Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου και δίαιτα χαμηλή σε FODMAPs

ΣΕΕ
πηγή εικόνας: endounit. gr

Το ποσοστό των ανθρώπων που πάσχει από Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου παγκοσμίως ανέρχεται στο 20%. Τα άτομα που πάσχουν από Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου αντιδρούν πιο έντονα στην εντερική διάταση σε ψυχολογικούς παράγοντες και σε συγκεκριμένα τρόφιμα σε σχέση με τα υγιή άτομα.

Το εντερικό νευρικό σύστημα αντιδρά εκτός από την τροφή, τον όγκο της τροφής και τη χημική της σύσταση και σε ένα πλήθος ερεθισμάτων από το κεντρικό νευρικό σύστημα. Γι’ αυτό και συχνά λέγεται πως το γαστρεντερικό σύστημα είναι ο δεύτερος εγκέφαλος.

Συμπτώματα ΣΕΕ

Κοιλιακή δυσφορία

Κοιλιακό άλγος

Φούσκωμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αίσθημα ανεπαρκούς κένωσης

Ύπαρξη βλέννας στα κόπρανα

Αυξημένη γαστρεντερική δυσφορία, σχετιζόμενη με ψυχολογικά αίτια.

Διάγνωση ΣΕΕ

Τα συμπτώματα θα πρέπει να υφίστανται για τουλάχιστον 3 μήνες (χρόνια συμπτώματα) και να συνυπάρχουν με τουλάχιστον δύο εκ των τριών ακόλουθων γνωρισμάτων:

Δυσφορία που φεύγει έπειτα από την αφόδευση

Αλλαγή στη συχνότητα των κοπράνων

Αλλαγή στη μορφή των κοπράνων.

Με τα συγκεκριμένα γνωρίσματα το ΣΕΕ μπορεί να χωριστεί σε υποκατηγορίες, ανάλογα με το κυρίαρχο γνώρισμα. Διάρροια, δυσκοιλιότητα ή εναλλαγή των δύο.

Παράγοντες που επιδεινώνουν το ΣΕΕ

  • Στρεσογόνοι παράγοντες όπως:

αλλαγή περιβάλλοντος, προβλήματα στον εργασιακό χώρο, ταξίδια, δυσάρεστες κοινωνικές καταστάσεις, ακόμη και ψυχολογικά τραύματα από φυσική ή και σεξουαλική κακοποίηση.

  • Διαιτητικοί παράγοντες:

Χρήση καθαρτικών και διουρητικών, κατανάλωση καφεΐνης, κατανάλωση αλκοόλ, έλλειψη πρόσληψης υγρών, μεγάλα σε όγκο γεύματα, αυξημένη κατανάλωση διαιτητικού λίπους, δίαιτα υψηλή σε FODMAPs.

Αντιμετώπιση

Μια δίαιτα φτωχή σε FODMAPs , δηλαδή σε ζυμώσιμους ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες. Μειώνει αισθητά τα συμπτώματα ΣΕΕ και ανακουφίζει τους ασθενείς. Επίσης η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία βοηθάει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Τρόφιμα υψηλά σε FODMAPs

FODMAPs
πηγή εικόνας: Rachel Eagleton

Το σιτάρι, το κριθάρι καθώς και τα άλευρα και προϊόντα αυτών. Φρούτα όπως τα σύκα, τα μήλα, τα αχλάδια, τα βερύκκοκα, τα ροδάκινα, τα δαμάσκηνα, όλα τα αποξηραμένα φρούτα καθώς και οι χυμοί τύποι νέκταρ.

Από τα λαχανικά το κρεμμύδι, το σκόρδο, το πράσο, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, το παντζάρι και το λάχανο.  Επίσης ο αρακάς και τα όσπρια.

Όλα τα γλυκαντικά καθώς επίσης η φρουκτόζη και το μέλι, τα σιρόπια όπως αγαύης, αμυλοσιρόπι. Επίσης οι έτοιμες σάλτσες και τα έτοιμα γεύματα.

Ο πάσχων πρέπει να επισκεφθεί Διαιτολόγο Διατροφολόγο, ώστε να εκπαιδευτεί με τη χαμηλή σε FODMAPs δίαιτα. Δυστυχώς πολλοί ασθενείς αποκλείουν αρκετά τρόφιμα από τη διατροφή τους και περιορίζουν κατά πολύ τις θρεπτικές τους ανάγκες.

Πηγές άρθρου:

Tanisa Patcharatrakul, Akarawut Juntrapirat, Narisorn Lakananurak, Sutep Gonlachanvit. (2019), Nutrients. Effect of structural Individual Low- FODMAPs Dietary Advise vs. Brief Advice on a Commonly Recommended Diet on IBS Symptoms and Intestinal Gas Production. doi: 10.3390/nu11122856. (Τελευταία πρόσβαση) 21 November 2019.

Danilo Paduano, Arianna Cingolani, Elisabetta Tanda, Paolo Usai. (2019), Nutrients. Effect of three diets (Low – FODMAPs, Gluten -free and Balanced) on Irritable Bowel Syndrome Symptoms and Health- Related Quality of Life. Doi: 10.3390/nu11071566. (Τελευταία πρόσβαση) 11 July 2019.

L. Kathleen Mahan, Sylvia Escott-Stump. Krause’s Θεραπευτική Διατροφή. μτφρ.: Χανιώτης Δ., Κωνσταντινίδου Μ., (κεφ.: 2) Ιατρική Διατροφική Θεραπεία για τις Διαταραχές του Κατώτερου Γαστρεντερικού Συστήματος. Άλλες Διαταραχές του Παχέος Εντέρου. Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, (σελ.: 43-44). Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας. Αθήνα (2014).

 

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Λιάββα

Πτυχιούχος Διατροφολόγος- Διαιτολόγος, χορτοφάγος εκ θέσεως από τα 12 μου χρόνια. Αγαπώ τον αθλητισμό και τη φύση, παθιάζομαι με τη metal σκηνή.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;