Athens
22°
overcast clouds
Υγρασία: 96%
Άνεμος: 3m/s ΝΑ
Ανώτερη 23 • Κατώτερη 22
Weather from OpenWeatherMap

Λεπτίνη και ύπνος: Όσο λιγότερο κοιμάσαι,τόσο περισσότερο πεινάς

leptinλεπτίνη

Ο ύπνος αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους συμμάχους ή εχθρούς στην προσπάθεια μας να χάσουμε λίπος και να ρυθμίσουμε το βάρος μας, όσο απίστευτο και αν ακούγεται αυτό. Είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι όσο λιγότερο κοιμάσαι, τόσο περισσότερο πεινάς.

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Health Psychology, η έλλειψη ύπνου επηρεάζει τις δυο κυριότερες ορμόνες ελέγχου της όρεξης, την λεπτίνη και την γκρελίνη.

Ο ρόλος της λεπτίνης είναι να διατηρεί το βάρος στο γενετικά προκαθορισμένο επίπεδό του, στέλνοντας έγκαιρα το μήνυμα του κορεσμού στον εγκέφαλο. Όταν η συγκέντρωση λίπους ξεπεράσει το προκαθορισμένο επίπεδο, η παραγωγή της αυξάνεται, ώστε να δοθεί η εντολή για μείωση της όρεξης. Ο διαταραγμένος ύπνος μειώνει την παραγωγή της λεπτίνης, και αυτό οδηγεί σε αύξηση της όρεξης και της πρόσληψης τροφής.

Από την άλλη, η γκρελίνη απελευθερώνεται στην κυκλοφορία του αίματος μόλις τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα πέσουν, και στέλνει μηνύματα από το στομάχι στον εγκέφαλο με σκοπό την αύξηση της όρεξης. Η έλλειψη ύπνου αυξάνει την έκκριση της γκρελίνης και αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση της όρεξης.

Από την ίδια έρευνα φαίνεται ότι ο διαταραγμένος ύπνος αυξάνει το συναισθηματικό στρες και την επιθυμία μας να καταναλώσουμε μεγαλύτερες ποσότητες τροφής με σκοπό να αναπληρώσουμε την έλλειψη ενέργειας.

Η υπερβολική πρόσληψη τροφής συνδέεται με την παχυσαρκία, τον διαβήτη και την καρδιοπάθεια και η κατανόηση των μηχανισμών που συνδέουν τον διαταραγμένο ύπνο με την αυξημένη πρόσληψη τροφής είναι σημαντική για την πρόληψη της παχυσαρκίας. Αυτό πρέπει να το λάβουν υπόψη τους όσοι άνθρωποι υποφέρουν από διαταραχή του ύπνου ώστε να ελέγχουν καλύτερα την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουν.

 

Πόσο ύπνο χρειαζόμαστε;

Οι συστάσεις σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC) είναι:

  • Νεογέννητα (0-3 μηνών): 14-17 ώρες την ημέρα
  • Βρέφη (4-11 μηνών): 12-15 ώρες την ημέρα
  • Νήπια (1-2 ετών): 11-14 ώρες την ημέρα
  • Παιδιά προσχολικής ηλικίας (3-5 ετών): 10-13 ώρες την ημέρα
  • Παιδιά σχολικής ηλικίας (6-13 ετών): 9-11 ώρες την ημέρα
  • Έφηβοι (14-17 ετών): 8-10 ώρες την ημέρα
  • Ενήλικες (18-64 ετών): 7-9 ώρες την ημέρα
  • Ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας (65+ ετών): 7-8 ώρες την ημέρα

 

 

Πηγές:

1.Sleep and food intake: A multisystem review of mechanisms in children and adults. Journal of Health Psychology 2015, Vol. 20(6) 794–805

2.National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Population Health

 

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Είμαι διαιτολόγος απόφοιτη του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και μεταπτυχιακή φοιτήτρια Δημόσιας Υγείας στο τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Δεν μου φτάνουν 24 ώρες να ασχοληθώ με όσα με ενδιαφέρουν αλλά έχω αλλάξει αυτο το bio 100 φορές. Επικοινωνία: alexandra@maxmag.gr

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG