Τελικά πόσο καλό μας κάνει ένα ποτήρι κρασί την ημέρα;

Πηγή εικόνας: pinterest.com

«Ένα ποτήρι κρασί την ημέρα ισοδυναμεί με μία ώρα άσκησης», «Ένα ποτήρι κόκκινο κρασί καθημερινά κάνει καλό στην καρδιά», «Το κρασί ρίχνει τη χοληστερίνη», «Οι Γάλλοι είναι ο λαός με τα λιγότερα καρδιαγγειακά στην Ευρώπη χάρη στο κρασί» κ.α. Πολλά έχουν ειπωθεί κατά καιρούς σχετικά με την κατανάλωση κρασιού και τα φημολογούμενα οφέλη της στην υγεία της καρδιάς, του δέρματος, του ανοσοποιητικού, στην πρόληψη του καρκίνου, στο αδυνάτισμα, στην επιβράδυνση της διαδικασίας γήρανσης, στην καταπολέμηση αλλεργιών και στον περιορισμό φλεγμονώδους αντίδρασης. Επιπλέον, πολύς λόγος έχει γίνει για την αντιοξειδωτική δράση που του προσδίδει η περιεκτικότητά του σε πολυφαινόλες και συγκεκριμένα στην πολυσυζητημένη χημική ένωση ρεσβερατρόλη.

Υπάρχει όμως ουσιαστικό όφελος από την καθημερινή κατανάλωση κρασιού;

Στην πραγματικότητα, η σύγχρονη επιστημονική άποψη είναι ότι η κατανάλωση αλκοόλ δεν μπορεί ποτέ να είναι επωφελής. Δεν υπάρχει δηλαδή πραγματικό όφελος από τη συστηματική κατανάλωση αλκοόλης, ούτε συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη η οποία να εξασφαλίζει ουσιαστικά οφέλη στην υγεία. Το αλκοόλ δεν μπορεί να θεωρηθεί φάρμακο και φυσικά δεν αντισταθμίζει την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας ούτε μπορεί να υποκαταστήσει την άσκηση. Πιο ασφαλές θα ήταν λοιπόν να μιλήσουμε για ποσότητα αλκοόλης η οποία δεν βλάπτει, παρά για ποσότητα αλκοόλης η οποία ασκεί προστατευτική δράση.

Ως συνιστώμενη μη βλαπτική δόση αλκοόλ μπορούμε με ασφάλεια να ορίσουμε τις 14 μονάδες αλκοόλης εβδομαδιαία. Μία μονάδα ισοδυναμεί με 10 ml ή 8 g καθαρής αλκοόλης, που μπορεί να προέρχεται είτε από κρασί, είτε από μπύρα είτε από οποιοδήποτε άλλο οινοπνευματώδες ποτό. Μιλάμε δηλαδή συνολικά για 140ml ή 112g καθαρής αλκοόλης την εβδομάδα, των οποίων η κατανάλωση καλό είναι να γίνεται σε βάθος τουλάχιστον 3 ημερών. Πρακτικά, ένα μικρό ποτήρι κρασί (125ml, 12%) ή 1 μικρό μπουκάλι μπύρας (330ml, 5%) αντιστοιχούν σε 1.5 μονάδα αλκοόλης το καθένα. Ένα μέτριο ποτήρι κρασιού (175ml, 12%) ή ένα κουτάκι μπύρας (440ml, 5.5%) αντιστοιχούν σε 2 περίπου μονάδες ενώ ένα μεγάλο ποτήρι κρασί (250ml, 12%) σε 3. Τέλος, 25ml ουίσκι, βότκας ή ούζου (40%) (περίπου 1 σφηνάκι), αντιστοιχούν σε 1 μονάδα αλκοόλης. Υπέρβαση του ορίου κατανάλωσης αλκοόλ είναι ικανή να αυξήσει την αρτηριακή πίεση και τις πιθανότητες για εμφάνιση εμφράγματος, εγκεφαλικού, διαβήτη και ορισμένων τύπων καρκίνου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε παραπέμπουμε εδώ, όπου θα μπορέσεις να βρεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πως η κατανάλωση κρασιού μπορεί να σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης μελανώματος.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η κατανάλωση ενός μικρού ποτηριού κρασί την ημέρα βρίσκεται εντός ασφαλούς πλαισίου ενώ με ένα ποτήρι μεγαλύτερου όγκου, μπορεί εύκολα κανείς να ξεπεράσει κατά πολύ το ασφαλές όριο.


αλκοόλ
Πηγή εικόνας: drinkaware.co.uk

Έστω λοιπόν ότι καταφέρνουμε να διατηρήσουμε την κατανάλωση μέσα σε λελογισμένα όρια, όπου θεωρητικά δεν εμφανίζεται κίνδυνος λόγω τοξικότητας. Κατά πόσον όμως μπορούμε να υποθέσουμε ότι υπάρχει ουσιαστικό όφελος για την υγεία μας; Σύμφωνοι, δεν μας βλάπτει. Σε τι βαθμό όμως μας ωφελεί πράγματι ένα ποτήρι κρασί;

Η φήμη του κρασιού, και ιδίως του κόκκινου κρασιού, ως ‘ελιξήριο’ χτίστηκε πάνω στον εντοπισμό πολυφαινολών, και κυρίως ρεσβερατρόλης, σε αυτό. Οι εν λόγω χημικές ενώσεις έχουν συσχετισθεί στο παρελθόν με καρδιοπροστατευτική, αντιοξειδωτική, αντιφλεγμονώδη, αντικαρκινική και αντιδιαβητική δράση, χωρίς όμως να έχει μέχρι στιγμής εδραιωθεί κάποιος ισχυρός και επιστημονικά τεκμηριωμένος συσχετισμός. Στην πραγματικότητα, οι απόψεις είναι μάλλον αντικρουόμενες ως προς το αν όντως οι πολυφαινόλες μπορούν να επιδράσουν τόσο ευεργετικά στον άνθρωπο. Επιπλέον, τα αποτελέσματα των περισσότερων μελετών που έχουν διεξαχθεί προέρχονται από in vitro μοντέλα και συνεπώς δεν έχουν επιβεβαιωθεί στον άνθρωπο. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι ακόμη και αν πράγματι η ρεσβερατρόλη και τα υπόλοιπα πολυφαινολικά παράγωγα αξίζουν τη φήμη τους, θα ήταν μάλλον αδύνατο να αντλήσουμε επαρκείς συγκεντρώσεις αυτών μέσω ενός μικρού ποτηριού κρασί ημερησίως. Στην πραγματικότητα, κάτι τέτοιο πιθανά θα προϋπέθετε την κατανάλωση δυσανάλογα μεγάλων ποσοτήτων κρασιού και συνεπώς αλκοόλης, αντισταθμίζοντας έτσι κατά πολύ το όποιο κέρδος για την υγεία μας. Συνεπώς, η ασφαλέστερη και αποτελεσματικότερη διατροφική προσέγγιση μέχρι σήμερα, παραμένει η αναζήτηση πολυφαινολών σε άλλα διατροφικά προϊόντα όπως τα φρούτα, το τσάι, το παρθένο ελαιόλαδο και ορισμένα μπαχαρικά όπως το γαρύφαλλο, η κανέλα, ο αστεροειδής γλυκάνισος και το κύμινο.

Τέλος, ας δεχτούμε ότι η ερμηνεία του λεγόμενου “γαλλικού παραδόξου”, το οποίο θέλει τους Γάλλους να εμφανίζουν χαμηλά ποσοστά καρδιαγγειακών παθήσεων παρά την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λιπαρά, είναι αρκετά πιο σύνθετη και εκτείνεται πέρα από την καθημερινή οινοποσία. Γενετικοί παράγοντες καθώς και το γεγονός ότι συνολικά, η διατροφή των Γάλλων είναι πολύ πιο υγιεινή και θρεπτική από ότι των περισσότερων Δυτικοευρωπαϊκών λαών, θα μπορούσαν να παρέχουν μια ικανοποιητικότερη εξήγηση, από ότι η συστηματική κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων κρασιού.


κρασί
Πηγή εικόνας: pinterest.com

Εν κατακλείδι, το αλκοόλ δεν είναι φάρμακο. Η τακτική άσκηση και η ισορροπημένη διατροφή είναι μακράν καλύτεροι σύμμαχοι της υγείας της καρδιάς από ότι η ημερήσια κατανάλωση κρασιού. Για έναν άνθρωπο που δεν συνήθιζε να καταναλώνει κρασί δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να ξεκινήσει να πίνει. Παράλληλα, για άτομα με ήδη εγκατεστημένη καρδιαγγειακή νόσο, η κατανάλωση έστω και μικρών ποσοτήτων αλκοόλ αντενδείκνυται. Το ίδιο ισχύει για άτομα με οικογενειακό ιστορικό αλκοολισμού, νόσο του παγκρέατος ή του ήπατος, που λαμβάνουν ορισμένη φαρμακευτική αγωγή ή διανύουν περίοδο εγκυμοσύνης.

Ωστόσο, για όσους αγαπούν το καλό κρασί, δεν υπάρχει λόγος αφαιρέσουν αυτή την ευχαρίστηση από τη ζωή τους, φτάνει η κατανάλωση να μην ξεφεύγει εκτός ορίων. Το ίδιο εξάλλου θα μπορούσαμε να συστήσουμε και σε εκείνους που αγαπούν το καλό φαγητό: δεν υπάρχει λόγος να στερηθούν τις αγαπημένες τους γεύσεις φτάνει αυτό να γίνεται με σύνεση και μέτρο. Με άλλα λόγια, ας απολαύσουμε, αλλά ας το κάνουμε υπεύθυνα.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Σωτηράκου

Είμαι απόφοιτος προπτυχιακού προγράμματος φαρμακευτικής και μεταπτυχιακών σπουδών διατροφολογίας. What a journey it was αλλά άξιζε τον κόπο από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα! Εκτός από φαρμακοποιός, αυτοαποκαλούμαι και μπαλαρίνα, αφού το κλασικό μπαλέτο είναι δεύτερη φύση μου. Εξάλλου όπως είχε πει η Martha Graham ~dance is the hidden language of the soul ~

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;