Κρίση πανικού VS κρίση άγχους: Πως μπορούμε να τις διαχωρίσουμε;

Κρίση πανικού VS κρίση άγχους
Πηγή εικόνας: boro.gr

Η κρίση­ πανικού μπορεί να είναι απόρροια του έντονου άγχους που αισθάνονται οι περισσότεροι άνθρωποι. Ο τρόπος να καταλάβουμε εάν βιώνουμε μία κρίση πανικού, έχει να κάνει με τα ψυχοσωματικά συμπτώματα που εμφανίζονται. Συνήθως οι άνθρωποι που παθαίνουν κρίση πανικού τείνουν να νιώθουν έντονη ζαλάδα, τάση για λιποθυμία και δύσπνοια. Επίσης, έχουν ταχυπαλμίες, στομαχικούς πόνους, ιδρώτα και τρέμουλο. Οι άνθρωποι που παθαίνουν κρίση πανικού νιώθει ότι θα πεθάνω χωρίς ουσιαστικά να αντιμετωπίζουμε κάποιον σοβαρό κίνδυνο. Γίνεται αισθητή είτε με τα αναμενόμενα συμπτώματα, είτε χωρίς καν να υπάρχει κάποιο σύμπτωμα.

Οι κρίσεις άγχους είναι αποτέλεσμα της αντίδρασης του οργανισμού σε στρεσογόνες καταστάσεις. Μπορεί να παρουσιαστεί μέσω συμπτωμάτων όπως η ναυτία, το τρέμουλο, ο ιδρώτας, το μούδιασμα. Ακόμη, μπορεί να νιώσουμε δυσφορία, καταβολή, και να έχουμε δυσκολία συγκέντρωσης και δυσκολία στον ύπνο.

Πως διαχωρίζουμε την κρίση πανικού vs την κρίση άγχους;

Ο κυριότερος τρόπος να διαχωρίσουμε την κρίση πανικού vs την κρίση άγχους, είναι να εστιάσουμε σε βασικά στοιχεία που μας δίνονται για αυτές τις δύο.

Πρέπει να εξετάσετε τα ακόλουθα:
  1. Εάν τα συμπτώματα που βιώνετε διαρκούν για 10 λεπτά, τότε έχετε κρίση πανικού. Εάν η διάρκεια είναι από λίγα λεπτά έως πολλές μέρες, τότε πάσχετε από κρίση άγχους.
  2. Στην κρίση πανικού τα συμπτώματα είναι έντονα, ενώ στην κρίση άγχους ήπια.
  3. Στην κρίση πανικού η έναρξη είναι ξαφνική. Στην κρίση άγχους είναι σταδιακή.
  4. Στην κρίση άγχους ίσως να μιλάμε για διαταραχή. Στην κρίση πανικού μιλάμε σίγουρα για διαταραχή.
  5. Εάν έχετε βιώσει παρόμοιες ενδείξεις άγχους στο παρελθόν με αυτές που βιώνετε εκείνη την στιγμή, τότε έχετε κρίση άγχους.
  6. Οι κρίσεις πανικού και οι κρίσεις άγχους βελτιώνονται αισθητά με την χρήση τεχνικών χαλάρωσης, όπως είναι ο διαλογισμός.
  7. Εάν αισθανθείτε δύσπνοια, η οποία ακολουθείται και από άλλα συμπτώματα όπως, πυρετός και βήχας, τότε ίσως δεν πάσχετε από κρίση πανικού ή άγχους, αλλά από κάποια ίωση.

Κρίση πανικού

Η κρίση πανικού μπορεί να πυροδοτηθεί είτε από κάποιο συγκεκριμένο γεγονός, είτε χωρίς καμιά αιτία. Συνήθως ακολουθείται από έντονο φόβο ότι μπορεί να πάθουμε κάτι σοβαρό ή ότι μπορεί να έχουμε επαναλαμβανόμενες κρίσεις. Εάν ο φόβος για την κρίση πανικού ολοένα και αυξάνεται, τότε καλό είναι το άτομο που την βιώνει να επισκεφθεί έναν ψυχολόγο. Οι κρίσεις πανικού δεν «εμφανίζονται» επιλεκτικά στους ανθρώπους, όμως μπορούν να βασιστούν σε κάποιους παράγοντες. Τέτοιοι μπορεί να είναι το φύλο, όπου ως γνωστόν στις γυναίκες είναι εντονότερες σε σχέση με τους άντρες. Άλλος παράγοντας μπορεί να αποτελούν τα γονίδιά. Το γονίδιο NTRK3 είναι υπεύθυνο για τον έντονο φόβο που αισθανόμαστε, και κατ επέκταση για τις κρίσης πανικού. Επιπλέον, η κατάθλιψη ή η συμβίωση με ένα άτομο, το οποίο και αυτό πάσχει από κρίσεις πανικού, μπορεί να αποτελεί παράγοντα εμφάνισης τους. Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ή μιας δουλειάς, μπορεί και αυτή να μας κάνει πιο επιρρεπής σε κρίσεις πανικού.

Κρίση άγχους

Σε αντίθεση με την κρίση πανικού, η κρίση άγχους είναι συχνότερο φαινόμενο και πιο αποδεκτό. Η κρίση άγχους δεν καθορίζεται ως μια ψυχική διαταραχή στην κλίμακα (DSM-5). Είναι η παρατεταμένη περίοδος άγχους και μπορεί να διαρκέσει από λίγα λεπτά, έως ημέρες. Οι στρεσογόνες καταστάσεις που βιώνουμε και οδηγούν στο έντονο άγχος τις περισσότερες φορές είναι φυσιολογικές. Αυτό σημαίνει ότι οι κρίσεις άγχους δεν είναι τόσο ανησυχητικές, και δεν χρειάζονται πάντα την βοήθεια κάποιου ειδικού. Οι κρίσεις άγχους είναι περισσότερο επιβλαβές από το «κοινό» άγχος, και λιγότερο επιβλαβείς από τις κρίσεις πανικού. Την βοήθεια ειδικού θα την χρειαστούν μόνο στην περίπτωση που αποτελούν προάγγελο για την κρίση πανικού. Τα άτομα που βιώνουν κρίση άγχους, όταν αισθανθούν ότι επανέρχεται, προσπαθούν να την αντιμετωπίσουν με το να αποφύγουν μέρη ή άτομα, τα οποία τους δημιουργούν έντονο άγχος. Και όμως δεν είναι και πολύ βοηθητικό για την αντιμετώπιση της. Αποφεύγοντας αυτά που τους φοβίζουν, καθυστερούν να λύσουν πολλές φορές τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Θεωρούν λανθασμένα ότι είναι προτιμότερο να αφήσουν το πρόβλημα στο επίπεδο που είναι, παρά να αντιμετωπίσουν τις όποιες συνέπειες του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί πρέπει να τις διαχωρίζουμε;

Είναι πολύ σημαντικό να διαχωρίζουμε μία κρίση πανικού από μία κρίση άγχους. Αυτό συμβαίνει διότι εάν κάποιος πάσχει από κρίση πανικού, όπως προαναφέραμε, χρειάζεται τη βοήθεια ενός ειδικού. Αυτό πολλές φορές συνεπάγεται την χρήση αγωγής και φαρμάκων. Εάν λοιπόν, κάποιος πάσχει από αγχώδης διαταραχή, καλό είναι να το γνωρίζει ώστε, να αποτρέψει την καταπόνηση του οργανισμού του με ισχυρά φάρμακα.

Πως μπορούμε να τις διαχειριστούμε;

Κλείνοντας, καλό είναι να αναφέρουμε ορισμένους τρόπους διαχείρισης κρίσεων πανικού και άγχους. Πρώτα από όλα, πρέπει να αποδεχτείτε ότι αντιμετωπίζετε πρόβλημα. Εν συνεχεία, να έρθετε σε επαφή με τους αγαπημένους σας ανθρώπους, φίλους ή να απευθυνθείτε σε ειδικό. Επιπροσθέτως, η χρήση τεχνικών χαλάρωσης όπως ο διαλογισμός, θα σας φανεί αρκετά βοηθητική. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσετε να ηρεμήσετε, και να διαχειριστείτε ευκολότερα την κρίση που βιώνετε. Τέλος, πάρτε αργές και βαθιές αναπνοές και ασκηθείτε. Μικρές κινήσεις όπως το να τεντώσετε τα χέρια ή να χτυπήσετε τα πόδια σας στο δάπεδο, θα σας βοηθήσουν να αποβάλετε γρηγορότερα το άγχος.

Πηγές

Άγχος και κρίσεις πανικού στη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 – 26/8/2020 – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: NYC.gov (Τελευταία τροποποίηση: 31/1/2021)

Αντιμετωπίζετε κρίσεις άγχους οι κρίσεις πανικού; – Therapia.gr – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: therapia.gr (Τελευταία τροποποίηση: 31/1/2021)

Άγχος, Stress και Κρίση Πανικού: Συμπτώματα και Διαφορές – vita4you BLOG – 31/1/2020 – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: vita4you.gr (Τελευταία τροποποίηση: 31/1/2021)

Κρίση πανικού ή κρίση άγχους: τι σημαίνουν και ποια είναι η διαφορά τους – Single Woman – 21/9/2018 – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: singlewoman.gr (Τελευταία τροποποίηση: 31/1/2021)

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ξανθή Κιούση

Είμαι η Ξανθή, μητέρα δύο παιδιών και τελειόφοιτη του πανεπιστημίου Cardiff Metropolitan University, στο τμήμα της Ψυχολογίας και έχω ενα μεταπτυχιακο στο Marketing. Τα τελευταλια χρόνια ασχολούμαι ενεργά με τον χώρο της μόδας και την αρθρογραφία. Έχω εργαστεί στην τηλεόραση και εταιρίες διαφήμισης. Πλέον είμαι μέλος του περιοδικού και σας προσκαλώ όλους να γίνουμε μια όμορφη παρέα που θα ενημερώνεται κάθε εβδομάδα για ότι αφορά στην σωματική ή ψυχική μας υγεία μέσα από τη στήλη «Σώμα και υγεία» . Στόχος μας είναι να κάνουμε τη ζωή μας ευκολότερη και ομορφότερη... άντε ... το όμορφο ταξίδι μας ξεκίνησε....

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;