Η δίαιτα και διατροφή στην σκλήρυνση κατά πλάκας (ΣΚΠ)

multiple sclerosis
πηγή: https://www.suzannegazdamd.com/blog/new-study-shows-lower-risk-of-ms-relapse-with-the-prudent-diet

Η σκλήρυνση κατά πλάκας (ΣΚΠ), ή αλλιώς πολλαπλή σκλήρυνση, είναι μια αυτοάνοση διαταραχή που καταστρέφει σταδιακά τα προστατευτικά καλύμματα που τυλίγονται γύρω από τις νευρικές σας ίνες. Αυτά τα καλύμματα ονομάζονται έλυτρα μυελίνης.

Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η ασθένεια μπορεί να βλάψει μόνιμα τα νεύρα, επηρεάζοντας την επικοινωνία μεταξύ εγκεφάλου και σώματος

Αν και η διατροφή ή δίαιτα δεν μπορεί να θεραπεύσει από μόνη της τη σκλήρυνση κατά πλάκας, ορισμένες έρευνες υποδεικνύουν ότι η πραγματοποίηση διατροφικών αλλαγών μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας να διαχειριστούν καλύτερα τα συμπτώματά τους. Αυτό, με τη σειρά του, μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής τους .

Πώς επηρεάζει η διατροφή την ΣΚΠ;

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι ένας συνδυασμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων μπορεί να προκαλέσει την ασθένεια, καθώς και ότι η διατροφή μπορεί να επηρεάσει. Το γεγονός ότι η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι πιο διαδεδομένη στις δυτικές χώρες από ό,τι στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι μια ένδειξη ότι η διατροφή μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο.

Στην ιδανική περίπτωση, μια δίαιτα φιλική προς την ΣΚΠ θα πρέπει να είναι:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

  • Υψηλής περιεκτικότητας σε αντιοξειδωτικά για την καταπολέμηση της φλεγμονής.
  • Πλούσια σε φυτικές ίνες για να βοηθήσει τις κινήσεις του εντέρου.
  • Επαρκής σε ασβέστιο και βιταμίνη D για την καταπολέμηση της οστεοπόρωσης.
  • Να ενισχύεται με συμπληρώματα βιταμινών και μετάλλων για την καταπολέμηση της κόπωσης και την προώθηση της ευεξίας.

Τι λένε οι έρευνες;

Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι άλλα διατροφικά πρότυπα μπορεί να βοηθήσουν στη βελτίωση των συμπτωμάτων σε άτομα με ΣΚΠ. Ωστόσο,  η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και οι επιστήμονες πρέπει να διερευνήσουν περαιτέρω τον ρόλο της διατροφής στην ΣΚΠ.

Μια μελέτη στην οποία συμμετείχαν 60 άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας διαπίστωσε ότι ένα διατροφικό πρότυπο που περιλαμβάνει περιοδικούς κύκλους χαμηλής πρόσληψης θερμίδων και κετογονικές δίαιτες είχαν τη δυνατότητα να θεραπεύσουν την υποτροπιάζουσα-διαλείπουσα σκλήρυνση κατά πλάκας (RRMS). Παρόλα αυτά, οι ερευνητές πρότειναν ότι χρειάζονταν περισσότερες μελέτες υψηλής ποιότητας στους ανθρώπους.

Μια άλλη μελέτη που προώθησε σε άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας μια κετογονική δίαιτα που περιόριζε την πρόσληψη υδατανθράκων σε λιγότερο από 20 γραμμάρια την ημέρα για 6 μήνες, διαπίστωσε ότι η δίαιτα βοήθησε στη βελτίωση της κόπωσης και της κατάθλιψης, προώθησε την απώλεια λίπους και μείωσε τους φλεγμονώδεις δείκτες.

Μια ξεχωριστή μελέτη διαπίστωσε ότι ορισμένα θρεπτικά συστατικά, όπως το ιχθυέλαιο, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, η Ν-ακετυλοκυστεΐνη και το CoQ10, μπορεί να ωφελήσουν άτομα με ήπια έως μέτρια ΣΚΠ, οδηγώντας δυνητικά σε καλύτερη γενική λειτουργία, καθώς και σε βελτιωμένη ποιότητα ζωής και ικανότητα μετακίνησης.

multiple sclerosis
πηγή: https://foodmatters365.com/ms-diet/

Ποιες δίαιτες υπερισχύουν στη βελτίωση των συμπτωμάτων της ΣΚΠ;

Κλινικές δοκιμές που διερευνούν τις επιπτώσεις της κετογονικής δίαιτας και της διαλείπουσας νηστείας στη σκλήρυνση κατά πλάκας βρίσκονται σε εξέλιξη. Παρόλα αυτά έχουν εδρεωθεί δύο ειδικές δίαιτες παγκοσμίως γύρω από την αυτοάνοση αυτή νόσο.

Αυτές οι ειδικές δίαιτες περιλαμβάνουν τη δίαιτα Swank και παραλλαγές της δίαιτας Wahls. Αυτές οι δίαιτες είναι δημοφιλείς στην κοινότητα των ατόμων με σκλήρυνση κατά πλάκας.

Swank δίαιτα

Η δίαιτα Swank για τη σκλήρυνση κατά πλάκας είναι ένα μοτίβο διατροφής με χαμηλά κορεσμένα λιπαρά που ανέπτυξε ο νευρολόγος Dr. Roy Swank, MD, PhD, το 1948. Οι συστάσεις του περιλαμβάνουν:

  • Αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν κορεσμένα λίπη ή υδρογονωμένα έλαια.
  • Περιορίστε τα κορεσμένα λιπαρά σε 15 γραμμάρια την ημέρα. καταναλώστε όχι περισσότερο από 20 έως 50 γραμμάρια ακόρεστων λιπαρών την ημέρα.
  • Αποφύγετε το κόκκινο κρέας για 1 χρόνο και στη συνέχεια περιορίστε το κόκκινο κρέας σε 80 γραμμάρια την εβδομάδα
  • Αποφύγετε τα πουλερικά με σκούρο κρέας και περιορίστε τα λιπαρά ψάρια στα 50 γραμμάρια την ημέρα
  • Επιλέξτε μόνο γαλακτοκομικά με 1% λιπαρά ή λιγότερο.
  • Αποφύγετε τους κρόκους αυγών.
  • Καταναλώστε όσα φρούτα και λαχανικά θέλετε.
  • Απολαύστε ψωμί ολικής αλέσεως, ρύζι και ζυμαρικά.
  • Σνακ με ξηρούς καρπούς και σπόρους καθημερινά.
  • Καταναλώστε 1 κουταλάκι του γλυκού μουρουνέλαιο και ένα συμπλήρωμα πολυβιταμινών και μετάλλων καθημερινά.

Η έρευνα για την αποτελεσματικότητα της δίαιτας Swank περιορίζεται σε μια σειρά από αναφορές που δημοσίευσε ο Δρ Swank. Όσοι τηρούσαν τη δίαιτα (κατανάλωναν 20 γραμμάρια λίπους ή λιγότερο) είχαν λιγότερες και λιγότερο σοβαρές παροξύνσεις που σχετίζονται με τη σκλήρυνση κατά πλάκας από εκείνους που κατανάλωναν περισσότερα από 20 γραμμάρια λίπους.

Η δίαιτα Wahls

Ο Δρ Terry Wahls ανέπτυξε την τροποποιημένη παλαιολιθική δίαιτα Wahls για τη διαχείριση της ΣΚΠ το 2008.Η δίαιτα Wahls είναι μια έκδοση της παλαιολιθικής δίαιτας (Paleo), η οποία συνιστά να τρώτε κρέας, ψάρι, αυγά, λαχανικά, φρούτα, ξηρούς καρπούς, σπόρους, βότανα, μπαχαρικά, υγιή λίπη και έλαια και να αποφεύγετε επεξεργασμένα τρόφιμα, ζάχαρη. , δημητριακά, τα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα, όσπρια, τεχνητά γλυκαντικά, φυτικά έλαια, μαργαρίνη και τρανς λιπαρά.

Η τροποποιημένη δίαιτα Paleo Wahls κάνει τις ακόλουθες συστάσεις:

  • Τρώτε εννέα ή περισσότερα φλιτζάνια φρούτα και λαχανικά καθημερινά (τρία φλιτζάνια πράσινα φυλλώδη λαχανικά, λαχανικά πλούσια σε θείο και έντονα χρωματισμένα φρούτα ή λαχανικά).
  • Δίνουν έμφαση στην κατανάλωση φυκιών, φυκιών και θρεπτικής μαγιάς.
  • Καταναλώστε περιορισμένες μερίδες δημητριακών και οσπρίων χωρίς γλουτένη.
  • Αποφύγετε τα αυγά.
  • Χαμηλότερη πρόσληψη κρέατος και ψαριού από τη δίαιτα Paleo.

Τι ανακάλυψαν οι ερευνητές;

Στην έρευνα συμμετείχαν 87 άτομα με υποτροπιάζουσα ΣΚΠ. Όλοι είχαν συνεχή μέτρια έως σοβαρή κόπωση.Οι ερευνητές βρήκαν:

  • Κατά μέσο όρο, οι άνθρωποι και στις δύο δίαιτες ένιωσαν ότι η κούρασή τους είχε μειωθεί σημαντικά και η σωματική και πνευματική ποιότητα ζωής τους ήταν καλύτερη. Αυτό καταγράφηκε τρεις μήνες και έξι μήνες αφότου άρχισαν να τρώνε τις δίαιτες.
  • Κατά μέσο όρο, και οι δύο δίαιτες έδειξαν βελτίωση στο πώς ένιωθαν οι άνθρωποι. Καταγράφηκαν διάφορες βελτιώσεις. Σε πολλά από αυτά, τα άτομα που έκαναν δίαιτα Wahls είδαν μεγαλύτερες βελτιώσεις από τα άτομα που ακολουθούσαν τη δίαιτα Swank.
  • Μετά από τρεις μήνες, δεν υπήρχε διαφορά στο πόσο μακριά μπορούσαν να περπατήσουν οι άνθρωποι σε έξι λεπτά. Αλλά στους έξι μήνες, η ομάδα Wahls μπορούσε να περπατήσει περισσότερο από ό,τι πριν.

Τι δεν μας λέει αυτή η έρευνα;

Η μελέτη δεν είχε ομάδα εικονικού φαρμάκου. Επομένως, δεν μπορούμε να πούμε αν ο ψυχολογικός αντίκτυπος της απλής δίαιτας έπαιξε ρόλο στις αλλαγές που βίωσαν οι άνθρωποι ή πόσο μεγάλος μπορεί να είναι αυτός ο ρόλος.

Μπορεί να είναι δύσκολο να υπάρχουν ομάδες εικονικού φαρμάκου σε μελέτες διατροφής, επειδή οι άνθρωποι τείνουν να γνωρίζουν πάντα τι τρώνε.

Αυτή η έρευνα δεν μας λέει αν όλοι με υποτροπιάζουσα ΣΚΠ θα ωφελούνταν από αυτές τις δίαιτες ή εάν τα οφέλη θα διαρκούσαν περισσότερο από έξι μήνες.

Γιατί οι άνθρωποι με ΣΚΠ ένιωσαν καλύτερα;

Δεν γνωρίζουμε ακριβώς γιατί οι άνθρωποι ένιωσαν καλύτερα μετά από αυτές τις δίαιτες. Οι ερευνητές προτείνουν ίσως οι δίαιτες να μειώνουν τη φλεγμονή με κάποιο τρόπο. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει επειδή οι δίαιτες υποστηρίζουν τα μικρόβια που ζουν στο έντερο μας. Αλλά κανείς δεν έχει μελετήσει τι συμβαίνει με τη φλεγμονή ή τα μικρόβια του εντέρου μετά από αυτές τις δύο δίαιτες, οπότε δεν είμαστε σίγουροι.

Πρέπει να αλλάξει κάποιος τη διατροφή του με ΣΚΠ;

Εάν αισθάνεστε καλύτερα τρώγοντας με έναν συγκεκριμένο τρόπο, θα μπορούσε να είναι μια αλλαγή που λειτουργεί για εσάς. Αλλά όπως κάθε αλλαγή τρόπου ζωής, υπάρχουν πολλά που μπορεί να θέλετε να σκεφτείτε, συμπεριλαμβανομένου του να βεβαιωθείτε ότι λαμβάνετε όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε.

Και οι δύο αυτές δίαιτες επικεντρώνονται στην κατανάλωση πολλών φρούτων και λαχανικών και ορισμένων ακόρεστων λιπαρών και στην κατανάλωση λιγότερων επεξεργασμένων τροφίμων. Αυτές είναι συνήθως καλές συμβουλές για υγιεινή διατροφή γενικά.

Πηγές

Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Terry L WahlsTyler J TitcombBabita Bisht. Impact of the Swank and Wahls elimination dietary interventions on fatigue and quality of life in relapsing-remitting multiple sclerosis: The WAVES randomized parallel-arm clinical trial. First Published July 31, https://doi.org/10.1177/20552173211035399

Calabrese M. Cortical atrophy is relevant in multiple sclerosis at clinical onset. J Neurol. 254(9):1212–20. 10.1007/s00415-006-0503-6. [PubMed]Katz SI. Classification, diagnosis, and differential diagnosis of multiple sclerosis. Curr Opin Neurol. 2015;28(3):193–205. doi: 10.1097/WCO.0000000000000206. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Fisniku LK. Gray matter atrophy is related to long-term disability in multiple sclerosis. Ann Neurol. 64(3):247–54. 10.1002/ana.21423. [PubMed]

Lublin FD, Reingold SC, Cohen JA, Cutter GR, Sorensen PS, Thompson AJ, et al. Defining the clinical course of multiple sclerosis: the 2013 revisions. Neurology. 2014;83(3):278–286. doi: 10.1212/WNL.0000000000000560. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Hedström AK. Environmental factors and their interactions with risk genotypes in MS susceptibility. Curr Opin Neurol. 2016;29(3):293–298. doi: 10.1097/WCO.0000000000000329. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Olsson TT. Interactions between genetic, lifestyle and environmental risk factors for multiple sclerosis. Nat Rev Neurol. 13(1):25–36. 10.1038/nrneurol.2016.187. [PubMed]

Munger KL. Serum 25-hydroxyvitamin D levels and risk of multiple sclerosis. JAMA. 296(23):2832–8. 10.1001/jama.296.23.2832. [PubMed]

Hedström AK. Smoking is a major preventable risk factor for multiple sclerosis. Mult Scler. 2016;22(8):1021–1026. doi: 10.1177/1352458515609794. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Thacker ELEL. Infectious mononucleosis and risk for multiple sclerosis: a meta-analysis. Ann Neurol. 59(3):499–503. 10.1002/ana.20820. [PubMed]

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γεωργία Μεγαρίτη

Σπούδασα βιολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και εκπόνησα μεταπτυχιακές σπουδές στη Μοριακή διατροφολογία στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Είμαι κάτοχος διπλώματος και διαπιστευμένη Life coach και στον παρόντα χρόνο επιμορφώνομαι συνεχώς σε θέματα Διαπροσωπικής νευροβιολογίας . Μου αρέσει το διάβασμα και η συγγραφή με ιδιαίτερη αγάπη στην ποίηση και την αρθρογραφία.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;