Διατροφή στη παιδική ηλικία: Η “ασπίδα του οργανισμού” στην πρόληψη ασθενειών

Οι διατροφικές συνήθειες τόσο στη προσχολική (1-5 χρονών), όσο και στη παιδική ηλικία (6-9 χρονών) παίζουν καθοριστικό ρόλο,. Αυτό συμβαίνει καθώς χτίζουν τα θεμέλια και για τη μετέπειτα ενήλικη ζωή. Στην ηλικία αυτή τα παιδιά τρέχουν, παίζουν. Ανακαλύπτουν το περιβάλλον γύρω τους και η ανάγκη για θρεπτικό φαγητό αυξάνεται.

Η ποικιλία τροφών είναι πολύ σημαντική για να μπορέσει το παιδί να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα για την ανάπτυξη του θρεπτικά συστατικά. Επίσης, το να έχει την δυνατότητα επιλογής του προσδίδει το αίσθημα της ανεξαρτησίας που αρχίζει να αποζητά. Στην ηλικία αυτή το σώμα ετοιμάζεται για τις αλλαγές που θα συμβούν στην εφηβική ηλικία. Η πρόσληψη βιταμινών είναι πολύ σημαντική καθώς συνεισφέρουν σε πολλές από τις λειτουργίες του οργανισμού.

Η ανάπτυξη των οστών και η αύξηση του ύψους συνδέονται άμεσα με την πρόσληψη ασβεστίου (γαλακτοκομικά προϊόντα, σπανάκι, ταχίνι) και βιταμίνης D (σολομός, τόνος, κρόκοι αυγών) που ενισχύει και την απορρόφηση του ασβεστίου. Η έλλειψη βιταμίνης Κ (πράσινα φυλλώδη λαχανικά, κρέας, σκληρά τυριά) βοηθά την πήξη του αίματος και μπορεί να επηρεάσει και την έλλειψη σιδήρου και να οδηγήσουν σε αναιμία. Η βιταμίνη Α (συκώτι,μοσχαρίσιο κρέας,καρότα) βελτιώνει την όραση και προστατεύει τον οργανισμό από λοιμώξεις, ενώ η βιταμίνη C (πορτοκάλια,κόκκινες πιπεριές,μπρόκολο) προσφέρει υγεία στα ούλα κι ενισχύει τα αιμοφόρα αγγεία να απορροφήσουν το σίδηρο.

Σημαντικές ασθένειες που σχετίζονται άμεσα με τη διατροφή είναι: ο υποσιτισμός-η νευρική ανορεξία και η παιδική παχυσαρκία.

Ο υποσιτισμός αφορά την εξαιρετικά μειωμένη πρόσληψη τροφής που μπορεί να συμβαίνει λόγω δυσμενών συνθηκών ή σοβαρής έλλειψης οικονομικής δυνατότητας. Αντιθέτως, η ανορεξία αφορά έναν πολύ έντονο φόβο για αύξηση βάρους και μία διαστρεβλωμένη εικόνα του ατόμου για τον εαυτό του. Και τα δύο αφορούν την πρόσληψη ελάχιστης τροφής και μπορούν να προκαλέσουν καχεκτική ανάπτυξη με εξασθενημένο ανοσοποιητικό επιρρεπή σε ασθένειες που δεν θα μπορεί εύκολα να αντιμετωπίσει.
Από την άλλη, η παιδική παχυσαρκία εμφανίζεται όλο και περισσότερο, κυρίως λόγω κατανάλωσης πρόχειρου φαγητού, αλλά και πολλών γλυκών κι άλλων τροφών επιβλαβών για την υγεία. Συνδέεται με καρδιοαγγειακά προβλήματα που ακολουθούν το παιδί στην ενήλικη ζωή του, αλλά και με αυξημένα λιπίδια του αίματος, αυξημένη χοληστερόλη, διαβήτη, αλλά κι αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου (νεφρών, παχέος εντέρου) κ.α.

Advertisement

Τα παιδιά είναι άκρως μιμητικά σε αυτή την ηλικία, γι’αυτό και είναι πολύ σημαντικό να ενισχύσουμε την δημιουργία υγιών συνηθειών από το σπίτιΜερικές μικρές συμβουλές, είναι να τρώνε ένα “πλούσιο” πρωινό πριν πάνε στο σχολείο και να παίρνουν κάποιο κολατσιό (τοστ, φρούτα, σαλάτα, χυμό) από το σπίτι αντί να επισκέπτονται το κυλικείο. Επίσης, φροντίστε στο σπίτι το παιδί να μην τρώει μπροστά στην τηλεόραση, καθώς έτσι “χάνει τον έλεγχο” της ποσότητας που τρώει. Αντίθετα, ενθαρρύνετε το να μαγειρεύετε μαζί και να τρώτε στο τραπέζι, χρησιμοποιώντας τη φαντασία του στη διακόσμηση του πιάτου, πετυχαίνοντας έτσι να τρώει όλες τις τροφές. Σημαντικό είναι επίσης να μην χρησιμοποιείτε τα γλυκά και τις τροφές που του αρέσουν ως αντάλλαγμα για κάτι που θέλετε να κάνετε. Η χρυσή τομή βρίσκεται στην ισορροπία πρόσληψης όλων των διαφορετικών τροφών και θρεπτικών συστατικών.

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Απόφοιτη(σχεδόν) στο τμήμα Διεθνών κι Ευρωπαικών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Μεγάλη αδυναμία στη ψυχολογία, τα παιδιά και το σκύλο της. Αγαπά τη λογοτεχνία, την αρθρογραφία και τις ξένες γλώσσες.Αγαπημένο μότο;: ''Everything you want is on the other side of fear''

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;