Υπόγεια συστήματα νερού στον Κόκκινο πλανήτη

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, φαίνεται να υπάρχουν βαθιά, υπόγεια ύδατα στον Άρη. Η δημοσίευση έγινε πριν λίγες εβδομάδες στο επιστημονικό περιοδικό Nature Geoscience και διατυπώνει μια νέα θεωρία για το νερό που βρίσκεται στον Κόκκινο πλανήτη. Συγκεκριμένα, ερευνητές εκτιμούν ότι υπάρχει νερό σε πολύ μεγαλύτερο βάθος και σε περιοχή εκτενέστερη από ότι πίστευαν ως τώρα. Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας εξέτασαν το υλικό που κατέγραψε το διαστημόπλοιο Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Η ανάλυση δείχνει ενδείξεις νερού σε βάθος ως και 750μ. που ανεβαίνει προς την επιφάνεια του Άρη.

νερό
Πηγή: https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=5899

Νερό στον Άρη

Πιο συγκεκριμένα, το νερό βρίσκει διόδους προς την επιφάνεια του Άρη μέσω ρωγμών που υπάρχουν στο έδαφος σε περιοχές κοντά στον ισημερινό του. Εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στον πλανήτη όμως, το νερό στην επιφάνεια δε μπορεί να διατηρηθεί στην υγρή του μορφή για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η τήξη του νερού, κατά συνέπεια, προκαλεί αλλαγές στην επιφάνεια του Άρη, αφού το νερό παγώνει πάνω σε ήδη υπάρχοντα στρώματα εδάφους. Αυτές οι αλλαγές, που κατέγραψε και το σκάφος MRO, οδήγησαν τους επιστήμονες στη θεωρία ενός ενεργού υπόγειου συστήματος νερού.

Οι επιστήμονες της έρευνας, Essam Heggy και Abotalib Z. Abotalib, παρατήρησαν επίσης την εποχιακή επίδραση στο φαινόμενο. Οι πιο έντονες αλλαγές στην επιφάνεια παρατηρήθηκαν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες του πλανήτη.

νερό
Πηγή: https://phys.org/news/2019-03-evidence-deep-groundwater-mars.html

Για να επαληθεύσουν τη θεωρία τους, οι ερευνητές εξέτασαν υδρολογικά περιοχές της Γης που παρουσιάζουν παρόμοιες μορφολογικές συνθήκες με τις περιοχές του Άρη που παρατηρήθηκε το φαινόμενο. Συγκεκριμένα, ο Abotalib σε δήλωση του είπε, «έχουμε δει τους ίδιους μηχανισμούς στη Σαχάρα και στην Αραβική Χερσόνησο και μας βοήθησε να διερευνήσουμε τον ίδιο μηχανισμό στον Άρη».

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι το καλοκαίρι, επιστήμονες της Ιταλικής Διαστημικής Υπηρεσίας είχαν εντοπίσει ενδείξεις υπόγειας λίμνης στον Άρη. Η λίμνη βρίσκεται κάτω από τους πάγους του νότιου πόλου του πλανήτη.