Πικραλίδα: Ποια είναι τα οφέλη της στον οργανισμό μας;

Πικραλίδα
Πηγή εικόνας: medmelon.gr

Η πικραλίδα, αποτελεί ένα εξαιρετικό φυτό που συναντάται σε όλη την Ευρώπη, ενώ εντοπίζεται αρκετά συχνά και στην χώρα μας. Είναι γνωστή ως ”το δόντι του λιονταριού” ή αγριοράδικο ή ταραξάκο. Ως επίσημη ελληνική ονομασία, έχει επιλεχθεί η ονομασία Ταραξάκο το φαρμακευτικό. Το συγκεκριμένο φυτό, μπορεί να φυτρώσει παντού, δηλαδή σε λιβάδια, ακαλλιέργητους τόπους ακόμα και στον δρόμο. Ανθίζει κατά τον Απρίλιο-Ιούνιο και αποτελεί ένα πολυετές ποώδες φυτό το οποίο καταναλώνεται και ωμό ως σαλατικό.

  • Ποιες είναι οι παρενέργειες;

Η χρήση της πικραλίδας από τον άνθρωπο, ενδέχεται, να προκαλέσει, κάποιες παρενέργειες. Πιο συγκεκριμένα, ενδέχεται να εκδηλωθούν σοβαρές αλλεργικές αντιδράσεις σε άτομα με υπερευαισθησία και ιδιαίτερα στους αλλεργικούς σε αγριόχορτα, χρυσάνθεμα, καλέντουλα, χαμομήλι, αχίλλεια, μαργαρίτες ή ιώδιο.

Σε ορισμένα άτομα, η πικραλίδα οδηγεί σε υπερέκκριση γαστρικού οξέος και παράλληλα προκαλεί καούρα. Για αυτό, άτομα με χολολιθίαση ή με παθήσεις της χοληδόχου κύστης πρέπει να το αποφεύγουν. Ακόμη, η επαφή με το γαλακτώδη χυμό της πικραλίδας, μπορεί να οδηγήσει στην πρόκληση δερματίτιδας. Τέλος, δεν έχουν διαγνωστεί κίνδυνοι από την χρήση της πικραλίδας στην διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού.

  • Ποια είναι τα οφέλη της πικραλίδας στον οργανισμό;

Εκτός από τις παρενέργειες, η πικραλίδα παρέχει πολύ σημαντικά οφέλη στον οργανισμό. Αποτελεί σημαντική πηγή Βιταμίνης K, η οποία βοηθά ιδιαίτερα την υγεία των οστών και της καρδιάς. Έχει αποδειχθεί, πως η πικραλίδα μπορεί να ξεπεράσει το 500% των ημερήσιων αναγκών σε Βιταμίνη Κ. Ακόμη, κατανάλωση πικραλίδας σε μορφή αφεψήματος μειώνει σημαντικά τις πιθανότητες να προκληθεί ανεπάρκεια της συγκεκριμένης βιταμίνης. Η  Βιταμίνη Κ συμβάλλει ιδιαίτερα στην πήξη του αίματος, στα οστά και τις θρομβώσεις, όπως επίσης και στην εγκεφαλική λειτουργία και τον μεταβολισμό.

Μειώνει το σάκχαρο και παράλληλα αυξάνει την παραγωγή ινσουλίνης από το πάγκρεας. Αυτό επιτυγχάνεται με την κατανάλωση πικραλίδας σε μορφή αφεψήματος ή προσθέτοντας την σε χυμούς, με την δράση αυτή να ωφελεί ιδιαίτερα τους διαβητικούς, οι οποίοι, σταθεροποιούν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Εξαιτίας της διουρητικής του δράσης το αφέψημα πικραλίδας, ενισχύει την απέκκριση του επιπρόσθετου σακχάρου από το σώμα.

Ενισχύει την προστασία για το συκώτι. Η πικραλίδα ωφελεί το πεπτικό, διατηρώντας τη ροή της χολής που παράγει το συκώτι. Περιέχει μεγάλα ποσά Βιταμίνης C  και άλλων θρεπτικών συστατικών, συμβάλλοντας στην απορρόφηση μετάλλων και στην αποτοξίνωση του ήπατος. Ενδείκνυται κατά της χολολιθίασης, του ίκτερου και άλλων ηπατικών παθήσεων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συμμετέχει στην καταπολέμηση του καρκίνου, μέσω των αντιοξειδωτικών που περιέχει. Τα αντιοξειδωτικά, αυτά, αντιμετωπίζουν τις βλάβες που προκύπτουν από την δράση των ελεύθερων ριζών στο σώμα, οι οποίες συμβάλλουν στην ανάπτυξη καρκίνου και στην πρόωρη γήρανση.

Περιέχει ποσότητες Βιταμίνης Α, ενώ ένα φλιτζάνι πικραλίδας καλύπτει περισσότερο από το 100% των ημερήσιων αναγκών στη συγκεκριμένη βιταμίνη. Η βιταμίνη Α ως αντιοξειδωτικό καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες, ενώ ενισχύει την όραση, την ορθή λειτουργία του νευρολογικού συστήματος και στον σχηματισμό μιας υγιούς επιδερμίδας.

  • Τρόποι ένταξης στην διατροφή

Η πικραλίδα, μπορεί να ενταχθεί ποικιλοτρόπως στην διατροφή μας. Χρησιμοποιείται είτε ως ωμό φυτό σε σαλάτα, είτε ως αφέψημα ή ως υποκατάστατο στον καφέ, μέσω της φουρνισμένης και αλεσμένης ρίζας του. Τέλος, μπορούμε να το εντάξουμε ως έγχυμα των φύλλων ή ακόμη, να το καταναλώσουμε ως φρέσκο χυμό τοποθετώντας τα φύλλα του στον αποχυμωτή.

Πηγές άρθρου: 

Πικραλίδα: Ένα φυτό με σημαντικά οφέλη για την υγεία σας (εικόνες) – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: onmed.gr (τελευταία πρόσβαση: 7-1-21) 

Πικραλίδα – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: mednutrition.gr (τελευταία πρόσβαση: 7-1-21) 

Πικραλίδα: Σε ποιες παθήσεις χρησιμοποιείται το βότανο – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: iatronet.gr (τελευταία πρόσβαση: 7-1-21) 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Νικόλας Παρασκευής

Είμαι φοιτητής του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας, με ιδιαίτερη έφεση στην συγγραφή επιστημονικών και όχι μόνο άρθρων.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;