρόνια φλεγμονή συνδέεται με πολλές ασθένειες. Συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου και του διαβήτη. Έτσι, οι αντιφλεγμονώδεις ενώσεις που βρίσκονται σε τρόφιμα όπως μερικά συμπυκνώματα χυμού μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη αυτής της κατάστασης.

Πιθανά οφέλη για την υγεία

  • Πλούσια σε σημαντικά θρεπτικά συστατικά. Οι συμπυκνωμένοι χυμοί φρούτων και λαχανικών είναι πιο υγιεινοί εάν παρασκευάζονται από 100% φρούτα ή λαχανικά – χωρίς πρόσθετα όπως η προσθήκη ζάχαρης ή αλατιού. Παραδείγματος χάριν, ένα ποτήρι συμπυκνωμένο χυμό πορτοκαλιού (120 ml) που παρασκευάζεται από συμπύκνωμα, παρέχει το 28% της ημερήσιας αξίας βιταμίνης C. Η θρεπτική αυτή ουσία παίζει σημαντικό ρόλο στην ανοσία και την επούλωση πληγών. Ο χυμός καρότου από 100% φυτικό συμπύκνωμα, είναι μια πλούσια πηγή προβιταμίνης Α , προσφέροντας το επιβλητικό 40% ανά 240 ml που σερβίρει.
  • Πακέτα ωφέλιμων φυτικών ενώσεων: Ο συμπυκνωμένος χυμός περιέχει ευεργετικές φυτικές ενώσεις. Όπως καροτενοειδή, ανθοκυανίνες και φλαβονοειδή. Αυτά συνδέονται με πολλά οφέλη για την υγεία, όπως βελτιωμένη υγεία της καρδιάς και μειωμένη φλεγμονή. Τα φλαβονοειδή στο χυμό πορτοκαλιού μπορεί να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της χρόνιας φλεγμονής που σχετίζεται με την παχυσαρκία.
  • Μπορούν να προάγουν την υγεία του δέρματος: Πολλά συμπυκνώματα χυμού είναι πλούσια σε βιταμίνη C και αντιοξειδωτικά. Τα οποία μπορούν να προωθήσουν την υγεία του δέρματος και να επιβραδύνουν τα αποτελέσματα της γήρανσης του δέρματος.

Πιθανά μειονεκτήματα

Advertisement
  • Ο χυμός και τα συμπυκνώματα χυμού μπορεί να μην είναι ο καλύτερος για όλους. Συνολικά, δεν έχουν τις φυτικές ίνες που παρέχουν τα ολόκληρα φρούτα και μπορούν να φορτωθούν με προστιθέμενα σάκχαρα. Συνίσταται, να λαμβάνουμε λιγότερο από το 10% των ημερήσιων θερμίδων μας από τα προστιθέμενα σάκχαρα. Μια δίαιτα υψηλή σε προστιθέμενα σάκχαρα συνδέεται με χρόνιες ασθένειες, όπως ο διαβήτης και η καρδιακή νόσος. Για τα συμπυκνώματα χυμού λαχανικών, επιλέξτε επιλογές χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο ή συμπυκνώματα με λιγότερα από 140 mg νατρίου ανά μερίδα.
  • Έλλειψη φυτικών ινών. Εάν αγοράζετε συμπυκνώματα χυμών αποκλειστικά για τα θρεπτικά συστατικά τους, καλύτερα να τρώτε ολόκληρα φρούτα. Το συμπύκνωμα στερείται της φυτικής ίνας που παρέχει ολόκληρο το φρούτο. Έτσι, αυτά τα προϊόντα προκαλούν μεγαλύτερες αιχμές στο σάκχαρο του αίματος από ό, τι οι καρποί, καθώς οι φυτικές ίνες βοηθούν στη σταθεροποίηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, ο συμπυκνωμένος συχνά περιέχει περισσότερους υδατάνθρακες και θερμίδες ανά μερίδα σε σχέση με ολόκληρους καρπούς. Για παράδειγμα, ένα μεσαίο πορτοκάλι (131 γραμμάρια) έχει 62 θερμίδες και 15 γραμμάρια υδατάνθρακα, ενώ ένα ποτήρι συμπυκνωμένο χυμό πορτοκαλιού (240 ml) από 100% συμπύκνωμα έχει 110 θερμίδες και 24 γραμμάρια υδατάνθρακα.

Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω, μπορεί ενα ποτήρι κρύου χυμού να φαντάζει ιδανικό ειδικά τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού αλλά θα πρέπει η κατανάλωσή τους να γίνεται με μέτρο.

Advertisement

 

Διατροφή & ψυχολογία: Τροφές που σε ηρεμούν

Ποιοι χυμοί είναι «παγίδες» στη δίαιτα – Ποιοι είναι οι καλύτεροι

 

 

 

 

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Παπαδάκη Χαρά : Σύμβουλος διατροφής , γεννημένη το 1991 στη Καβάλα, κάτοικος Μονάχου εδώ και ενάμιση χρόνο. Λάτρης των βιβλίων , της μουσικής και των ταξιδιών. Ανεξήγητη αγάπη για τη φιλοσοφία.Χορτοφάγος εδώ και λίγους μήνες. Δυσανασχετεί στη ρουτίνα και λατρεύει τις προκλήσεις.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG