Υποθυρεοειδισμός και μεταβολισμός

υποθυρεοειδισμός
πηγή: https://www.womenworking.com/10-foods-that-can-heal-the-thyroid/

Ο υποθυρεοειδισμός εμφανίζεται όταν τα επίπεδα των δύο θυρεοειδικών ορμονών, της τριιωδοθυρονίνης (Τ3) και της θυροξίνης (Τ4), είναι πολύ χαμηλά. Ο θυρεοειδής αδένας είναι ένας μικρός αδένας σε σχήμα πεταλούδας που βρίσκεται κοντά στη βάση του λαιμού.

Οι ορμόνες του θυρεοειδούς βοηθούν στον έλεγχο της ανάπτυξης, της επιδιόρθωσης των κυττάρων και του μεταβολισμού. Ο υποθυρεοειδισμός επηρεάζει το 1-2% των ανθρώπων παγκοσμίως και είναι 10 φορές πιο πιθανό να επηρεάσει τις γυναίκες από τους άνδρες

Πώς επηρεάζει ο υποθυρεοειδισμός τον μεταβολισμό σας;

Η θυρεοειδική ορμόνη βοηθά στον έλεγχο της ταχύτητας του μεταβολισμού σας. Όσο πιο γρήγορος είναι ο μεταβολισμός σας, τόσο περισσότερες θερμίδες καίει το σώμα σας σε κατάσταση ηρεμίας.

Τα άτομα με υποθυρεοειδισμό παράγουν λιγότερες θυρεοειδικές ορμόνες. Αυτό σημαίνει ότι έχουν πιο αργό μεταβολισμό και καίνε λιγότερες θερμίδες σε ηρεμία.

Ο αργός μεταβολισμός ενέχει πολλούς κινδύνους για την υγεία. Μπορεί να σας κουράσει, να αυξήσει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα σας και να σας κάνει πιο δύσκολο να χάσετε βάρος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υποθυρεοειδισμός και διατροφή

Αν και η αλλαγή της διατροφής σας από μόνη της δεν αρκεί για την αποκατάσταση των φυσιολογικών επιπέδων θυρεοειδικών ορμονών, η αποφυγή ορισμένων τροφών και η κατανάλωση περισσότερων άλλων μπορεί να βελτιώσει την απορρόφηση αυτών των ορμονών από το σώμα σας.

Μελέτες υποδεικνύουν ότι τα φυτοοιστρογόνα στη σόγια και στις τροφές πλούσιες σε σόγια μπορεί να αναστείλουν τη δραστηριότητα ενός ενζύμου που παράγει τις θυρεοειδικές ορμόνες. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν συμπληρώματα σόγιας είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν υποθυρεοειδισμό.

Ορισμένες μορφές υποθυρεοειδισμού προκαλούνται από έλλειψη επαρκούς ιωδίου. Σε τέτοιες περιπτώσεις, χρησιμοποιώντας ιωδιούχο αλάτι ή τροφές εμπλουτισμένες με ιώδιο μπορεί να είναι ευεργετική. Αλλά η υπερβολική κατανάλωση ιωδίου μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και να καταστέλλει τη δραστηριότητα του θυρεοειδούς αδένα.

Τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά που βελτιώνουν την υγεία σας μπορεί επίσης να ωφελήσουν τον θυρεοειδή σας αδένα.

Ορισμένες από τις τροφές που μπορούν να βοηθήσουν περιλαμβάνουν:

  1. Φρούτα και λαχανικά πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Τα βατόμουρα, οι ντομάτες, οι πιπεριές και άλλες τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά μπορούν να βελτιώσουν τη συνολική υγεία και να ωφελήσουν τον θυρεοειδή αδένα. Η κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες Β, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως, μπορεί επίσης να βοηθήσει.
  2. Σελήνιο. Απαιτούνται μικροσκοπικές ποσότητες σεληνίου για να λειτουργήσουν σωστά τα ένζυμα που κάνουν τις ορμόνες του θυρεοειδούς. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε σελήνιο, όπως ηλιόσποροι ή ξηροί καρποί Βραζιλίας αυγά, τόνος, σαρδέλες μπορεί να είναι ευεργετική.
  3. Τυροσίνη. Αυτό το αμινοξύ χρησιμοποιείται από τον θυρεοειδή αδένα για την παραγωγή Τ3 και Τ4. Καλές πηγές τυροσίνης είναι τα κρέατα, τα γαλακτοκομικά και τα όσπρια.
  4. Το ιώδιο είναι ένα απαραίτητο μέταλλο που απαιτείται για την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών. Έτσι, άτομα με ανεπάρκεια ιωδίου μπορεί να διατρέχουν κίνδυνο υποθυρεοειδισμού. Εάν έχετε ανεπάρκεια ιωδίου, σκεφτείτε να προσθέσετε ιωδιούχο επιτραπέζιο αλάτι στα γεύματά σας ή να τρώτε περισσότερα τρόφιμα πλούσια σε ιώδιο, όπως φύκια, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά.
  5. Όπως το σελήνιο, ο ψευδάργυρος βοηθά το σώμα να «ενεργοποιήσει» τις ορμόνες του θυρεοειδούς. Μελέτες δείχνουν επίσης ότι ο ψευδάργυρος μπορεί να βοηθήσει το σώμα να ρυθμίσει την TSH, την ορμόνη που λέει στον θυρεοειδή αδένα να απελευθερώσει θυρεοειδικές ορμόνες
  6. Βιταμίνη D. Η βιταμίνη D είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του ανοσοποιητικού σας συστήματος . Επιστημονικές μελέτες έχουν βρει ότι η ανεπάρκεια βιταμίνης D μπορεί να συνδέεται με την ανάπτυξη αυτοάνοσων παθήσεων του θυρεοειδούς και είναι πιο συχνή σε άτομα με αυτές τις παθήσεις. Προτιμήστε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D όπως αυγά, καρύδια, λιναρόσπορο.

Οι τροφές από μόνες τους δεν θα θεραπεύσουν τον υποθυρεοειδισμό. Ωστόσο, ένας συνδυασμός των σωστών θρεπτικών συστατικών και φαρμάκων μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της λειτουργίας του θυρεοειδούς και στην ελαχιστοποίηση των συμπτωμάτων σας.

Ποια θρεπτικά συστατικά είναι επιβλαβή;

Τα βρογχογόνα είναι ενώσεις που μπορεί να επηρεάσουν τη φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.

Πήραν το όνομά τους από τον όρο βρογχοκήλη, ο οποίος είναι ένας διευρυμένος θυρεοειδής αδένας που μπορεί να εμφανιστεί με υποθυρεοειδισμό.

Παραδόξως, πολλά κοινά τρόφιμα περιέχουν βρογχογόνα, όπως

  1. Τροφές σόγιας:τόφου, τέμπε, ενταμάμε κ.λπ.
  2. Ορισμένα λαχανικά:λάχανο, μπρόκολο, λάχανο, κουνουπίδι, σπανάκι κ.λπ.
  3. Φρούτα και αμυλώδη φυτά:γλυκοπατάτες, μανιόκα, ροδάκινα, φράουλες κ.λπ.
  4. Ξηροί καρποί και σπόροι:κεχρί, κουκουνάρι, φιστίκια κ.λπ.
  5. Ποτά:καφές, πράσινο τσάι και αλκοόλ — αυτά τα ποτά μπορεί να ερεθίσουν τον θυρεοειδή αδένα σας

Επίσης, το μαγείρεμα φαγητών με βρογχογόνα μπορεί να απενεργοποιήσει αυτές τις ενώσεις

Μπορεί να θέλετε να αποφύγετε την κατανάλωση τροφών υψηλής επεξεργασίας, καθώς συνήθως περιέχουν πολλές θερμίδες. Αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα εάν έχετε υποθυρεοειδισμό, καθώς μπορεί να κερδίσετε εύκολα βάρος.

Υποθυρεοειδισμός και απώλεια βάρους

Εάν δυσκολεύεστε να διατηρήσετε το βάρος σας με υποθυρεοειδισμό, δοκιμάστε να κάνετε μέτρια ή υψηλής έντασης αερόβια άσκηση. Αυτό περιλαμβάνει ασκήσεις όπως γρήγορο περπάτημα, τρέξιμο, πεζοπορία και κωπηλασία.

Η έρευνα δείχνει ότι η μέτρια έως υψηλής έντασης αερόβια άσκηση μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση των επιπέδων των θυρεοειδικών ορμονών σας. Με τη σειρά του, αυτό μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση του μεταβολισμού σας.

Πηγές

  • Kempkea, J., Hussain, H., Bhan, B., & Graves, L. (2015). Treatment of thyroxine malabsorption. Journal of Endocrinology and Metabolism, 5(1-2), 192-195 jofem.org/index.php/jofem/article/view/277/332
  • Sathyapalan, T., Manuchehri, A. M., Thatcher, N. J., Rigby, A. S., Chapman, T., Kilpatrick, E. S., & Atkin, S. L. (2011). The Effect of soy phytoestrogen supplementation on thyroid status and cardiovascular risk markers in patients with subclinical hypothyroidism: a randomized, double-blind, crossover study. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 96(5). Retrieved from press.endocrine.org/doi/full/10.1210/jc.2010-2255
  • Schomburg, L. (2012). Selenium, selenoproteins and the thyroid gland: interactions in health and disease. Nature Reviews Endocrinology, 8, 160-171. Retrieved from nature.com/nrendo/journal/v8/n3/abs/nrendo.2011.174.html
  • Triggiani, V., Tafaro, E., Giagulli, VA, Sabbà, C., Resta, F., Licchelli, B., & Guastamacchia, E. (2009) Ρόλος ιωδίου, σεληνίου και άλλων μικροθρεπτικών συστατικών στη λειτουργία και τις διαταραχές του θυρεοειδούς [Αφηρημένη]. Endocrine, Metabolic & Immune Disorders-Drug Targets, 9 (3), 277-94. Ανακτήθηκε από
    ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19594417
  • Yarnell, Ε., & Abascal, Κ. (2006). Βοτανικό φάρμακο για τη ρύθμιση του θυρεοειδούς. Alternative and Complementary Therapies, 12 (3), 107-112 online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/act.2006.12.107
  • Turesky RJ. Mechanistic Evidence for Red Meat and Processed Meat Intake and Cancer Risk: A follow-up on the International Agency for Research on Cancer Evaluation of 2015. Chimia (Aarau). 2018; 72 (10): 718-724. doi:10.2533/chimia.2018.718

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γεωργία Μεγαρίτη

Σπούδασα βιολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και εκπόνησα μεταπτυχιακές σπουδές στη Μοριακή διατροφολογία στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Είμαι κάτοχος διπλώματος και διαπιστευμένη Life coach και στον παρόντα χρόνο επιμορφώνομαι συνεχώς σε θέματα Διαπροσωπικής νευροβιολογίας . Μου αρέσει το διάβασμα και η συγγραφή με ιδιαίτερη αγάπη στην ποίηση και την αρθρογραφία.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;