Κολπική μαρμαρυγή: Πώς σχετίζεται με την διατροφή

κολπική μαρμαρυγή
Πηγή : webmd.com

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα αποτελούν, την κύρια αιτία θανάτων παγκοσμίως. Περισσότεροι από 22 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο, χάνουν την ζωή τους εξαιτίας κάποιου καρδιακού νοσήματος, ενώ η πρόβλεψη του ΠΟΥ δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπει, πως το 2025 το νούμερο αυτό θα εκτοξευτεί και θα ξεπεράσει τους 25 εκατομμύρια θανάτους ετησίως.

  • Τι είναι η κολπική μαρμαρυγή

Μία από τις σημαντικότερες καρδιαγγειακές παθήσεις είναι η κολπική μαρμαρυγή. Στην κολπική μαρμαρυγή η καρδιά παύει να εκτελεί συγκροτημένες συστολές, καθώς ο καρδιακός ρυθμός αυξάνεται αυξάνοντας παράλληλα, τον κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων, καρδιακής ανεπάρκειας και άλλων πιθανών επιπλοκών. Η καρδιά διαθέτει στο άνω τμήμα της δύο κόλπους και στο κάτω δύο κοιλίες. Στην κολπική μαρμαρυγή, οι κόλποι χτυπούν ακανόνιστα αδυνατώντας να συντονιστούν με τις κοιλίες στις οποίες μεταφέρουν το αίμα.

Στην κολπική μαρμαρυγή, υπάρχει σημαντικός κίνδυνος ανάπτυξης θρόμβου στους κόλπους της καρδιάς. Αυτοί οι θρόμβοι που αναπτύσσονται ενδέχεται να παρεμποδίσουν και άλλα όργανα δημιουργώντας προβλήματα στην αιματική ροή, οδηγώντας εν τέλει σε ισχαιμία.

  • Συμπτώματα κολπικής μαρμαρυγής

Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα άτομα δεν εκδηλώνουν κάποιο σύμπτωμα και ανακαλύπτουν την πάθησή τους, μέσω εξετάσεων (π.χ. check-up). Τα άτομα, όμως, με συμπτώματα μπορεί να αισθανθούν την καρδιά τους να χτυπά έντονα, έχοντας την αίσθηση πως έχουν πραγματοποιήσει έντονη άσκηση, όπως για παράδειγμα τρέξιμο. Ακόμη, εμφανίζουν αδυναμία, μειωμένη δυνατότητα για άσκηση, κούραση, ζάλη, πόνο στο στήθος ή αναπνευστική δυσχέρεια.

  • Μορφές κολπικής μαρμαρυγής

Η κολπική μαρμαρυγή ενδέχεται να είναι περιστασιακή με τα συμπτώματα να εκδηλώνονται πού και πού και να διαρκούν μερικά λεπτά ή ώρες. Σε μερικές περιπτώσεις, τα συμπτώματα ενδέχεται να διαρκέσουν και μια εβδομάδα και τα επεισόδια να είναι επαναλαμβανόμενα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, είτε εξαφανίζονται από μόνα τους είτε χρειάζεται θεραπεία.

Επιπροσθέτως, μπορεί να είναι επίμονη και ο καρδιακός ρυθμός δεν μπορεί να επιστρέψει στα φυσιολογικά επίπεδα από μόνος του, αλλά χρειάζεται θεραπεία. Μια ακόμη μορφή, είναι η μακροχρόνια επίμονη που διαρκεί πάνω από ένα χρόνο. Τέλος, υπάρχει και η μόνιμη, όπου ο καρδιακός ρυθμός δεν μπορεί να επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα. 

κολπική μαρμαρυγή
πηγή: bhf.org.uk
  • Διατροφική αντιμετώπιση

Ορισμένες τροφές επηρεάζουν αρνητικά την υγεία της καρδιάς και αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης κολπικής μαρμαρυγής. Συγκεκριμένα, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αυξάνουν τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων, ενώ ευθύνονται και για ορισμένες επιπλοκές, όπως διαβήτη ή απόκτηση βάρους.

  • Αλκοόλ

Η κατανάλωση αλκοόλ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κολπική μαρμαρυγή. Συγκεκριμένα, η υψηλή ποσότητα αλκοόλ αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Ακόμη, συμβάλλει στην ανάπτυξη υπέρτασης, παχυσαρκίας και αναπνευστικής διαταραχής ύπνου που αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την κολπική μαρμαρυγή. Επομένως, συνίσταται η μείωση της ποσότητας αλκοόλ στην κολπική μαρμαρυγή, ενώ η πλήρης αποφυγή του θα αποτελούσε την πιο ασφαλή επιλογή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

  • Καφεΐνη

Για χρόνια η καφεΐνη κατηγορούταν πως αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την κολπική μαρμαρυγή. Οι μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση 300mg καφεΐνης ημερησίως (δηλαδή 3 κούπες καφέ) δεν αποτελούν κίνδυνο για την υγεία της καρδιάς. Αντιθέτως, παράγοντα κινδύνου αποτελούν τα ενεργειακά ποτά. Αυτό συμβαίνει, διότι περιέχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις καφεΐνης από ότι ο καφές και είναι πλούσια, επίσης σε ζάχαρη και άλλα χημικά που επηρεάζουν την καρδιακή λειτουργία, καθιστώντας τα επομένως ιδιαίτερα επικίνδυνα. 

  • Αλάτι

Το αλάτι επηρεάζει, ουσιαστικά,  τα επίπεδα της πίεσης του αίματος στον οργανισμό. Η υψηλή κατανάλωσή του αυξάνει την πίεση του αίματος, προκαλεί υπέρταση και με αυτό τον τρόπο διπλασιάζει τις πιθανότητες ανάπτυξης κολπικής μαρμαρυγής. Το κέντρο ελέγχου και πρόληψης ασθενειών της Αμερικής ( CDC ) προτείνει η κατανάλωσή του να μην υπερβαίνει τα 2,300mg ημερησίως.

  • Ορθή διατροφή

Υπάρχουν ορισμένα τρόφιμα που ωφελούν τον οργανισμό και συγκεκριμένα την λειτουργία της καρδιάς. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα υγιή λίπη, δηλαδή τα Ω-3 στο ψάρι και στο αβοκάντο, όπως και τα φρούτα και τα λαχανικά. Επίσης, ιδιαίτερα ωφέλιμες είναι οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως είναι η βρώμη και οι ξηροί καρποί. Τέλος, σημαντική είναι η κατανάλωση μαγνησίου και φωσφόρου.

  • Διατροφικές συστάσεις

Για πρωινό συστήνονται προϊόντα ολικής αλέσεως και προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες. Συστήνεται, η μείωση του αλατιού και του νατρίου κάτω από 2,300mg ημερησίως και η αποφυγή υψηλής κατανάλωσης κρέατος, λιπαρών γαλακτοκομικών λόγω της περιεκτικότητάς τους σε κορεσμένα λίπη. Συστήνεται παράλειψη τηγανητών τροφών και αυτών που περιέχουν πολύ βούτυρο ή ζάχαρη. Τέλος, συστήνεται η μείωση της καφεΐνης και του αλκοόλ και η πρόσληψη μαγνησίου και φωσφόρου.

Πηγές άρθρου:

Foods to Avoid with Atrial Fibrillation – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: healthline.com (τελευταία πρόσβαση: 17-1-21) 

Atrial fibrillation – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: mayoclinic.org (τελευταία πρόσβαση: 17-1-21)

Καρδιαγγειακά νοσήματα: Ποια είναι, Πρόληψη, Εναλλακτική Αντιμετώπιση – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: proionta-tis-fisis.com (τελευταία πρόσβαση: 17-1-21)

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Νικόλας Παρασκευής

Είμαι φοιτητής του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας, με ιδιαίτερη έφεση στην συγγραφή επιστημονικών και όχι μόνο άρθρων.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;