Πρεβιοτικά & προβιοτικά: συμβάλλουν στην υγεία;

προβιοτικά και πρεβιοτικά
Πηγή εικόνας: iatronet.gr

Τα τελευταία χρόνια απασχολούν όλο και περισσότερο τα προβιοτικά και πρεβιοτικά, σχετικά με το κάτα πόσο δηλαδή βοηθούν στη διατήρηση της υγείας. Ίσως στο μυαλό των περισσοτέρων τα προβιοτικά και πρεβιοτικά (ιδίως τα προβιοτικά) να είναι συνδεδεμένα μόνο με προβλήματα δυσκοιλιότητας. Μια δυστυχώς λανθασμένη άποψη που έχει κυριαρχήσει ιδίως τα τελευταία χρόνια. Αυτή η διαστρέβλωση γύρω από τα προβιοτικά κυρίως, υφίστανται διότι οι περισσότεροι λαμβάνουν μόνοι τους σκευάσματα  χωρίς τη συμβουλή του γαστρεντερολόγου ή του διαιτολόγου. Αυτό συμβαίνει διότι παρασύρονται κατά κύριο λόγο από τις  διαφημίσεις.

Τί ισχύει:

Όντως κάποια προβιοτικά βελτιώνουν τη δυσκοιλιότητα, όχι όμως όλα. Συγκεκριμένα τα προβιοτικά της οικογένειας Bifidobacterium lactis, προσφέρουν οφέλη. Προσοχή όμως και πάλι απαιτείται, διότι δε βοηθούν όλα όσα ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία. Αυτό συμβαίνει διότι τα προβιοτικά κατηγοριοποιούνται με βάση: το γένος (Bifidobacterium), το είδος (lactis), το στέλεχος (π.χ. NCC2818) . Οι ιδιότητες του προβιοτικού καθορίζονται βάσει του στελέχους. Άρα μπορεί προβιοτικά που έχουν ίδιο γένος και είδος, αλλά διαφορετικά στελέχη, να μην έχουν τα ίδια οφέλη στον οργανισμό.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Πρόκειται για ζωντανούς μικροοργανισμούς. Η λέξη προβιοτικά ετυμολογικά σημαίνει “για τη ζωή”. Είναι γνωστά και ως τα “καλά” βακτήρια τα οποία λειτουργούν υπέρ του ξενιστή, όπου ξενιστής είναι ο ανθρώπινος οργανισμός. 

Οφέλη προβιοτικών

Δρουν ενάντια στην πεπτική δυσφορία, μειώνουν τη διάρκεια της διάρροιας σε παιδιά, ρυθμίζουν την εντερική ανοσία, βελτιώνουν τα συμπτώματα του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου. 

Τι είναι τα πρεβιοτικά;

Τα πρεβιοτικά είναι μια ομάδα διαιτητικών ινών και ορίζονται ως επιλεκτικά ζυμωμένα συστατικά/ υδατάνθρακες τροφίμων που επιτρέπουν συγκεκριμένες τροποποιήσεις τόσο στη σύνθεση, όσο και στην απόδοση της βακτηριακής χλωρίδας του γαστρεντερικού σωλήνα. Προσφέροντας έτσι οφέλη για την υγεία του ξενιστή.  

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χαρακτηριστικά

  • Τα πρεβιοτικά πρέπει να αντιστέκονται:
  1. στη γαστρική οξύτητα
  2. στην υδρόλυση από ανθρώπινα ένζυμα
  3. στη γαστρική απορρόφηση

    Να υποστούν ζύμωση από τη μικροχλωρίδα του εντέρου
    Να τονώνουν την ανάπτυξη και τη δραστηριότητα της μικροχλωρίδας του εντέρου  

Ισχυρισμοί

Τα πρεβιοτικά σύμφωνα με έρευνες  έχει αποδειχθεί  πως εξασθενούν την εντερική φλεγμονή και καρκινογένεση. Την ίδια στιγμή, αυξάνουν τη λιπόλυση, βελτιώνουν τις μεταβολικές διαταραχές (μεταβολικά νοσήματα, διαβήτης τύπου. Ακόμη, έχουν την ικανότητα να δρουν προστατευτικά στο ήπαρ, αποτρέποντας τη στεάτωση. 

Φυσικές πηγές πρεβιοτικών;

Τα πρεβιοτικά μπορούμε να τα συναντήσουμε στα σπαράγγια, στα πράσα, στα κρεμμύδια, στα σκόρδα, στη βρώμη, στη σόγια, στις αγκινάρες. Επίσης οι ολιγοσακχαρίτες όπως η ινουλίνη και οι φρουκτοολιγοσακχαρίτες (FOS), αναγνωρίζονται για τις πρεβιοτικές τους ιδιότητες. 

Συνδυάζοντας προβιοτικά και πρεβιοτικά:

Σε συστηματική ανασκόπηση του 2018 φάνηκε πως τα προβιοτικά καθώς και τα πρεβιοτικά είναι αποτελεσματικά στις θεραπείες για τη λειτουργική δυσπεψία. Η FD είναι ασθένεια του πεπτικού συστήματος , ειδικότερα αφορά τη  χρόνια διαταραχή της γαστροδωδεκαδακτυλικής περιοχής. 

Συμπτώματα λειτουργικής δυσπεψίας 

  • Πρώιμος κορεσμός 
  • Επιγαστρικός πόνος 
  • Κάψιμο 
  • Φούσκωμα 
  • Έμετοι 

Η λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος ό,τι ισχυρισμούς και να αναγράφει απαιτεί συγκατάθεση από ειδικό, είτε γαστρεντερολόγο, είτε παθολόγο, είτε διαιτολόγο-διατροφολόγο. 

  • Πηγές άρθρου: 

Dimidi et alAliment Pharmacol Ther. 2019; 49: 251-64-Dimi et alAdv Nutr. 2017, 8;(3):484-494-Dimidi et alAm J Clin Nutr. 2014;100(4):1075-1084-Ford et alAm J Gastroenterol. 2014;109:1547-61 

Bakht Ramin ShahBin LiHaleama Al SabbahWei XuJan Mraz(2020), Effects of prebiotic dietary fibers and probiotics on human healthWith special focus on recent advancement in their encapsulated formulationsTrends in Food Science & TechnologyPages (178-192). Doi.org/10.1016/j.tifs.2020.06.010. Available online 23 June 2020 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Λιάββα

Πτυχιούχος Διατροφολόγος- Διαιτολόγος, χορτοφάγος εκ θέσεως από τα 12 μου χρόνια. Αγαπώ τον αθλητισμό και τη φύση, παθιάζομαι με τη metal σκηνή.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;