Κετογονική δίαιτα και τι περιλαμβάνει

κετογονική δίαιτα
Πηγή εικόνας: womensnews.gr

Η κετογονική δίαιτα, αποτελεί ένα ακόμα διατροφικό μοντέλο, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε το 1920. Αρχικά, η δίαιτα αυτή είχε σχεδιαστεί για την θεραπεία της επιληψίας, ελλείψει φαρμάκων. Σήμερα, η επιστήμη έχει προοδεύσει και διαθέτουμε αρκετά φάρμακα για την αντιμετώπισή της. Παρόλα αυτά, μελέτες έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά της ιδιαίτερα στα παιδιά. Εκτός αυτού, χρησιμοποιείται και για την απώλεια βάρους.

  • Τι είναι;

Η κετογονική δίαιτα, μειώνει σημαντικά το ποσοστό των υδατανθράκων στη διατροφή μας και αυξάνει την πρόσληψη των λιπών. Οι υδατάνθρακες, αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού μας και συνίσταται η κατανάλωσή τους σε ποσοστό 50-60% για τους ενήλικες. Η κετογονική δίαιτα, αντικαθιστά τους υδατάνθρακες με τα λίπη, με σκοπό το σώμα να αντλεί τα λίπη και το αποθηκευμένο λίπος για ενέργεια, αντί για τους υδατάνθρακες.

  • Μορφές

Το κλασσικό μοντέλο κετογονικής δίαιτας, περιορίζει τους υδατάνθρακες στο 5%, την πρωτεΐνη στο 20% και το λίπος στο 75%. Υπάρχουν, ακόμη μοντέλα, όπου η κατανάλωση του λίπους κυμαίνεται από το 60-80% και οι πρωτεΐνες μπορούν να  αγγίξουν το 35%. Τέλος, υπάρχει και η κυκλική κετογονική δίαιτα με 70% λίπος για πέντε μέρες, ενώ τις επόμενες δύο αυξάνεται (ελαφρώς) η κατανάλωση των υδατανθράκων.

  • Κέτωση

Λίγες ημέρες ή εβδομάδες ύστερα από την υιοθέτηση της δίαιτας, ο οργανισμός οδηγείται στην κέτωση. Τι είναι η κέτωση; Κέτωση είναι μια μεταβολική διαδικασία, κατά την οποία ο οργανισμός καίει αυξημένη ποσότητα λίπους αντί για γλυκόζη. Η γλυκόζη προέρχεται μέσω των υδατανθράκων που καταναλώνουμε με τη διατροφή, αποτελώντας την πρώτη επιλογή καυσίμου για τον οργανισμό. Σε περίπτωση έλλειψης, χρησιμοποιούνται τα λιπαρά οξέα ως εναλλακτική πηγή ενέργειας. Τα λιπαρά οξέα, μετατρέπονται, μέσω του ήπατος σε ουσίες, τις κετόνες, οι οποίες χρησιμοποιούνται, για την κάλυψη των ενεργειακών μας αναγκών. Μόλις έχουμε συσσώρευση αυτών των ουσιών, τότε ξεκινά η διαδικασία της κέτωσης. Το πότε θα ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, εξαρτάται από τον μεταβολισμό ηρεμίας του σώματος, την κατανάλωση των υδατανθράκων και τα αποθέματα του αποθηκευμένου σωματικού λίπους.

Ενδείξεις, ότι έχει αρχίσει η κέτωση, είναι η ξηροστομία, η δίψα, η μειωμένη όρεξη και πείνα και η συχνή ούρηση.

κετογονική δίαιτα
Πηγή εικόνας: nutritionnews.abbot
  • Τι περιλαμβάνει

Στην κετογονική δίαιτα, επιτρέπεται η κατανάλωση κρέατος, ψαριού, θαλασσινών, <<καλών>> λιπαρών, αβοκάντο, αυγών, λαχανικών όχι πλούσια σε υδατάνθρακες, όπως είναι τα μανιτάρια, το σπανάκι, το μπρόκολο και όχι μόνο. Τέλος, συνιστάται η κατανάλωση και ξηρών καρπών και φρούτων σε μικρές μερίδες.

  • Τι απαγορεύεται

Σε μια κετογονική δίαιτα, δεν έχουν θέση προϊόντα που περιέχουν ζάχαρη, τα όσπρια, τα αμυλούχα, το αλκοόλ, τα <<κακά λιπαρά>>, καθώς και οι διάφορες σάλτσες.

  • Οφέλη

Το κύριο όφελος της κετογονικής δίαιτας εντοπίζεται στην αντιμετώπιση της επιληψίας και στην βραχυπρόθεσμη απώλεια του βάρους. Αυτά είναι τα οφέλη για τα οποία διαθέτουμε επαρκή επιστημονικά δεδομένα. Επιπροσθέτως, έχει βρεθεί πως διατηρεί χαμηλά τα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης στο αίμα, ενώ λειτουργεί ευεργετικά στην νόσο Alzhaimer και ενάντια στον καρκίνο. Τέλος, μειώνει την ανάπτυξη της ακμής και καταπολεμά το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (ΣΠΩ). Για αυτά τα οφέλη, όμως, απαιτούνται περαιτέρω επιστημονικά δεδομένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

  • Επιπλοκές

Εξαιτίας, της μεγαλύτερης αποβολής υγρών προκαλείται αφυδάτωση, ενώ παρατηρείται αύξηση του ουρικού οξέος, κακή ποιότητα ύπνου, νωθρότητα και υπογλυκαιμία. Ακόμη, πιθανός είναι ο σχηματισμός λίθου στους νεφρούς και η οστεοπόρωση.

 

 

Πηγές άρθρου:

Κετογονική δίαιτα – Τα υπέρ και τα κατά (updated 2021) – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: baskini.gr (τελευταία πρόσβαση: 26-3-21)

Κετογονική δίαιτα – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: mednutrition.gr (τελευταία πρόσβαση: 26-3-21)

What’s a Ketogenic Diet? – Ανακτήθηκε από την ηλεκτρονική διεύθυνση: webmd.com (τελευταία πρόσβαση: 26-3-21)

 

 

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Νικόλας Παρασκευής

Είμαι φοιτητής του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας, με ιδιαίτερη έφεση στην συγγραφή επιστημονικών και όχι μόνο άρθρων.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;