Σπλαχνικό λίπος: Πώς θα απαλλαγούμε από αυτό;

σπλαχνικό λίπος
Πηγή εικόνας: Δυναμική Γυναίκα

Αρχικά πρέπει να γνωρίζουμε τις μεθόδους με τις οποίες μπορούμε να μετρήσουμε το σπλαχνικό λίπος ή ενδοκοιλιακό λίπος ή αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον ακριβή όρο, τον σπλαχνικό λιπώδη ιστό. Οι μέθοδοι είναι εξελιγμένες ακτινολογικές τεχνικές, όπως η απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού {MRI}, η υπολογιστική τομογραφία {CT} και οι ακτίνες διπλής ενέργειας {DEXA}. Ωστόσο επειδή οι συγκεκριμένες μέθοδοι είναι κοστοβόρες, το σπλαχνικό λίπος μπορεί να μετρηθεί και έμμεσα με ανθρωπομετρικές μεθόδους, όπως είναι η περιφέρεια μέσης, το δερματοπτυχόμετρο και η βιοηλεκτρική αντίσταση.

Υποδόριο και σπλαχνικό λίπος

Ο λιπώδης ιστός χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες οι οποίες έχουν ξεχωριστές, ανατομικές, μεταβολικές και ενδοκρινικές ιδιότητες. Σπλαχνικός λιπώδης ιστός {VAT} και υποδόριος λιπώδης ιστός {SCAT}. Ο υποδόριος λιπώδης ιστός καταλαμβάνει το 80% του σωματικού λίπους σε υγιείς ενήλικες. Διαιρείται περαιτέρω σε επιφανειακό υποδόριο και βαθύ υποδόριο λιπώδη ιστό.

Τα σπλαχνικά λιποκύτταρα είναι περισσότερο μεταβολικά ενεργά και έχουν μεγαλύτερη λιπολυτική δράση συγκριτικά με τον SCAT. Επίσης τα σπλαχνικά λιποκύτταρα είναι πιο ανθεκτικά στην ινσουλίνη.

Ο ενδοκοιλιακός λιπώδης ιστός, έχει περισσότερα κύτταρα ανά μονάδα μάζας, έχει μεγαλύτερη παροχή αίματος, περισσότερους υποδοχείς γλυκοκορτικοειδών {κορτιζόλης} και ανδρογόνων {τεστοστερόνης}.

Όταν η χωρητικότητα του SCAT ξεπερασθεί ή μειωθεί τότε παρατηρείται συσσώρευση σπλαχνικού λίπους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρόποι μείωσης σπλαχνικού λίπους

Μετά-αναλύσεις σε μελέτες έχουν δείξει πως η αύξηση ενεργειακών δαπανών {άσκηση} ή και η μείωση πρόσληψης ενέργειας {υποθερμιδική δίαιτα}, σχετίζονται με σημαντική μείωση του σπλαχνικού λίπους.

Η αερόβια άσκηση συνδυαστικά με μία ισορροπημένη διατροφή -όχι υπερθερμιδική-, σχετίζεται με ισχυρή μείωση του σπλαχνικού λίπους, ανεξάρτητα με την ένταση της άσκησης.

Έχει φανεί πως μείωση περί του 7% του σωματικού βάρους, μπορεί να επιφέρει μείωση του σπλαχνικού λίπους έως και 25%. Επίσης μείωση της περιφέρειας μέσης άνω των 2 cm είναι ενθαρρυντική. Συγκεκριμένα για τους άνδρες η περιφέρεια μέσης θα πρέπει να είναι κάτω των 102 cm και για τις γυναίκες κάτω των 88 cm.

Πηγές άρθρου:

Robert Ross, Simrat Soni, Sarah Houle. Pas: 12(4), 891. Published: (25 March 2020). “Negative Energy Balance Induced by Exercise or Diet: Effects on Visceral Adipose Tissue and Liver Fat”. MDPI. Nutrients. doi. org/10.3390/nu12040891.

Asako Yamamoto, Yoshinao Kikuchi, Tory Kusakabe, Hideyuki Takano, Keita Sakurai, Shigeru Furui, Hirishi Oba. Pas: 11(1):24. 13 February 2020. Insights into Imaging. “Imaging spectrum of abnormal subcutaneous and visceral fat distribution”. doi: 10.1186/s13244-019-0833-4.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Λιάββα

Πτυχιούχος Διατροφολόγος- Διαιτολόγος, χορτοφάγος εκ θέσεως από τα 12 μου χρόνια. Αγαπώ τον αθλητισμό και τη φύση, παθιάζομαι με τη metal σκηνή.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;