Athens
Άνεμος: 4m/s Α-ΝΑ
Ανώτερη 14 • Κατώτερη 14
Weather from OpenWeatherMap
MAXMAG | Επικαιρότητα, Κόσμος, Πολιτισμός, Διασκέδαση, Ομορφιά

Τοξικά,βαρέα μέταλλα σε ηλεκτρονικό τσιγάρο ;

ηλεκτρονικό τσιγάρο

Το κάπνισμα αποτελεί μια αρκετά γνωστή “κακιά” συνήθεια παγκοσμίως. Μακροχρόνιες μελέτες έχουν δείξει ότι τόσο το κάπνισμα όσο και το παθητικό κάπνισμα συνδέεται με διάφορες ασθένειες όπως ο καρκίνος του πνεύμονα. Σαν μια “λύση” αντιμετώπισης, τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει τα λεγόμενα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Πόσο ασφαλή είναι όμως για την υγεία του χρήστη; Μια νέα έρευνα υποστηρίζει ότι δεν είναι και τόσο αθώα!

Ηλεκτρονικό τσιγάρο

Το ηλεκτρονικό τσιγάρο εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια ως ένας “τρόπος” αντιμετώπισης του καπνίσματος. Η επιστημονική κοινότητα φαίνεται πως δεν διατηρεί συγκεκριμένη στάση ως προς το ηλεκτρονικό τσιγάρο,με υπέρμαχους και πολέμιους απέναντι στην πρακτική αυτή.

Στην περίπτωση του ηλεκτρονικού τσιγάρου, ο χρήστης πλέον δεν εισπνέει καπνό,αλλά ατμό αρωματισμένο τις περισσότερες φορές. Εφόσον ο ατμός δεν περιέχει όλες τις βλαβερές ουσίες του πραγματικού καπνού τα μέχρι στιγμής στοιχεία δεν απαγορεύουν την πρακτική του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Ωστόσο μια νέα έρευνα υποστηρίζει ότι βρέθηκαν τοξικά,βαρέα μέταλλα στον ατμό ηλεκτρονικού τσιγάρου.

ηλεκτρονικό τσιγάρο

Σε ένα ηλεκτρονικό τσιγάρο, μια πηγή ενέργειας (συνήθως μπαταρία) παρέχει ρεύμα σε ένα πηνίο. Το πηνίο θερμαίνεται λόγω αντίστασης οδηγώντας στη δημιουργία ατμών ενός ειδικού υγρού που (συνήθως) περιέχει νικοτίνη και βρίσκεται μέσα σε ένα “δοχείο” (cartridge/tank) εντός της συσκευής. Όμως το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο το πηνίο μπορεί να οδηγήσει στην έκλυση διάφορων τοξικών στοιχείων. Σύμφωνα με επιστήμονες από το Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health,τέτοια βρέθηκαν σε ηλεκτρονικά τσιγάρα 56 χρηστών (βρείτε την έρευνα εδώ).

Βασικά σημεία της έρευνας

Η έρευνα με τίτλο “Metal Concentrations in e-Cigarette Liquid and Aerosol Samples: The Contribution
of Metallic Coils” δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Environmental Health Perspectives .

Οι επιστήμονες εξέτασαν τις συγκεντρώσεις διαφόρων χημικών στοιχείων στο δοχείο με το υγρό, στους ατμούς και στο υγρό. Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έγιναν βρέθηκαν Νικέλιο (Ni)  και Χρώμιο (Cr) στους ατμούς που προέρχονται πιθανότατα από το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο το πηνίο του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Τα στοιχεία αυτά βρίσκονταν σε συγκεντρώσεις που πλησίαζαν ή ξεπερνούσαν τα επιτρεπόμενα όρια. Επιπλέον βρέθηκε Μόλυβδος (Pb), σε συγκέντρωση μεγαλύτερη από την επιτρεπτή. Μάλιστα η πηγή του Μολύβδου  είναι άγνωστη. Άλλα χημικά στοιχεία που εντοπίστηκαν ήταν ο Ψευδάργυρος (Zn) και το Μαγγάνιο (Mn). Τα παραπάνω χημικά στοιχεία θεωρούνται τοξικά όταν εισπνέονται. Πέρα από τα ανωτέρω χημικά στοιχεία, σε 10 από τα 56 ηλεκτρονικά τσιγάρα, και συγκεκριμένα στο υγρό που περιείχαν βρέθηκε ποσότητα Αρσενικού (As).

Συμπεράσματα

Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί κανείς να βγάλει ένα σαφές συμπέρασμα για την επικινδυνότητα που ενέχει η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Όμως, σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων της επιστημονικής έρευνας. Γι’αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη για πολλές περαιτέρω έρευνες πάνω στο θέμα, καθώς υπάρχει σημαντικό κενό στην επιστημονική βιβλιογραφία.

Σίγουρα, το ηλεκτρονικό τσιγάρο έχει ωφελήσει πολλούς πρώην καπνιστές στην προσπάθεια να κόψουν το κάπνισμα. Το πόσο αθώο όμως είναι για την υγεία του χρήστη αποτελεί αντικείμενο μακροχρόνιων ερευνών. Το σίγουρο είναι πώς η διακοπή του καπνίσματος ολοκληρωτικά-όπως και όλων των μορφών εξαρτήσεων είναι αυτή που εξασφαλίζει καλύτερη υγεία για εμάς τους ίδιους αλλά και για τους γύρω μας.

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και είμαι απόφοιτη του τμήματος Φυσικής,του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Η περιέργεια μου για κάθε τι καινοτόμο στο χώρο της Επιστήμης και της Τεχνολογίας με ώθησε σε μεταπτυχιακές σπουδές στον ίδιο τομέα αλλά και στην αρθρογραφία,με την οποία ασχολούμαι τα τελευταία χρόνια.