Λιπαρά οξέα: Κατηγορίες και ρόλος

SHARE

λιπαρά οξέα
Πηγή εικόνας: Τμήμα Χημείας

Τα λιπαρά οξέα είναι η κυριότερη μορφή διατροφικού λίπους.

Δύο είναι οι κύριες κατηγορίες λιπαρών οξέων:

  1. Κορεσμένα
  2. Ακόρεστα

Τα κορεσμένα λίπη βρίσκονται συνήθως σε ζωικές πηγές, ενώ τα ακόρεστα βρίσκονται κατά πλειοψηφία σε φυτικές.

Η αναλογία κορεσμένα/ακόρεστα θεωρείται πως πρέπει να είναι 1 προς 2.

omega 3 λιπαρά οξέα
Πηγή εικόνας: onmed.gr

Ακόρεστα

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ανάλογα με το αν έχουν έναν ή περισσότερους διπλούς δεσμούς, καθώς και τα cis και  trans, ανάλογα με το αν το υδρογόνο δεσμεύεται στην ίδια ή στην αντίθετη πλευρά του μορίου. Ας δούμε κάποια από αυτά.

 Μονοακόρεστα

Πρόκειται για καλά λιπαρά, αφού προστατεύουν από την εμφάνιση διάφορων νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά. Η κυριότερη πηγή μονοακόρεστων λιπαρών είναι το ελαιόλαδο.

Πολυακόρεστα

Τα πολυακόρεστα αποτελούν επίσης καλής ποιότητας λιπαρά, στα οποία ανήκουν μάλιστα τα τα ω-3 και ω-6 λιπαρά. Κύριες πηγές ω-3 είναι οι ξηροί καρποί, ο λιναρόσπορος και τα λιπαρά ψάρια, ενώ ω-6 φυτικές μαργαρίνες και σπορέλαια.

Trans λιπαρά

Τα περισσότερα λιπαρά οξέα στην φύση βρίσκονται στην cis μορφή. Τα trans τα συναντάμε κυρίως σε προϊόντα με φυτικά λιπαρά τα οποία έχουν δεχθεί επεξεργασία (υδρογόνωση) και είναι τα πιο βλαβερά για την υγεία λιπαρά, αφού προκαλούν αύξηση της LDL κακής χοληστερόλης και μείωση της HDL. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για υποπροϊόν θερμικής επίδρασης στα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Συστήνεται μηδενική κατανάλωσή τους ή τουλάχιστον η λιγότερη δυνατή, γι’ αυτό δώστε την απαραίτητη προσοχή όταν διαβάζετε τις τροφικές ετικέτες ώστε να αποφεύγετε  τα μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά που στην ουσία είναι trans. Κύριες πηγές είναι τα πατατάκια, τα σφολιατοειδή, τα προϊόντα fast food κ.ά.

Advertisement

Κορεσμένα

Θεωρούνται 《κακά》 λιπαρά οξέα γιατί έχει βρεθεί πως σχετίζονται με διάφορες μορφές καρκίνου, καρδιοπάθειες καθώς και με την αύξηση της LDL χοληστερόλης. Κύριες πηγές τους είναι τα ζωικά λίπη αλλά και προϊόντα φυτικής προέλευσης όπως το λίπος καρύδας.

Απαραίτητα λιπαρά οξέα

Απαραίτητα είναι λιπαρά τα οποία δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του ο οργανισμός, επομένως είναι αναγκαία η πρόσληψή τους μέσω της τροφής. Τα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.

Πηγή εικόνας : artic.gr

 

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χαλουλάκου Σταυρούλα: Φοιτήτρια Διατροφής και Διαιτολογίας στην Κρήτη με αγάπη για τα ταξίδια και τις ξένες γλώσσες.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG