Πώς να μειώσουμε τη σπατάλη τροφής σε λίγα απλά βήματα

σπατάλη τροφής
Πηγή εικόνας: thespruceeats.com

Η σπατάλη τροφής αποτελεί σύνηθες φαινόμενο σε πολλά νοικοκυριά. Και δυστυχώς, επιβαρύνει όχι μόνο οικονομικά αλλά και περιβαλλοντικά, καθώς όπως υπολογίζεται, ποσοστό 6% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου οφείλεται στην σπατάλη τροφής. Την ίδια στιγμή που η σπατάλη τροφής στο Δυτικό κόσμο αυξάνεται, το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού δεν μπορεί να καλύψει βασικές διατροφικές ανάγκες.

Προκειμένου να μειώσουμε τη σπατάλη τροφής, αρκεί να υιοθετήσουμε μερικές απλές, καθημερινές συνήθειες οικολογικής διατροφικής συνείδησης. Here we go.

1. Τσεκάρουμε τη θερμοκρασία του ψυγείου μας

Αυτή πρέπει να είναι μεταξύ 0 – 4 βαθμών Κελσίου. Τρόφιμα όπως τα γαλακτοκομικά μπορούν πολύ εύκολα να χαλάσουν και να πρέπει να πεταχτούν αν η θερμοκρασία του ψυγείου υπερβαίνει τους 5 βαθμούς. Για το λόγο αυτό καλό είναι να μην τοποθετούμε ζεστό φαγητό (πχ. φαγητό αμέσως μετά το μαγείρεμα) εντός του ψυγείου. Προτιμούμε να το αφήσουμε πρώτα να κρυώσει.

2. Χρησιμοποιούμε το ψυγείο όταν πράγματι χρειάζεται

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ορισμένα τρόφιμα δεν χρειάζεται να μπουν σε ψύξη. Το ψωμί, οι μπανάνες, οι πατάτες και κρεμμύδια μπορούν να διατηρηθούν σε δροσερό και σκιερό μέρος όπως ένα ντουλάπι.

3. Προσέχουμε πού φυλάμε τι

Η πόρτα του ψυγείου δέχεται τις μεγαλύτερες αυξομειώσεις θερμοκρασίας. Τρόφιμα όπως γαλακτοκομικά δεν θα πρέπει λοιπόν να φυλάσσονται εκεί.

4. Και δίπλα σε τι

Σύμφωνα με στοιχεία της WWF, το 45% των φρούτων και των λαχανικών που παράγονται παγκοσμίως καταλήγουν να πετιούνται.

Σε επίπεδο νοικοκυριού, για να μειώσουμε το ποσοστό των φρούτων και των λαχανικών που χαλάνε και δεν μπορούν να καταναλωθούν αρκεί να δώσουμε βάση στις συνθήκες φύλαξης. Φρούτα όπως τα μήλα, οι μπανάνες, τα ροδάκινα, τα αχλάδια, το πεπόνι και τα βερίκοκα δεν πρέπει να φυλάσσονται δίπλα σε τρόφιμα όπως το αβοκάντο, τα κρεμμύδια, τα σταφύλια, το μπρόκολο και τα λεμόνια. Ο λόγος είναι ότι τα πρώτα παράγουν ενώσεις του αιθυλενίου που οδηγούν τα δεύτερα σε πρόωρη ωρίμανση.

5. Καταψύχουμε λαχανικά που προορίζονται για μαγείρεμα

Αν δεν προλαβαίνουμε να τα μαγειρέψουμε, μπορούμε πάντα να τα καταψύξουμε. Προφανώς, τα φρούτα και τα λαχανικά που έχουν καταψυχθεί και αποψυχθεί δεν διατηρούν την ίδια υφή και γεύση με τα φρέσκα. Αυτό όμως δεν αποτελεί πρόβλημα αν θέλουμε να τα χρησιμοποιήσουμε στο μαγείρεμα ή σε παγωμένα smoothies.

6. Και γενικώς… καταψύχουμε ό,τι έμεινε

Το φαγητό που δεν καταναλώθηκε μπορεί να καταψυχθεί και να καταναλωθεί σε επόμενη περίσταση. Εξάλλου, η θρεπτική αξία των τροφίμων δεν υποβαθμίζεται με την παραμονή τους σε συνθήκες κατάψυξης. Σε περίπτωση που θελήσουμε να καταψύξουμε το φαγητό μας, προτιμούμε να διαχωρίσουμε τα συστατικά αυτού, πχ. μακαρόνια/ρύζι από σάλτσα ή κρέας.

7. Χρησιμοποιούμε γυάλινα σκεύη

Τα γυάλινα ή ανοξείδωτα σκεύη παρατείνουν το χρόνο ζωής των τροφίμων, περιορίζοντας την επερχόμενη σπατάλη τροφής. Επιλέγουμε λοιπόν να φυλάμε ό,τι έμεινε σε γυάλινους αντί για πλαστικούς περιέκτες.

8. Προμηθευόμαστε τόσα όσα θα χρειαστούμε

Ούτε περισσότερα ούτε λιγότερα. Για να μειώσουμε τη σπατάλη τροφής, αρκεί πριν βγούμε για προμήθειες να φτιάξουμε μια λίστα με τα προϊόντα που θα χρησιμοποιηθούν στα γεύματα που έχουμε κατά νου να παρασκευάσουμε εντός της εβδομάδας ή του μήνα.

9. Μαγειρεύουμε τόσο όσο πρόκειται να καταναλώσουμε 

Καλό είναι προτού ξεκινήσουμε την παρασκευή ενός γεύματος, να έχουμε υπολογίσει πόση ποσότητα από το κάθε συστατικό θα χρειαστούμε και πόσο φαγητό πρόκειται να καταναλωθεί. Έτσι θα αποφύγουμε να μείνουν πίσω μερίδες που δεν θα καταναλωθούν και που κατά πάσα πιθανότητα θα πάνε για πέταμα.

10. Αλλά αν τελικά περισσέψει κάτι… ανακαλύπτουμε τρόπους να το αξιοποιήσουμε

Γιατί πολλά από αυτά που έμειναν, μπορούν στην ουσία να χρησιμοποιηθούν στην εκτέλεση άλλων συνταγών. Αναζητώντας συνταγές βάσει των τροφίμων που μας έχουν περισσέψει, μπορούμε να δημιουργήσουμε νέα, γευστικά πιάτα, μειώνοντας τη σπατάλη τροφής και χωρίς καν να ξοδέψουμε πολύ χρόνο ή χρήμα. Ενδεικτικά, το “μπαγιάτικο” ψωμί (φτάνει φυσικά να μην έχει πιάσει μούχλα) μπορεί να δώσει λαχταριστά κρουτόν, το υπερώριμο αβοκάντο μπορεί να μετατραπεί σε guacamole και οι ντομάτες σε σάλτσα, ενώ οι γινωμένες μπανάνες μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για κέικ, μπισκότα, smoothies και τηγανίτες.

11. Προσφέρουμε όπου υπάρχει ανάγκη

Την ίδια στιγμή που η σπατάλη τροφής στο Δυτικό κόσμο αυξάνεται, το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού δεν μπορεί να καλύψει βασικές διατροφικές ανάγκες.

Αρκεί να ενημερωθούμε για αντίστοιχες δράσεις του δήμου ή κάποιας ανθρωπιστικής/οικολογικής οργάνωσης ώστε να μπορέσουμε να συμβάλλουμε.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Σωτηράκου

Είμαι απόφοιτος προπτυχιακού προγράμματος φαρμακευτικής και μεταπτυχιακών σπουδών διατροφολογίας. What a journey it was αλλά άξιζε τον κόπο από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα! Εκτός από φαρμακοποιός, αυτοαποκαλούμαι και μπαλαρίνα, αφού το κλασικό μπαλέτο είναι δεύτερη φύση μου. Εξάλλου όπως είχε πει η Martha Graham ~dance is the hidden language of the soul ~

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;