Φαινόμενο yo yo, τί είναι;

φαινόμενο yo yo
Πηγή εικόνας: nataliadelikou.gr

Αρκετοί άνθρωποι προσπαθούν να χάσουν βάρος ακολουθώντας ανορθόδοξες δίαιτες  εξαιρετικά χαμηλών θερμίδων. Έτσι πολύ συχνά οδηγούνται σε αύξηση βάρους και τις περισσότερες φορές πολλαπλάσιου αυτού που έχασαν. Αυτό συμβαίνει διότι μετά τη λήξη της εκάστοτε δίαιτας αυξάνουν απότομα την πρόσληψη θερμίδων. Όταν αυτό συμβαίνει  επαναλαμβανόμενα δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος απώλειας και επαναπρόσληψης βάρους που ονομάζεται φαινόμενο yo yo.

Τι ισχύει

Η αποτυχία διατήρησης του βάρους σε μειωμένο επίπεδο οδηγεί σε επαναλαμβανόμενες προσπάθειες ελέγχου του βάρους. Έχει φανεί ότι η αύξηση βάρους που συμβαίνει μετά από πολλαπλές αποτυχημένες προσπάθειες απώλειας βάρους είναι πιο επιβλαβής για τη γενική υγεία από την ίδια την παχυσαρκία.

Η ανάκτηση βάρους μετά από έναν κύκλο απώλειας βάρους, έδειξε πως  το ένα τρίτο των ατόμων, τα οποία χάνουν βάρος μετά από μια προσπάθεια διάρκειας 6-12 μηνών, ανακτούν το βάρος εντός ενός έτους . Επίσης η ανάκτηση βάρους αυξάνει το κοιλιακό λίπος, αυξάνοντας τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων και θνησιμότητας.

Αίτια φαινομένου

Λύση στο φαινόμενο yo yo είναι η διατήρησης βάρους για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα, μετά την απώλεια βάρους. Αυτό οδηγεί σε μειωμένη πιθανότητα αύξησης βάρους.

Σίγουρα η διατροφή και η άσκηση παίζουν τον κύριο λόγο στη διατήρηση του βάρους, αλλά υπάρχουν και άλλες παράμετροι  οι οποίες πρέπει να προσμετρώνται. Ορμόνες που σχετίζονται με το μεταβολισμό και το στρες, όπως η ινσουλίνη, η λεπτίνη, η κορτιζόλη, η TSH (ορμόνη διέγερσης του θυρεοειδούς αδένα).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διατροφική παρέμβαση

Όσον αφορά στο κομμάτι της διατροφικής παρέμβασης πρέπει ο εκάστοτε διαιτώμενος να εκπαιδευτεί. Δηλαδή να μάθει τη σημασία μιας υγιεινής διατροφής και πως αυτή να την κάνει τρόπο ζωής και όχι να την ακολουθεί για ένα μικρό χρονικό διάστημα ώστε να χάσει κάποιο βάρος.

Η εκπαίδευση περιλαμβάνει

  1. Σύνθεση υγιεινής διατροφής. Δηλαδή τι πρέπει να καταναλώνει ο κάθε διαιτώμενος ώστε να τρώει υγιεινά. Όπως μείωση πηγών νατρίου, αποφυγή πολύ επεξεργασμένων προϊόντων, μειωμένη κατανάλωση ζάχαρης, πρόσληψη επαρκούς ποσότητας διαιτητικών ινών, επαρκής ενυδάτωση.
  2. Διαχωρισμός κορεσμένου λίπους από το μονοακόρεστο και πολυακόρεστο.
  3. Τρόπος εκμάθησης μεγέθους των μερίδων.
  4. Τα οφέλη της άσκησης και πως αυτή βοηθά στη διατήρηση του βάρους.
  5. Σημασία διατήρησης βάρους για την υγεία.
  6. Τροποποίηση του τρόπου ζωής.

πηγές άρθρου:

ncbi.nlm.nih.gov

(2017) Effect on 12-week Intensive Dietary and Exercise Program on Weight Reduction and Maintenance in Obese Women with Weight Cycling History. Ανακτήθηκε από: clinical nutrition research

(2017) Are gut microbes responsible for post-dieting weight rebound?  cell.com


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ελένη Λιάββα

Πτυχιούχος Διατροφολόγος- Διαιτολόγος, χορτοφάγος εκ θέσεως από τα 12 μου χρόνια. Αγαπώ τον αθλητισμό και τη φύση, παθιάζομαι με τη metal σκηνή.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;